
Ja, deze E-Klasse met 940 pk ziet er snel uit, maar niet zó snel. Toch?
Snelle E-Klasses zijn niet nieuw. Al jarenlang zijn er voldoende bedrijven die als missie hebben om de perfecte Mercedes nog iets perfecter te maken. Dat wordt meestal gedaan door middel van meer vermogen. In de jaren ’80 waren er al diverse Brabus- en AMG-conversies waarmee je een Ferrari of Porsche bij kon houden.
Anno 2021 is dat niets anders, eigenlijk. Het is en blijft bizar om het allemaal te bevatten, maar auto’s zijn tegenwoordig buitenaards snel. Een standaard Mercedes-AMG E63 4Matic gaat in 3,5 seconden naar de 100 km/u en is begrensd op 250 km/u, maar iedereen weet dat je met gemak 300 km/u haalt. En dan is dat nog de standaarduitvoering! Er is immers ook nog een E63S met 612 pk… Als dat nog niet genoeg is, kun je ook nog kiezen uit diverse semi-fabriekskwaliteit van Brabus, Lorinser en Vaeth. Als je een stapje verder wilt gaan, kun je ook gaan voor deze Posaidon E Klasse met 940 pk.
Diverse pakketjes
Je kan bij Posaidon terecht voor diverse pakketjes. Denk aan een eenvoudige ECU-aanpassing, waardoor je al 707 pk en 1.000 Nm tot je beschikking hebt. Dan is er een Posaidon E63 RS 830, waarbij de turbo’s, downpipe, sportuitlaat en sportfilter. Ook de ECU (motor management), TCU (transmissie management) en CPC (central powertrain controller) worden aangepast. Het resultaat: 830 pk en 1.100 Nm. Deze versie gaat in 3,2 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 350 km/u, begrensd! Het mooie van deze uitvoering is dat deze TUV-typegoedkeuring heeft.
E Klasse met 940 pk
Maar je kan ook kiezen voor nog heftiger conversies bij de Duitse tuners. Deze krijgen allemaal de naam ‘830+’. Er is een versie met 880 pk (dankzij grotere turbo’s), maar je wil natuurlijk een E Klasse met 940 pk als het kan. Je haalt ook niet een krat met 23 flesjes bier, nietwaar? Naast de genoemde modificaties krijg je nieuwe cilinderkoppen, klepzetels en water-methanol-injectie, waardoor je maximaal 940 pk en 1.250 Nm tot je beschikking hebt. Opmerkelijk genoeg heet deze versie dus óók E63 RS 830+.
Prijzen zijn nog niet bekend.
Water-methanol injectie? Die hebben goed in de geschiedenis-boekjes gekeken (In WO2 ook bekend als MW30 of MW50), maar waar kan je dat tanken?
Wordt het niet eens tijd voor een review van de facelift E klasse AMG? Mooiste en beste powerstation op de markt
zijn er zat van op internet:
Uiterlijk iets minder agressief.
Uitlaat maakt een stuk minder geluid.
MBUX is weer een stap beter.
That’s it.
Mooi spul!
Er zijn volgens mij maar weinig E63 met minder dan 600pk op de straat. Iedereen die 150-250k uit kon geven voor een E63 (afhangend van belasting in het land), heeft eigenlijk voor de E63s gekozen; zeker omdat er wat opties opzitten die iedereen wel wil en nog niet standaard op de E63 zitten.
Veel E63-ers met tuning die je ziet, zijn vaak de E63-zonder-S.
Op dit moment ben ik nog 100% tevreden met 612 pk, en voornamelijk met hoe snel er enorm veel pk’s beschikbaar zijn als je wil. Maar he, als ik voor 10k er 100 of 200pk bij kan krijgen (inclusief goedkeuring en inclusief garantie); wieweet.
@Gregorius: Je bent in het bezit van een E63S begrijp ik? Dan ben ik een klein beetje jaloers :P. Tja vermogen is niet persé het zwakke punt van de auto, maar als je weet dat er meer te halen is dan snap ik dat je er naar op zoek gaat. Zelfs 612pk went. Overigens zou ik wel eens wat rollenbank metingen willen zien. Er wordt bij getunede exemplaren wel eens overdreven door fabriekanten. In de rubriek “Op de rollenbank” van Autoweek zie je nog al eens iemand afdruipen.
klein probleem is dat elke euro die je investeert in tuning eigenlijk ook een euro is die gelijk van de restwaarde van je auto afgaat.
Op een BMW 320i (toen ze nog 6 cylinders hadden), is dat niet zo’n probleem.
Op een E63S is het toch redelijk zonde.
En elke keer als ik er in rijd en gas geef, ben ik jaloers op mezelf en kan ik nauwelijks geloven dat deze droom gewoon werkelijkheid is geworden.
@gregorius: congrats! Ben momenteel ook op zoek naar een E63 S (2018-2019) maar vraag me af of je hier ook rustig mee kan cruisen op zijn tijd. Is de auto te hard hiervoor of prima te doen? Heb je de performance stoelen
Nee, ik heb geen performance stoelen (die uit 1 stuk), maar volgens mij gewone AMG stoelen (met logo’s in de hoofdsteun en AMG embleempje ergens midden in).
En hij is totaal niet te hard om mee te cruisen. Ik heb nu de zomerbandjes op een iets hogere spanning dan de winterbanden en ik merk het verschil wel. Maar, meer gevoel is minder komfortabel.
Op de ‘normale’ modus rijdt hij gewoon erg relaxed. Vrouw, kind en hond rijden er ook mee en klagen nooit ergens over. Om er mee te rijden zonder dat je achterover wordt gedrukt is ook erg makkelijk.
Beste voorbeeld is: 100-150 op de snelweg. Op comfort, bij het intrappen, voel je alsof dat ding achterover helt (zoals een normale auto met opeens full power), terwijl als je m op Sport+ zet (met Vering op race), dan blijft ie gewoon plat.
Zoals mn verkoper tegen me zei: als je na 3 maanden er nog niet van overtuigd bent dat dit de beste all-round auto is die er bestaat, kom m vooral inwisselen. Ik heb m nog steeds.
@gregorius: bedankt voor de review. Benieuwd of ik binnenkort wat tegenkom (zoek een sleeper)
Goh, een tuner dat niet het uiterlijk verkracht. Hulde.
Gewoon die naam van de tuner alleen al is al genoeg om hem niet te willen… Ga dan liever voor een brabus
zet maar voor de deur, maar doe wel die stickers van de zijkant svp
“E Klasse met 940 pk is verrassend ingetogen Estate”
De tijd dat een Merkedesh nog “ingetogen” was ligt helaas ver achter ons….