
En de prijzen zijn op z’n minst opmerkelijk te noemen.
De E36 M3 was altijd een beetje het ondergeschoven kindje van alle M3’s. Maar geef het hem ook eens te doen. Hij had de zware taak om de E30 op te volgen en de E46 die erna kwam, werd door velen weer beschouwd als een stuk beter. Daarnaast reden er vreselijk veel ‘gewone’ 3-series rond met M3-spiegels, velgen en badges (maar dan wel met 4-cilinder) en zag bijna niemand het als je een echte had. Alleen was deze er naast cabrio en coupé ook in sedan-vorm, wat de E46 dan weer niet had, die was er alleen als coupé en cabriolet.
Dan de E46. Persoonlijk vind ik dat nog altijd de mooiste M3 die ooit is gemaakt. Dat heerlijke snerpende geluid uit de 3.2 liter 6-cilinder, de powerbuldge, de uitgeklopte spatborden, ik was vanaf de eerste aanblik een groot fan.
Ik was niet de enige, de prijs van de E46 lag vaak hoger dan die van de E36. Enerzijds omdat hij natuurlijk nieuwer was, maar anderzijds door bovengenoemde voorbeelden.
Maar tijden veranderen. We hebben namelijk twee advertenties gevonden van een E36 M3 en een E46 M3. Allebei hebben ze 91.000 kilometer gelopen en dan is het prijstechnisch altijd leuk vergelijken. En wat blijkt? De ‘nieuwe’ kost 29.950 en de oude 32.500 euro. Ok, de E36 is een sedan met vier deuren, stukkie zeldzamer, maar toch. En zo gaan dus ook de prijzen van de ‘betaalbare’ M3 flink omhoog.
Voor welke zouden jullie gaan? Mijn voorkeur is geloof ik wel duidelijk. En voor de 2550 euro die ik overhou kan ik zeker twee maanden tanken!
Met dank aan Reda voor de tip!
Ik vind de E36 M3 sedan juist een van de mooiste M3’s. Sowieso de sedan varianten, liever dan de coupe. Veel dikker op de een of andere manier. Wel flink geld.
@E34M5Touring: mag jij me uitleggen waarom hij dikker is? Omdat hij hoekiger is? Met al die uitbouw is een E46 M3 toch echt ‘dikker’.? Maar ik ga sowieso voor de E46…betere motor, tijdlozer ontwerp en net even beter. De E36 hangt net tussen oldskool sharks (tot aan de E30) en de moderne BMW’s in. Is meer een overgangs model en daardoor de meest saaie van de 2. En ’t geluid is mooi maar niet zo mooi als de S54 van de E46 (vooal de CSL).
@skinnybmw: Welk stukje van ‘ik vind’ was niet helemaal duidelijk?
@E34M5Touring: Dit stukje “Veel dikker op de een of andere manier.” mist onderbouwing.
@skinnybmw: ‘Op de een of andere manier’ impliceert dat ik het niet helemaal kan onderbouwen. Maar dat ik dat vind. Succes ermee.
@E34M5Touring: Wat is de wereld ook vredig en lief, vind je niet? Al die aardige mensen op internet met hun meningen over vanalles en nog wat…
@skinnybmw: Met zulke mensen moet je niet in discussie gaan. Zo’n typische uit de hoogte Nederlander :’)
@skinnybmw: dat is juist het mooie van een mening, die is persoonlijk! Wat zou de wereld toch vredig zijn als mensen elkaars mening zouden waarderen zonder daar altijd een uitleg of onderbouwing voor nodig te hebben!!
@ds3thp: Dat is juist datgene waar ik niet zo goed tegen kan, een mening zonder onderbouwing. Want die zijn er zo veel…de gewoon maar wat schreeuwen-types. Niet dat dat in dit geval zo is maar ik mag toch best vragen waarom iemand iets vindt? En e1000bmw523i: De 3.2 uit de E46 is inderdaad beter dan de 3.0 uit de E36…de 3.2 daarentegen uit de E36 M3 niet met al z’n problemen en onder de maat prestaties.
@skinnybmw:
Joh .. De 1 vindt em dik en de ander skinny ..
Of premium ..
Of sport ..
Of passie ..
Allemaal loze kreten die bij auto’s horen ..
Valt nog minder over te verklaren dan voetbal ..
Neem jezelf niet zo serieus ..
@lincoln: gezellige boel hier.
@skinnybmw:
Ach man .. Die hele auto industrie is toch 1 grote zwendel grappenmakerij .. Ouwe wijn in nieuwe vaten ..
Til er niet te zwaar aan ..
@lincoln: you, my friend, just made my day! ?
@skinnybmw: een onderbouwing is interessant wanneer iemand z’n mening over het coalitieverdrag met Oekraïne geeft, niet wanneer het op SMAAK aankomt. Want over SMAAK valt NIET te twisten.
Azijnpisser…
@ozan: wordt er alleen maar gezelliger op hier!? even ontopic: beide prachtige auto’s in sublieme staat maar natuurlijk absurde prijzen. Een echte ///M liefhebber heeft ze beide in de garage staan.
@skinnybmw: De 3.2 beter dan de 3.0? Guess again…
@e1000bmw523i: correctie: ze hebben allebei een 3.2. Alleen heeft de E36 een S52B32 en de E46 een S54B32.
@e1000bmw523i: een E36 M3 kan ook een S52B30 hebben, welke dus een stuk beter is dan de B32.
@skinnybmw: Dat weet ik. Daar was mijn uitspraak dan ook op gebaseerd… ;)
@e1000bmw523i: Lees hierboven ;)
@skinnybmw: betere motor? Volgens mij lopen de lagerschalen bij de S54 er toch iets makkelijker uit dan bij de S50. En de VANOS van de S50b30 gaat eigenlijk nooit kapot.. de S54 daarentegen.
Heb de E46 M3 gehad en heb nu nog een E36 M3 3.0. Het agressieve van de 3.0 motor is zo veel meer aanwezig dan bij de E46. E46 was mijn daily en dat is precies mijn issue met die auto: te perfect/relaxed. In mijn E36 moet je nog echt ‘werken’.
@z4coupe30si: lagerschalen preventief vervangen is ook niet onmogelijk veel werk en dan kun je weer 100k km verder
@z4coupe30si: oh, ik dacht dat dat juist meer bij de E36 3.2 was…maar ach, bijna elk ///M-blok heeft een revisie nodig bij 300.000. Mijn S38 wel in ieder geval. Dat de E36 meer hardcore is snap ik niet helemaal aangezien iedereen conmentaar had na z’n introductie vergeleken met de E30. Dat was met de E46 weer anders maar dat is natuurlijk wel ‘meer’ auto.
@skinnybmw: maar hey, jij hebt ze beide gehad en ik heb er alleen in mogen rijden. Dat de 3.0 feller aanvoelt ben ik met je eens. Een CSL zou ik nog wel eens willen rijden.
@E34M5Touring: inderdaad. Ik vind bijvoorbeeld de E90 M3 ook mooier dan de E92 M3.
@sollie1984: Ja bij die serie helemaal. Vind de E90 als M3 echt een kanon van een auto.
@E34M5Touring: Ik heb dat bij de laatste serie. Ik vind de M3 dikker dan de M4. Terwijl ik normaal niet zo van de sedans ben.
@nicolasr: De kont van de M3 vind ik meer M dan bij de M4. Die mist een beetje body ofzo.
@E34M5Touring: alle M3 secans genieten mijn voorkeur. Al was het maar omdat de ‘petjes’ de coupé graag willen.
De E36 ga ik weer steeds mooier vinden, eerlijk gezegd. De foute types gaan nu allemaal los op de E46, waardoor een originele E36 weer mag.
@awesome: Heb de E36 altijd een mooie auto gevonden. Dat hoekige maakt hem agressief, vooral met M onderstel. De coupe’s zijn van achter te smal ofzo, kan m’n vinger er niet helemaal op leggen maar het spreekt me veel meer aan. Bij de E90 en de huidige ook.
@E34M5Touring: Kijk, hier snap ik je ;)
@skinnybmw: fijn hè, als iemand dezelfde mening deelt. En zo ongelukkig vervelend als dat niet zo is. Zelfs over smaak. Meteen laten verklaren waarom, heel goed.
*sarcasm mode: off*
@joost1990_2: maar ik deel deze mening helemaal niet?
Wat een heerlijke kanonnen zeg niet normaal meer! Daar kan geen concurrent tegen op!
@kimholland: Jij hebt ook goeie kanonnen hoor!
Ik denk dat ik ga voor een E92 met 105K op de teller voor die €32,5K.
@ghost: Altijd een verrassing met die app wat er voor jou al is gezegd haha.
@mikkeloentje: haha great minds think alike!
Voor dat geld liever een E92.
@mikkeloentje: Nostalgische 6-in-line VS. lompe V8… Onder de BMW liefhebbers gevalletje appels met peren!
@venividivici: Ik ben verre van een BMW liefhebber inderdaad. Maar een motorgeluid/gevoel kan nog zo mooi zijn, als je die in een Multipla lepelt is het alsnog geen droomauto. Dus tja, ik vind die E92 gewoon vele malen mooier.
@venividivici: Een V8 die nog meer toeren draait dan de nostalgische 6-in-lijn. Heel lomp inderdaad. Ik ben fan van de 6-in-lijn, maar lomp kan je het S65 blok niet echt noemen, uiteraard als dat jou interpretatie is geweest.
@VeniVidiVici: Wat versta je onder lomp? De s65b40 is 15kg lichter dan de s54b32 uit de e46, en in de lengte een stuk korter, waardoor het gewicht verder naar achter ligt.
E36. Altijd!
Heel veel geld voor een E36 M3, een aantal youngtimer bedrijven drijven met elkaar de prijzen ook wel gigantisch op moet ik zeggen, verboden prijsafspraken zou je bijna gaan denken ;)
Tja uiteraard is deze markt puur voor de liefhebbers met een gevulde beurs en die zijn er gelukkig voor dit soort bedrijven, realistisch gezien vind ik die E36 voor 15K ook wel betaald, tot 5 jaar terug waren ze beslist niet duurder dan dat.
Mijn keuze zou absoluut de E46 zijn, wat een topper is dat.
Tijdsloos mooi ontwerp, een E46 doet tegenwoordig nog redelijk modern aan.
@bofkont:
Een E46 328i is op alle fronten klassieker ..
Waarom heb je em ooooooit van de hand gedaan ??
@lincoln: Tja en dat 3 maal hahaha mijn beste Lincoln, 2x een 328i sedan 1x een 328ci coupe, Mis ze eigenlijk nog geregeld, wellicht dat ik weer eentje koop, ben stiekem wel verslaaft aan de E46, maar dan gaat het een volle E46 330ci facelift worden.
@bofkont:
Mooi .. Ik ook ..
We zijn nu in een stadium dat achterstandswijkers er op neer kijken en nieuwere Duitse meuk gaan rijden ..
Ideale situatie dus .. Zitten vast nog een paar pareltjes tussen ..
@lincoln: haha idd, die rijden nu een E90 316i met M3 velgen en andere plastic troep, de E46 gaat absoluut een liefhebbers auto worden, ik ga dan ook enkel voor de puur originele exemplaren, ze worden al schaars.
Maar leuk , nooit geweten dat jij ook een E46 liefhebber bent.
@bofkont:
Ben liefhebber van alles onder de 3 rooitjes ..
@lincoln: Leuk! That’s the spirit !
@lincoln: Oef dat gaat het hem voor mij niet worden, een volle E46 330ci facelift in nette staat gaat snel al richting de 10k en erover heen.
@bofkont: Verboden prijs afspraken waarschijnlijk niet, maar de laatste tijd was er een hype op investeren in klassieke auto’s waardoor er een bubbel in de markt is ontstaan. Iets wat ik al langer loop te roepen hier op Autoblog, maar wat nu ook erkend is door experts.
@stephano: Nee was ook maar een geintje, maar een ding is zeker ze drijven de prijzen wel op naar het absurde.
Doe mij maar een van beiden, het maakt mij niet uit welke! Waarom? Ik heb nog nooit een M3 gereden, laat staan in mijn bezit gehad :-)
Leuk stukje, maar wie is jullie donateur gezien de foto’s met logo…
@venividivici: Deze foto’s zijn gewoon van de website. Ook wordt er nergens echt gepromoot.
@venividivici: Het is wel een goeie gast, al meerdere auto’s bij hem gekocht.
@thimochand: vind het zelf nogal vreemd dat veel wagens door deze persoon zonder BPM worden geadverteerd. Dan lijkt een 1er M coupe voor €50K ineens een koopje.
@thimochand: Jammer dat jezelf niet in het buitenland snuffelt en invoert. Nu ben je bij hem dief van je eigen portemonnee geweest ?
@venividivici: Service en betrouwbaarheid zijn meer waard dan een paar duizend minder.
@thimochand: Mwah… als jij 10k beschouwd als een paar duizend dan hebben zij een goude klant aan jou ??
@venividivici: Zeker, ook stimuleer je de Nederlandse economie enigszins door in Nederland te kopen.
@thimochand: Ah ja… ben jij er zo 1 ?
@thimochand: geld teveel dus!
@bmwtouring: Je moet het ergens aan besteden en dan het liefst mijn (onze) hobby ;)
Doe mij die e39 m5 maar die daar staat
@arii: ik dacht precies hetzelfde ;)
Geinig genoeg kan ik mij nog een artikel in de kranten herinneren toen de E36 werd vervangen door de E46. De uitloop modellen van de E36 waren destijds niet aan te slepen omdat iedereen ze zo mooi vonden. Tegenwoordig wordt over de E36 heel anders gedacht vanwege het model E46. Hoe wel dat model in mijn optiek heel veel beter smoelt. Toch was de E36 zeer zeker geen verkeerde auto en nu de “petjes” overgestapt zijn naar E39 en E46 gaat de E36 er per week beter uit zien
@ocda: en dus hoog tijd om voor habbekrats nu nog een nette e46 te redden nu het nog kan
De E46 is een tijdloze schoonheid. Wat mij betreft de complete BMW range van die tijd op de X5 na… Daarna is het qua design bij BMW wat mij betreft achteruit gegaan…
@maarten020: Samen met de e39 geheel met je eens. Met de f10 hebben ze enigszins het e39 design wat proberen terug te pakken na de hoekige toestand van de e60.
@maarten020: het is een mening, ik vind het een petjes Bimmer, ook een mening!
@toniominestrone: dat zei men voorheen ook van alle E2x-reeksen en E30, E34, E36 en E38… Moet je eens kijken hoe die het nu doen.
Zonder twijfel, de e46
Normaal zou ik voor de E46 gaan aangezien ik de E36 nooit mooi gevonden heb. Maar zo’n SMG verpest de E46 voor mij compleet, dus is dit een moeilijke keuze. Ik denk dat ik toch voor de E46 ga, de SMG is redelijk makkelijk om te bouwen naar een handbak.
@ej20g: Uhh… de SMG van de e36 is helemaal een wrak!
@VeniVidiVici: de E36 heb ik nooit interessant gevonden, dus of het nou een exemplaar is met SMG of handbak maakt voor mij niet uit. Dat de SMG van de E36 nog meer zuigt dan de SMG in de E46 geloof ik gelijk. De SMG in de latere M5 en M6 zoog ook nog steeds als je normaal wilde rijden, dus wat dat betreft maakt het mij allemaal niet zoveel uit.
Ik vind ze eigenlijk allebei wel duur zat!
Toegegeven, ze staan er netjes gerestaureerd bij! Maar je koopt bijna een kale nieuwe 3 serie voor de prijs van een auto die wat mij betreft dat niet waard is.
Smg jammer weer :(
Wat is die Stinger fraai ingebouwd in de E46. Pluspuntje
Ik zou gaan voor de e36 (omdat ik zelf 1 heb;) ), maar dan zou ik wel de originele “normale” spiegels monteren, die druppel m3 spiegels passen niet bij het hoekige van de e36 vindt ik. Misschien toch ooit nog eens een s50/s52 in m’n touring lepelen…
De e36 m3 wordt toch echt een moeilijker te vinden klassieker. 40% wordt afgebeuld op het circuit (terecht, ’t is /was een betaalbaar scheurijzer), 40% is verminkt met lelijke bodykits e.d. (is er een meer typerende halfords-tuning auto dan een e36??), 19 % is iets ‘smaakvoller’ bijgewerkt (enkel velgjes/schroefset is nog omkeerbaar) en slechts <1% is iedereen met z'n poten af gebleven. En in die laatste kleine groep is deze sedan niet alleen zeldzaam maar vind ik hem ook mooier in proportie dan de coupé
Optisch gezien zal een e36 later meer geld opbrengen doordat deze veel minder vaak orgineel blijft door jonge tokkies. Persoonlijk vind ik de e46 fijner ogen, het geld bedrag is een flinke inverstering. Maar wanneer je deze als tweede auto koopt, er niet té veel kilometers in rijdt zal de waarde wel flink stijgen..!
Degene zonder schuifdak…
Geen van beide.
E46!
E36 zou ik niet meer in rond rijden, iedereen denkt dat je een turk bent. Dat geluid van e46 is veel te blikkerig en begint er oud uit te zien. Nee ik sla over deze keer.
Heb zowel de e36 (gehad) als de e46 (met smg). E46 is echt een stuk rapper. Ik snap alleen niet wat mensen tegen zo’n sms bak hebben… Je kunt ermee rijden als een boodschappenauto of voluit gaan met keiharde klappen tijdens schakelen. Rij er nu 60.000 km mee. (met de e36 > 100.000) en ben blij met de automaat. Met de vorige had ik gewoon een grotere spier op mijn linkerbeen van het koppelen.
(ps voor de liefhebber is de e46 sms te koop, ook ex premium classic )
Ik zou wat doorsparen voor een E90/E92 M3. Want hoewel het geen zes-in-lijn meer is, is de V8 stukken lichter.
Ik vind sowieso dat er een dubbel imago zit aan de M3’s en BMW’s. De E46 is een geweldige wagen die door vele wordt geliefd en waar ik het volledig mee eens ben. Anderzijds rijden er zo veel M3’s, 3 coupe’s en andere dikke BMW’s rond met bestuurders die het merk een minder imago geeft.
Die nieuwe uiteraard