Lezersvraag: welke smoesjes van autoverkopers ken je?

Auteur: , 248 Reacties

"U moet snel beslissen, want er komt straks iemand uit België en die neemt hem zo mee..."

Verkoper

Je hebt het vast weleens meegemaakt. Je bent in de markt voor een leuke occasion en na de proefrit weer terug bij het garagebedrijf. Bij het kopje koffie begint de verkoper al. “U moet wel snel beslissen, net heeft er een man in gereden en die is nu zijn vrouw aan het halen. Als zij het ook een mooie auto vindt, dan kopen ze hem direct”, of “Als u vandaag beslist, dan kan ik ik 10% korting geven, morgen niet meer”.

Het hoort natuurlijk bij het vak van verkoper, maar het geeft mij meer dan eens een ongemakkelijk gevoel. Ik wil de auto hebben, want ik ben ernaar komen kijken, maar ik wil niet zo onder druk gezet worden. Dan is de lol er direct wel een beetje af. De sport is omgekeerd natuurlijk om te herkennen wat de smoesjes zijn en of je de verkoper met een snedige wederopmerking op zijn plaats kan krijgen.

De lezersvraag van vandaag; welke smoezen van autoverkopers ken jij of heb je weleens gehoord. Hoe ben jij onder druk gezet om maar zo snel mogelijk de knoop door te hakken?

Ik ben heel erg benieuwd!!



248 reacties

“Krijg je van mij nog wel een extra set ruitenwissers bij”
@jamesbond007: jetcars : gratish APK
@JamesBond007: In België zijn het matjes, maar … dikwijls uit een ander model/ uitvoering die zo ‘ongeveer’ passen. Héél triest.
Bumpers mooi gespoten in de kleur van de banden..
Oh de auto is van een monteur geweest die hier werkt.
@maferick74: Zelfde verhaaltje met mijn huidige auto.
“normaal gesproken verkopen we auto’s van deze leeftijd niet met merkgarantie, maar omdat hij van een medewerkers is geweest zijn wij er zo van overtuigt dat deze in een goede staat verkeerd, dat we een uitzondering hebben gemaakt”.

Volgens mij was het werkelijke verhaal: In plaats van dat we de moeite nemen om de auto uitgebreid na te lopen op mankementen, geven we gewoon gratis garantie mee en zijn wij sneller en goedkoper van deze auto af!

Er waren zoveel dingetjes niet in orde (accu was slecht, ruitenwissers door en door versleten, spuitkop van de ruitensproeier ontbrak, onderdeel van de motor zat niet goed vast), ze hebben alles onder de garantie wel weer gerepareerd, maar ik kreeg het idee dat ze niet één keer naar de auto gekeken hebben voordat ze hem in de showroom gezet hebben.
“Dan krijg je deze gewooon van ons”
Omdat het dit weekend pasen is betaalt u geen afleveringskosten en geven wij u 2 extra aardappelen voor u inruilauto.
Toen ik reageerde op een VW Bora. “Je moet er wel snel bij zijn want deze is zo weg, hier zijn ze helemaal zot op” was in december. Auto staat nog steeds te koop 😂
@saabmax: Goed verhaal, laatste 3 showroom bezoeken om een ds3 voor mijn vriendin te kopen liepen anders af. Vrijdag rondje gedaan om 3 auto’s te bekijken, zaterdagmiddag alle 3 verkocht.
@boxergt: precies. Of de auto is in top conditie aan de telefoon. Kom je op de plaats blijkt deze vol beschadegingen te zitten…
@saabmax: Andersom geld hetzelfde. Belt een klant om te vragen wat de potentiële inruilwaarde is van hun huidige auto.

“In nieuwstaat!!! Perfecte auto. Kan nog jaren mee!”

Komt de klant langs, en kun je een hondenhok op wielen gaan taxeren… Klanten kunnen er ook wat van ;-).
@willeme: dan heeft de auto toch wat lichte gebruikssporen?
@saabmax: dat zelfde heb ik ooit gehad met een ford puma die zouden niet aan te slepen zijn zoveel hadden ze er al verkocht .ik denk dat er hooguit 300 rondrijden nu
Ik heb m zelf ook
Adverteren met “VOL OPTIES” als het om een auto zonder schuif/kanteldak gaat ..

Hufters ..
@lincoln: ooh zucht, deze zie je zo vaak.
@lincoln: of überhaupt elektronische ramen of airconditioning. Bij Jetc. bedoelen ze ermee dat er wielen onder zitten….
@maxhunter:

Zijn dat die wielen/velgen van 150 euro extra ??
@lincoln: 50 euro, ze geven korting tegenwoordig.
@lincoln: ik zie deze vaak staan bij de RS’jes van Audi, lekker kansloos om dat te roepen als er geen schaalstoelen inzitten.
@lincoln: Haha ja of de variant “BOM VOL!”. Als dat bij een advertentie op Marktplaats staat heb ik per direct geen 0,0 interesse meer!
@venividivici: ‘per direct geen 0,0 interesse meer’ dus bij jou werkt het?😉
@lincoln: niet zo erg als amg/m/rs uitgevoerd (met replica bodykit en velgen)
@lincoln: oke plusje van mij. Haha!
*Jij doet een bod*
Verkoper: Oh, dat is een heel scherp bod, dat moet ik echt even overleggen met mijn baas hoor!
*verkoper gaat een shaggie roken*
Verkoper: nou, hij was erg aan het twijfelen maar hij is tóch akkoord gegaan met het bod!

Eigenlijk de autoverkoper variant van de vakkenvuller die wel even in het magazijn gaat zoeken of het product er nog is.
@volvov70: was toch altijd een goede smoes om ff naar de wc te kunnen.
Loop eens een keukenzaak binnen, zijn zowat nog erger dan autodealers.
@gop1: dat is echt een duistere tak van sport
@gop1: Keukenzaken zijn helemaal dure uitzuigers! Vragen rustig 35 tot 40k en als je bij een goede timmerman langs gaat en koopt je apparatuur zelf op internet ben je voor 18 tot 20k klaar!
@VeniVidiVici: waar the fuck haal jij je keuken ?? de efteling
ooit voor een lupo voor me vrouw wezen kijken
verkoper zegt ja alles wat binnen komt gaat gelijk langs de dealer
grote beurt etc
ik keek als eerst tegen een oud roestig olie filter aan
en volgens de verkoper was de D riem ook net gedaan
vervolgens zit er een verteerde multiriem voor
dus ik zeg
doen ze die oude multiriem zo terug als ze de D riem gedaan hebben?
verkoper Uhhhhh jaaaaaaaaahhaaa
ik oke vandaar ook dat oude olie filter
die was natuurlijk nog gewoon goed
@gop1: een keuken koop je in Duitsland. Fractie van de prijs, netjes geïnstalleerd en alles.
@awesome: oh wacht, dat geldt eigenlijk ook gewoon voor auto’s, brandstof, boodschappen en ga maar door..
@gop1: Ja daar kwam ik laatst ook achter. Eerste quote voor een nieuwe keuken; ruim 35.000 euro! Uiteindelijk praktisch het zelfde uitonderhandeld voor 13K. Dan ga je je wel afvragen waar die marges zitten.
@stephano:

Netjes ..
Tja .. Hoe vaak koop je een keuken ??
Bij 30% van de gecalculeerde prijs zit je goed ..
Bij een occasion: En voor u zal ik speciaal zorgen voor matjes!
(Terwijl ze die gewoon hadden uitgehaald om te stofzuigen…)
Ging onlangs eens kijken bij een autohandelaar in Goes (of all places) . Ging kijken voor een nette 525i e34 voor erbij. Van te voren een afspraak gemaakt, uur vastgelegd. Ik kom er op tijd aan. Auto is niet te bespeuren (ze waren gaan tanken) . Auto wordt voorgereden , natuurlijk volledig warmgereden (had ik liever niet). Motorkap opengedaan. Merkte direct op dat er olie aan het verdampen was. Vertelde dit aan de verkoper ( die zei dat hij waarschijnlijk net een onderhoud had gekregen en er wat olie zou gemorst zijn.) Nu, uiteindelijk toch een ritje mee gemaakt. Boven de 100 km/h ging de hele voortrein schudden als een malle. Mee teruggereden. Dit dan ook vermeld aan de verkoper. Die zei dat het hun nog niet was opgevallen. Nu ik vraag hun eerst deze dingetjes te fixen en ik dan nog eens zou rijden en hem dan zou kopen. Nu wilden die malloten dit niet fixen voor ik hem zou kopen. Wat is dat nu toch voor een gedachtegang? Dus eigenlijk wilden deze slimmerdjes niet al te veel kosten doen aan de auto en verkochten ze hem dus liever zo aan een veel te hoge prijs aan een klant die er niet zo veel van wist. Dit waren toch wel oneerlijke praktijken imo. Daar ga ik nooit meer heen…
@cadrez: ze verkopen hem liever met gebreken voor iets minder dan risico te lopen met kosten maken en jij hem alsnog niet koopt.
@maxhunter: Daar zit het hem net. Hadden ze gewoon de fouten toegegeven en wat van de prijs afgedaan had ik hem direct gekocht. Ik rij namelijk niet voor niets 200 km om hem te gaan testrijden. Maar zo slim waren ze daar blijkbaar nog niet in Goes.
@cadrez: om welke zaak gaat het hier?
@Thijsj: Dahab auto’s Goes
@cadrez: Hahaha voor een auto bij een bedrijf met die naam had ik geen 200km gereden. ;)
@racerx: mjaah. Ik had even opgezocht op internet. Zag er wel een nette zaak uit en is het ook. Maar de personen (familie) die er werkzaam zijn (is) zijn gewoon een stelletje bedriegers.
@cadrez: altijd dichtbij huis kopen (straal van 40 km)
@maxhunter: wat maakt het uit of je hem met garantie verkoopt en dat je vervolgens een ontevreden klant heb die telkens terug komt voor garantie of dat je de auto gewoon goed klaarmaakt en verkoopt?
@cadrez:

Zooooo kut ..
Een ouwe kar heeft gebreken .. Punt uit ..

Moet de verkopende partij niet achterbaks over doen ..
Voor janlul rijden is gewoon een belediging ..
@lincoln: Klopt dat een oude kar gebreken heeft. En dan moeten ze dat inderdaad gewoon toegeven en niet proberen verkopen aan een prijs alsof ie helemaal gereviseerd is.
Ach sukkels zitten er wel in elke sector zeker?
@cadrez:

Je had jouw prijs toch kunnen noemen ??
@lincoln: idd snap ik ook niet, doe ik altijd. Maak ff een reken sommetje van de onderdelen, en het risico dat er meer moet gebeuren dan wat ik inschat. Plus wat uurloon die zij er tenen aan moeten gooien en doe dan een bod. Als je het netjes onderbouwd met wat je denkt dat je of ander zij moeten investeren dan is de deal meestal zo gemaakt.
@lincoln: heb ik ook gedaan. Maar ze dachten dat ie nog van goud was dus wouden niet echt mee onderhandelen. Spijtige zaak
@cadrez:

Joh .. Er komt er vast wel eentje op je pad waarvan de verkoper en de auto je beide wel aanstaan ..
Dat gaat je gebeuren .. En dan voelt het goed en is het goed .. Zo werkt dat .. Weet ik zeker ..
@lincoln: klopt helemaal. Ik heb geduld en tijd dus komt wel goed. Rijdt wel enorm lekker zo’n 6 cilinder moet ik zeggen :).
@cadrez: zonde zo’n E34 525i rijd geweldig!
@casperfcb: Klopt, als je even de gebreken wegdacht en niet sneller dan 100 ging voelde ik me de koning te rijk, wat een soepele motor en wat een comfort!
@casperfcb: Nou deze blijkbaar niet!
@cadrez: En het moraal van dit verhaal is “Nooit een afspraak maken als je komt voor een tweedehands wagen”
@Donstil: Nou normaliter zou ik dit ook niet doen bij een handelaar die normaal open is in de week en het weekend. Maar ik kon pas iets na het normale sluitingsuur komen dus ik kon niet anders. En ik ga natuurlijk ook geen 200 km rijden om dan vast te stellen dat de auto al verkocht is.
@Donstil: Toch wel prettig om even zeker te weten dat de auto er nog is niet? Ik ben zat handelaren tegengekomen die verkochte voorraad rustig nog een tijdje op internet laten staan en je dan iets anders proberen aan te smeren.
@cadrez: Ik snap eigenlijk niet dat je hem dan toch wilde. De verkoper is duidelijk louche en je vindt allerlei gebreken aan de auto. Dan zoek je toch nog even verder?
@frederik: nou. Ik kan er zelf ook wel wat aan werken. Dus het repareren was niet zo heel erg en de rest van de auto was gewoon in heel goede staat.
Weinig smoezen tegengekomen. Tot nu toe maar 1 auto gekocht. 3 jaar geleden van een Egyptenaar die terug naar Egypte ging…
@EFB: ook een mooie smoes, ja: ‘wegens vertrek buitenland’.. Wegens achterstallig onderhoud betekent dat meestal..
@parker: hahaha, ja. Deze ging echter aantoonbaar terug naar Egypte. Maar ik heb er nog wel wat van de prijs af gekregen daardoor. En na 3 jaar doet hij het nog gewoon, zonder al te gek onderhoud. Al loopt hij nu wel op z’n eind…
2 voor de prijs van 1 (bedoelde die de extra matjes mee)
@thefmanl: oh ik dacht dat je bij jetcars was geweest….
Bij het afdingen. “hij hoeft niet weg”. Wat doe ik hier dan?
@izimo: mag toch gewoon?
Als hij overtuigd is meer te vangen hoeft hij voor dat geld niet perse weg nee,
Gek als hij het wel deed.
@peke: Bedoelde het meer in de trant van dat de verkoper zei dat de wagen niet persé verkocht hoefde te worden ;)
“Deze heb ik zelf ook (gehad)”
Goede banden van de auto afhalen en er versleten banden onder zetten. Zodra een klant belangstelling voor de auto heeft zeggen ach weet u, er zitten nu slechte banden onder. Voor deze prijs zet ik er nieuwe banden voor u op, hebben we dan een deal?
Over mijn vorige auto, die mijn baas voor mij verkocht:

“Deze auto heeft een rustig leven gehad bij de vorige bestuurder en is altijd goed onderhouden.”

Die mensen moesten eens weten van wie die auto was geweest en hoe er mee was gereden.
“Is van een oud vrouwtje geweest”
@danielj: haha die kom je ook altijd in strips tegen
@danielj: Die snap ik eigenlijk niet zo goed. Vinden mensen dit een positief iets? Ik moet dan direct denken aan een slippende koppeling, omdat oude(re) mensen hun voet nogal eens op het koppelingspedaal laten rusten.

Ook associeer ik het direct met auto’s die korte afstanden hebben gereden, dus nooit op werktemperatuur geweest, en bij een diesel is het dan nog veel erger. Parkeerschade, niet tijdig op onderhoud geweest, enz…
@SimonMc: Precies dat dus.
‘Deze auto is van een Autoblog geweest.’
@freezzr: huh die snap ik niet
@freezzr: dat las ik laatst ergens, autofabriek in Uithoorn verkocht de AMG black series van Sascha Prins. Toch grappig!
@freezzr:

Standaard praatje als ze van die Opel 159 af moeten komen ..
Daarom koop ik dus altijd van een particulier, al moet ik er voor naar Italië rijden.
Ik gun het die handelaren niet meer en gaat het in de handel immers niet voor een groot deel om “gunnen”.
@brabussb1: Ach ik koop mn auto’s bij zowel particulieren als handelaars. Onthoudt wel dat bij ieder type mens zowel eerlijke als niet eerlijke mensen zitten. Waarmee ik in deze context bedoel een aankoop bij een particulier kun je ook vreselijk mee de boot ingaan terwijl je bij een eerlijke goede handelaar een prima auto had kunnen kopen. Wellicht heb jij daar andere ervaringen mee.
@ocda: Oh ja wellicht ten overvloede, waar je dus echt genaaid wordt zijn de ekte merkdealerts. Degene die je vriend noemt als je binnenkomt. Mijn compagnons hingen nog al aan een bepaald merk, duidelijk geen autoliefhebberts dus we gingen in zee voor een 4-tal company cars op basis van financial lease. Jonge onderneming gaat goed, blabla heel het bullshit verhaal etc. kortom nieuwe auto’s moesten er komen maar eh niet direct afrekenen. Paar jaar later inruilen en weer nieuw, nou de inruilprijs daar werd zelfs een bloedhond bedroefd van. De auto’s die waren in te ruilen perfect dealeronderhouden en tijdens de onderhandelingen werden wij toch echt meerdere malen als vriend benoemd. Kortom je verwacht wat, helaas! Naar mijn gevoel ter plekke bedriegt, bedrogen en bedot op t zelfde moment. Uiteindelijk heb ik mijn compagnons kunnen overtuigen om zelf de auto’s te verkopen en de nieuwe aan te kopen met korting. Scheelde per saldo ruim 30k en da’s een verdomd hoop geld. Helaas uiteindelijk met zn’ allen destijds wel besloten om aan dat zelfde merk te blijven hangen. Dat was namelijk zo goed voor t imago van de club. Les voor ome OCDA nooit meer compagnons en nooit meer bij de merkdealert inruilen
@ocda: precies, want als 1 merkdealer je bedonderd weet je 100% zeker dat de andere 783900476256 merkdealers dat ook doen…
@Svenska_Aeroplan_AB: Nee t waren niet alle Saab dealers die je zojuist opnoemt
@brabussb1: wat een kulverhaal, ik ken er genoeg waar ik een goede inruil kreeg, een prima auto kocht, waar ik nooit gezeur mee had en waar ik niet belazerd werd. Misschien dat jij alleen Brabus rijdt en er maar 1 verkoper in Nederland is die dat aanbiedt maar anders heb je altijd nog de vrijheid om op meerdere plekken te gaan kijken.
@brabussb1: Tuuk. Succes ook met dat technisch probleempje waar je graag een tussenkomst op hebt. Eens kijken wat die hersteller jou gunt.
@delaney:
Je goed verdiepen in de materie is het halve werk, goede connecties doen de rest.
Ik las het gisteren nog in een bericht van @desjonnies, lijkt mij een wijs man.
Bij de auto die ik had gekocht zei de verkoper:

Je krijgt er een extra setje banden bij, dat doen we bij alle auto’s die we verkopen en had het ook op alle papieren laten zetten. Toen we de auto gingen ophalen werd er weer gezegd dat dat niet kon en dat ze dat nooit deden, vervolgens alles wat op papier staat laten zien en na lang gedoe de banden gekregen en een lichtelijk geïrriteerd bedrijfsleider die een beetje pissig was op de verkoper.
Tip van ome OCDA, kijk naar de auto en wees kritisch. Wat het is is het en meer ook niet. Wordt niet te snel verliefd op het model, de kleur en het gevoel van die auto wilde ik altijd al hebben. Laat je niet in de luren leggen door de verkoper en durf weg te lopen. Kortom bij twijfel weg lopen van de auto en nooit meer terugkeren.
@ocda: Tip van ome Bofkont de ene dealer is de andere niet ;)
Ach, meneer, wat kan ik doen zodat u vandaag deze auto nog neemt? Nee, een proefrit mag pas na aankoop…. idioot. Die zaak is nu overigens faliet.
@dutchdriftking: dat snap ik ook nooit, waarom zou ik nog proefrijden als ik de auto toch al heb gekocht en waarom zou ik een auto kopen waar ik niet in mag proefrijden? (Zegt vaak al genoeg😂)
@jobberns: Onlangs heeft er ook iemand mijn bestelwagen overgekocht zonder eerst een ritje te maken. Even naar de motor geluisterd en het was ok voor hem. Dit soort mensen snap ik niet, want achteraf heb je gene poot meer om op te staan (als er dan toch ernstige gebreken zouden zijn).
@cadrez:

Als jij zegt dat ie goed is .. Dan is die goed ..
Zo simpel kan het zijn ..

Ik zou daar nooit over jokken ..
En ga er van uit dat een andere dat ook niet tegen mij zal doen ..
@lincoln: Maar het probleem is dat er veel mensen zullen zij dat ie goed is terwijl hij ondertussen gebreken aan de lopende band heeft.
@cadrez:

Maak het eerlijk gezegd heel weinig mee ..
Koop dan ook meestal auto’s waar wat werk aanzit of achterstallig onderhoud ..
@jobberns: wat een onzin,
Eerst over de prijs praten dan rijden is standaard, proefrijden en dan horen dat je huidige auto niet van goud is en dat er een stuk meer moet heeft nog minder zin.
Gewoon even samen aftasten of er prijstechnisch uit te komen is, ervan uitgaande dat ie naar behorend rijd uiteraard, en dan een principe akkoord, nog geen overeenkomst, lekker stukje sturen en akkoord gaan…

Iedereen laten proefrijden en dan horen dat je er niet uit gaat komen is zonde van elkaars tijd en het opnieuw poetsen en tanken van de occasion.
@dutchdriftking: dat zeg jij nu. Ik kwam vorig jaar bij die grote dealer van VW, Audi en consorten in het Eindhovense. Dan denk je dat je met respect wordt behandeld, maar zelfs nadat ik financieel had aangetoond dat ik alles prima kon betalen en dus geen testpiloot was die even een rondje om wilde om te trappen, kreeg ik de auto niet mee. Sterker nog, de beste verkoper schopte nog even na: “je dacht zeker even een rondje te mogen gaan rijden he?! Gaat niet gebeuren!” Mij zien ze er niet terug, en heb diezelfde dag een zelfde auto elders gekocht.
@ghost: is maar één goede reactie mogelijk… “jij krijgt vast provisie als je deze verkoopt toch?” “ja natuurlijk”
“mooi, die ga je dus vandaag niet binnenhalen! Door zo’n ventje als jij laat ik me niet piepelen. De groeten! “
@w0o0dy: is het ook, je hebt gelijk maar ik had er zelf al geen zin meer in, vooral als je na gaat trappen en stoer gaat doen.
@ghost: Lijkt me sterk, en ik zou dit ook niet pikken, bedrijfsleider er maar bij.
Alfa Romeo verkopers (particulier) ..
Verkopen hun auto vaak “met pijn in mijn hart” ..

FAGS ..
@lincoln: Niet alleen Alfa rijders blijkbaar:
“Mooie blauwe Nissan Micra te koop. Op de zijkanten van de auto zitten wat gebruikssporen. Rechtsachter is een oppervlakkige deuk aanwezig in de carosserie (zie fotos). Zeer zuinige
Over de prijs kan worden gesproken.
De auto wordt verkocht met pijn in het hart wegens gezinsuitbreiding.”
@cadrez: lezen is een kunst… de hartkwalen komen in dit geval van de gezinsuitbreiding… niet van de micra..
@lincoln: herkenbaar, staat oom standaard bij elke Discovery II advertentie. Nu is het ook een auto die net als een alfa (ik kan het weten heb ook een 159) onder je huid kruipt maar meestal is de reden van verkoop dat het chassis verrot is.
Hallo, dit is een smoes en ik ben geen verkoper. Gewoon doen!
Laten we de boel eens omdraaien: @willeme, jij werkt(e) toch als autoverkoper? Welke smoezen heb je zelf wel eens gebruikt?
@Edge: @willeme Reageer hier aub op
@gop1: Duly noted. Zie reactie ;-)
@Edge: ik ben erg benieuwd welke smoesjes verkopers te horen krijgen van particulieren die alle bovenstaande verhaaltjes hebben veroorzaakt.

Die slecht onderhouden auto die caravans door de hoogste bergen met een slippende koppeling die alleen maar problemen veroorzaakt is namelijk ook als ‘nieuw’ ingeruild.
@boxergt: Waarom willen mensen een nieuwe auto? Dat moet een verkoper toch weten?
@norge: Een goede verkoper stelt daar vragen over ja. Of een klant daar eerlijk op antwoord trek ik sneller in twijfel dan de ‘smoesjes’ van een verkoper.

Ik heb genoeg met particulieren te maken gehad en ken aardig wat mensen uit de autohandel wat mij particulieren doet wantrouwen.
@boxergt: Ik denk dat er te moeilijk over gedacht wordt. Het is allemaal niet zo heel spannend. Klant rijdt een auto, wil hem na drie jaar inruilen. De klant gaat een paar dealers af, vraagt offertes. Komt uit bij de deal die hem interessant lijkt en gaat dan onderhandelen.

Dan heb je de leaserijders. Nog makkelijker, want korting en dergelijke liggen al vast.

Dat is 95% van wat een autoverkoper tegen komt. Ik denk niet dat dat nu heel erg anders is. @sidney: jij bent toch verkoopadviseur bij BMW, toch? Kun jij dit bevestigen? Je verkoopt in principe een prima auto, en de inruiler zit een beetje werk aan om hem weer te verkopen. Of je stoot hem door naar de handel. Meestal zijn het volkomen logische transacties waar je nooit met rare smoezen aan hoeft te komen.
@Edge:

Er zit een verschil tussen smoezen en ‘technieken’ die je gebruikt. En dat is een lastig onderscheid. Ook een reden dat ik gestopt ben met de autoverkoop.

“Ik heb gewoon niet veel meer ruimte om naar beneden te gaan.”
Had ik soms wel, maar de baas wil dat je voldoende marge pakt. Zo simpel is het. Dat is feitelijk gezien gewoon liegen.

Maar daar hield het voor mij wel mee op. Kom op, de meeste klanten zijn echt wel goed geïnformeerd. Hebben al rondgekeken op internet. Zijn al bij andere dealers geweest. Dus aankomen met dit soort smoezen werkt eigenlijk nooit. Meestal werken de smoezen averechts. Het moet bij je passen.

Technieken die ik soms toepaste:
1. De inruilauto bekeken met de klant erbij, er ruim de tijd voor nemen.
2. De opties niet door nemen vanachter het bureau, maar in een luxe uitgevoerde demo showroom auto.
3. Ik ging nooit tegenover de klant zitten aan tafel, maar er half naast bij het configureren en onderhandelen.
4. Altijd Smint mee om niet uit mijn giechel te ruiken (als je naast elkaar in de auto zit ruik je dat).
5. Als iemand belde om een occasion te komen bekijken reed ik hem altijd eerst even warm en indien nodig even wassen.
6. Ik probeerde een trekhaak niet te verkopen, maar ‘leende’ hem. Dan kreeg je hem terug en had je vaak een kans om voor de volgende auto ook weer een offerte te kunnen maken.
7. Als ik merkte dat er voor de klant geen rek meer in zat, maar ik eigenlijk wel uitkwam, bedong ik iets ludieks als een appeltaart voor de monteurs of sauzijcenbroodjes voor de administratie. Brak altijd de spanning. En zeker bij oudere stelletjes werkt de appeltaart uitstekend: die bakten hem zelf!
8. Proberen gezamenlijke interesses te zoeken (naast auto’s). Als je samen 30 over De Graafschap, Tyrconnel Whiskey, Fender Stratocasters of Led Zeppelin hebt gesproken, gaat het verkoopgesprek en onderhandeling ook een stuk beter.
9. Soms kom je erachter dat er geen klik is. Zorgen dat je zelf wordt ‘opgeroepen’ en een collega het overneemt. Ik deed dat door mij etui naast de bloempot te leggen: wist mijn collega voldoende.
@willeme:

zoals altijd : helemaal raak, appeltaart met slagroom?

Ik maak altijd ‘vrienden ‘
@willeme: Warmrijden van een 2e hands wagen wekt altijd argwaan.
@bofkont: Waarom? Sommige auto’s staan wekenlang stil. Dan moet je ze met de boosterpack weer aan slaan. Ook altijd even goed remmen (als een auto wekenlang stilstaat heb je altijd last van roest op de schijven).

Als iemand een proefrit wil maken, moet deze in een goede auto kunnen rijden. Koude motor, remmen die niet goed ‘pakken’, motor die je moet aanzwengelen. Zwaar amateuristisch. Het eerste beeld wat je aan je klanten geeft is dat de motorkap open gaat. Dat wekt pas argwaan.
@willeme: Tja heb je eigenlijk ook wel weer een goed punt.
@bofkont: daarnaast beslaat de hele auto.
Als de verkoper zegt dat hij 10% korting kan geven en morgen niet meer, dan kan hij je ook 25% korting geven en gelijk meegeven. Hij wil er toch van af. Bekje open trekken en helemaal stuk lullen zodat hij niet meer onder je 25/30% uit kan.
@baap: ‘baap’, Hihi +1
Misschien moeten jullie het verhaal eens omdraaien. Want ik kan wel een blog vullen met alle lulkoek en smoesjes die particulieren bij mij probeerden. Dat een autoverkoper hier per definitie een oplichter is weten we nou wel.
@E34M5Touring:

Wedstrijdje slachtoffer zijn .. Cool ..
@lincoln: Ja goed, ff lekker verkopertje pesten weten we nou wel. Draai het maar eens om. Als jij dat slachtoffertje spelen vind, prima.
@E34M5Touring:

Nope .. Met autodealers heb ik ALTIJD eerlijk zaken kunnen doen ..

En dan hang ik nog in de low society van de auto handel ..
Nooit maar dan ook nooit zottigheid meegemaakt ..

En dan ben ik nog zo een figuur die vrijwel nooit een proefritje gaat maken ..
@E34M5Touring: HEb met je te doen, wat een kutbaan ;)
@bofkont: Ik werk al een tijd niet meer in die branche mede door al dit geneuzel. Dus jouw medelijden heb ik niet nodig ;)
@E34M5Touring: haha was ook maar een geintje, lijkt me trouwens best een leuke baan bij een dealer of bedrijf met wat leuke exclusieve auto’s.
Ik werk in de forensische psychiatrie , is ook niet alles zal ik je eerlijk zeggen.
@bofkont: NIFP?
@e1000bmw523i: Nee een kliniek in het Noorden des lands.
@E34M5Touring: klopt.
Hebben zelf een autobedrijf thuis, gewoon eerlijke handel.

Soms kom je er niet uit, geef een hand een neem afscheid.

Maar nee, als ik geen gouden prijs geef voor rothandel heb ik het gedaan.

Emotionele waarde welke mensen aan hun inruiler toekennen kan ik niet bieden.
Klaar!

En sommige handel/inruil is voor ons totaal niet interessant, pas een Caddilac SRX: totaal mijn handel niet. Kortom: aangegeven dit niet interessant te vinden.

Vervolgens had ik het gedaan he.

Kortom: veel particulieren zijn net zo erg.
@e34m5touring: met je eens. Ik kan een boek schrijven na 8 jaar ervaring.
@E34M5Touring:

Je doet mij bij deze aan de legendarische tweedehands auto handelaar Rooie Jan denken, en zijn opvattingen over ‘de particulier ‘
De meeste autoverkopers zijn gewoon betrouwbaar en verzinnen geen ‘smoesjes’. Dit zijn de hardwerkende mensen bij de dealers en niet okésjon op de hoek. Dan vraag je er ook om!

Je moet eens een topic maken wat wij als consument allemaal liegen over de inruiler!
@peugeot205:

Goeie smoes ..
@peugeot205: Haha, ten eerste hoeft een autoverkoper vrijwel nooit hard werken.
Ten tweede zouden de dealers betrouwbaarder zijn dan een garage die alleen in 2e hands auto’s doen.
Deze opmerking raakt kant nog wal…
@Senne: Kijk, nu komen we ergens! Vertel, waarop baseert u dat? Aan alle wensen van een klant tegemoet komen binnen zijn/haar budget en vaak een belachelijk krappe deadline is namelijk nog best een uitdaging – zeker als je er 200 per jaar moet doen.
@senne: Natuurlijk werken autoverkopers ook hard of denk je dat ze de hele dag koffie zitten te drinken en wachten op klanten? Als dat al zo was dan zijn die nu failliet!

En ja, een dealerbedrijf vertrouw ik meer dan een handelaar op de hoek. Lees even de onderzoeksresultaten daarover!!
@Senne:

Ik zou aan u nog geen stafmixer WILLEN verkopen.

U is van het nooit tevreden achterdochtig geboren type

Die de Opel Dealer nog geen driehonderd Euro gunde op een nieuwe Astra.
(een kennis van me zei het tegen de klant : mag ik alstublieft driehonderd Euro verdienen)
Maar deze mensen kwamen wel zeikstralen voor garantie want Opel is Opel.

Gelukkig hadden ze daar opeens geen tijd, jazeker kon het, over 6 tot 8 weken en moesten deze ‘klanten’ meer dan 100 kilometer naar hun driehonderd Euro goedkopere dealer toe.

Ik verkoop handel, ik verkoop service, als men mij niet wat gunt of iets laat verdienen, hoef ik je klandizie niet, dan ben ik je liever kwijt dan rijk.

Maar owee, wij zijn er 24/7 en dan weten de jankerts je opeens wel te vinden als hun vriend bereikbaar van 0900 – tot 1700 gesloten is !
Alleen hebben wij dan opeens geen tijd ………………………….
@desjonnies: Bijzonder knap dat je uit een paar zinnen al kan afleiden wat voor mens ik ben, chapeau !
Je zou psycholoog moeten worden Sjonnie…
@Senne:

Dat is eigenlijk de kern van iedere verkoper : psycholoog !
Dus……………..
“ik heb em ook”
“Hij wordt nog helemaal gepoetst en gereinigd voor dat we hem aan u afleveren” – de auto wordt voor de aflevering natgespoten met een plantenspuit

“Alleen omdat u niet bepaald in de buurt woont, krijgt u 50 Euro korting” – je auto wordt niet afgetankt omdat je toch niet tanken om thuis te komen.

“Ah u wilt uw huidige auto inruilen. Wij geven u altijd een uitstekende inruilpremie” – je auto in de fik steken levert nog meer op
@sjoerd95: toch moet tanken*
@sjoerd95: Mijn ouders hebben vorig jaar hun 307 SW (2003, 2.0 HDI, meest luxe versie) verkocht aan de Peugeot dealer. Gekocht in 2005 voor ongeveer 10k, blijft 10 jaar later een tiende van over (ja echt, ingeruild voor 980 euro). Toegegeven, alles wat elektrisch is ging één voor één stuk en ja, de auto had 450.000 km gereden maar repareer wat zekeringen en die auto kan makkelijk nog een keer de miljoen halen. Dat is meer dan een rug waard denk ik dan.
@mercedesclk350: Dit heb je echt ontzettend mis, vrijwel niemand zit op een 307 met zo’n km stand te wachten !

Ik denk dat de dealer hem alleen maar heeft teruggekocht om je ouders als klant te willen behouden.
Grote kans dat hij voor een fractie meer of het zelfde bedrag een uur later opgehaald werd voor de export…
@Senne: Ze hebben nu een 308 SW, nu met een 1.6 (benzine), en het enige wat beter is t.o.v. die 307 is dat er parkeerhulp op zit. Voor de rest vrijwel dezelfde auto. Alleen nu al na een jaar eigenaar zijn, zijn er al meer problemen geweest dan de 307. En wat denk je? Die 307 is verkocht voor 3 ruggen aan iemand die voor weinig geld een goede gezinsauto zoekt. Wat ik zeg is dat ze ook gewoon een korte reparatie hadden kunnen uitvoeren en mijn ouders hadden weer een aantal jaar plezier gehad, nu lijkt het gewoon een groot winstverhaaltje. En het komt er op neer dat je dus beter een 307 dan een 308 kunt kopen, als betrouwbaarheid je ding is. Die 307 gaat motorisch nooit stuk. Echt niet. Daar hebben sommige mensen dus nog wel meer als € 980 voor over.
@mercedesclk350:

Inkoop 980.
Verkoop 3000

307 SW met een half miljoen is gewoon niets, maar dan ook niets waard. Alleen export en onderdelen. Niet omdat het een slechte auto is, maar omdat er niemand naar zoekt. Zeker niet bij een dealer. Auto met een half miljoen, daar moet zeker het eea gedaan worden. Laten we zeggen 1000 (geen raar bedrag). Dan houd je de rest over als marge. Als iemand 3 mille wil betalen voor een 307 met een half mijoen op de klok, gaat de dealer niet zeggen: dat is te hoog!

Daarbij, voor 3k heb ik ook een SW met bijna 4 ton minder op de klok, dus de 3 mille lijkt mij wat optimistisch.
@mercedesclk350: Als betrouwbaarheid je ding is moet je een Japanner kopen en ver weg blijven bij nieuwere Peugeots…
Jammer van de toon in het artikel, ik gebruik dergelijke kreten in andere bewoording als het echt waar is, snel beslissen want de auto is scherp geprijsd bijvoorbeeld.
En dan moet je de klant eens horen als die auto die zelfde dag aan andere is verkocht.
Alsof je een klein kind z’n lolly afpikt…
Hou toch op…bij een particulier kopen betrouwbaarder?! Laat me niet lachen, daar zitten pas de boefjes tussen!
Maargoed iedereen praat iedereen na met z’n voor oordelen maar als je het iedereen vraagt op de man af is iedereen positief over z’n autobedrijf…

Om exact die reden vertrouw ik dus geen enkele autoverkoper of keukenboer. Niet dat ik er persoonlijk heel erg mee bedonderd ben, maar ik vind het stuk voor stuk gladde mannetjes die er alleen maar op uit zijn zoveel mogelijk geld uit je zak te kloppen.
@toempf: Thx mate. Ik vind jou ook een toffe peer.
@toempf: Jij bent zeker zo’n typische klant die 5 dezelfde offerte’s opvraagd bij verschillende bedrijven.

“Ja je collega dealer zit er €500,- onder, wat kan jij nog doen?” En dan vervolgens met hetzelfde verhaal weer naar de andere dealer..

Bij dit soort klanten is het juist andersom, zij proberen de dealers zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen… Gek zeg, dat dealers omvallen, met zulke klanten.
@nino: waha, daar vallen dealers niet van om, hoor.. Wel van enorme glaspaleizen, grootheidswaanzin en slecht management en dan ineens een markt die even flink tegenzit..
@Nino: Is onzin wat je hier zegt, als ze niets meer verdienen gaat de handel niet door.
Als klant mag je absoluut scherp handelen, en ach als er weer een dealer omvalt ruimt het de markt lekker op, zijn sowieso toch teveel van van sommige volume merken.
Of je koopt gewoon een auto bij een dealer, ga dan niet naar een grote toe zoals van den Uden hout ofzo, vrijwel alle occasion polo’s komen uit de Spaanse verhuur… Maar smoezen heb ik nog nooit meegemaakt..
@henkhupelschoten: haha die verhuur polo’s. Even de deuren openen en in de naden kijken, gratis woestijnzand erbij.
@ghost: Nog grappiger, de Spaanse platen lagen gewoon nog achterin..
@henkhupelschoten: was dat bij VD Udenhout? Ik was toen voor mevrouw bij VW Maas, dingen waren echt rampzalig vies.
@ghost: Was in Son en Breugel, is alweer een jaar geleden dat ik daar toen was. Niet alles blijft bij!
Uitgerust met prachtig synthetisch leder
Bij Smeeing in Soest, zegt die verkoper (presentator van hartvoorauto’s btw), “korting bij geen inruil doen we niet”, we hebben liever inruil anders heb ik een lege plek in de showroom!!!! Echt gebeurd.
@joostlab: Klopt. De markt voor gebruikte auto’s is booming, en op een inruilauto verdient een autobedrijf ook als ze het goed doen. Geen speld tussen te krijgen dus
@joostlab: knakentent, ik zou er nooit een auto kopen. Het is net koehandel. Neemt niet weg dat ik binnen de familie iemand ken die er een Mitsubishi Colt CZT heeft gekocht en daar is nooit wat mee, inmiddels 7 jaar terug.
@joostlab: als men geen korting op dat moment kwijt wil, gelden er voor mij 2 mogelijke redenen;

1. De marge is al té dun (of je overheadkosten komen je als bedrijf boven je strot uit).

2. De rotzooi van een ander (enkel bij gebruikte inruil op gebruikt aanbod) is dan wel erg grote liefhebberij. Ik kan me niet voorstellen dat je geen risico-bedrag reserveert bij welke inruil dan ook.
Heb zelf bij van mossel stage gelopen, dus kan d’r zelf ook wel iets van..

Maar was bij ER Classics in Waalwijk voor een Mercedes 190 SL uit 1958: de auto is net volledig gerestaureerd, perfecte staat, pas net online, ik zou snel beslissen want ik verkoop m binnen nu en een week aan een Amerikaan! 3,5 maand later stond de auto er nog op!

Btw, schitterend gerestaureerde auto en een mooi bedrijf in Waalwijk!
@carsandpleasure:
Schitterende auto’s? Mooi bedrijf? Als er één bedrijf een stel vuile oplichters zijn is het wel ER classics. Vaak schandalig slecht overgespoten roestbakken, zo uit de schuur getrokken en met het absolute minimum aan reparaties rijdbaar gemaakt. Dat is optie 1. Optie 2: relatief nette auto’s voor absurde prijzen. Ik volg ze al een tijdje, ik weet wat (vooral Britse) klassiekers normaal kosten, deze lui verdienen bakken met geld zonder goede auto’s af te leveren. Knap van ze, daar niet van, maar mijn bloed gaat toch richting het kookpunt als liefhebber. Legio mensen kopen daar hun eerste classic want het is een bekend bedrijf, raken teleurgesteld en verpatsen hun auto met veel verlies aan iemand in het buitenland of stoppen hem in een schuur om langzaam ge vergaan. In beiden gevallen verdwijnt er iets moois van de weg.
Na een accidentje van mevrouw dringend op zoek naar nieuwe wagen. Moest een benzine zijn (10.000km/jaar). Autosalon Belgie was 3 weken gedaan. “Sorry, vinden van dat model geen benzine wagen op stock, ook niet bij de invoerder…. Pas over twee maanden….” Na 30min bellen en ‘alles doen’ om ons te helpen, dan komt ineens ‘the offer you can’t resist’. Een diesel uit de showroom met een ‘speciale korting’ voor jou. No thx.
Proefrit vragen met wagen met motor x. Voor de testrit je een wagen meegeven met een krachtigere motor…. “ja ja identiek”
Deelbare achterbank in de advertentie als optie invullen
@patbenz: Bij veel bmw’s en waarschijnlijk meer merken is dat ook een optie. Vaak op een sedan.
“Ik heb echt geen marge meer, maar als je het doet krijg je er wel wat bij!”
Nee, meneer wij ruilen geen auto’s van andere merken in ..Maar we maken voor u een uitzondering..En vervolgens krijg je een kudt inruil prijs op je oude auto..
100€ korting aanbieden bij een nieuwe auto. Geef dan geen korting of een gratis optie oid.. Komt zo lullig over.
Ik zit zelf “in the trade”. En met 250 tot 300 (meestal) tevreden klanten per jaar denk ik recht van spreken te hebben.
Er zijn onder de autoverkopers inderdaad heel wat verschillende profielen. Kaf en koren weet je wel. Zoals ook in de rest van de samenleving.
Zoals ook onder de klanten en prospecten van autoverkopers.
Man zitten me daar toch ook wel een stelletje #@& tussen.
Een, zeker niet volledig, lijstje van de wonderen der natuur die een showroom binnen stappen:
De onderhandelaar, die voor hij binnen stapt zichzelf helemaal heeft opgepompt en zijn vrouw heeft laten weten dat hij dat verkopertje eens zal laten bloeden. Tip: de pro wint dit altijd.
De vriend die expert is en wel eens wat moeilijke vragen zal stellen om die verkoper te laten zweten. Tip: laat een goede verkoper te kans om je behoeften om te zetten in de auto die je wil ipv gelijk te halen op details.
De “ikhebhetallemaalaluitgevogeldenwileenelectromobiel. Tip: koop hem op internet, je gelooft ons toch niet als we zeggen dat je bij min 5 een actieradius hebt van 50 km
De “al die verkopers zijn dieven en amateurs” types. Die binnen komen, op je neer kijken alsof je stront bent en verwachten als een koning behandeld te worden. Ze betalen te veel en als ze achteraf wat nodig hebben zoeken ze het maar uit met hun koorbalvrienden.
Bottom line: met een open mind en een positieve ingesteldheid kom je het verst. De meeste verkopers zijn pro’s die je aan de auto kunnen helpen die je wil en kan/wil betalen.
De meeste… Er zijn er ook andere.
Net als er ook verschillende soorten klanten zijn.
Want wees eerlijk; de helft van de figuren die hier reageren: je wil toch niet de verkoper zijn die zo’n malloten moet ontvangen in zijn showroom. ;)
@delaney:

Dat je maar geduld voor die mongolen hebt ..
Heb als particulier dik 250 auto’s gekocht/verkocht ..

Veel leuke koper (want ouwe Amerikanen) ..
Maar met Europese meuk was ik de meeste lui al over de telefoon spuugzat en heb er talloze weggestuurd omdat hun kop me niet aanstond ..

Meeste waren wel leuk hoor ..
Maar zou het niet voor mijn brood kunnen/willen doen ..
@lincoln: 250 auto’s verkocht als particulier? Dat soort berichten leest de FIOD altijd graag. :)
@Specht:

Ja, alleen heeft @lincoln er nooit een rooie cent aan kunnen verdienen !
@delaney: Mooi verhaal!

Een goede verkoper weet dat hij meer gebaad is bij een tevreden klant die terug komt, dan bij een die hij eenmalig een pootje licht, en niet alleen niet terug komt, maar ook nog eens aan zijn kennissen doorvertelt hoe erg hij pootje gelicht is door jou.
@delaney: mooi verhaal maar behoeft toch enige correctie, er zijn maar enkele verkopers pro.
En de pro wint altijd?? nou nee hoor niets verkocht heb je dus verloren ;)
@bofkont: Sommige klanten wil je ook niks verkopen. De Pro wint dus alsnog.
@delaney: halleluja! Zat zelf in de sales op een heel ander gebied maar ik snap exact wat je bedoelt!
@delaney: zo herkenbaar, of de verjaardag-verhalen; ik heb gehoord dat deze auto problemen hebben met dit of dat, ja dat klopt ongeveer 3 types of 12 jaar terug….

Op voorhand vragen of er bijzonderheden zijn aan de inruil auto en dan horen dat ie “als nieuw” is, dan 101 dingen constateren dat vermelden en dan “waren ze even vergeten dat” de koppeling slipt/ bak giert / airco niet werkt / dak lek is etc.

Ik zou er een trilogie over kunnen schrijven…

Of mijn nette showroom en voorraad vergelijken met de bekende mindere van het net, en als je dan zegt Google de naam eerst eens, dan “is er overal wel wat”…

Maar wat je zegt; de pro wint in mijn ogen altijd, van onze kant is het ook een kwestie van gunnen en zint mij niet door de manier waarop, laat ik hem liever staan…

Al voor een proefrit: “Nee meneer, je kunt nu geen proefrit maken. Dan had u een afspraak moeten maken. Ik ga niet alles naar buiten rijden om deze eruit te kunnen halen voor een proefrit. Tenzij u me toezegt hem te kopen.”

Ik: “okee, dan niet. Goedemiddag!”
@e1000bmw523i: Dat kan ik me nog ergens voorstellen eigenlijk, zeker als je een model aanwijst dat midden in een volgebouwde showroom staat. Maar dan had hij natuurlijk ook kunnen aanbieden dat je morgen een proefrit kan maken of zo.
@e1000bmw523i: Bizar he. Hoe denken ze dan een auto te verkopen als je er niet eens in mag rijden?
@frederik @stephano: ach ja, ik was destijds begin twintig en op zoek naar een BMW. Die handelaar dacht natuurlijk een testpiloot voor zich te hebben.
Zelfs ff starten (een stationair draaiende motor kan je heel veel vertellen) zat er niet in…
Dan gaan bij mij wel wat alarmbellen rinkelen.

Overigens zaten de wagens vol onder de kattenharen en krasjes van de nagels van dat beest dat er rond liep, dus dat zou flink wat poetswerk zijn geweest…

Later die week elders hetzelfde model gekocht (E39 523i) met een bak meer km op de teller…en die hebben we nog steeds.
Recent nog, bij een goede kennis mee geweest, voor een 5-serie touring 2012.

“Jaaa, maar dit is een High Executive, mét open dak.”
Hij vergat te vertellen dat de auto aan beide kanten met een kwast overgeschilderd bleek ipv goed hersteld… schuurstof zat nog in 2 sponningen…
Bij een budget van 25K gaat natuurlijk nooit iemand voor de eerste de beste.
5 jaar geleden een nieuwe Ford Ka voor de vrouw gekocht. Een paar uur voordat wij de auto konden ophalen ging de telefoon of ik even langs kon komen. Ik dacht: die hebben vast schade gereden. Ik kwam de showroom binnen en bleek gelukkig mee te vallen, er zat een soundsystem, stuurbediening voor de telefoon en bluetooth in. Dus de verkeerde Ford en of ik even 650 euro bij kon betalen. Ik zei: dat doe ik niet.
Verkoper: we zitten al heel scherp en van Ford Nederland mogen wij de auto niet meegeven. Ik had het contract mee en wees de verkoper op de kleine lettertjes: bij niet afnemen van de auto brengen wij 10% boete in rekening. Dus ik zei: als jij deze auto niet af gaat leveren breng ik ook 10% boete in rekening. Toen mochten wij de auto meenemen.
@rufctr01: dit had mijn opa destijds met een 2009 Passat ( nieuw ) ze hadden het RNS510 systeem niet meegerekend, of die ook even 2500,- wou bijbetalen…auto was al een kleine 42.400 euro…
@TimD: Dan had ik die auto toch mooi laten staan!
Ik heb ben pas op zoek geweest naar een aygo/107 voor misses koeckenbacker. Nu wil het geval dat ik zelf schadehersteller/automonteur ben. Dus alhier,

Heeft ie schade gehad dat u weet? Verkoper zegt dat dit 100 procent eerste lak is, terwijl ik mn tengels openhaal aan de stofjes en blind wordt van het kleurverschil.

De airco doet het niet meneer. Verkoper zegt (altijd) dat ie even gevuld moet worden.
T kreng zal in 5 jaar dienst niet voor niets leeggelopen zijn.

Ook in de zoektocht naar de huidige auto altijd lege accus, rammelende vanos, wolkige lak, en ander onheil gevonden.

Als er een probleempje met de uitlijning is, of grote zichtbare schade, kan dit ALTIJD zo opgelost worden. Als dat zo is, doe dat dan, dat verkoopt en stuk beter.

“Mooie auto in topstaat”-advertentie.
Kom je er eindelijk aan, blijkt dat iedere hoek van het ding al een keer geraakt is door een paaltje en die stinkjoekel van hun aan alle gordels heeft zitten bijten. Als ie dan midden in de zomer ook nog op winterbanden staat die in de verkeerde draairichting gemonteerd zijn vinden ze t gek dat ik er geen meter in wil rijden.

Nee, het is geen pretje particulier een auto te vinden.

@koeckenbacker: juist! Zelf ben ik ook plaatwerker en ASTer.. toen ik mijn huidige auto kocht ook duidelijk gevraagd; geen schade? Nope helemaal niks! 250 km gereden en zat er op het ra scherm een kras.. maar die poetste ik er zo uit volgens hem. Dus ik zeg nou regel dat even dan. Kon een afgeknipte teennagel van 9 weken er zowat in kwijt.. airco zelfde feest.. uiteindelijk genoegen genomen met de kras.. ter plaatse 6 uur gewacht tot er een nieuwe aircopomp in zat en met een nette prijs de auto meegenomen.
Vriend van me was geinteresseerd in een Smart Roadster Coupe. “We laten mensen geen proefrit maken, want het is een bijzonder listige en snelle auto. Behalve als u al verder bent in het aankoopproces.” Lees: “als u al getekend heeft voor de aanschaf, dan pas mag u proefrijden.” Ik zei tegen die vriend, dat het kwam omdat hij zwart is… Lol
@xharin: Ik hoef niet met een auto te rijden als ik weet dat ik hem niet kan betalen. Eerst kijken of je het eens wordt en voor het tekenen van het koopcontract even rijden. Als hij dat ding total loss rijdt en het blijkt dat je het toch nooit eens was geworden is dat flink zuur. En als je tijdens een proefrit dingen merkt, gewoon in het koopcontract op laten nemen en bij een goed bedrijf wordt het dan gewoon geregeld. Voordat je dat getekend hebt kun je nog alle kanten op hoor.
@xharin: Ja ik koop ook geen auto’s zonder er in gereden te hebben maar weet ook van wat vrienden die leuke auto’s te koop hadden staan dat er veel plezier ritjes volk op af komt die na de test rit een overduidelijk smoesje verzinnen of gewoon zeggen dat ze het geld er niet voor hebben.
@xharin: Ik kan me zomaar voorstellen dat een verkoper niet de achterste auto uit de showroom trekt zonder te weten of je er prijstechnisch uit kunt komen. Op niks af de winkel verbouwen en met een beetje pech de auto opnieuw laten poetsen kost ook geld. Maak je echter van tevoren een afspraak en ben je het over de prijs (enigszins) eens, zal iedere verkoper je laten rijden.
@Jesper: We hadden netjes van tevoren een afspraak gemaakt en ook telefonisch om eeen proefrit gevraagd, maar bij aankomst was de accu leeg. De prijs was geen issue. Lijkt me idioot om een aankoopovereenkomst van duizenden euros te tekenen zonder ermee gereden te hebben. Hij heeft overigens een week later een ander exemplaar gezien, gereden en gekocht. De proefrit was het laatste zetje.
Drie maanden geleden gaan kijken voor een Maserati 3200 GT. Zeer waardevast gaf de beste heer aan. Voor het rijden 44.950. Na het rijden 35.950…
@josxkrs: En nu rij jij er mee weg en is het nog maar 19k ;)
1998 of daaromtrent. We staan bij een Citroen ZX Volcane, zo’n beetje de GTI van de ZX.
Verkoper: “Nee hoor, deze heeft nooit schade gehad”.
Ik open de motorkap en merk de afwijkende kleur op van de rechter wielkast.
Verkoper: “Oh, die. Ik dacht die andere. Ja, euh… deze heeft een kleine tik gehad.”
Frankenstein auto, niet originele voortrein…

Ik kwam er omdat ik op zoek was naar een vervanger voor mijn AX die aan flarden was gereden door een vrachtwagen. Technisch en economisch total loss. Kwam het ding twee maanden later weer tegen, “netjes” gladgestreken en deels nieuw (?) plaatwerk. Toch maar even een briefje onder de ruitenwisser geschoven dat deze een serieus schadeverleden had…
@Griffin:
Reactie op jouw briefje was echter: “Maar! Wij van Jetcar……..”
Een Ford dealer waar ik toen der tijd een occasion heb gekocht:
Het motormanagement lampje wat brandt zullen wij voor u oplossen.
Je zult het niet geloven wat ze gedaan hebben om het op te lossen.
Ze hebben het dashboard opengemaakt en precies waar het motormanagement lampje zit voorzien van een dikke laag kit. Lampje brandt inderdaad nooit meer. Wat mensen toch doen om een auto te verkopen. Zelfs een Ford dealer 😂
@seatluuk: daarom altijd goed opletten of alle lichtjes bij het starten aangaan. ACE systeem bij Land Rover Discovery gaat vaak aan en kan duur zijn dus ook daar wordt het lampje er wel eens uitgehaald. Maar dat zie je gelijk bij het opstarten. Wel slecht bij een dealer. Had ford nl of be maar eens gebeld na zo een actie.
@sketcher: we hadden de Bovag ingelicht over deze fratsen. Ze hebben toen een paar honderd euro aan ons moeten betalen.
Later bleek dat het lampje brandde vanwege een niet goed werkende EGR klep. Kosten waren paar tientjes om dit te verhelpen, dus het heeft ze nog meer moeite gekost om het hele dashboard uit elkaar te halen dan een simpele EGR klep te vervangen.
Als ik eerlijk ben heb ik gewoon een gruwelijke hekel aan het kopen/verkopen van een auto. Aan zowel particulieren als dealers. Je kan natuurlijk de auto controleren maar voor een deel is het natuurlijk ook een vertrouwenskwestie. Een voordeel is dat je tegenwoordig wel online op ervaringen van dealers/garages kan zoeken.

Maar ik heb een grote hekel aan de pushende autoverkoper met geweldige verhalen. Of de autoverkoper die niks van auto’s lijkt te weten maar enkel de folder uit zijn kop kent. Om maar te zwijgen over autoverkopers die overduidelijk liegen over de feiten. Zo reed ik ooit een proefrit mee in een Golf VR6 zodra je wat gas gaf schoot hij omhoog in de toeren omdat de koppeling zo hard slipte “Ja joh dat hoort gewoon”.

Bedrijven die je de hele dag maar bellen dat ze hem wel willen meenemen voor een veel te lage prijs. Of bedrijven die wel langskomen maar vervolgens de hele auto af te kraken en dan pas die achterlijk lage prijs geven.

Ik ben het wel met @E34M5Tour eens dat er genoeg bedrijven (en particulieren) wel gewoon eerlijk zijn. Helaas zit er in de autobranche ook veel schavuit tussen, bij zowel de particulieren als de bedrijven.
@reistje: alles valt of staat met de mensch.
Ik kan me voorstellen dat je hier een mogelijke ergernis mee kunt opbouwen.

De auto valt in het gelijke rijtje met kapitaalgoed, ooit een keuken of huis gekocht? Iedere verkoper in dergelijke segmenten kent z’n klassiekers, helaas te droevig voor woorden, in de meeste gevallen.
Ooit destijds bijna een keuken gekocht bij een dergelijke droeftoeter… “Maar meneer, als ik uw offerte van de andere partij mag inzien, geef ik u 1000 euro extra korting”.
Kortom, hoe naïef kun je wezen. Geef me maar direct een fatsoenlijk aanbod.
Toen ik aan het kijken was bij een E30 cabrio…

Ik: Goh het dak lekt een beetje.
Verkoper: Ja dat is normaal bij een cabrio, doen ze eigenlijk allemaal.

Want als je een cabrio bij de dealer haalt krijg je er ook altijd een Gratis handdoekje bij voor als het nat is…
Benieuwd hoeveel van de mensen die gereageerd hebben ook daadwerkelijk een nieuwe auto bij een merkdealer hebben aangeschaft. Autodealers hebben het al lastig genoeg, als jij fabeltjes gaat vertellen prikken mensen daar toch snel genoeg doorheen en verdwijnen ze naar je concullega die een paar kilometer verderop zit.

Ik zelf krijg vaak te horen dat het fijn zaken doen was en dat de mensen het een prettig gesprek vonden. Als ik dan 2 weken na de aflevering mijn klanttevredenheidsonderzoek binnenkrijg bevestigen mensen dit ook. Merk dat zelfs in deze tijd niet de prijs het belangrijkste is, fijn geholpen worden, een open en eerlijk gesprek en toch die gunfactor creeëren is voor veel mensen ook erg belangrijk.
@Nino: Het ging in dit geval om de occasions…
Verkoper heeft een auto bij een andere vestiging staan, 50km verderop. Kan wel proefrit aanbieden in een jongere auto met lagere km-stand, kofferruimte is wel exact hetzelfde en ivm kinderwagen was dat voor ons een belangrijk argument.

Kinderwagen gepast, vrouwlief ff een stukje laten sturen (10 km, is geen autoliefhebster).

Bevalt prima, meneer de verkoper. Rijdt goed en die auto met 150dkm rijdt vast niet veel minder dan diegene met 50dkm die we net hadden. Komt die auto nog naar deze vestiging, of kunnen we daar heen om de auto te bekijken?

En nu komt ie, ineens out of the blue:
“Wat? Dus u heeft een proefrit gemaakt in een auto die u niet kunt betalen?”

WTF gast, ik ben vanaf het begin duidelijk geweest en jij probeert me een andere, veel duurdere aan te smeren. Mag je proberen, maar ga niet bijdehand doen over een autootje van 15000. Tis niet dat ik een proefrit in een Ferrari gebietst heb. Heb aangegeven dat ik van dit soort opmerkingen niet gediend ben, voor jou tien andere verkopers meneer.

Anderhalve week later een andere auto gekocht, bij de betroffen merk-keten kom ik alleen nog om mijn Fordje APK te laten keuren voor 19,95 😉
Iets met een oud vrouwtje
@nicolasr: Ik ben benieuwd welke smoesjes verkopers te horen krijgen van particulieren die alle bovenstaande verhaaltjes hebben veroorzaakt.

Die slecht onderhouden auto die caravans door de hoogste bergen met een slippende koppeling die alleen maar problemen veroorzaakt is namelijk ook als ‘nieuw’ ingeruild.
@boxergt: ieder verhaal heeft twee kanten. Ik denk dat je met de antwoorden op jouw vraag ook een boek vol kan schrijven.
In Amersfoort zit ook een soort Jet Cars, A&D auto’s heet dat. Ik ben daar ooit geweest om te kijken naar een Range Rover Sport TDV6 en de verkoper heeft me in 10 minuten drie verschillende dingen verteld over dat ding. Eerst was hij van zijn moeder geweest, die hem had ingeruild op een ML55 AMG, een paar minuten later was hij van een vriend geweest die hem op zijn beurt had ingeruild op een Bentley en als laatste was hij van de verkoper zelf die hem eigenlijk niet wilde verkopen omdat de auto zo vreselijk goed was.

Een proefrit mocht niet, maar hij kon wel worden gestart. Toen zag ik direct op het scherm dat hij in de noodloopregeling was gesprongen vanwege een ernstig probleem met de schokdempers ouzo. In plaats van te zeggen “Meneer, dat probleem verhelpen we direct”, zei de verkoper dat hij die melding zo weg kon krijgen met de laptop. Dan kon ik weer gewoon, normaal rijden.

Ik heb hem maar laten staan en ben weggegaan. Wat nog best lastig was, want de verkoper werd behoorlijk agressief toen ik zijn winkel wilde verlaten zonder iets te kopen.

Links laten liggen die tent. Echt doen!
@nicolasr: A en D, Boegiecars en noem maar op
@nicolasr: Ik heb geen ervaringen met die zaak, maar ze hebben over het algemeen wel altijd heel mooi spul staan als ik de advertenties bekijk.
M’n zuster was op zoek naar een 2de hands, en zag een bijzonder goed geprijsde Renault Clio staan in de advertenties. Even gebeld, en konden langskomen. Daar aangekomen, was de verkoper nog niet ter plaatse, dus konden we al even kijken op het terrein. De geadverteerde auto was nergens te zien.

Wel stond er wat verder een Renault Clio zoals geadverteerd, maar wel een generatie ouder. Ik zag de bui al hangen…De verkoper kwam even later aan, en toen bleek de geadverteerde auto reeds verkocht te zijn… Maar we hadden daarvoor gebeld om er zeker van te zijn dat de auto er nog was, en zeker omdat het best een einde rijden was.

Ik had hier eigenlijk geen zin meer in, omdat het als bedriegerij rook, en maande aan om door te gaan. Maar zusjelief vond dat we dan toch maar naar die andere Clio moesten kijken, zeker omdat we van zo ver waren gekomen…Uiteindelijk heeft ze die gekocht, maar bij mij is er altijd een bittere nasmaak blijven hangen.
Een aantal jaar geleden een Clio R27 gekocht van een zelfstandige verkoper.
De exacte reden weet ik niet meer, maar hij had graag dat het eerstvolgende klein onderhoud via hem werd gedaan. Nu zou ik het niet meer doen, maar toen stemde ik er mee in ( vraag me niet waarom ).

Een paar maand later moest het onderhoud gedaan worden, dus ik lever hem af. Krijg hem terug, geen enkele opmerking. Tijdje later kreeg ik de factuur. Was wat duur naar mijn mening… Eventjes gebeld naar de dealer waar hij hem had binnen gedaan ( was hij blijkbaar vergeten dat hij mij dit had verteld ), om te vragen wat een klein onderhoud kost.

Hij rekende mij zomaar eventjes 2,5 keer die prijs aan… Zijn antwoord? ” Dat is wel een speciale auto hé meneer, en die hebben dure olie nodig “. In de handleiding stond nochtans dat dit 5W40 was, dus niks bijzonders hier. Na wat over en weer emails te hebben gestuurd, bleek opeens dat er een vergissing was gebeurd bij de facturatie…

Krijg er opeens ook een detaillijstje bij, met elk onderdeel apart op vermeld met bijhorende prijs, waar ik de eerste keer gewoon het bedrag kreeg dat ik moest betalen. Met zo iemand wens ik nooit meer zaken te doen. Zowat overal rondom de wagen zaten subtiele logootjes van hem geplakt die er met grote moeite vanaf kwamen, maar na dit voorval wou ik die er dezelfde avond nog af hebben.
Ik weet meestal exact wat ik wil (nieuw/lease). Ik vraag danook meestal verschillende bedrijven exact hetzelfde uit.

Graag een ‘best available final offer’ voor:

– auto volgens aangeleverde specs, zodanig dat we allebei tevreden zijn (glimlach);
– 1 keer schieten, dus niet na onderhandelen! (geldt voor beide partijen).
– al het onderhoud wordt belegd bij dealer van aankoop;
– identieke uitvragen bij andere bedrijven;
– beste aanbod wint.

Beider glimlach vindt ik overigens een belangrijk uitgangspunt, ook voor de koffiemomenten in de periode na aankoop.Tot nu toe heb ik altijd veel verschil in offering gehad. De beste wint bij mij direct, ook al proberen de andere er nadien onder te duiken, zelfs met concrete aanbiedingen. Echter afspraak = afspraak. Over 4 jaar ben ik weer in de markt is dan mijn vaste antwoord. Ik zal je dan weer bellen.
‘Volledig gerestaureerd’, om dan tegen een stuk Gamma-hobbyisme op wielen aan te kijken. Naden volledig weggesmeerd met plamuur, zit vast geen narigheid onder. Geen stuk plaatwerk waar een magneet aan wil blijven plakken. Een zogenaamd gereviseerde motor waar de olie zo ongeveer uit gutst en die weigert fatsoenlijk op al z’n cilinders te lopen, of als een malle staat te schudden door de slechte balans in de krukas. ‘Volledig originele’ auto’s die gewoon totaal niet overeenkomen met wat ooit uit de fabriek kwam. En voor mij het allerergste als MG liefhebber: ‘gewilde chrome bumper versie, bouwjaar 1978’. Chrome bumper mijn reet, vol chroom is tot ’69, varianten daarop tot half ’74. Verder zijn het gewoon mismaakt ombouwsels van niveau Kaitlyn Jenner (mede MG-rijder/ster, naar het schijnt). Zo. Tot zo ver de frustraties van een liefhebber van klassiek Engels spul.
Kocht jaren geleden toen grijs kenteken nog interssant was voor particulieren een nieuwe VW Caddy TDI. De verkoper was van de afd consumenten autos. De auto volgestopt met accessoires, koop gesloten, getekend en naar huis. Vlak daarna belde de verkoper. Had zich vergist en alle accessoires verkocht voor excl btw prijzen :-). Hoe we die 19% te weinig op gingen lossen. Mocht ie zelf oplossen met zn werkgever van mij. Heb geen cent extra afgetikt.
Het is misschien al eerder gezegd maar het is ook elkaar wat gunnen. Tis een beetje geven en nemen in dit geval.

Iedereen wil het onderste uit de kan hebben alleen gaat dat gewoon niet altijd.
Mensen roepen al snel “ja, maar mijn buurman kreeg….ja, maar bij die dealer “…en natuurlijk vinden we allemaal onze auto het mooiste wat er is en willen we er de hoogste prijs voor hebben. En soms is het pijnlijk om te horen dat je niet de gewenste verkoopprijs voor je auto zal ontvangen. Is de verkoper of het bedrijf dan slecht?

We proberen er allemaal met een smoes beter van te worden. Wat natuurlijk logisch is. Het bekende veel voor weinig. Het is ook een spel vind ik altijd. En als je beide er met een goed gevoel uit kan komen is de deal snel gesloten.

Je kan natuurlijk gaan voor de hoogste korting, de prijs afdingen die je graag wilt hebben voor je auto. Maar, je kan ook gaan voor de middenweg. Niet de volle korting maar wel extra service. Moet wel zeggen dat dit alleen werkt als je bij een vaste dealer je auto koopt.
Die set winterbanden, een laklaag protectie, extra garantie/service, en er zijn vast nog wel andere zaken die je mee kan nemen in je onderhandeling.
Kom je bij een (merken)dealer waar toevallig jou auto staat en jij hebt daar net 200 km voor gereden dan zou ik gaan voor een goede korting. Die dealer gaat er al vaak vanuit dat jij als klant niet terug zal komen voor onderhoud en neemt dat mee in zijn prijs.
En daarnaast zal hij proberen je alsnog wat extra;s te slijten als een “nieuwe”set banden. Die hij natuurlijk eerst van de auto heeft afgehaald om die vervolgens als “nieuw” te gaan verkopen.

Wat ik tegenwoordig vaak tegenkom is internetprijs, direct meenemen. Denk je klaar te zijn voor bedrag X komen er nog wel even afleverkosten bij van ongeveer 300 euro.
Waarom niet gewoon een vast bedrag en klaar.
Een auto hoort gewoon schoon, gecontroleerd en mankement vrij te worden opgeleverd.
De bakker vraagt toch ook geen afleverkosten voor zijn volkoren bruin.
Deze karretjes blijven altijd rijden
Ik belde op voor wat extra informatie over een tweedehands auto. Na het doorgeven van nummerplaat, vertelde de verkoper mij “aha…die Is van een oud vrouwtje geweest”.
Nog nooit zo hard iemand aan de telefoon uitgelachen – auto in kwestie: Lotus Elise
Mijn ervaring is dat hoe zuidelijker je gaat, hoe meer je belazerd wordt. (lijkt wel)

Keurige auto (aan de telefoon !) , kom je daar aan ergens in Limburg blijkt dat ding rondom beschadigd en motorisch niet in orde.

Koop je daarentegen een auto in Friesland krijg je gewoon te horen waar je aan toe bent, en meer of minder is het dan ook gewoon niet in het echt.

De Fries heeft meestal ook geen zin om nog te gaan praten over de prijs, zoals in het Zuiden wel graag onderhandelt wordt.
@naamloos3:
Tsja, ik heb er als kind al altijd zo enorm onder moeten lijden. Wij: Die achterbakse, bruinogige, zwartharige, donkerhuidige, kleine Limburgse bedriegers tegenover jullie: Die doodeerlijke, helderblauwogige, blonde, blanke, reusachtige Friezen. Die smerige, zuidelijke katholieke kinderverkrachters tegenover die wereldse, open, tolerante vrijgevochten Nederlands-Vervormde noordelijke kindbeschermers……………..
Moet ik nog verder doorgaan met deze soort onzin? Probeer het eens op een volwassen manier, man! Ik word gewoon kotsmisselijk van je! In een wereld waarin door steeds meer “zij en wij gesodemieter” als maar meer verdeeldheid, intolerantie, moord en doodslag ontstaat, kom jij nog eens met het zaaien van verdeeldheid onder ons Nederlanders. Daar zitten wij nou echt op te wachten. Kan het er misschien bij blijven dat jullie Bonifatius in 754 bij Dokkum hebben vermoord?
@9000cse: Laat je niet zo opjagen, rond dat tijdstip hoor je lekker te slapen.

Bovendien ik ben geen Fries.
Mijn topper was een klant waarvan ik de auto wilde inkopen. Volgens de beschrijving van de beste man was alles top. Helemaal goed en netjes. Toen hij kwam bleek er geen stukje plaatwerk zonder deuken/krassen en wat al niet meer zei. Maar ja, dat zat er al in toen hij hem kocht. Hij was er wel zuinig op geweest.
Toen ik hem vertelde hem in geen geval in te kopen en hem een sloperij aanraadde had ik de indruk dat dat niet de eerste keer was dat hij dat hoorde.

Wees gewoon eerlijk in wat je verkoopt. Een pro ziet toch wel hoe een auto er aan toe is.
Heb één keer een auto gekocht bij een dealer, in Hengelo. De auto werd voor 2750 euro aangeboden. Inderdaad, bij een dealer. Auto was te mooi om ‘m aan de handel door te sturen, een icoon voor de bouwkwaliteit van het merk. Er zat wat roest aan het linker achterscherm. Maar wat kun je verwachten voor 2750 euro. Wat denk je? Werd verholpen, foto’s van de reparatie werden doorgestuurd. Anderhalfjaar lang met veel plezier in rondgetuft. Enige mankement in die tijd was een krakende koppelingscilinder, die bij een andere dealer voor slechts 75 euro incl. arbeid werd vervangen.

Daarna een auto bij een particulier gekocht. 3250 euro betaald. Was verliefd geworden. Niet goed op de deuken en krassen gelet. Behalve dat was het een fantastisch wagentje. Ik rijd er nu, 3,5 jaar later, nog steeds probleemloos en goedkoop mee rond.

Dus twee verschillende indrukken… De enige overeenkomst? De auto’s zijn Japans..
Check eens die advertenties bij Tonny Keijzers:
Eerst bouwjaar 2009 en later onderaan, bij de opties “Modeljaar 2010” Huh?
@bennyweisz:
Dat is vrij normaal, in Europa niet vaak zo toegepast maar in de V.S. werken ze vaak met ‘modeljaar’, en dat loopt vaak een half jaar tot een jaar vooruit op het daadwerkelijke bouwjaar.
Gratis 20 inch RS velgen onder je nieuwe A6. Joa joa…
Bij de vag dealer: u krijgt levenslang nieuwe olie van ons zolang u maar niet zelf onze software uitleest.
@redbeams:
Werk jij niet bij Jetcars?
Bij het zoeken naar een Polo… ‘Hij is heel ietsjes overgespoten, verder niks aan de hand’. Komt moeders daar, een imitatiefront en een panel gap die van een paar millimeter naar 2 centimeter ging…
Leuk topic zo ..

Over de €moti€ die auto liefde heet ..

Dank voor de leuke uiteenzettingen die hier geschreven zijn ..
Toen mn pa een bestelbus wilde kopen kwam hij na wat rondbellen bij een handelaar die een grijze Transporter had staan. Komt mijn vader daar aan, na anderhalf uur rijden, is dat ding Ferrarirood!
Kroymans, notabene:

Over de in te ruilen auto (zeer exclusieve uitvoering, bij hen zelf onderhouden) waar de verkoper een belachelijk laag bod op deed, zonder er überhaupt naar om te kijken: “we moeten nog maar zien hoe goed die auto is, dus daar ga ik niet hoger op bieden” (er stond een vergelijkbare auto, maar dan ouder, met veel minder opties voor een veel (veel!) hogere prijs in zijn eigen showroom. Toen ik hem daar op wees had hij geen antwoord) Strike 1.

Over de te verkopen auto: “altijd heel voorzichtig mee gereden” (de banden waren echt totaal gesloopt, ze hadden er het weekend net mee op Zandvoort gescheurd had de werkplaatsmonteur me net verteld). Strike 2.

Hij kreeg geen kans op strike 3.

Met dit soort gesjoemel en gelieg neem je je klanten totaal niet serieus en krijg je dit soort negatieve reviews. Ik nam maar aan dat ze een cash probleem hadden, anders ga je niet zo ver…
@zdev:

Welkom terug ..
Blij weer wat van je te vernemen ..
@zdev:

Kweenie, maar al voor Kroyman’s grootheidswaanzin had ik al een hekel aan die tent, enige positieve is dat een vriend er magnesium cup velgen voor zijn Ferrari gebruikt had ‘geregeld’ buiten Kroymans weten om uiteraard.

Maar wat u zegt verbaast me niets van zo’n bedrijf !
@zdev:
Kroymans is arrogant. Kennis van mij koop elke nieuwe Ferrari die uitkomt. Na wat onenigheid over slechte reparatie ‘zou hij nooit meer een Ferrari kunnen kopen of repareren…’
Goed dat ze dat gedaan hebben: nu word hij gebeld wanneer er een nieuwe Ferrari uitkomt en dat ze er alvast 1 besteld hebben voor hem. Verbaast mij nog dat bedrijf nog bestaat.
Jullie weten allemaal alle trucjes maar trappen er massaal in? Trouwens.. werkt er niemand hier met auto’s
DE HEKKESLUITER VAN DIT VERHAAL:
Arme ik! Nee, ik vraag niet om medelijden, maar ik bedoel mijn ervaringen met auto’s. Ik kan het niet helpen, maar ik ben nou eenmaal a-technisch en ook nog eens met twee linker handen. En ik begrijp er ook nog eens niets van. Makkelijke prooi, dus. Maar daarom ben ik econoom en weet dus (iets) van andere belangrijke dingen in het leven.
Terug naar 1972.
Ik had net de bevestiging gekregen dat ik was aangenomen bij mijn favoriete importeur in Rotterdam. Maar ik was na mijn afstuderen in 1970 gaan werken in Duitsland en kon mijn auto niet zo maar meenemen naar Nederland. Die moest ingevoerd worden en dat kostte mij echt veel te veel. In Duitsland dus voor een habbekrats verkocht en jawel! het was 2e Paasdag! In Heerlen! Ik moest dus snel een andere auto hebben. (Even i.v.m. “om lang verhaal kort te maken”): Steno!
– Paasshow! 2e Paasdag introductie nieuwe Ford Granada! Tevens actie met occasions!
– Onder occasions: Peugeot 404 met A1-garantie! Auto gecontroleerd op 254 punten! Door onze werkplaats-chef persoonlijk uitgevoerd! Alles gecontroleerd en vervangen. Inclusief grote servicebeurt. Sublieme auto!
– Ik: Als auto zo perfect is hoef ik geen garantie. Ik bied Hfl 1.000,- minder!
– Hij: Ik steek hem nog liever in de brand!
– Ik: Loop weg
– Hij: Héé!
Conclusie: Peugeot 404 gekocht voor Hfl 1.000,- onder vraagprijs
Ervaring:
– Bij afhalen: ’t Regent. Ruitenwissers doen ’t niet. Achteruit de garage weer in.
– Ja! Maar u hebt zonder garantie gekocht.
– Mijn vraag: Is dit dan aan de controle van 254 punten door de werkplaats-chef aan zijn aandacht ontsnapt of gewoon genegeerd?
– Ik krijg een nieuwe ruitenwissermotor. (!)
– Op de A58, toen nog een betonplaatautoweg, springt spontaan mijn rechter achterportier open. Op de vluchtstrook met het kinderslot weer dichtgemaakt, maar met ongemakkelijk gevoel;
– Voorbij de Maastunnel in Rotterdam hoor ik een enorme knal. Mijn angst: Ik ben een wiel kwijt! Maar de auto loopt toch door.
– De volgende dag: Het heeft die nacht geregend en bij het achteruitrijden vanuit mijn parkeerplaats krijg ik een enorme koudwaterdouche over me heen.
Spoormaker, Peugeotdealer bij de Maashaven, geeft mij te kennen, dat de schokbrekers vóór niet defect zijn, maar gewoonweg kapot!
– Zijruiten openmaken gaat niet. De handels ratelen wat, maar de ruiten bewegen niet.
– Op mijn rit naar mijn ouders blijkt bij Breda, na 400 km. het oliecarter helemaal leeg te zijn.
Reactie van Ford Nederland na mijn klacht: Wij zullen ervoor zorgen, dat dit na een nieuwe aankoop bij één van onze dealers niet meer zal voorkomen! Nou, Ford Nederland! Bekijk ’t maar! Mij niet meer gezien!
Ik heb een mooie auto uit gezocht, in Harlingen, ik had toen een zeer oncourante Omega 2.5dt gaat de verkoper zijn hokje in om handelaren te bellen wat die auto zou opbrengen. Even later komt hij terug en zegt ik kan er 250 euro voor geven. Je hebt gezien dat ik gebeld heb, meer kan ik er niet voor krijgen.

Ik vervolgens: Ja je had de telefoon in de handen maar ik weet toch niet of ze 100 of 100.000 euro geboden hebben. Daar heb ik niets van mee gekregen, misschien heb je zelfs wel naar huis gebeld. Dat zegt mij niet zoveel…

Heb hem wel voor dat bedrag weg gedaan was allang blij dat ik van dat ding af was.
“Ik heb zelf deze auto gehad en mijn vriendin heeft een ..(toevallig de grootste concurrent in z’n klasse)… maar persoonlijk vind ik dit een veel fijnere auto”

en vervolgens elk puntje wat je op te merken hebt over de auto, vergelijken met ‘de auto van m’n vriendin’ en zeggen dat het beter is dan die.
Ik heb hem zelf ook gehad…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).