Als je erover nadenkt is dat best logisch.
Het lijkt er op dat campers het oude, stoffige image hebben afgeworpen. Op Marktplaats is er een duidelijke groeiende interesse in mobiele vakantiewoningen. Daarom onderzocht Marktplaats de wederopstanding van de camper. Je zou denken dat Campers worden gebruikt door de vaste kijkersgroep van Omroep Max, maar dat is een achterhaald idee. Ongeveer 10% van de campereigenaren is tussen de 24 en 29 jaar en 15% is 30-39 jaar. Dus een kwart van de campereigenaren is jonger dan 40 jaar.
Dat is een opmerkelijke score, maar het gebruik is uiteraard wel anders. Voor jongere mensen is een camper écht een mobile home. Een voertuig om festivals mee te bezoeken (en de altijd lekkende tent te mijden) of juist een maandenlange trektocht te maken. Uit het onderzoek kwamen vele interessante inzichten. We nemen de vijf leukste met je door:
- Zeeland (15%) en Limburg (13%) zijn de meest populaire provincies. Utrecht en Flevoland staan gedeeld laatste (0,4%)
- Verreweg de grootste groep campereigenaren reist geregeld naar het buitenland (75%)
- Maar liefst 71% van de jongeren (24-29) neemt typisch Hollandse producten mee als aardappelen, pindakaas en hagelslag. Terwijl slechts 31% van de 60-plussers deze producten meeneemt.
- Jongeren zien elektrische campers enthousiaster tegemoet dan ouderen. Bijna 60% van de jongeren ziet een elektrieke camper wel zitten, terwijl dat onder ouderen nog geen 30% is.
- Ondanks dat campereigenaren enorm relaxed zijn, hebben ze wel degelijk stress. De campereigenaren maken zich druk om inbraak (29%), files (19%), het vinden van een geschikte campingplaats (15%) en het inparkeren (12%).
Campers en jongeren is dus een uitstekende combinatie. Bekijk onderstaande video om te zien hoe je zelf een oudere tweedehands camper roadtripwaardig maakt:
Een bevriend stel heeft net precies zo’n Camper gekocht. Omgedoopt tot Bartje Barrels na een aantal onvoorziene kwaaltjes. Maar inmiddels weer topfit! Voor mij is t niks. Vind camperen best leuk en gezellig, maar ik pas alleen in, of een Tabbert Contessa of zo’n enorme touringcar camper. En dat vind ik dan weer niks.
Hoe noemden ze dat ook alweer? Hipster ofzo, toch?
@viezefreddyw: helaas noemt men dat zo ja. Ik zou zelf ook graag een Mercedes 508 hebben als camper en ik vind het jammer dan je dan bijna verplicht een knotje moet hebben. Niet dat ik me er iets van aan zou trekken, de mening van mijn vrouw (lelijke verkrachtersbussen) vind ik iets belangrijker. Maar ooit komt ze thuis en staat er één.
Ik vind het echt ideaal om gewoon met een ingepakte camper van huis te rijden en geen gezeik met tenten, slaapzakken en koffers te hebben maar toch mobiel te zijn. En het is ook nog eens leuk rijden met zo’n zware underpowered bus.
@lekbak: Hotel ! Helemaal geen gezeik ?
@hoonigan247:
Juist het kneuterige is gewoon leuk. Kameraad gaat geregeld met z’n 2CV op pad, prachtig. Alles op je dooie gemak, no stress.
@hoonigan247: hotel geen gezeik behalve de bedwantsen Haha
@hoonigan247: koffer inpakken, auto inpakken, koffer uitpakken. En dat elke dag weer als je een beetje rond trekt. En het is ook altijd maar afwachten hoe goed het bed is.
@lekbak: Ik zal zelf niet zo snel eentje kopen vrees ik maar ik vind de oude T1’tjes wel erg leuke dingen. Daar zou ik graag eens een weekje mee op pad willen. Gewoon, voor de gein. Maar na dat weekje vind ik het vast en zeker wel mooi geweest.
@lekbak: Koop een oude ME-bus. Dan is het geen “verkrachtersbus”… ;)
@e1000bmw523i: ook dat zijn verkrachtersbussen. Alleen ex brandweer dan weer niet. Vrouwen logica.
Maar voor 4 personen zijn die mij te klein. Ik wil een lange uitvoering en die zijn bijna niet te vinden als ex brandweer. Ach, voorlopig moet eerst het schip met geld nog komen…
@lekbak: het schip heb je al. Alleen het geld nog. Dus je ligt voor op mij. Geen schip, geen geld. Wel een eigen kade achter het huis. En regelmatig een schip aan de kade aan de overkant. Dus achter mijn huis. Maar nog steeds geen geld.
@sabrerator: ik heb geen schip, ik werk op één. Wel heb ik een deel van een sleepbootje, maar dat is een boot. Dan geld opeens ‘koop een boot en werk je dood’.
@lekbak: Wellicht of een Vario wat voor je?
@lekbak De wagen onder de link óf een Vario…
@e1000bmw523i: In Berlijn zie ik een aantal 708 en 508. Allen ex-brandweer of ambu.
In Europa trekt een camperreis mij helemaal niet.
In de VS en Canada dan juist weer wel. Heerlijk om met een 6.8L V10 de uitgestrekte landschappen te verkennen
@r525: dan vraag ik me ernstig af of je überhaupt wel eens hebt rondgekeken in Europa! Er zijn ongelooflijk veel mooie plekken om te bezoeken.
@ikschrijfookoverautos: Sommige mensen kijken nou eenmaal teveel films en denken dat de enigste wereld dat er toe doet de USA is.
@g-ammo: het zal daar vast en zeker een fantastische ervaring zijn, maar om te zeggen dat er hier in Europa niet veel te zien is, klopt simpelweg niet. Dankjewel Hollywood!
@ikschrijfookoverautos: Het gras van de buren lijkt altijd groener hé.
@ikschrijfookoverautos: ik zeg toch nergens dat Europa mij niet trekt.. Europa is schitterend, maar dan trek ik er liever op uit met mijn auto en tent en/of appartement.
Doordat de opzet van het wegennet in de USA heel anders is, vind ik zo’n apparaat daar ook vele malen praktischer dan hier. Met een beetje formaat camper in Europa wordt het al gauw lastig met het vinden van parkeerplekken etc.
@r525: Dat is zeker waar! Excuses voor het mis-interpreteren. Toch is het zeker niet onmogelijk! Hoewel de wegen in de VS de gemiddelde camper een stuk beter aankunnen, kun je het uiteraard zo gek maken als je zelf wilt. Ik kan uit ervaring spreken dat het in de EU makkelijk lukt.
Ik snap het ook wel. Het is hartstikke leuk om met een paar vrienden per auto door Europa te trekken, en slaapplekken zijn natuurlijk niet gratis. Al die hotel en motelkosten die je bespaart door in de camper te pitten kun je prima gebruiken voor extra peut, betere restaurants of misschien zelfs een verlenging van de vakantie.
@Edge:
Ik vraag het mij af of het echt zo goedkoop is, de aanschaf en bijbehorende accessoires, onderhoud, extra brandstof, een campingplaats.
Het is meer de ervaring en de belevenis denk ik, voor het geld hoef je het niet echt te doen.
@faalhaas: je moet een hele zuinige camper (fiat ducato van rond 2000!) hebben om de 1:10 te halen. Rij je veel dan gaat daar inderdaad je geld in zitten. Overnachten kan vaak wel ergens gratis of bijna gratis.
@Edge: ik ga lekker met de tent en de aygo van m’n moeder weer naar oostenrijk! Zuinig en snel genoeg, mooi geld over voor alle leuke dingen daar! Al genoeg leuke vakanties in europa gehad met dat gebakje en geeft geen krimp.
Nou, kom maar door met die bangbus grappen. ..
@baasbas: When the camper is rockin, don’t come a knockin
@baasbas:
FakeCamper, er staat ook een zwarte leren bank in.
Als ik er een kwijt kon dan stond hij al!
in eerste instantie een leuk idee, totdat je het doet en gillend gek wordt om alsmaar 80 te rijden op de rechterbaan. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het rijden in de stad.
@tommy_gogh:
Waarom zou je maar 80 rijden?
@jack_abarth: omdat frequent inhalen geen optie is met zo’n ding
@tommy_gogh: Wanneer je beseft dat je geen haast hoeft te hebben, omdat je je toch al in je “huis” bevindt, zal dat gevoel ongetwijfeld uit je lichaam verdwijnen.
@tommy_gogh: 80 is niet zozeer het probleem. .. maar de meeste oude campers produceren bij die snelheid een machtige bak herrie waar je gek van wordt. MB100, I’m talking to you!
@baasbas: Dat ook inderdaad, en frequent inhalen met zo’n ding is geen optie
@tommy_gogh: ik val in herhaling..alzheimer
@tommy_gogh:
Bestaat zoiets als een Ducato Diesel, het meest gebruikte camper chassis, en dat heeft een hele goede reden.
Het is met een Ducato geen probleem 100 of harder te rijden, met de meeste campers niet, je servies en andere spulletjes daarentegen houdt er niet van en zaken gaan trillen en klapperen.
@desjonnies: en ze zijn bizar zuinig. Vooral de wat oudere ducato’s. Met 3,5 ton (ahum, 4 uiteraard zoals elke camper) 1:10 rijden en niet eens erg rustig aan doen is bizar zuinig. Een vergelijkbare Mercedes sprinter met vergelijkbaar vermogen doet rustig 1:7,5
He wat leuk, oud docent van mij! Nog geen halfjaar les van gehad en hij besloot toen om dit te gaan doen.
Hipsters die ecologische zijn. Maar wel met een camper uit het jaar kruik de snelweg op gaan…
Nee dank u.
Overal kom je de regelneef tegen. (Die daar al 682 jaar komt)
Op iedere camping in ieder land.
Op veel plaatsen zijn er parkeerplaatsen of idyllische plekjes niet camper toegankelijk gemaakt om wildkamperen tegen te gaan. Zoals Etretat in Normandiė
Op veel campings wordt je geweigerd want te groot.
En die drollen cassette leeggooien.
En heb je zitten schijten is de lucht binnen de eerste 6 uur te snijden
Ok vooral in Frankrijk is de Hotellerie allerbelabberst dus kneiter ik in één keer door naar Spanje.
@desjonnies: nou doe je het alsof je naar toeristische plekjes zou willen gaan. Maar de ware lol zit erin dat je zo naar Oost Europa rijdt en daar op de minst toeristische plekjes gezellig met de locals kunt kamperen. Niet teveel dure dingen meenemen. Maar dan is een camper echt ideaal.
Praktische vraag, hoe verlaat je de Benelux met een camper die even oud is als in het filmpje? Ik heb mij laten wijsmaken dat je in Duitsland niet kan rijden om dat hun nieuwe tolregeling het onmogelijk maakt voor autos zonder euronorm om Duitsland binnrn te rijden. Frankrijk is ook geen optie want daar gelden de milieuzones ook op snelwegen die bepaalde steden passeren… dus kan je met je klassieker de benelux niet uit.
Ik heb vorig jaar ook een caravan aangeschaft omdat ik aan schoolvakanties vast zat. Had gekeken voor 2 weken Italië voor een 4/5 sterren camping en je betaald voor een stacaravan 3000,- voor 2 weken. Nu betaal ik 900,- op de zelfde camping maar dan voor een sta plaats. Enigste is dat we nu 2 dagen reistijd hebben ipv met 12 a 13 uur bij het gardameer te zitten. En de kids, 3 stuks in totaal vinden de caravan geweldig.
@mars1985: vergeet je de dubbele benzine kosten niet ook mee te rekenen? En de stalling, afschrijving en onderhoud ook uiteraard…
@lekbak: ja dat vergeet ik niet, benzine kosten heb ik niet ivm lease bak, mag ook in het buitenland tanken, stalling is 340 per jaar, daarvoor staat hij van 1 april tot 1 oktober buiten en de overige maanden binnen. Verzekering 16 euro per maand all risk en afschrijving ja dat is een beetje natte vinger werk denk ik. Caravan was 2e hands 12000 euro en ben van plan er zeker 10 jaar mee te doen misschien wel langer. Onderhoud doe ik het meeste zelf en 1x per 2 jaar bovag check. Dus laat dat ruim genomen 1200 euro per jaar zijn alles bij elkaar dan ben ik nog goedkoper uit en ga ik 2x per jaar op vakantie met vrouw en kids. 1 week mei vakantie en 3 weken zomer vakantie. Maar dat is de afweging die iedereen moet maken. Mijn ervaring na 2 vakanties met de kids (1, 3 en 5) is super. En het belangrijkste alles is van jezelf en geen doorgezakt bed.
Leuk, elke ochtend op de camping alles op moeten ruimen omdat je naar het strand wilt rijden ofzo, daarbij kan je ook niet leuk sportieve stukken rijden ermee etc. nee dan liever voor mij gewoon een auto en je kofferbak vol gooien met troep en rijden….