• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een C63 AMG Diesel in 2011?

Auteur: autoblogger, gepost 18 november 2008 om 16:06 – 36 Reacties

Mercedes CDI Blue efficiency

De plannen voor een nieuw AMG model met dieselmotor zijn er al een tijdje, maar volgens Volker Mornhinweg, de grote baas van de Mercedes’ tuning divisie, kunnen we binnen drie jaar een productiemodel verwachten. Deze nieuwe diesel zal geen grote coupe of sedan worden, zoals de CL of S-klasse.

Mornhinweg prefereert om een kleiner, lichter en meer efficiënte auto te gebruiken voor de AMG dieselversie, zoals we reeds eerder konden melden. Dat maakt de keus voor een C-klasse des te logischer, aangezien AMG ook ooit al een diesel heeft gebouwd in de vorm van een C30 CDI AMG.

Als basis kan de C320 gebruikt worden, Kicherer haalt daar bijvoorbeeld 265 pk en 600 Nm uit. Maar misschien is dat iets te min? Zeker als we de C63 AMG als voorbeeld nemen. Na de C-klasse is het waarschijnlijk tijd voor de nieuwe E-klasse, waar we volgens Autocar ook een AMG diesel van kunnen verwachten.

Op de redactie wachten we overigens geduldig op een dieselversie van de Mercedes G63 AMG, als een logisch antwoord op die Q7 V12 van Audi.

Ook interessant!

  • Zoveel kost de C63 AMG-look op JOUW C-Klasse
  • Lezersvraag: S-klasse Cabrio, AMG GT Roadster of de nieuwe SL?
    Lezersvraag: S-klasse Cabrio, AMG GT Roadster of de nieuwe SL?
  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • 'Zoveel vermogen gaat de 2021 C63 AMG met vierpitter leveren'

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, c-klasse, Diesel, Mercedes, volker-mornhinweg

Vorig bericht: « Porsche Cayenne GTS van JE Design
Volgend bericht: Eindelijk! De Rolls Royce DC-Design Ambierod [not] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Emile_Benz zegt

    18 november 2008 om 16:13

    * Zwaait fanatiek met Mercedes en AMG vlaggetjes*

    Dieselpowerrrr!!! :D

    Login om te reageren
  2. Laurens zegt

    18 november 2008 om 16:15

    Raken diesels niet langzamerhand weer uit de mode?

    Vreemd genoeg kost diesel in Amerika iets van 50% per liter meer dan hier. En daar kennen ze geen accijnzen.

    Doet me vermoeden dat de dieselprijs hier op een of andere manier gesubsidieerd wordt. En dat zal toch wel eens ophouden?

    Ik zou mijn geld misschien weer in een benzinemotor stoppen als ik een liefhebbersauto zou kopen met een niet te hoge afschrijving.

    Login om te reageren
  3. Emile_Benz zegt

    18 november 2008 om 16:18

    Denk dat het met de huidige technologie best ’n goede optie is. Zal iig de in brandstofconsumptie (en dus in de portemonnee) schelen…

    Login om te reageren
  4. JR zegt

    18 november 2008 om 16:22

    aaah.. eindelijk een waardige opvolger voor mijn powerdiesel http://www.de-fries.nl/2008/blog/zomaar/who-said-you-cant-have-fun-in-a-diesel.htm

    Login om te reageren
  5. Paragon zegt

    18 november 2008 om 16:29

    @ Laurens

    Diesel in de VS 50% duurder dan hier zeg je!??

    Dat zou betekenen dat diesel daar drie keer meer kost dan benzine. Dan zouden alle vrachtwagens en andere ‘nutsvoertuigen’ direct omgebouwd worden naar benzine.

    Login om te reageren
  6. Emile_Benz zegt

    18 november 2008 om 16:30

    @ JR: dat is maar ’n 2.5 diesel. Hier iets grotere diesel:
    http://www.youtube.com/watch?v=czV3fwZ73gc

    Login om te reageren
  7. Laurens zegt

    18 november 2008 om 16:30

    Een van de redenen dat een diesel minder verbruikt is dat er meer energie in een liter diesel zit dan in een liter benzine. Scheelt iets van 25% dacht ik.

    Als je bij de pomp per kJ energie zou betalen, dan zou diesel duurder moeten zijn dan benzine. In NL wordt het beeld verziekt door de accijnzen. Volgens mij om de transportsector te helpen zit er relatief weinig accijns op diesel.

    In Engeland bijvoorbeeld is diesel even duur als benzine.

    Het rendement van een dieselmotor is wel iets hoger vergeleken met een benzinemotor. De auto industrie werkt hard aan het verbeteren van het rendement van verbrandingsmotoren. Volgens mij is de diesel wat dat betreft redelijk uitontwikkeld, maar is er bij een benzinemotor nog wel wat te halen.

    Login om te reageren
  8. Emile_Benz zegt

    18 november 2008 om 16:30

    En dit: http://www.youtube.com/watch?v=ixERCJfGyeY&feature=related

    Login om te reageren
  9. Emile_Benz zegt

    18 november 2008 om 16:31

    Check die zwarte pluimpjes btw :D :lol:

    Login om te reageren
  10. Laurens zegt

    18 november 2008 om 16:31

    @Paragon

    1 x 1.5 is 1.5, niet 3.

    En veel vrachtwagens in Amerika rijden op benzine (dacht ik). Ombouwen hoeft dus niet.

    Login om te reageren
  11. Emile_Benz zegt

    18 november 2008 om 16:34

    Ietsje offtopic (niet M-B-gerelateerd):
    http://www.youtube.com/watch?v=9DGrgKQpV7g&feature=related

    Login om te reageren
  12. Lout zegt

    18 november 2008 om 16:35

    @JR
    Ik rijd zelf met een gechipte 320td compact uit 2003 met 183pk op de achterwielen! Daar kun heel zeker veel plezier mee hebben. Tussenacceleraties aan 400nm voelen iedere keer weer alsof ik over mn oren verliefd ben! Terwijl het gemiddelde verbruik schommelt rond de 5,5 a 6 liter per 100km.
    Ik kan niet wachten om over een uurtje weer in mn auto te stappen en naar België te knallen :D:D:D

    Login om te reageren
  13. Laurens zegt

    18 november 2008 om 16:38

    Het is niet voor niets dat de exclusieve merken zoals Ferrari, Lamborghini, Rolls Royce enzo stellen geen diesels in hun auto’s te gaan stoppen.

    Maar miscchien veranderen ze in de toekomst van mening (onder invloed van de Mercedes concurrentie)?

    Login om te reageren
  14. JR zegt

    18 november 2008 om 16:38

    @ Emile .. ja, je blijft baas boven baas houden.. ;)

    Login om te reageren
  15. Paragon zegt

    18 november 2008 om 16:41

    @ mezelf

    Op dit moment is diesel idd 50% duur dan benzine in de VS zie ik nu.
    Echter dat verschil was bijna nul toen de olie nog 150 dollar per vat kostte. Die diesel-benzine-verhouding is dus verre van constant

    Login om te reageren
  16. Paragon zegt

    18 november 2008 om 16:43

    @ Laurens

    Jij stelde dat diesel in de VS 50% meer kost dan diesel in NL (en dat is niet waar). Aangezien brandstof daar de helft kost van wat het hier kost kom je op een factor 2 x 1,5 = 3 ;-)

    Login om te reageren
  17. Volvo_440_turbo zegt

    18 november 2008 om 16:46

    Als ik me niet vergis is de prijs van Diesel in Polen ook duurder als die van Benzine. Ik weet dat er alleszins veel taxi’s rondrijden in een benzinewagen. En toen dat ik naar de benzineprijzen keek verstond ik het meteen…

    Aan een vlotte getunede turbodiesel kan je rijplezier hebben, daar heb ik zelf al meer dan 200000 km ervaring mee, maar geef mij toch liever een getunede benzine met turbo, nog enkele 1000 toeren per min meer rijplezier… tot je 400 km later aan de pomp staat :(

    Login om te reageren
  18. Laurens zegt

    18 november 2008 om 16:48

    OK, zo zou je het hebben kunnen lezen.

    Maar ik bedoelde dat de diesel in Amerika 50% duurder is, terwijl de diesel hier ongeveer 15% goedkoper is, ten opzichte van een liter benzine in hetzij Amerika of Nederland.

    Login om te reageren
  19. DennieFR zegt

    18 november 2008 om 16:50

    Ben benieuwd welke dieselmotor ze daarvoor als basis gaan gebruiken,en nieuw blok ontwerpen lijkt me iig sterk voor een uitvoering die niet supergoed verkoopt in principe.
    Ik ben ook benieuwd naar de pk’s,en vooral de Nm’s die de auto mee krijgt.
    Dus tot die tijd allemaal even wachten,en BMW & Audi zullen snel volgen met powerdiesels ;)

    Login om te reageren
  20. Laurens zegt

    18 november 2008 om 16:53

    Voordeel voor de huidige dieselrijders (Emile Benz enzo) als er minder nieuwe dieselauto’s verkocht worden, is dat het prijsverschil benzine-diesel dan weer kan toenemen.

    Een raffinaderij kan nu eenmaal niet in elke willekeurige verhouding benzine en diesel uitspugen. Een vat olie bevat x liter diesel en y liter benzine. X en Y zijn vrij constant.

    Capice, amice?

    Login om te reageren
  21. Emile_Benz zegt

    18 november 2008 om 16:56

    capice, amigo

    Login om te reageren
  22. Laurens zegt

    18 november 2008 om 17:00

    Ik heb zelfs wel eens ergens gelezen of gehoord dat de verhouding benzine-diesel nu zo scheef ligt, dat er diesel vanuit Amerika hier heen gevaren wordt, en benzine de andere kant op. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

    Login om te reageren
  23. JR zegt

    18 november 2008 om 17:07

    @ Lout.. dat zeg ik ;) who said you can’t have fun in a diesel! :p

    Login om te reageren
  24. AMG Powerrr zegt

    18 november 2008 om 17:23

    gewoon een C42 AMG CDi :)

    Login om te reageren
  25. MrSelected zegt

    18 november 2008 om 17:43

    The fuel of satan.

    Blijft altijd de mindere versie van de benzine variant.

    Diesels kunnen leuk zijn, maar benzine motoren kunnen veel leuker zijn.

    Login om te reageren
  26. sus zegt

    18 november 2008 om 18:21

    Ten eerste: een diesel krijg je qua specifiek vermogen simpelweg niet zover als een benzinemotor. Aangezien de c63 amg atmosferisch is moet het nog wel lukken om ook een diesel met 460 pk te ontwikkelen.
    En ten tweede: het blijft nog altijd minder leuk om er sportief mee te rijden.
    In het dagelijkse verkeer kan het beter zijn om met een diesel te rijden, zeker in combinatie met een automaat ben ik er zeer voor te vinden.
    Maar ik moet toch nog de eerste diesel ontdekken waar je veel plezier kunt mee beleven door sportief te rijden.
    Misschien moet ik maar is eerst een 335d ofzo rijden, dan kan ik misschien van gedacht veranderen maar voorlopig ben ik nog niet verder dan een e92 320d dus is diesel in combinatie met een RS, M of AMG logo voor mij not done.

    Login om te reageren
  27. Pordon zegt

    18 november 2008 om 18:25

    Wij hebben sinds kort ook een diesel (C 320 CDI) hiervoor altijd benzine gereden dus voordat we hem ook werkelijk hadden waren er wel een beetje mixed feelings. maar toen we hem eenmaal hadden en er mee gingen rijden was dat gevoel meteen over. wat een heerlijke motor, en wat een trekkracht.

    Maar aangezien we vaak naar Oostenrijk rijden is het een beetje jammer dat benzine daar nu ongeveer € 1.04 kost en diesel € 1.13.

    Login om te reageren
  28. Rick dos zegt

    18 november 2008 om 18:27

    “Mornhinweg prefereert om een kleiner, lichter en meer efficiënte auto te gebruiken voor de AMG dieselversie,”

    Uhm…moeten we niet eerder denken aan de A en B klasse? Auto’s waar ze, in de volgende reïncarnatie, een hele andere richting mee op willen gaan.

    Het lijkt mij in ieder geval logisch. Voor alles anders de V8 en voor de A en B klasse een diesel, aangezien je daar geen V8 in kan lepelen…

    Login om te reageren
  29. Laurens zegt

    18 november 2008 om 18:29

    Rij sinds kort weer benzine. Dat gekrijs onder de kap toen ik het ding doortrok tot de begrenzer er bij zo’n 7000 toeren nog niet inkwam, dat is toch ook wel weer leuk. Voor een keer dan :-)

    Login om te reageren
  30. Een betere ontwerper zegt

    18 november 2008 om 18:52

    Zolang prestaties en beleving niet in worden geleverd vind ik het prima.

    Login om te reageren
  31. ripjans zegt

    18 november 2008 om 19:12

    Zou wel mooi zijn, een enorm dikke diesel als tegenhanger voor Audi :D Ben benieuwd waarmee MB op de proppen komt.

    Login om te reageren
  32. vanuit de usa zegt

    18 november 2008 om 19:17

    in de usa kost nu een gallon benzine (octaan 87)( gallon = 3,7 liter) 1,88 en diesel kost 3,08 dollar per gallon. dit zijn de prijzen van michiga. wat het verschilt heel erg per staat en op diesel zit wel een belasting in de usa.

    Login om te reageren
  33. Laurens zegt

    18 november 2008 om 22:52

    @vanuit de usa

    Wat is de reden dat er belasting op diesel zit?

    Login om te reageren
  34. C30CDIAMG zegt

    18 november 2008 om 23:56

    Ik hoop echt dat het een wijze auto wordt… het liefst dan toch wel een E-klasse… Lijkt me wel gaaf weer om Mercedes AMG te rijden. Maar niet van een Range Rover naar een C-klasse… Met alles respect, want die oude C30 reed waanzinnig!! echt geweldig!!

    E45 AMG lijkt mij zeer logisch, een 4.0ltr opgeboord naar 4.5ltr
    550pk, 1000nm, dat zijn goede cijfers…
    Hopen dat ze deze dan ook wel uitbrengen in de Combi uitvoering…. Oh nee, Estate uitvoering, pff

    Login om te reageren
  35. Janbart zegt

    30 november 2008 om 09:51

    AMG

    Login om te reageren
  36. Shadow zegt

    24 februari 2010 om 11:31

    C30 AMG is al de eerste diesel en die is gelanceerd in 2003

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North