Een historie van Mercedes-Benz Cabrio’s

Auteur: , 32 Reacties

Das Haus heeft elk jaar een mooi thema op Europa’s grootste klassiekerbeurs en dit jaar is dat de geschiedenis van rijden met het dak open bij Mercedes.

In de beginjaren van de automobiel was een open dak de standaard en hadden auto’s hooguit een luifel. Al snel kwamen er vaste kappen om de bestuurder en passagiers te beschermen tegen weer en wind. De cabriolet of roadster kreeg gaandeweg de status van luxe en sportiviteit die het tegenwoordig nog steeds heeft.

Onbekend hoofdstuk
De 190E cabriolet (W201) is een vrij onbekend hoofdstuk in de cabriogeschiedenis van Mercedes-Benz. De open baby-Benz is een studie uit 1990, dus laat in zijn carrière en na de Modellpflege die nieuwe bumpers en de plastic zijbeplating bracht. Als topper in de modelrange kreeg hij alle luxe mee: leren bekleding, koplampwissers en de 2,6 liter zes-in-lijn met 160 pk. Want in zo’n boulevardcruiser hoort een romige toermotor en geen giftige zestienkleps viercilinder die natuurlijk ook voorhanden was uit de 190E 2.5-16. Een zachtblauwe metallic kleur maakt het helemaal af, voor die tijd.

190E Cabrio

Wat meteen opvalt aan de Mercedes 190E cabriolet is zijn te dikke kont. Dat komt door de verhoogde kofferdeksel die nodig is om de stoffen kap in neergeklapte toestand te kunnen opbergen. Daar hadden de ingenieurs en ontwerpers nog wat op moeten vinden als de auto daadwerkelijk in productie was gegaan. Maar dit zeldzame studiemodel dat Mercedes-Benz toont op de Techno Classica komt er mee weg.

Mercedes bouwde twee stuks als vingeroefening voor welk model uit zijn palet zich het best leende voor een dakloze variant. Dat werd uiteindelijk niet deze 190E, maar de E-klasse coupé (W124) die in 1991 als cabriolet op de markt kwam. Omdat die iets groter is, zijn de proporties veel beter geslaagd, aangezien er meer ruimte voorhanden is om de ingevouwen kap kwijt te kunnen. Bovendien was er dan ook nog plaats voor een volwaardige achterbank.

Voorgangers en nazaten
Op de Techno Classica staat de 190E cabrio naast zijn verre nazaat, de recent onthulde C-klasse cabriolet. Die heeft gladde, soepele lijnen wat maar weer eens bewijst dat gewoon het dak afzagen van een bestaande vierdeurs heel wat anders is dan een cabriolet al op de tekentafel mee-ontwerpen met een nieuwe modelgeneratie.

500K Cabrio

Mercedes-Benz neemt de bezoeker mee terug in de tijd om de ontwikkeling van rijden met de wind in je haren te laten zien. Van de machtige 500 K Offener-Tourenwagen (W29) en 500 K Spezial-Roadster (W29) uit de vooroorlogse jaren 1934-1936 tot aan de elegante S-klasse cabriolet (W111) uit de jaren zestig, met daartussenin de 300 S die voor- en naoorlogse stijlkenmerken verrassend combineert. Hun bloedlijn wordt tegenwoordig voortgezet door de S-klasse cabriolet (A217). Opvallend eigenlijk, want van voorgaande generaties S-klasse coupé en SEC uit de jaren tachtig en negentig waren er geen open varianten.

In die tijd was open rijden in een Mercedes voorbehouden aan de SL, die natuurlijk ook niet ontbreekt. Mercedes zet heel handig de gefacelifte huidige SL (R231) naast zijn illustere voorvader, de 300 SL Roadster (W198) die in 1957 verscheen als het open zusje van de fameuze 300 SL ‘Gullwing’. Al die modellen op een rij laten ook mooi de ontwikkeling van autodesign zien. Hoe losse voorspatborden met treeplanken en losse koplampen steeds meer geïntegreerd worden in de carrosserie.

Happy few
Eveneens interessant is de eigenlijke voorloper van de 190E cabrio-studie en de C-klasse cabrio, namelijk de 170 S (W146) uit 1949. De sportieve, elegante koets met tamelijk compacte afmetingen en een 1,8 liter viercilindermotor positioneren dit model wat lager in de hiërarchie, maar het was in zijn tijd desondanks een auto voor de happy few. Opmerkelijk dat er zo kort na de Tweede Wereldoorlog alweer markt bleek te zijn voor dergelijke modellen.

De nieuwere typen cabriolets, zoals de E-klasse (W124), de beide generaties CLK en de uitgaande E-klasse cabrio stonden niet op de stand van Mercedes, maar in de hallen van de Techno Classica zijn volop puike exemplaren te vinden bij handelaren, Mercedes-Benz Classic-dealers en bij het eigen Classic Center van Mercedes-Benz. De klassiekerbeurs in het Duitse Essen duurt nog tot en met zondag.

Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage!



32 reacties

-edit: nutteloze bijdrage-
De 280 SE zonder blikken of blozen mijn garage in! Wát een beauty is dat!

Als je dan het nieuwe grut ziet, dan heeft dat toch weinig tot geen emotie m.i. Hoewel, smaken verschillen natuurlijk.
@renoir: in metallic donkerblauw.
De eerste cabrio van MB stamt uit 1886 ..
@lincoln: Wist niet dat die een dakje had wat dicht kon?
@henkhupelschoten zit niet zo te kwijlen!
Ik mis hun meest beroemde cabrio, die waar je met gemak achterin kunt staan en met je armen zwaaien.
@jolig:

Zo .. Dat ding bijna nog chiquer dan een Horch uit die periode ..
Daarna hebben ze zich beide op dameskappers gericht ..
@lincoln: volgens mij lijdt jij aan verschillende soorten depressies
@dutchcorvette:
ik heb niet echt de indruk dat ie lijdt.
@super: nope wij leiden. Aan ergernis.
@xiran:
leiden met tegenzin misschien.
@lincoln:

AAAH je bedoelt die cabrio’s waar speciaal voor één iemand een handgreep midden op de voorruitlijst was bevestigd ?

Of die hele coole voor die tijd; een soort van Jaguar E-Type van de dertiger jaren van den vorige eeuw, een Bentley – Boys concurrent, deze dus :

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/1b/a4/c2/1ba4c20eceda9c5ebeebd2e13f5ef368.jpg
@desjonnies:

Alle Duitse meuk was het absolute auto vernuft in die periode ..
Amerika net de grote depressie achter de rug ..
Frankrijk en Engeland in het kielzog ..

En Duitsland op volle toeren ubermachines maken ..
Onderzeeërs .. Tanks .. Straaljagers ..

Jammer dat ze zich er anno nu nog steeds voor schamen ..
Tis niet dat Hitler het zelf heeft uitgevonden ofzo ..
@lincoln:

Heeft ze enkel gigantisch gesubsidieert, ik zou me daar iig wel voor schamen voor producten van overheidsubsidies…
Alhoewel als Belgje komen we zo nu en dan eens in het nieuws al een van onze subsidieproducten zichzelf eens opblaast …
@Hupke:

Wij subsidiëren een trein die niet gekaapt kan worden ..

Fyra ..
@jolig: die met 6 wielen?
@dampu020: die ja. En waar je met z’n zessen riant in kunt zitten.
@dampu020: is dat niet die Mercedes Benz W31
@dampu020: oh dat is erg handig als je grote aantallen mensen moet vervoeren
Dit vind ik bijzonder mooie artikelen. Een klein stukje geschiedenis over een model of merk of carrosserievariant. Dat allemaal gekoppeld aan foto’s hiervan op die mooie beurs daar in Essen. Helaas heb ik geen tijd om er naartoe te gaan dit jaar. Jammer.
De 190e cabrio, eindelijk hebben ze hem weer eens van stal gehaald. Zou nog eens graag willen snuffelen in hun collectie. Tussen al dit pracht en praal zal ik toch het liefst met de W111 naar huis rijden. Blijft een droom voor iedere W108 rijder. Zo te zien is ie overigens in Zwitserland geleverd, te zien aan z’n koplampen en mistlampen. Overigens wisselen A124’s tegenwoordig voor kneiterharde ekkermannen van eigenaar. Zag laatst een exemplaar van €35.000 te kijken. Laat staan de e60 cabrio. Zijn er maar een enkeling van maar o zo speciaal. Ik ga nog even verder kwijlen!
Die 190e vind ik echt heel wijs!
Aan de historie van Mercedes kunnen BMW en Audi niet aan tippen.
Ontopic, wat een super artikel!
Ik heb helemaal niets met al die geheimzinnige W- codes die des-Mercedes liefhebber zijn.

Het enige waar ik pertinent en 100% van overtuigd ben, is dat een Mercedes cabrio of SL een gezonde dosis croma oftewel Chroom hoort te bezitten.
Eigenlijk ziet een SL zonder chroom er niet uit.
Noch zo’n cabrio.

Maar een door Bracq getekende cabrio of SL is gewoonweg prachtig, hetzelfde geldt voor die Bobby-Ewing SL, maar mede dankzij het aanwezige chroom; deze dus :

http://www.matchbox-dan.com/mb000/mb006-real.jpg

Maak hem chroom loos en het wordt ene grote droefenis :

http://germancarsforsaleblog.com/wp-content/uploads/2012/08/passfront.jpg
Laatste foto👍
Er komt dus binnenkort een nieuwe cabrio die gehyped gaat worden?

De SL is al lang standaard, net als de slk, e-cabrio, etc.


Dus ofwel een CLA-cabrio ofwel een C-cabrio, maar nog meer waarschijnlijk en wenselijk is de S-cabrio die er eindelijk gaat aankomen dan.
@Hupke: je loopt achter, bij mij in de straat staat al een S klasse cabrio.
@csx3000:

4 deurs bedoel ik, niet dat ding op basis van de s-coupe.
Die W111 !
–==K*W*I*J*L==–
Mooi he al die ouwe karren, stuur aub Wouter eens naar deze beurs voor een paar mooie video opnames ipv die standaard nieuwe meuk op die saaie auto shows, zoals Geneve.
Ik ben geen uitgesproken Mercedes liefhebber, maar dit laat wel zien dat het merk regelmatig de absolute topper op het gebied van ( vooral grote) cabriolets levert!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).