Mercedes S-Klasse en S63 AMG Cabrio: dakloze luxisten

Auteur: , 63 Reacties

Mercedes' vlaggenschip is gescalpeerd, wat resulteerde in een ruim vijf meter lange kolos met een luchtshawltje.

De vorige cabriovariant van de Mercedes S-Klasse gaat terug tot 1971. We hebben het 44 jaar zonder moeten stellen, waarbij we ons nu afvragen hoe we dat in hemelsnaam hebben gedaan. Want Mercedes heeft toch weer even de moeder alle vierzits cabrio’s gebouwd.

Het stoffen dak vouwt binnen 20 seconden weg in de 5 meter lange en 1,89 meter brede koets en kan tot een snelheid van 60 km/u worden bediend – ook met de sleutel. Eenmaal open krijgen toegang tot het weelderige interieur, als spreekt Mercedes zelf liever van een ‘open-air lounge’. Oké Mercedes.

Mercedes S-Klasse Cabrio

De S-Klasse Cabrio heeft de nieuwste versie van Mercedes’ Aircap, een windgeleider die briesjes uit het interieur houdt, en natuurlijk de beroemde Airscarf. Een shawl van warme lucht om je nek. Ook wordt iedere zitting verwarmd en kun je zelfs de armsteunen op temperatuur krijgen. Een andere nieuwe feature is Thermotronic climate control, dat met 12 sensoren en 8 actuatoren constant de settings aanpast, door onder meer de zonnestraling en het dauwpunt te meten. U wist niet dat het belangrijk was, maar Mercedes houdt er rekening mee.

S500 en S63 AMG

De motoren line-up in de S-Klasse Cabrio is gelijkt aan die van de coupé, waar het niet geheel verrassend 60% van de onderdelen mee deelt. De S500 is voor de Rivièra-cruiser die genoegen neemt 4,7-liter biturbo V8 die 455 pk en 700 Nm levert, gekoppeld aan een negentraps Tronic-automaat. Uiteraard mocht ook AMG zijn zegen over de auto geven. Dat mondde uit in de S63 AMG, met de 5,5-liter biturbo V8 in het vooronder, goed voor 585 pk en 900 Newtonmeter koppel. Schakelen gaat met de AMG Speedshift MCT 7-speed, gekoppeld aan het 4-Matic vierwielsysteem. Je ramt de dakloze Mercedes er in 3,9 seconden naar de 100 km/u mee bij een gemiddeld verbruik van 10,4 liter per 100 km.

Zijn debuut is op de IAA, bestellen kan vanaf december, de uitlevering begint in het voorjaar van 2016.

UPDATE: de mega-cabrio met AMG-genen is nu in deze video te bewonderen.
S63 AMG Cabrio



63 reacties

Gelukkig hebben ze dat 2-spaak stuurtje eruit getrokken, dat was echt géén gezicht.
@jack_abarth: Dat had de coupé ook al. Dat andere stuur ziet er inderdaad niet uit.
Holy crap.. Shut up and take my money!
Hoe verhoudt deze zich tot een SL? Ik bedoel, zitten ze ze niet in elkaars markt?
@wildbeest: Nee, ze zitten elkaar niet in de weg. De SL is een tweezitter en is meer gericht op een sportieve rijstijl. In de S-Cabrio AMG is het natuurlijk ook sportief vertoeven, maar voor de rest niet te vergelijken.
@viezefreddyw: Jawel, maar als je dan echt voor sportief kiest is er ook een AMG GT(S), deze zal op termijn vast ook als cabriolet komen….
@dutchdriftking: En zo is de AMG G-TS de sportiefste van het rijtje en is het gamma compleet.
@viezefreddyw: Alle gaten zijn dan wel gevuld ja….
@wildbeest: Ik denk dat je zo’n SL meer koopt om sportiever te rijden en een S-klasse meer om rustig te cruisen
@wildbeest: ze komen we bij elkaar in de buurt. Dit is alleen 2 2 en de sl is een zware 2 zits wagen wat zeer incognito blijft
@wildbeest: De S is voor dictators die zich op de achterbank van een open auto willen laten zien bij militaire parades en zo…
Hij is zo kitscherig als het maar kan, maar oh oh oh wat is ie mooi!
@viezefreddyw: ben het eens met alles voor de komma ;-)
Dat ziet er geslaagd uit, alleen wie neemt er nou een wit interieur?
@Lucb: ehm… Ik!
Ziet er niet slecht uit!
En wat blijven die S-klasses toch een prachtig interieur hebben!
Ps: foto 14, Vw Scirocco velgen?
Zo mooi als het interieur is, zo lelijk is de voorzijde. Die lampenist kunnen echt niet.
Ziet er niet uit vanaf schuin achter. Zeker met dak dicht een behoorlijk gedrocht. Ook die achterlichtunits pakken niet lekker uit op de cabrio op de een of andere manier. En ik vraag me toch af in hoeverre dit een eckte 4 zits is, lijkt meer op 2+2 zonder benen.
Vooral die twee schermen in de voorstoelen lijken me een hele nuttige accessoire in een cabrio !
Want met de kap naar beneden is er zo ontiegelijk weinig te zien he !

Behalve het feit dat deze wagen het al uitschreeuwt, laten die schermen zien dat je echt helemaal sterreft van de poen en geen idee hebt waaraan je het wilt uitgeven.
@desjonnies: Dat zijn volgens mij geen schermen, maar ventilatoren voor de airscarf. Ik kan me niet voorstellen dat Mercedes achter in een cabrio schermen gaat plaatsen :P
@desjonnies: je hebt zeker geen kleine kinderen, die willen altijd iets kijken.
@porsche928:
Totale onzin dat kinderen “altijd wel iets willen kijken”. Dat willen kinderen en verkopers van beeldschermen ons graag doen geloven, maar dat is gewoon niet zo. Niks zo creatief en vindingrijk als een kind. Die kan zich echt wel vermaken zonder een beeldscherm. Ja, ook de kinderen van nu. Moet je ze alleen niet op hun derde al hun eigen een iphone en ipad geven……..
@Rob:

Dank je wel Rob !

Iedereen is altijd verbaasd over kleine weetjes die ik heb als je met me op reis bent.

Ik had een geweldige Vader, die omreed op vakantie om ons de velden van de eerste wereldoorlog te laten zien, ons de Pyreneeën liet zien en altijd iets wist te vertellen over plaatsen, streken en steden. Uiteraard deed hij de Pyreneeën om eens lekker te kunnen scheuren, maar ook omdat hij het leuk vond en geen zin had in drie jengelende jong in de wagen.

Benzine tanken in Frankrijk was een avontuur, omdat er toen louter twee en drie-baans wegen waren, lagen er de meest fantastische wrakken bij het gemiddelde Franse tankstation.
Mijn broer en ik struinden altijd rond kijkend naar compleet verwoeste Peugeots, Renaults en Citroëns.
En als kind vonden we dat fantastisch.
@desjonnies: En zo is het de beste manier om je vakantie te beginnen. Vroeger altijd naar Kroatië gegaan met de auto. De eerste jaren waren er nog maar weinig snelwegen daar, dus was je gedwongen om door de bergen te rijden. Niks was zo mooi dan dat. Zigzaggend omhoog en naar beneden en onderweg de schade bekijken van de oorlog die er is geweest. Ook mijn vader had daar altijd over te vertellen. Ook later, toen de snelwegen er lagen gingen we door de bergen. Een beeld die me altijd bij zal blijven en als ik later kinderen heb doe ik het op precies dezelfde manier.
@Rob: samen met m’n zus altijd zitten knutselen achterin met papier en spelletjes spelen wie de meeste rode auto’s telt, kentekens uit verschillende landen etc. Nooit een probleem geweest om helemaal naar Italië te rijden
@desjonnies: zijn geen schermen maar ventilatie roosters voor verwarming.
Technisch ongetwijfeld erg knap maar al die zaken zodat je minder merkt dat je cabrio rijdt ………. Geloof niet dat ik dat snap / wil snappen.
@SpiderIV: had dezelfde gedachte. Maar daar gaat het denk ik nu juist om, alles weg filteren en dan alleen het leukste van open rijden over houden. Ik dacht eerst: dit is de meest onzinnige auto ooit, maar inmiddels denk ik dat dit de enige zinnige cabrio is op de hele wereld. Cabrio rijden zonder nadelen. Briljant.
@spideriv: Dat is voor mensen die niet de nadelen van een cabrio willen, maar toch gezien willen worden.
@SpiderIV:

Tja, het valt mij op dat mensen die zich dit soort cabrio’s kunnen veroorloven 90% vd. tijd dicht rijden, zelfs met al die snufjes zoals airscarfs & stoelverwarming. Vooral Audi, Mercedes & Saab cabrio rijders zie je ook vaak op lekkere zomerse dagen met het dak dicht rijden!

Bij mij gaat ’t dakje al omlaag zodra ’t boven de 10 graden & droog is & zelfs ’s winters als ’t iets kouder is wil nog wel ‘ns open rijden, als ik afkick-verschijnselen krijg :-)

Ik ben meer vd. roadsters (uiteraard) maar kan deze Mercedes wel waarderen, de ultieme cabrio-cruiser!
Weer een niche vervult! A8 of 7 serie cabrio anyone? Oké dit is dat dan een coupe en dus zou je de 6 serie moeten kiezen maar wat betreft audi?
@reggie-boy_rood: Dit staat iets boven de 6-serie, tussen 6-serie en Bentley Continental GTC in naar mijn idee. Nieuwe niche/prijsklasse?
@granlusso: deze valt in het hogere Cabrio segment. Waar op dit moment qua vierzitters niet veel aanbiedingen zijn, namelijk de Bentley Continental GT V8 en Maserati GranCabrio S.
Hier heb ik lang op gewacht! Graag zonder AMG-pakket, AMG-versie hoeft ook niet. Verlaagd ziet ie er een beetje teveel M6 V10 uit… En das geen compliment.
Zoals op foto 14, 16, 17 graag :D
Ja, dit is hem: wat een mooie auto (en ik ben niet bepaald een fan van cabrio’s).

… nu nog in mijn midlife crisis aangekomen (help, misschien heb ik een midlife crisis….) en effe heleboel euro’s op de bank hebben en ik ben het mannetje!
Ik vind m mooi, maar onzinnig.
Je hebt 3 soorten cabrio’s.
2-seaters: sportief. Vaak met stoffen dak, anders kan je echt geen weekend tas meenemen. (SLK, SL)
2+2. Kan met beide daken; want je kan je weekend tassen nog achter de voorstoelen dumpen. Soms zit er een echte stoel in, maar eigenlijk kan je niet meer 4 personen langer dan een uur in dat ding zitten. (E-cabrio).
4-seaters. Zoals de 2+2. Maar je kan langer dan een uur achterin zitten. Denk oude Amerikanen.

Als ik dit ding zo zie, is het geen pret achterin.
Dus hoe is dit ding dan echt anders tov een E-Cabrio. Behalve dat ie meer onhandige ruimte heeft op de verkeerde plaatsen, en dat ie een stuk duurder is?
@gregorius: Geloof dat je je wat verkijkt op de beenruimte, die schijnt wel een stuk meer te zijn dan in de E-klasse. Daarbij is deze auto veel imposanter, nog luxer en qua prestatieniveau nog een tree hoger.
Onnodig? Ja, maar wel leuk en de uitstraling van zo’n auto is ontzettend belangrijk.
Anders zou iedereen in een Dacia rijden namelijk.
@gregorius: volgens jou redenering heeft een s coupe niks ten opzichte van een e coupe die weer niks bied ten opzichte van een c coupe. Waarom kopen mensen uberhaupt iets groter dan een c klasse?! Passen toch overal 5 mensen in? …
Prachtig!! Zoals de coupé geweldig mooi!!
Leuk voor als je in een woonwagen woont.
Decadentie ten top!

Ik wil er één…
Een prachtige dag voor de rijken ter wereld maar een zwarte dag voor de Mercedes SL.
Het maakt niet uit wat voor een mercedes cabrio je koopt, ruimte om 2 personen fatsoenlijk achterin te zetten zal je nooit krijgen.
C-klasse cabrio opmerkingen in 3.. 2.. 1..
Logische stap van Mercedes. Kijk eens hoe populair zo’n voetbalvrouwen Bentely cabriolet is. Denk dat die ook wel in een Mercedes willen rijden.

Maar los van het publiek wat deze auto gaat kopen (en wat me eigenlijk geen drol interesseert) vind ik der niks an. Totaal geen uitstraling. Ja, het straalt uit dat ie héél duur is, maar meer ook niet…. Dan heeft de Bentley cabriolet toch meer voorkomen. Ondanks dat ik daar ook niet heel vrolijk van wordt, staat daar wel iets.

Nee, dan 10x liever een SL. Of 100x liever een E-klasse cabriolet. Of 1000x liever een SLK. Koop ik er wel een sationcar bij als ik meer dan twee mensen moet vervoeren.
*kreun*… alweer een Chateau d’Ax op wielen. Vormentaal, Mercedes. Leer het nu toch eens, alstublieft.
Die naar elkaar toelopende lijnen op de zijkant zitten inmiddels op elke Mercedes en het is nooit een succes. Ik vind dit wel een mooie auto, maar de ocean drive concept was mooier.
Mooie auto, maar die voorkant valt wat mij betreft volledig in het niet bij de zeer statige voorkant van de ‘gewone’ S-Klasse.
DB9 Volante graag
Bijzonder indrukwekkend. Bijzonder kitscherig. Bijzonder fout.

Op zich begrijp ik het wel: Mercedes wil een stukje van de markt waar Bentley het meer dan uitstekend doet. Maar dit is wel heel erg fout. Zeker die AMG versie is te woonwagenkamp voor woorden. Technisch zal het bijkans de mooiste auto te wereld zijn, maar het is ook een gênante auto.

Misschien, heel misschien, over 20 jaar, wanneer we allemaal gereden worden door elektrische bushokjes, het eten in pil-vorm gaat en de wereld word geregeerd door apen, dan even zoeken op Mobile.de naar een S500 Cabriolet (zonder AMG spul), in een donkerblauwe kleur, met een donkerblauwe kap en een cognac interieur met normale velgen, dan wordt ie misschien ooit stijlvol.

Maar nu is dit de auto voor de tweede rechtsback van FC Schubbekutteveen of Top Oss.
@gtwillem:

Verdienen die voetballers daar ook al zo belachelijk veel geld dan? En wij met z’n allen maar klagen dat het zo slecht gaat in Nederland😄
@gtwillem: Als je dit fout vindt dan krijg je waarschijnlijk van de tegenwoordige BMW’s (6-serie, 6-serie cabrio, maar ook X4 t/m X6) helemaal de rillingen?
@jippie: over het algemeen wel, ja. De X4 en X6 zijn buitengewoon lelijk, naar mijn mening. De X5 is vind ik ook geen plaatje, de vorige was veel mooier. Maar een X5 kan ik nog begrijpen gezien de zeven zitplaatsen.

Met de 6-serie weet ik het niet. Ik zag laatst een donkerrode 640i staan zonder het M-Sportpakket, en dat zag er prima uit. Bijna mooie zelfs. Maar al die M-sport en M uitvoering vind ik persoonlijk erg fout.

Let wel: puur qua uitstraling. Technisch gezien valt er weinig op aan te merken, integendeel. Het zijn heel erg goede auto’s. Ook qua business case lijkt BMW gelijk te hebben, want ze verkopen goed. De BMW’s die ik leuk vind zijn weer commerciële flops ;-).
komt hij er ook als L versie
Nou vandaag de Mercedes opgehaald en gelijk de laatste Mercedes… ik wil gelijk weer naar Audi of BMW toe… Stelletje prutsers.. Kom ik de auto ophalen geen essenhout maar pianolak en geen sfeerverlichting… Is iets fout gegaan.
@audirijder: kan toch gebeuren? Niet dat ik het voor ze goed praat, maar dit is maar een kleine fout in de levering. Nu moet je de dealert even de kans geven om het netjes te verhelpen. Je had een C350e besteld?
Ach ja, opzich kan ik het nog wel waarderen. Als er nu toch zoveel S-klasse varianten komen, komt er ook een station?
Ik kon het me eerst niet echt voorstellen… Een S-klasse cabrio maar wat een prachtige slee is dit geworden zeg.
Beter gaat het niet worden, wel duurder
Wow! De mooiste versie van de W222.!
hoe kan het zijn dat zon verdomde grote wagen achterin slechts ruimte heeft voor een stel lilliputters?
Ik vraag mij af waarom er geen schakelpook meer aanwezig is ‘ in de bijna alle huidige Mercedes personenwagens ? ! . . . , kan iemand daar een deftig antwoord op geven ?

Het lijkt wel ’n mobiel ruimteschip te zijn geworden, vergelijkbaar met het ruimteschip Enterprice NX-01 : https://nl.wikipedia.org/wiki/USS_Enterprise_NX-01 , echter, volgens velen willen ze de schakelpook terug . . .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).