
Verfrissend, een nieuwe Mercedes!
Yes, je kijkt naar de splintertjenieuwe Mercedes C-klasse Cabrio, de eerste dakloze ‘C’ in de geschiedenis van het merk. Althans, de eerste die als zodanig in de markt wordt gezet, want nog niet zo lang gelden hadden de Duitsers nog een zekere CLK in het gamma. Afijn, door naar de nieuwe!
De C43 wordt aangedreven door een 3.0 biturbo V6, goed voor niet minder dan 367 pk en 520 Nm die inderdaad richting alle vier de wielen hun weg(dek) vinden. Bovendien is deze aandrijflijn een iets kalmer alternatief, voor wie 510 pk uit de C63 AMG S toch wat teveel van het goede vindt. Schakelen gebeurt automatisch via de 9G-TRONIC, waar AMG de vierwielaandrijving voor z’n rekening neemt.
0-100 km/u is in de Cabrio na 4,8 s achter de rug en de topsnelheid is zoals gebruikelijk afgeregeld op 250 km/u. Terugkomend op de 9G-TRONIC; deze ‘bak is voorzien van nieuwe software voor nog korter schakeltijden. Bovendien is er een volledig manuele modus beschikbaar, zodat je je C Cabrio gerust de toerenbegrenzer in kunt jagen zonder dat de elektronica ingrijpt. Schakelen gebeurt middels bediening op het stuurwiel.
Het adaptieve onderstel kan desgewenst in drie verschillende standen worden gezet, te weten Comfort, Sport en Sport Plus. De ‘bak kent zelfs vijf verschillende modi en voegt aan het eerdergenoemde rijtje nog de standen Eco en Individual toe. In de Eco-stand simuleert de transmissie feitelijk de werking van een automaat met koppelomvormer. Bij gas los wordt de transmissie namelijk losgekoppeld van de motor zodat het toerental rustig kan zakken.
Verder verzorgt AMG zoals gebruikelijk de festiviteiten voor wat betreft het exterieur, door de boel nét dat tikkie agressiever vorm te geven. Bovendien zijn de velgen een tandje sportiever. Hebberig geworden? De C Cabrio is in Nederland is deze zomer leverbaar.
Meh… Geen 1500pk ik sla deze even over
@a3aan:
yep, na 900, 770
Daar is ie dan, een zeer fijne 4,3l V8. Hmm, valt dat ff tegen. Noem dat ding gewoon C300T or whatever, maar de naam C43 is hier echt niet op z’n plaats! Schaam je Benz, schaam je.
@baap: oh baap ga je nou niet weer druk maken over die naamgeving ?.
@reinoutgtr: Ja sorry man, het voelt gewoon niet goed! Als CEO van Benz had ik dit NOOIT goedgekeurd ;)
@baap: ze noemen m c43 omdat ie 43x zo mooi is als een audi a4 cabrio ☺
@jmdekort: of 43x zo lelijk? :)
@jmdekort: A4 cabrio is al jarenlang uit productie..
@jmdekort: misschien dat het kopieerapparaat op 43% stond terwijl de s-klasse er onder lag?
@mrb: ?? ??
@jmdekort: A4 wordt al een tijdje niet geproduceerd…
@jmdekort: of dan
@baap: Juist wel, BMW heeft m-performance. Andere woorden voor “ben gescheiden heb dus geen geld voor een echte maar kan echt geen gewone BMW op mn oprit zetten” (kort door de bocht). Bij de ’43 lijn is het gewoon een amg, zie de ’43 als een lager en zie de C63 als een pils.
@henkhupelschoten: pils en lager is hetzelfde ;-)
Maar inderdaad, ik ben het met je eens. Mercedes heeft dit briljant gedaan. Het AMG sportpakket kun je op elk motortype krijgen. En er zijn 3 verschillende AMG modellen (C43, C63 en C63S). Echt erg slim gedaan. Audi heeft de S en daarboven de RS modellen, ook netjes. En bij BMW heb je een 340i met M-Sportpakket of de M3. Marketingtechnisch gewoon een slimme zet van Mercedes.
@gtwillem:klopt haha! Zat met een engelse lager in m’n hoofd, is vaak rond 4.3 % (hoe ironisch) pils zit tussen de 4.9 en 5.3 % zijn overigens uitschieters bij. Die AMG-sport benaming sloeg achteraf eigenlijk nergens op. Ben blij dat ze het omgedraaid hebben. Denken de mensen dat ze met een “echte” AMG onderweg zijn, kenners weten beter!
@henkhupelschoten: Lager/Pils is een typenaam en bier de verzamelnaam. We bestellen weliswaar een biertje, maar bedoelen een pilsje. Een Westmale Tripel of Franziskaner is ook een biertje, maar geen pils/lager. Hebben die Tsjechen toch even goed gedaan!
Hou op, ik krijg dorst.
@gtwillem: Dat verdient een bie…. Euh euh… La Trappe Tripel!
Erg Nice. Al zou ik voor de E gaan als ik de keuze had.
Mercedes is lekker bezig met de cabrio’s! Mooie auto weer
Best mooi met het dak open tenminste
Enorme fan geworden van Mercedes het afgelopen 1,5 jaar maar dit is toch echt wel lelijk of niet?
Ziet er goed uit
Vind de kont niet mooi. Net als bij de coupe. Verhouding klopt niet als je het mij vraagt.
Je zal er maar mee naar Spanje moeten op vakantie. Wat een straf….
Deftige auto!
Zeker in een donkere lak en met licht leren bekleding en donker hout op de middenconsole.
Overigens was de eerste CLK van eind jaren negentig ook een erg mooie cabrio. Én nog steeds! Alleen al het interieur is erg gaaf, zelfs bijna 20 jaar na introductie.
Geen echte foto’s van de achterkant…ik zou graag een en profil foto willen en eentje recht van achter, want heb het idee dat je dan niet echt een beauty ziet
Ja ik wel deze
@reggie-boy_rood: wil
Ik denk dat Mercedes een goede zet heeft gedaan met een AMG model eronder. Door de hele PK wedloop zijn de prestaties en prijzen wel erg, inderdaad iets te veel van het goede. Want 0-100 in 4,8 seconden is gewoon heel erg vlot. 250 is net zo snel als de andere AMG’s. Daarbij ziet deze er uitstekend uit (alhoewel de verhoudingen op de foto er niet goed uit lijken te komen) en zal de prijs veel christelijker zijn.
Een Hyacinthrode AMG C43 Estate met 18″ wielen en zwart leer: zet maar voor de deur!
@gtwillem:
meeste bmw 3 serie cabrios die ik hier in de koot dazuur zie zijn 320d/325d/328i/330i/etc. (of vergelijkbaar), vrijwel nooit de topversie. Ik kan me voorstellen dat dat in de VS een vergeljkbaar verhaal wordt. IMO zijn die AMG (en M) versies alleen voor marketing doeleinden ontwikkeld, het grote geld wordt toch ergens anders verdiend.
@super: Inderdaad! De stap naar een AMG is nu een stukje kleiner. In Europa zijn we gauw tevreden, alhoewel in Duitsland er ook een markt is voor dikkere uitvoeringen. Maar in de VS zijn de 6-cilinders erg populair, en daar springt Mercedes-AMG goed op in. Ook in de VAE, Rusland en China zijn de dikke uitvoeringen erg populair, dus op zich volkomen logisch dat Mercedes deze strategie hanteert.
Ik heb het idee dat de auto enorm hoog oogt en de kap oogt me ook een partijtje lomp! Het zou kunnen dat het aan de foto’s ligt, dus ik wacht nog even met het uiterlijk bekritiseren.
Wat die C43 versie betreft: mooi hoor! Daarmee haal je gewoon een hele vlotte wagen in huis, waar ik absoluut geen nee tegen zou zeggen!
Prachtig alleen dat rode dak is beetje ordi, not like that.
9 versnellingen en dan met de hand flipperen? Wordt je toch gestoord van?
Lekkerder dan de coupé. Goed werk, Mercedes!
Toch wel een tikkeltje beter in proporties dan de s klasse variant
Mooie auto, wat wens je nog meer…
veeeeelll mooier dan een 4 serie cabrio!
Vind m helemaal niet mooi.
Design van mercedes vind ik de laatste paar jaar niet echt mooi.. En die intertoystablets in het interieur al helemaal niet. En dan valt me nu ook op dat benzen van vorige generatie heel snel verouderd lijken… Hoe doet dit merk het zo goed?
@thijsj: omdat jouw mening blijkbaar niet de meerderheid kent.
Ik ben normaal geen fan van soft-top cabrio’s of überhaupt cabrio’s in het algemeen (op de Mercedes SL R230 na) maar dit ziet er toch wel erg fraai uit moet ik zeggen.
Sorry,
Ik vind het een gedrocht.
Die kap vind ik echt lelijk, en dan verduidelijken ze het nog om m in t rood te doen.
Maar goed, simpele vraag: zou ik mn 420 pk M3 cabrio; ouder en waarschijnlijk zwaarder, hiervoor inwisselen? Van mn leven niet!
AMG en M moeten een écht geluid hebben. Geen zeikerig 3.0 V6T geluid.
Oi, het leek me van te voren wel een goed idee, een C-klasse cabriolet. Omdat de coupe best chique is.
Maar nope, dit wordt ‘em niet. Dan maar een coupe met panorama dakje…
Bah
Hoewel ik naar uitgekeken heb naar de opvolger van de CLK 63 AMG Cabrio, ik vind deze flink tegenvallen (temeer omdat de looks dik in orde zijn)
Waar men tegenwoordig genoegen moet nemen met 367 pk’s, bood de vroegere CLK maar liefst 485 pk’s. Aanzienlijk verschil i.m.o.