• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een kijkje in de geheime rally-kelder van Toyota Motorsport

Auteur: ricardo, gepost 30 april 2014 om 17:23 – 17 Reacties

Afbeelding Een kijkje in de geheime rally-kelder van Toyota MotorsportAfbeelding Een kijkje in de geheime rally-kelder van Toyota MotorsportAfbeelding Een kijkje in de geheime rally-kelder van Toyota MotorsportAfbeelding Een kijkje in de geheime rally-kelder van Toyota MotorsportAfbeelding Een kijkje in de geheime rally-kelder van Toyota MotorsportAfbeelding Een kijkje in de geheime rally-kelder van Toyota MotorsportAfbeelding Een kijkje in de geheime rally-kelder van Toyota Motorsport

Een kijkje in de geheime rally-kelder van Toyota Motorsport
Een plek waar de rally-helden van vroeger gebroederlijk naast elkaar staan.

Het succes voor Toyota in het WRC begon in 1990, toen Carlos Sainz het kampioenschap won achter het stuur van een Toyota Celica GT4, twee jaar later gevolgd door een twee de titel. In 1993 won Toyota’s motorsportafdeling, dat toen nog Toyota Team Europe heette, naast het reguliere kampioenschap (Juha Kankunnen) ook de constructeurstitel. Het racesucces van Toyota breidde zich daarna verder uit. Niet alleen in de rallywereld – waar het toch vaak Subaru voor zich moest dulden – maar ook in Le Mans-races en van 2001 tot en met 2009 aan de startlijn van de koningsklasse.

Terug naar het rallysucces begin jaren negentig. De overblijfselen van die tijd staan netjes opgeborgen in Keulen, waar petrolfotograaf GF Williams onlangs een kijkje mocht nemen. Hij stuitte er onder meer op een Celica TA64 (Group B), de Celica GT4 van Carlos Sainz en een sinister zwarte MR2.

Check de gallery voor meer rallypr0n met open pijpen.

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken
  • YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen
    YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen

Nieuwste artikelen

  • Video: echt alles gaat mis in dit filmpje
  • Waarom er vandaag meer bergingsauto’s rondrijden in Nederland
  • 13 jaar oude Model S krijg weer een opfrisbeurt
  • ID. Buzz Anniversary Edition valt vies tegen
FacebookTweetPinLinkedIn

Carlos Sainz, celica, garage, Racing, rally, tmg, Toyota

Vorig bericht: « Kies maar: LaFerrari, McLaren P1 of Porsche 918 Spyder
Volgend bericht: Koop een Volvo V70R met bijzondere aanhang »

Lees Interacties

Reacties

  1. darksupra zegt

    30 april 2014 om 17:35

    Die zwarte ‘MR2’ is de 222D:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_MR2#Toyota_222D_rally_car

    https://www.youtube.com/watch?v=wNSVmIU6h9o
    https://www.youtube.com/watch?v=QNo8M5aTw04

    Login om te reageren
  2. gieltj zegt

    30 april 2014 om 17:37

    Nooit geweten dat de MR2 voor rally gebruikt werd..

    Login om te reageren
    • fapfap zegt

      30 april 2014 om 18:02

      @gieltj: Werd hij ook niet. Officieel is het de 222D ontwikkeld voor de Group B rallyklasse, een klasse die opgeheven werd vanwege het grote gevaar dat deze monsters opleveren voor bestuurders en omstanders.

      Login om te reageren
      • qoekje zegt

        30 april 2014 om 18:09

        @fapfap: https://www.youtube.com/watch?v=wNSVmIU6h9o

        Login om te reageren
  3. norge zegt

    30 april 2014 om 17:37

    En nou wil ik nooit! Maar dan ook nooit meer horen dat Japanners geen klassiekers gemaakt hebben.
    Anti Japanse reacties in 1…2..3..

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      30 april 2014 om 19:07

      @norge: oke, jij je zin: Japanners hebben bijzonder weinig klassiekers gemaakt.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        30 april 2014 om 20:36

        @escort77: en zelfs dat is eigenlijk niet waar. Dat ze relatief onbekend zijn, dát klopt wel.

        Login om te reageren
        • G-Ammo zegt

          1 mei 2014 om 08:15

          @ej20g: Laat ze maar lekker onbekend zijn!

          Liever dat dan dat ze worden opgefokt door de verkeerde mensen!

          OT:

          Schitterend om te zien!!

          Login om te reageren
          • escort77 zegt

            1 mei 2014 om 09:40

            @G-Ammo: als we ons voor nu beperken tot Toyota, dan wil als klassieker noemen: Land Cruiser, 2000GT, AE86, Prius.

            Twijfelgeval: Celica gt4, hi-lux

            De rest toch niet: Aygo, Starlet, Corolla, Auris, Camry, Carina, Avensis, mr2, supra, rav4, fj cruiser, urban cruiser, IQ, alle busjes, “Amerikaanse” suv’s als de Tundra.

            of vergeet ik er nu een paar?

            Login om te reageren
        • escort77 zegt

          1 mei 2014 om 09:27

          @ej20g: nu wordt het een lastige discussie, maar kunnen onbekende klassiekers dan ook echt klassiekers zijn?

          Login om te reageren
    • numpty zegt

      1 mei 2014 om 14:47

      @norge: Tuurlijk hebben ze dat wel. Neemt niet weg dat veel mensen prat gaan dat er op al deze auto’s ‘Toyota’ staat en hier dus de conclusie trekken dat dit ‘Japanse auto’s’ zijn. Dat dit allemaal, stuk-voor-stuk ‘Europees/Japans’ ontwikkelde auto waren verkiest men te vergeten. Net zoiets als bij Pro-Drive (GB) voor Subaru.

      Login om te reageren
  4. qoekje zegt

    30 april 2014 om 17:57

    stelletje vals spelers dat zijn ze http://homepage.virgin.net/shalco.com/tte_ban.htm

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      30 april 2014 om 18:11

      @qoekje: Wow, gaaf verhaal wel!

      Login om te reageren
      • norge zegt

        30 april 2014 om 19:24

        @ricardo: Algemeen bekend toch? Of ben ik nou echt oud aan het worden?

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      30 april 2014 om 18:29

      @qoekje: Toyota Team Europe waren eigenlijk Duitsers, dus nog erger!

      Login om te reageren
    • rikkon zegt

      1 mei 2014 om 11:57

      @qoekje: Je was me voor. De volgeveerde turbo zou daar een ereplaats moeten krijgen, mooi in een plexiglazen kastje op een standaard bij de voordeur.

      Was tenslotte een toppunt van inventiviteit.

      Login om te reageren
  5. roberto zegt

    1 mei 2014 om 09:35

    Zeer gave collectie! Ik heb deze collectie ook nog wel eens mogen aanschouwen in Keulen, en toen stonden de oud F1-wagens van Toyota ook tussen de collectie, maar deze zie ik niet meer op de foto’s terug. Jammer als ze deze uit de collectie hebben gehaald..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North