Een politicus chauffeuren: hoe ingewikkeld is dat?

Auteur: , 40 Reacties

Waarschijnlijk ingewikkelder dan je denkt!

Een politicus chauffeuren: hoe ingewikkeld is dat?

Zo moeilijk kan het niet zijn. Je rijdt een hooggeplaatste ambtenaar van A naar B. Je probeert zo vloeiend mogelijk te rijden zodat je vrachtje rustig door kan werken op de stoel rechtsachter, houd je mond als er niet tegen je gesproken wordt en zodra de politicus de auto verlaat houd je de deur open. Vergeet de paraplu niet als het regent en we zijn er wel zo ongeveer. Zou je denken.

Onlangs lekte een uitgebreide instructie voor de Amerikaanse politicus Todd Rokita, die senator van de Amerikaanse staat Indiana wil worden. Zijn chauffeur mag maar liefst 8 pagina’s aan voorschriften van buiten leren en daar staan enkele opvallende zaken tussen.

De chauffeur dient altijd een kop zwarte koffie bij zich te hebben als ‘ie Rokita thuis ophaalt. Verder zal de chauff altijd “The Football” bij zich moeten hebben: een doos met onder meer kauwgun, handzeep, visitekaartjes, flesjes water, zakdoekjes, een nietmachine en ga zo maar door. Dit was nog een van de eenvoudige zaken.

Rokita mag nooit worden gefotografeerd met een drankje in z’n hand. Daar mag de chauff voor zorgen, die er tevens voor verantwoordelijk is dat de politicus telefoon en portemonnee bij zich heeft als hij in de auto stapt. Verder moet de bestuurder altijd en tot in detail weten wat er per dag op het programma staat. Ook moet Rokita worden geïnformeerd over de mensen die hij gaat begroeten en waar hij deze aan kan herkennen.

Daarnaast moet de prullenbak in de auto altijd leeg zijn als Rokita wordt opgehaald. 10 minuten voor aankomst moet je trouwens even een mailtje sturen. Tijdens het rijden waarschuw je netjes als er plots moet worden afgeremd of als er een scherpe bocht aan zit te komen. Verder hou je gewoon je mond, want Rokita wil ongestoord kunnen werken op de achterbank.

Ook dient de chauffeur ervoor zorg te dragen dat irritante mensen op afstand blijven, maar wel zónder fysiek of verbaal geweld te gebruiken. Gênante foto’s moeten worden vermeden evenals gesprekken met téveel verslaggevers. Het devies luidt in dit verband dan ook “Generally less is more”.

Een woordvoerder van Rokita liet weten dat een degelijke voorbereiding nu eenmaal bij het werk hoort. Zijn team vermoedt dat de memo is gelekt door een politicus waar hij al een poosje en vete mee heeft. Hoe het ook zij: wij zien bij nader inzien toch maar af van een chauffeursbaantje. Al zal vast niet elke politicus zó veeleisend zijn. (via: politico.com)



40 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Dat waarschuwen voor remmen en bochten wordt wel een keer vervelend denk ik. Scherp links, scherp links, scherp rechts, hard remmen, hard remmen, handrembocht, drift, u turn, j turn, scherp rechts. Meneer, we zijn bij de starbucks hoor.
@e34m5touring: samir… i beg u…. samir ur breaking the car!!!11
https://www.youtube.com/watch?v=FymE2Vu-7lc
@lekkaah: doet me denken aan die keer dat ik een oude boer een lift gaf. Die zei steeds letterlijk 2m voor een afslag rechts of links (in een nauwelijks verstaanbaar dialect), veel en veel te laat. Ondanks dat ik vriendelijk vroeg het veel vroeger te zeggen, waarschijnlijk nog nooit zoveel U-turns gedaan als tijdens die dag…
@onehp: lol! ja.. altijd een tricky combinatie, bestuurder/navigator, goede relatietest ook trouwens
Dit zijn echt mensen die zich belangrijker voelen dan ze zijn. Deze man/vrouw wil senator worden. Hij/zij is dat dus nog niet. Doe even normaal man. Je bent geen president van de V.S.
@kilum: ach ja joh ik ben het helemaal met je eens, maar als van house of cards maar een klein stukje realistisch is dan kan ik me het wel voorstellen dat het zo gaat….
@tenaci: als ik Trump zo zie dan is House of Cards nog lang niet absurd genoeg.
@tenaci: Als we Bill Clinton mogen geloven is House of Cards verdacht realistisch. Het tempo zou volgens hem wat hoger liggen dan in het echte leven, maar al die corruptie, samenzwering en het over lijken gaan zouden behoorlijk waarheidsgetrouw weergegeven zijn,
@Edge: precies. Lees State of Fear maar, van Michael Crichton… Bizar.
@kilum: de hoogste verantwoordelijke voor tientallen miljoenen burgers. Nee een senator stelt niks voor.
@kilum: Haha, jij denkt dat hij deze eisen bedacht heeft? Dat bedenkt zijn secretariaat samen PR. Gezien het een politiek figuur is speelt de campagneleider ook een grote rol.
Wat een idiote voorschriften, welke gek leent zich voor zo’n baantje? Als ik chauffeur was had ik geen zin in zo’n klant in ieder geval.
@stationcar: vast inkomen en luxe wagen rijden. Normale Taxi chauffeur zijn lijkt me niet leuker. Eigenlijk is het eerder een mobiele butler
@stanny: Als je het leest is het altijd heel wat, want zo’n kerel is gewoon erg ambitieus en eist diezelfde ambitie ook van zijn personeel, opzich niet raar. Gelukkig is hij in werkelijkheid minder belangrijk en vallen een heleboel zaken minder extreem uit.
Een soort van Personal Assistent met een auto, geeft veel afwisseling en verantwoording. In de praktijk zien de meeste regeltjes er toch oppervlakkiger uit en is het extreme minder aanwezig. Want de werkelijk is nu eenmaal realistisch en minder gecompliceerd in dit soort zaken. Een enkele uitzondering daar gelaten, maar dat maakt het dan weer leuk en uitdagend.
@Orichy: Ben zelf directiechauffeur / PA; taakomschrijving en realiteit zijn inderdaad vaak “anders”.
Soms te weinig en soms overdreven. Hangt af van wie, wat, waar, wanneer,…
Soms is een klant een super toffe kerel in prive sfeer (met de kids bijv mee in de auto) en een ork als er personeel mee rijdt.
@stationcar: ik toen ik jong was. Niks mis mee, avond van tevoren werd een Volvo S80, BMW 7-E65, Mercedes S320 voorgereden. Ophalen, eisenbriefje checken, lezen en leren tijdens het wachten, all expenses paid en fooien van 50-100€ per rit en soms 3 op een dag. Daar waarschuw ik graag wat bullshit voor of gooi ik een prullenbakje voor leeg. Koffie is ook op elke hoek te krijgen al heb ik nooit zulke rare eisen gehad ;-).
Hoogmoed komt voor de val. Een zinnetje die ik vaak te hore kreeg toen ik nog een skeltertje had. “Met grootheidswaanzin maak je je nergens populair” hoor ik mijn oom nog zeggen.

Daar heeft deze persoon nog nooit van gehoord.
Er staat nergens dat je hoeft te waarschuwen als je een trap af gaat rijden.
Ook ooit een poosje een Directeur Generaal (hoge ambteaar bij Rijkswaterstaat) mogen chauffeuren als vakantiewerk. Altijd in pak en er moesten ’s ochtends altijd 2 verse kranten in de auto klaar liggen: Financieel Dagblad en Volkskrant. ’s Ochtends om 07.30 in Den Haag ophalen om naar Nieuwegein te chauffeuren (woonde zelf in N’gein dus mocht er vroeg uit.) Daarna veel wachten en nog meer wachten. Ik ben blij dat ik doorgeleerd heb en dit nu niet doe.
@papageno: Reageerder op Autoblog? Altijd lastig werken, met al die comments doorlezen.
En dan 90 uur per week werken, waarvan 80 wachtend op meneer, voor 50k per jaar? Ik sla even af.
http://www.theyeshivaworld.com/wp-content/uploads/2015/11/Indiana-Congressman-Todd-Rokita.jpg
Kijk Toddje houd een beker vast en er is een foto van gemaakt, typisch voorbeeld van een chauffeur die gefaald heeft in zijn werk…
Zo jammer.
Gezellige vent om voor te werken….
Een “kauwgun” lijkt me trouwens wel een raar en gevaarlijk apparaat. Eentje voor in de hand lijkt me effectiever.
@trustmeiamanengineer: het is Amerikaans, dus het zal een Cowgun zijn.
@kilum: tegen overstekende cows ?
Storm om niets ieder heeft zo zijn voorkeuren, wat is het nu om een koffie te halen voor je werkgever als die dat expliciet aan je taakomschrijving toevoegt?

Je zou maar koffiejuffrouw zijn…

Veel belangrijker is hoe hij die man behandeld in de omgang.
Zal in Nederland wel minder ingewikkeld zijn, de Pinocchio’s hier komen ook lopend en fietsend naar hun taakstraf/werk
Een politicus kan blauwe M&Ms en koffie van 62.3 graden eisen, maar als hij verder uitermate coulant is met jouw werktijden en gewoon een taxi belt als het laat wordt heb je er een betere baas aan dan iemand die eist dat je tot 3am bij je auto moet wachten.
Wereldvreemde mafklappers die nog niet weten hoe ze in een supermarkt eten moeten kopen of een brief op moeten posten.
Bellen met de secretaresse als ze ergens diep in de rimboe verdwaald zijn of gillen als de wagen met chauffeur in Taipei te laat is.
Brullen als de suite weggegeven blijkt te zijn door een dubbele boeking, vaak aan een bekende met wie ze een meeting hebben en huilen als de privé jet zijn slot heeft gemist.
Ik weet het.
Van heel dichtbij, ze werkte ooit voor dit soort mensen. Omdat ze bijzonder goed in haar werk is en bijzonder discreet is. Zelfs nu nog. Nu ze uit het wereldje is.
Hier een Nederlands ex-premier en de computer, ’t is geen slapstick.
https://www.youtube.com/watch?v=30U7TJgJw_A

Ook leuke dingen meegemaakt, eentje meegenomen naar de Mac, had’ie nog nooit gedaan en was een belevenis voor de man. Laa’n we eerlijk wezen drie-sterren restaurants met een komeet gaan ook vervelen, gewoon een burger met je handen eten kan zeer bevrijdend werken.
@desjonnies: als ik jouw verhalen af en toe lees, verwacht ik dat je op z’n minst 200 bent
Met zoveel randvoorwaarden mag je wat mij betreft niet meer spreken van een PA dan van een chauffeur. Daar mag toch wel een heel royaal salaris tegenover staan
T zijn en blijven Amerikanen. Die hebben rare gewoontes. Je mag niet tegen m praten maar je moet m wel informeren over de mensen die hij ontmoeten gaat en de aankomende scherpe stuur acties doorgeven. Hoe doe je dat? Per appje?
@v6ti: Pijltjes op het stuur die lampjes in de hoofdsteun doen branden?
Mijn schoonvader was minister. Hij heeft nog steeds dezelfde chauffeur. ’s ochtends vroeg om 6 uur is ie er al. Brengt ie eerst de kids naar school. Vervolgens komt ie terug, maakt de auto schoon, rijdt de auto voor en wacht. Vervolgens de hele dag rondrijden wanneer nodig. Soms maak ik er ook wel gebruik van. Altijd leuke verhalen als ie achter het stuur zit.
@baklava: Moet er trouwens bij zeggen dat er een tweede chauffeur was. Die is ontslagen omdat ie bijna een van de katten van mijn vriendin omver reed en daar nogal nonchalant op reageerde. Werd niet gewaardeerd :’)
Ik heb dit hier ook wat ervaring mee. Sommige luxe prive chauffeurs rijden veel te wild. Het is een kunst, om alles te voorzien en nog steeds op tijd aankomen, of, als je te vroeg bent, ook op tijd aan te komen. P.A, of beter nog E.A. is correct.

Wij hadden een verschil in Talking Mode en Working Mode (voorin zitten is praten).

Nog een klein detail, dat me opviel. Een goede chauffeur heeft z’n binnenspiegel zo staan dat hij (zij) niet in jouw ogen kan kijken….
Wat een klucht. Laat de heren zichzelf eens rijden. Kost de belastingbetaler een arm en een been.
Gokje? Die regels zijn niet door de politicus zelf opgesteld, maar door een of andere figuur in zijn ‘team’.
En hij zit zich al jaren te verbazen over hoe stug, stijf en formeel chauffeurs tegenwoordig zijn.
@MauritsH
Even mierenneuken: een hooggeplaatst ambtenaar is per definitie geen politicus.
Met een Tesla op autopilot, en een iPhone met Siri, zijn er al heel wat eisen vervuld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).