• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eerste Vrije Training Monaco: Red Bull scoort een 1-2 [updated]

Auteur: jaapiyo, gepost 24 mei 2018 om 13:02 – 31 Reacties

Donderwolk


Maar er hangt een klein donker wolkje boven Max’ hoofd…

Donderdagochtend, tijd voor de eerste training voor de Grand Prix van Monaco! Ondanks dat de race in het Prinsdom vaak saai is, hangt er een speciaal soort magie om de race heen waardoor je als racefan de gebeurtenissen toch op de voet wil volgen. Het circuit biedt daarnaast ook zo’n speciale uitdaging dat het team dat in de rest van het jaar dominant is, niet altijd de beste is in de krappe straten. We zagen dit al in de dominante periode van Ferrari in het begin van dit millenium. Schumacher won de race in die periode alleen in 2001, nadat de op pole staande Coulthard zijn McLaren liet afslaan voor de formatieronde. Ook Mercedes was de afgelopen jaren zeker niet zo onverslaanbaar als op andere circuits en beschouwt zich dan ook niet als favoriet voor de zege dit weekend. Maar is dat slechts een kwestie van de concurrentie zand in de ogen strooien? VT1 geeft de eerste antwoorden.

De training staat onder andere in het kader van het debuut van Pirelli’s hypersoft band. Deze slof met roze bies bestaat uit extra zacht rubber en is volgens velen de beste band die Pirelli tot nu toe gemaakt heeft. Red Bull heeft vol ingezet op de hypersoft en de meeste sets van alle teams meegebracht. Het is duidelijk: het team zet dit weekend alles op alles voor een overwinning.

Mercedes zet echter de eerste tijden op de klok. Ze zijn nog niet heel scherp, want Sergey Sirotkin duikt al snel onder de tijd van Bottas, die dit weekend met een Mika Hakkinenesque helm rijdt. Even later hangt de Rus zijn Williams echter knullig in de muur aan de binnenkant van het rechte stuk. Hoe dan!?! Hij moet de hele ronde met een gewonde auto terugrijden naar de pits.

Vervolgens schiet Red Bull haar eerste kogels af. Beide coureurs gaan loeisnel. Verstappen is de snelste op de baan, op de voet gevolgd door Hamilton en Ricciardo. Het verschil met Hamilton is echter wel best klein: maar twee tienden van een seconde. Bottas daarentegen volgt op veel grotere afstand, nog achter de Ferrari’s die al bijna een hele seconde toegeven. Maar dan gaat het even mis voor Max. Hij schiet rechtdoor in St. Devote. Op zich niet erg, maar daarna haalt hij zich de woede van de FIA op de hals met deze actie:

Monaco

Max lijkt zijn auto eerst om te willen gooien, maar besluit dan achteruit te rijden alsof ‘ie een woonerf verlaat op een druilerige zondagochtend. De aanstormende Sebbie reageert adequaat op het voorval, waardoor het er allemaal niet heel spannend uitziet, doch de FIA is desalniettemin aan het onderzoeken of Max niet Artikel 27.3 en 274 van de Sporting Regulations overtreden heeft. As we speak (om 13:00 uur) moet Max zich onder een potentiële (grid)straf uit zien te wurmen bij Charlie Whiting en de zijnen.

Het blokkeren van het voorwiel levert Max Emilian bovendien een flatspot op, waardoor hij naar binnen moet komen en even langs de baan staat. Ricciardo grijpt vervolgens de afwezigheid van Max aan om de snelste tijd van de sessie te rijden. Goed nieuws en slecht nieuws dus voor team Max. Nog meer slecht nieuws was er echter voor Fernando Alonso en Kevin Magnussen: zij missen allebei veel tracktime dankzij technische problemen.

De Volledige Uitslag
1. Ricciardo (hypersoft)
2. Verstappen (hypersoft)
3. Hamilton (hypersoft)
4. Vettel (hypersoft)
5. Raikkonen (hypersoft)
6. Sainz (hypersoft)
7. Bottas (hypersoft)
8. Perez (hypersoft)
9. Grosjean (hypersoft)
10. Sirotkin (hypersoft)
11. Ocon (hypersoft)
12. Hartley (ultrasoft)
13. Hulkenberg (hypersoft)
14. Gasly (ultrasoft)
15. Vandoorne (hypersoft)
16. leclerc (hypersoft)
17. Alonso (hypersoft)
18. Stroll (hypersoft)
19. Ericsson (hypersoft)
20. Magnussen (ultrasoft)

UPDATE 1: geen straf voor Max! De FIA vindt dat Max andere coureurs niet in gevaar heeft gebracht met zijn move. Het verdict luidt dan ook ‘no further action’.

Zon

UPDATE 2: Ook in de tweede training is Ricciardo het snelst, voor Verstappen op P2.

Ook interessant!

  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
    Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
  • Video: Red Bull fans vieren een groot feestje
  • Video: de nieuwe Pit Wall van Red Bull Racing

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

daniel-ricciardo, Formule 1, Max Verstappen, monaco, Red Bull Racing

Vorig bericht: « De Volvo XC40 blijkt een belachelijk succes te zijn
Volgend bericht: Elon Musk wil dissidente journalisten keihard aanpakken »

Lees Interacties

Reacties

  1. joortje2 zegt

    24 mei 2018 om 13:35

    Possitief dus de eerste training, maar kom op zeg dat doe je toch niet? als er een ferarri met 200+ komt aanzetten.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      24 mei 2018 om 14:18

      @joortje2: Is het zo erg? Het is toch in een bocht waar de auto’s toch al flink in. de remmen moeten. Ook is er voldoende ruimte in de breedte van de bocht. Misschien niet superhandig, maar ik zie het Hele Grote Probleem eigenlijk niet.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        24 mei 2018 om 14:37

        @willeme: daar rechtdoor gebeurt vaker en op t “rechte” stuk hangt dan gewoon geel… Daarnaast is het maar een vrije training dus gaat het niet echt over tootijden rijden. Bovendien is er ruimte rechts van de driehoek-curb om de auto te ontwijken.
        Eigenlijk best onzin om het überhaupt te “onderzoeken”.

        Login om te reageren
        • bassx zegt

          24 mei 2018 om 15:39

          @w0o0dy: Reglement zegt dat wanneer je volledig off-track bent geweest je alleen weer op de baan mag als je andere rijders niet hindert (Gele vlag doet er niet toe). Vettel moest uitwijken en Max heeft dan ook een rijder gehinderd. Het is niet een kwestie van een heel groot probleem of dat het gevaarlijk was maar consequent handelen door de FIA. Dat hele gezeik in 2016 dat de FIA niet consequent zou straffen volgens rijders, teams en pers voorkom je hiermee.

          Login om te reageren
      • koeckenbacker zegt

        24 mei 2018 om 16:33

        @willeme: is het zo erg? Welnee? Omdat dit max en monaco is zien we het door de vingers..

        Je moet ten alle tijde veilig de baan opkomen, of er nu geel blauw een gehaktbal of een onweersbui boven je hangt. Ze mogen dit best onderzoeken hoor, anders is het hek weer van de dam en komt iedereen met gierende vertanding uit de escape routes.

        Login om te reageren
  2. gekkenhuis zegt

    24 mei 2018 om 13:39

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. Stefje zegt

    24 mei 2018 om 13:40

    Gridstraf dus straks…weer een weekend om over te slaan, jammer.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      24 mei 2018 om 13:43

      @Stefje: Nou… Monaco overslaan? Echt niet! Gaat helaas alleen geen podium voor Max worden that’s all.

      Login om te reageren
      • joortje2 zegt

        24 mei 2018 om 13:44

        @venividivici: ben bang van niet nee. Denk eerder ricciardo! Iets volwassener, maargoed ik vond max duidelijk beter en sneller in spanje

        Login om te reageren
      • Stefje zegt

        24 mei 2018 om 14:07

        @venividivici: ga natuurlijk wel kijken, maar als de kwali tegenvalt slechts met een schuin oog ;)

        Login om te reageren
      • str8six zegt

        24 mei 2018 om 14:58

        @venividivici: mwoah, de een race die je prima kan overslaan qua amusementswaarde is het Monaco wel. Optocht. Heeft niets met racen te maken.

        Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      24 mei 2018 om 14:28

      @Stefje: Gewoon kijken het is met een sisser “no futher action” afgelopen…

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        24 mei 2018 om 14:59

        @venividivici: ik zag het, wordt een leuke kwali zaterdag!

        Login om te reageren
  4. VeniVidiVici zegt

    24 mei 2018 om 13:41

    Dom! dom! dom! Dit gaat gewoon een grid penalty worden. Ook mega lomp van zijn engineer om niet even te roepen “Max wat doe je? Maak een halve donut en verder!”

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      24 mei 2018 om 14:29

      @venividivici: Pfoe… de FIA is een keer mild

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    24 mei 2018 om 13:47

    Voor alle Max fans hopen dat het bij een waarschuwing blijft. Wel heel dom. Donut en door.

    Login om te reageren
  6. cossiekiller zegt

    24 mei 2018 om 13:54

    Ik wist zelfs niet dat er een achteruit op zat!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      24 mei 2018 om 14:05

      @cossiekiller: Ik ook niet! Hij drukt waarschijnlijk de koppeling in, zodat de auto naar achteren rolt.

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        24 mei 2018 om 15:40

        @willeme: Het is zelfs verplicht om een achteruit te hebben.

        Login om te reageren
    • sportevo zegt

      24 mei 2018 om 14:06

      @cossiekiller: dat is zelfs verplicht. In het verleden werd daar wel eens mee gesjoemeld, dan zat die er niet op of was het een nauwelijks bruikbare achteruit maar er moet een achteruit opzitten.

      Login om te reageren
  7. sportevo zegt

    24 mei 2018 om 14:04

    Dat was geen slimme actie. In principe zat hij Vettel in de weg dus is het reden genoeg voor een straf.

    Login om te reageren
    • joortje2 zegt

      24 mei 2018 om 19:10

      @sportevo: raikonen

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        26 mei 2018 om 07:13

        @joortje2: het was toch echt Vettel.

        Login om te reageren
  8. Joost zegt

    24 mei 2018 om 14:07

    Vroeger, bij de TROS meen ik, hadden ze caravanraces en achteruitrijraces.
    Die laatste ontbrak na het weekend op Zandvoort nog

    Login om te reageren
  9. davids zegt

    24 mei 2018 om 14:16

    Gelukkig geen straf! https://www.gpblog.com/nl/nieuws/12920/geen-straf-voor-max-verstappen-na-vt1-monaco.html

    Login om te reageren
  10. Edge zegt

    24 mei 2018 om 14:16

    De FIA heeft gesproken en geoordeeld: No further action. “Car 33 (VER) had to reverse on to the track to rejoin but did so under yellow flags and in a manner that posed no danger to the other drivers.”

    Login om te reageren
  11. kilum zegt

    24 mei 2018 om 14:33

    op de een of andere manier een heel gek gezicht, een F1 auto die achteruit rijd.

    Login om te reageren
  12. pomoek zegt

    24 mei 2018 om 15:22

    De kans dat Verstappen wint is nog geen 50%. En dat heeft niets met hem als racer te maken. Dat is de F1 op dit moment. Dus fijn dat hij in de top meedraait maar je moet de beer van Monaco altijd eerst 78 keer tussen de ogen raken voordat je die in je winkelmandje kan leggen…

    Login om te reageren
    • rutger97 zegt

      24 mei 2018 om 16:28

      @pomoek: altijd 50% of wel of niet ?

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        24 mei 2018 om 16:40

        @rutger97: haha, daar heb je een punt…

        Login om te reageren
  13. bembem zegt

    24 mei 2018 om 15:55

    Geen straf

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North