Eerste Vrije Training Monaco: Red Bull scoort een 1-2 [updated]

Auteur: , 31 Reacties

Maar er hangt een klein donker wolkje boven Max' hoofd...

Donderwolk

Donderdagochtend, tijd voor de eerste training voor de Grand Prix van Monaco! Ondanks dat de race in het Prinsdom vaak saai is, hangt er een speciaal soort magie om de race heen waardoor je als racefan de gebeurtenissen toch op de voet wil volgen. Het circuit biedt daarnaast ook zo’n speciale uitdaging dat het team dat in de rest van het jaar dominant is, niet altijd de beste is in de krappe straten. We zagen dit al in de dominante periode van Ferrari in het begin van dit millenium. Schumacher won de race in die periode alleen in 2001, nadat de op pole staande Coulthard zijn McLaren liet afslaan voor de formatieronde. Ook Mercedes was de afgelopen jaren zeker niet zo onverslaanbaar als op andere circuits en beschouwt zich dan ook niet als favoriet voor de zege dit weekend. Maar is dat slechts een kwestie van de concurrentie zand in de ogen strooien? VT1 geeft de eerste antwoorden.

De training staat onder andere in het kader van het debuut van Pirelli’s hypersoft band. Deze slof met roze bies bestaat uit extra zacht rubber en is volgens velen de beste band die Pirelli tot nu toe gemaakt heeft. Red Bull heeft vol ingezet op de hypersoft en de meeste sets van alle teams meegebracht. Het is duidelijk: het team zet dit weekend alles op alles voor een overwinning.

Mercedes zet echter de eerste tijden op de klok. Ze zijn nog niet heel scherp, want Sergey Sirotkin duikt al snel onder de tijd van Bottas, die dit weekend met een Mika Hakkinenesque helm rijdt. Even later hangt de Rus zijn Williams echter knullig in de muur aan de binnenkant van het rechte stuk. Hoe dan!?! Hij moet de hele ronde met een gewonde auto terugrijden naar de pits.

Vervolgens schiet Red Bull haar eerste kogels af. Beide coureurs gaan loeisnel. Verstappen is de snelste op de baan, op de voet gevolgd door Hamilton en Ricciardo. Het verschil met Hamilton is echter wel best klein: maar twee tienden van een seconde. Bottas daarentegen volgt op veel grotere afstand, nog achter de Ferrari’s die al bijna een hele seconde toegeven. Maar dan gaat het even mis voor Max. Hij schiet rechtdoor in St. Devote. Op zich niet erg, maar daarna haalt hij zich de woede van de FIA op de hals met deze actie:

Monaco

Max lijkt zijn auto eerst om te willen gooien, maar besluit dan achteruit te rijden alsof ‘ie een woonerf verlaat op een druilerige zondagochtend. De aanstormende Sebbie reageert adequaat op het voorval, waardoor het er allemaal niet heel spannend uitziet, doch de FIA is desalniettemin aan het onderzoeken of Max niet Artikel 27.3 en 274 van de Sporting Regulations overtreden heeft. As we speak (om 13:00 uur) moet Max zich onder een potentiële (grid)straf uit zien te wurmen bij Charlie Whiting en de zijnen.

Het blokkeren van het voorwiel levert Max Emilian bovendien een flatspot op, waardoor hij naar binnen moet komen en even langs de baan staat. Ricciardo grijpt vervolgens de afwezigheid van Max aan om de snelste tijd van de sessie te rijden. Goed nieuws en slecht nieuws dus voor team Max. Nog meer slecht nieuws was er echter voor Fernando Alonso en Kevin Magnussen: zij missen allebei veel tracktime dankzij technische problemen.

De Volledige Uitslag
1. Ricciardo (hypersoft)
2. Verstappen (hypersoft)
3. Hamilton (hypersoft)
4. Vettel (hypersoft)
5. Raikkonen (hypersoft)
6. Sainz (hypersoft)
7. Bottas (hypersoft)
8. Perez (hypersoft)
9. Grosjean (hypersoft)
10. Sirotkin (hypersoft)
11. Ocon (hypersoft)
12. Hartley (ultrasoft)
13. Hulkenberg (hypersoft)
14. Gasly (ultrasoft)
15. Vandoorne (hypersoft)
16. leclerc (hypersoft)
17. Alonso (hypersoft)
18. Stroll (hypersoft)
19. Ericsson (hypersoft)
20. Magnussen (ultrasoft)

UPDATE 1: geen straf voor Max! De FIA vindt dat Max andere coureurs niet in gevaar heeft gebracht met zijn move. Het verdict luidt dan ook ‘no further action’.

Zon

UPDATE 2: Ook in de tweede training is Ricciardo het snelst, voor Verstappen op P2.



31 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Possitief dus de eerste training, maar kom op zeg dat doe je toch niet😂 als er een ferarri met 200+ komt aanzetten.
@joortje2: Is het zo erg? Het is toch in een bocht waar de auto’s toch al flink in. de remmen moeten. Ook is er voldoende ruimte in de breedte van de bocht. Misschien niet superhandig, maar ik zie het Hele Grote Probleem eigenlijk niet.
@willeme: daar rechtdoor gebeurt vaker en op t “rechte” stuk hangt dan gewoon geel… Daarnaast is het maar een vrije training dus gaat het niet echt over tootijden rijden. Bovendien is er ruimte rechts van de driehoek-curb om de auto te ontwijken.
Eigenlijk best onzin om het überhaupt te “onderzoeken”.
@w0o0dy: Reglement zegt dat wanneer je volledig off-track bent geweest je alleen weer op de baan mag als je andere rijders niet hindert (Gele vlag doet er niet toe). Vettel moest uitwijken en Max heeft dan ook een rijder gehinderd. Het is niet een kwestie van een heel groot probleem of dat het gevaarlijk was maar consequent handelen door de FIA. Dat hele gezeik in 2016 dat de FIA niet consequent zou straffen volgens rijders, teams en pers voorkom je hiermee.
@willeme: is het zo erg? Welnee? Omdat dit max en monaco is zien we het door de vingers..

Je moet ten alle tijde veilig de baan opkomen, of er nu geel blauw een gehaktbal of een onweersbui boven je hangt. Ze mogen dit best onderzoeken hoor, anders is het hek weer van de dam en komt iedereen met gierende vertanding uit de escape routes.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Gridstraf dus straks…weer een weekend om over te slaan, jammer.
@Stefje: Nou… Monaco overslaan? Echt niet! Gaat helaas alleen geen podium voor Max worden that’s all.
@venividivici: ben bang van niet nee. Denk eerder ricciardo! Iets volwassener, maargoed ik vond max duidelijk beter en sneller in spanje
@venividivici: ga natuurlijk wel kijken, maar als de kwali tegenvalt slechts met een schuin oog ;)
@venividivici: mwoah, de een race die je prima kan overslaan qua amusementswaarde is het Monaco wel. Optocht. Heeft niets met racen te maken.
@Stefje: Gewoon kijken het is met een sisser “no futher action” afgelopen…
@venividivici: ik zag het, wordt een leuke kwali zaterdag!
Dom! dom! dom! Dit gaat gewoon een grid penalty worden. Ook mega lomp van zijn engineer om niet even te roepen “Max wat doe je? Maak een halve donut en verder!”
@venividivici: Pfoe… de FIA is een keer mild
Voor alle Max fans hopen dat het bij een waarschuwing blijft. Wel heel dom. Donut en door.
Ik wist zelfs niet dat er een achteruit op zat!
@cossiekiller: Ik ook niet! Hij drukt waarschijnlijk de koppeling in, zodat de auto naar achteren rolt.
@willeme: Het is zelfs verplicht om een achteruit te hebben.
@cossiekiller: dat is zelfs verplicht. In het verleden werd daar wel eens mee gesjoemeld, dan zat die er niet op of was het een nauwelijks bruikbare achteruit maar er moet een achteruit opzitten.
Dat was geen slimme actie. In principe zat hij Vettel in de weg dus is het reden genoeg voor een straf.
@sportevo: raikonen
@joortje2: het was toch echt Vettel.
Vroeger, bij de TROS meen ik, hadden ze caravanraces en achteruitrijraces.
Die laatste ontbrak na het weekend op Zandvoort nog
De FIA heeft gesproken en geoordeeld: No further action. “Car 33 (VER) had to reverse on to the track to rejoin but did so under yellow flags and in a manner that posed no danger to the other drivers.”
op de een of andere manier een heel gek gezicht, een F1 auto die achteruit rijd.
De kans dat Verstappen wint is nog geen 50%. En dat heeft niets met hem als racer te maken. Dat is de F1 op dit moment. Dus fijn dat hij in de top meedraait maar je moet de beer van Monaco altijd eerst 78 keer tussen de ogen raken voordat je die in je winkelmandje kan leggen…
@pomoek: altijd 50% of wel of niet 😋
@rutger97: haha, daar heb je een punt…
Geen straf

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).