• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elon Musk wil dissidente journalisten keihard aanpakken

Auteur: jaapiyo, gepost 24 mei 2018 om 14:57 – 33 Reacties

Pravda


Hiervoor heeft hij een nieuwe onderneming in gedachten, die hij ‘Pravda’ wil noemen.

Pravda was tevens de naam van het propaganda blaadje van de Russische communistische partij van 1912 tot 1991, die door moest gaan als een ‘krant’. De term betekent in dat licht bezien ietwat ironisch ‘waarheid’ in het Russisch. Kortom, Elon draait weer een beetje door. Toch is het niet helemaal duidelijk of Musk een grapje maakt met het nieuwe initiatief. Eind vorig jaar heeft Pravda Corp zich namelijk officieel ingeschreven bij de autoriteiten van de Staat Californië. In de applicatie (link) staat Jared Birchall aangeduid als President van het bedrijf, net als bij andere bedrijven van Musk, zoals Neuralink en The Boring Company.

Het idee van het bedrijf is dat journalisten een rating ontvangen van lezers over de waarheidsscore van alle artikelen die ze schrijven. Gedurende een langere periode resulteert dit in een gemiddeld cijfer, die een soort maatstaf moet zijn van hoe vaak een journalist/medium de keiharde waarheid opschrijft en hoe vaak hij/zij/het zich waagt aan schaamteloze clickbait. Wij zien onze perfecte score alvast met vertrouwen tegemoet.

Going to create a site where the public can rate the core truth of any article & track the credibility score over time of each journalist, editor & publication. Thinking of calling it Pravda …

— Elon Musk (@elonmusk) May 23, 2018

Musks klaarblijkelijke hernieuwde interesse in deze onderneming volgt op een recente tsunami van negatieve berichtgeving over Tesla. Elon hekelt onder andere dat elke Tesla-crash de voorpagina’s van internationale media haalt, in tegenstelling tot de tienduizenden andere ongelukken met auto’s van andere merken. Tevens heeft hij het wel gehad met vragen over de productieproblemen van de Model 3 en over de financiële toestand van zijn bedrijf. Je kan je afvragen in hoeverre deze berichtgeving echter ‘onwaar is’, maar Elon is van mening dat er een verkeerd plaatje geschetst wordt van zijn bedrijf.

The holier-than-thou hypocrisy of big media companies who lay claim to the truth, but publish only enough to sugarcoat the lie, is why the public no longer respects them https://t.co/Ay2DwCOMkr

— Elon Musk (@elonmusk) May 23, 2018

Journo’s zitten volgens de Muskias namelijk in de tas/tang van Big Oil.

Problem is journos are under constant pressure to get max clicks & earn advertising dollars or get fired. Tricky situation, as Tesla doesn’t advertise, but fossil fuel companies & gas/diesel car companies are among world’s biggest advertisers.

— Elon Musk (@elonmusk) May 23, 2018

Dissidenten zijn echter bang dat een site als ‘Pravda’ geen positieve bijdrage zal leveren aan onafhankelijke, eerlijke berichtgeving. Immers kan je direct al enkele manieren verzinnen waarop het systeem gemanipuleerd kan worden. Haters kunnen een journo bijvoorbeeld continu onterecht lage ratings geven. Daarnaast vragen scherpe geesten zich af of het wel een goed idee is dat er nóg een miljardair zich gaat bemoeien met de vrije pers en gaat bepalen wat ‘fake news’ is en wat niet. Maar Musk wijst een vergelijking met een andere fake news-roeptoeter subiet van de hand.

Thought you’d say that. Anytime anyone criticizes the media, the media shrieks “You’re just like Trump!” Why do you think he got elected in the first place? Because no ones believes you any more. You lost your credibility a long time ago.

— Elon Musk (@elonmusk) May 23, 2018

Vind jij het een puik idee als Elon Tayyip Musk’s volgende onderneming zich vergrijpt aan de media?

Ook interessant!

  • Elon Musk trekt extra aandacht met rijdende Tesla Cybertruck
  • Chiptekort geen Tesla Cybertruck
    Elon Musk: Chiptekort is grootste probleem voor Tesla
  • Musk Volkswagen
    Elon Musk: Volkswagen zal slagen!
  • Tesla heeft een topkwartaal achter de rug
    Tesla heeft een topkwartaal achter de rug

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Elon Musk, journalistiek, Tesla

Vorig bericht: « Eerste Vrije Training Monaco: Red Bull scoort een 1-2 [updated]
Volgend bericht: Deze auto’s kocht Jeroen van den Berg voor zijn koters »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghengiskhan zegt

    24 mei 2018 om 15:21

    Ik ben volgens mij redelijk neutraal tov meneer Musk (doet geweldige dingen, komt over als enorm zelfingenomen eikel) maar kan ‘m niet helemaal ongelijk geven: elk akkefietje wordt onder diverse vergrootglazen gelegd. Maar dan ook weer: hij doet iets nieuws en dat is dus, als er iets gebeurt (positief of negatief) is dat nieuws. Zucht. Sorry voor de nuance.

    Login om te reageren
    • dper4mance zegt

      24 mei 2018 om 16:58

      @ghengiskhan: Laten we eerlijk zijn, het succes van Tesla bestaat voor een groot deel door de hype rond het merk. Als het om positieve zaken gaat vindt Elon Musk het maar wat mooi dat de media elke scheet die over Tesla te melden is breed uitmeten.
      Daarbij maken ze een vernieuwend product met deels beta technologie aan boord. Ze geven graag hoog op dat ze de eerste zijn, maar doen dit soms ten koste van grondige ontwikkeling. Dan is het niet vreemd dat de missers daarvan ook breed uitgemeten worden.
      Nadeel voor Elon is dat de financiering van zijn bedrijf afhankelijk is van de opinie van geldschieters. Het is niet ondenkbaar dat Tesla ergens in de komende tijd nog een flinke kapitaal injectie nodig gaat hebben en dan komt Elon slecht nieuws over het merk niet lekker uit.

      Login om te reageren
  2. dymf zegt

    24 mei 2018 om 15:31

    Elon Musk had ook nog een tweet de wereld ingestuurd, waarin hij zei dat hij zich fantastisch voelde en hoopte dat wij ons ook zo voelde.

    Lijkt me ook wel een artikeltje in te zitten.

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      25 mei 2018 om 08:26

      @dymf: ging dat niet over die scheet die hem de hele dag dwars had gezeten?

      Login om te reageren
  3. stfu zegt

    24 mei 2018 om 15:35

    Hij heeft een bijzondere vorm van humor, dat niet altijd goed via Twitter overkomt. En hij zou AB ook wel eens mogen tweeten dat ze niet bij elk artikel beginnen met: “Het gaat slecht met Tesla”. Het gaat helemaal niet slecht met Tesla, als je kijkt naar de interesse, verkopen, toekomstbeeld etc.

    En hij heeft gewoon een punt. Elke idioot die crasht met een Tesla komt in het nieuws, terwijl heel YT vol staat met crashende mensen op dashcams. Daar hoor je nooit wat over.

    Login om te reageren
    • amg65 zegt

      24 mei 2018 om 23:31

      @stfu: Inderdaad, en laatste tijd zijn er ook serieus veel onwaarheden over Tesla geschreven. Als Musk gefrustreerd is laat hij het er niet bij zitten. Daarom gaat Tesla ook niet failliet denk ik.

      Dit hele artikel is volledig niet auto gerelateerd. Ik vind het apart om te zien dat er ook mensen zijn die een negatieve obsessie met Musk hebben.

      Login om te reageren
  4. torsen zegt

    24 mei 2018 om 15:38

    “Going to create a site where the public can rate the core truth of any article”

    Net alsof die kunnen inschatten wat de waarheid is.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      24 mei 2018 om 15:48

      @torsen: … Aldus CNN? Dan bepaalt de Journo maar wat jouw waarheidje zal zijn?

      Vind dit gewoon een goede initiatief van Musk, die gasten hebben een invloed die je niet moet onderschatten.

      Login om te reageren
      • pielemuis zegt

        24 mei 2018 om 16:23

        @lekkaah: ik vind het eigenlijk nog gevaarlijker dat de menigte gaat bepalen wat waarheid is. Sociale media hangen van de leugens aan elkaar, en ik verbaas me vaak hoe triest veel mensen hier in mee gaan.

        Dan krijgen we straks in onze “waarheidsdrift” een boycot op de waarheid als deze ons niet aanstaat. En wie moeten we dan nog geloven.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          24 mei 2018 om 17:13

          @pielemuis: Dat bepaald de menigte al.. De media schrijft wat jij wil lezen.. Alles moet overgedramatiseerd worden, enorm politiek correct en het liefst zoveel mogelijk ellende

          Login om te reageren
          • pielemuis zegt

            24 mei 2018 om 18:57

            @lekkaah: Daarom. Dus we willen de media gaan straffen omdat ze leugens schrijven over waarheden terwijl we liever niet de waarheid willen zien ..

            Login om te reageren
      • torsen zegt

        31 mei 2018 om 17:17

        @lekkaah: Weet niet waar jij last van hebt maar sterkte d’r mee.

        Probeer jij de waarheid over Tesla’s eens te achterhalen puur aan de hand van reacties op autoblog.
        Je hebt fans, je hebt haters, strooi nog een paar trolls in de mix en doe er voor de grap een mening van een zelfbestempeld eigenaar van een Tesla bij. Is dan de waarheid dan de reactie die het meest voorkomt?

        Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      24 mei 2018 om 15:53

      @torsen: indd dat is erg lastig in te schatten tegenwoordig.

      Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    24 mei 2018 om 15:56

    Rest de vraag waarom towarish Muskov uitgerekend de naam ‘Pravda’ voor z’n (vermeende) nieuwsmedium verkiest.

    Login om te reageren
    • spylegion zegt

      24 mei 2018 om 16:24

      @amghans: verdiep je in de geschiedenis, kijk vervolgens om je heen en je snapt waarom..

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        24 mei 2018 om 17:01

        @spylegion:
        Vertel !

        Login om te reageren
        • galgootje zegt

          24 mei 2018 om 19:58

          @amghans: “Pravda was tevens de naam van het propaganda blaadje van de Russische communistische partij van 1912 tot 1991 die door moest gaan als een ‘krant’. De term betekent in dat licht bezien ietwat ironisch ‘waarheid’ in het Russisch.” Zegt het artikel.. Daarom dus wellicht…

          Login om te reageren
  6. mashell zegt

    24 mei 2018 om 16:02

    Ohh Elon, heb je niet door dat als je zoals jij nu in “je eigen waarheid” gaat geloven je echt hopeloos verloren bent? Elke Tesla crash is nieuws, vanwege de autopiloot die meer belooft dan deze waarmaakt. De Model 3 is nieuws omdat dit de betaalbare Tesla zou zijn, dat Tesla deze wagen niet echt kan produceren is daarmee vanzelf ook nieuws. En dat Tesla maar schulden blijft maken is ook nieuws. Maar zolang je nieuws bent heb je de interesse van het volk. Een merk als Suzuki zou dol blij zijn met de helft van deze exposure.

    Login om te reageren
    • pielemuis zegt

      24 mei 2018 om 16:20

      @mashell: ondertussen schept heel dit onderwerp nog meer aandacht naar hem toe, zonder er echt moeite in te hoeven steken. Het is een vicieuze cirkel.

      Kanttekening vind ik wel dat de hele tesla crashes behoorlijk overdreven zijn. Er word even vergeten dat er mensen achter het stuur zaten, als wij mensen ergens goed in zijn is veilige dingen alsnog vernielen.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      24 mei 2018 om 18:44

      @mashell: misschien moet Suzuki dan ook met iets revolutionairs komen. Los van de deadlines komt Musk al zijn beloftes wel na en het feit dat alle merken met EV’s bezig zijn is grotendeels zijn prestatie. Zonder Musk zaten we nog met eerste generatie Leaf’s.

      Login om te reageren
  7. amersfoorter zegt

    24 mei 2018 om 16:26

    De pers is in handen van de overheid. Censuur is nooit weggeweest. Zeker de mainstream media schotelen zeer gedoseerd en onwillekeurig nieuws.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 mei 2018 om 16:58

      @amersfoorter: en hiermee eindigt het voorbeeld van nepnieuws. John Souhoka, waar staat de files?

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      24 mei 2018 om 18:40

      @amersfoorter: je alluminumhoedje zit scheef.

      Login om te reageren
  8. spylegion zegt

    24 mei 2018 om 16:42

    Mooie manier om iets, als burger, te doen tegen het ongebreideld misbruiken van de media-outlets voor propaganda doeleinden (van ronduit leugens fabricerend tot het kneden van een algemene opvatting bij goedgelovige burgers op basis van een vertelde waarheid)

    Mits de vertelde waarheid weersproken kan/moet worden met de feitelijke waarheid, waar nog geen belangen in gemixt zijn, alvorens een rating gegeven mag worden.
    Anders gaat het ws. gewoon ‘bashen’ worden waar wederom niemand wijzer van wordt.

    Login om te reageren
  9. ikschrijfookoverautos zegt

    24 mei 2018 om 18:26

    Bij deze bied ik alvast mijn ontslag aan.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      24 mei 2018 om 21:42

      @ikschrijfookoverautos: Thanks! :D

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        25 mei 2018 om 01:15

        @autoblogger: zo goedkoop ben je nog nooit van een werknemer afgekomen!?

        Login om te reageren
  10. kunstomdathetmoet zegt

    24 mei 2018 om 19:04

    https://twitter.com/danprimack/status/999377135302299649

    Login om te reageren
  11. cartype zegt

    24 mei 2018 om 20:01

    Dat artikel dat over “Waarheid versus Clickbait” gaat is zelf natuurlijk ook behoorlijk clickbait. Zoals zo’n beetje alle berichten over Tesla en Elon Musk hier.
    De perfecte remedie tegen de gevolgen van clickbait (namelijk datahandel van gebruikers) is een adblocker. Ik gebruik uBlock voor de laptop. Werkt ook in Android (onder Firefox). En ik gebruik Purify op een iPhone / iPad. Eigenlijk bijna erfecte oplossing, maar toegegeven, ook zand in het systeem (Misgelopen inkomsten voor Jaapiyo, Wouter, etc.).
    Du moment er op Autoblog een donatie knop komt, zal ik er op drukken. Maar mijn data laten veranderen, liever niet.
    Het reactie systeem breekt wel met deze Browser / adblock combi. Ik moet dus moeilijk doen om te reageren hier. De Autoblog website is tamelijk brak (of bewust zo gemaakt, dat kan ook :-) )

    Login om te reageren
    • cartype zegt

      24 mei 2018 om 20:09

      @cartype:
      … en het reactie systeem laat geen edits-after-the-fact toe …
      Dat = Dit
      erfecte = perfecte
      Data laten veranderen = Data laten verhandelen

      Ik zat in een trein (oh ramp! ) en moest bijna overstappen, te snel op ” Plaats reactie ” gedrukt, excuus! :-)

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        24 mei 2018 om 20:47

        @cartype: kan je gewoon declareren bij de ns..

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        24 mei 2018 om 23:02

        @cartype: daarom wil ik graag zo’n Tesla met autopilot, kan ik lekker in de auto op treinblog zitten.

        Login om te reageren
  12. tjorque zegt

    24 mei 2018 om 22:48

    De waarheid is de laatste jaren wat irrelevant geworden. Wat ik jammer vind, zelfs in de wereld politiek heeft de grootste machtigste oetlul gelijk dankzij image building via media kanalen die helemaal niet meer aan onafhankelijke berichtgeving doen.
    In dat opzicht vind ik het initiatief van muskus maximus perfect!
    Verder, tjah, onpartijdig oordelen over de waarheid bestaat dat nog wel

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North