• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eerste waterstoftankstations in Europa en VS

Auteur: RubenBaeten, gepost 6 juni 2008 om 13:33 – 36 Reacties

Waterstoftankstation

Ook al zijn waterstofauto’s eigenlijk gebakken lucht, als je groen wilt zijn is het idee dat er alleen maar water uit je uitlaat komt natuurlijk wel heel geil. In België is deze week het eerste waterstoftankstation van Europa geopend.

In Ruisbroek langs de Brusselse ring kun je vanaf nu waterstof tanken bij Total, met dank aan BMW. Het Duitse merk voorzag enige tijd geleden een aantal Europese hooggeplaatsten van een Hydrogen 7, en die lui zitten natuurlijk allemaal in Brussel. Het tankstation heeft een verticaal geplaatst reservoir waarin vloeibare waterstof onder een temperatuur van -253 ºC wordt opgeslagen. Aan de energie die dat dan weer kost denken we liever niet, maar het is een begin.

Ook in Los Angeles, Prius City, wordt deze maand een waterstoftankstation geopend – het eerste van Amerika. Het US Department of Energy deed samen met Shell en GM onderzoek naar de brandstof, en dit station op Santa Monica Boulevard is het eerste product van deze samenwerking. De komende maanden zullen er door heel LA meer waterstofstations verschijnen. Ze zijn voorzien van hun eigen electrolyzer om het spul plaatselijk aan te maken. Gelukkig weet Shell wel dat dat eigenlijk niet zo efficiënt is. Duncan Macleod, vice-president van Shell Hydrogen:

“We can make hydrogen from anything,” Macleod said, but the input into a petrochemical plant or refinery is either oil or gas. “That means you are making hydrogen from hydrocarbons, which isn’t a long-term sensible way of doing things.”

Ze willen dit oplossen door koolstofdioxide te scheiden van aardgas en het apart weg te pompen (carbon capture and storage). Op termijn wil Shell voor de waterstofproductie kijken naar energie uit biogrondstoffen of afvalverwerking. (bron: cnet)

Ook interessant!

  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Duitse gigant gelooft in de toekomst van waterstof
  • BMW iX5 waterstof
    Maak binnenkort een ritje in een BMW iX5 op waterstof
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, shell, tanken, Techniek, waterstof

Vorig bericht: « Robbie’s vrijdagmiddag Quiz, Le Mans 2008 [uitslag bekend]
Volgend bericht: Über-Bentley: Renntech Flying Spur »

Lees Interacties

Reacties

  1. bartholomeo zegt

    6 juni 2008 om 13:39

    En daarin is belgie dan wel weer snel, in dingen op poten te zetten die maar een handvol mensen kan gebruiken.

    Login om te reageren
  2. Thom zegt

    6 juni 2008 om 13:42

    In Duitsland stonden er toch ook al een paar van die tankstations ?

    Login om te reageren
  3. Mate zegt

    6 juni 2008 om 13:42

    Wat zou een liter-tje waterstof doen bij de pomp vandaag?

    Login om te reageren
  4. Swasko zegt

    6 juni 2008 om 13:47

    @Thom = Het station in Belgie is het eerste in Europa langs een autostrade…

    Belachelijke nuance, but hey: wij Belgen hebben tegenwoordig bitter weinig om trots op te zijn

    Login om te reageren
  5. Rene zegt

    6 juni 2008 om 13:47

    best gaaf dat de eerst in europa is alleen wat zou zo liter nou kosten

    Login om te reageren
  6. jort zegt

    6 juni 2008 om 13:48

    ik gok dat litertje waterstof onder de prijs van lpg gaat komen enigste wat je nodig heb is water en iets waardoor je het kan om zetten in waterstof en aangezien we water teveel hebbe op aard zal dat nooit heel duur gaan worde
    maar ja je weet het maar nooit

    Login om te reageren
  7. Appieflappie zegt

    6 juni 2008 om 13:53

    @jort
    Waterstof = geen water. Je tankt geen water, maar je tankt waterstof. Dus het is zeer duur om te produceren.

    Het zou pas cool zijn als een auto zelf waterstof kan produceren:
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/05/nieuwe-scorpion-supercar-produceert-zn-eigen-waterstof#post-14942

    Login om te reageren
  8. KJanssen zegt

    6 juni 2008 om 13:59

    Ehm, volgens mij was het eerste toch echt in Ijsland, zelfs al in 2003… daar kan je zelfs waterstof auto’s huren.

    Login om te reageren
  9. SaxoVTS zegt

    6 juni 2008 om 14:04

    Ik denk niet waterstofmotoren voor auto’s het gaan maken. Zoiezo zijn de fabricagekosten van waterstof (nog) veels te hoog. Maar de kosten voor veiligheid gaan helemaal de pan uit rijzen denk ik. Als je alleen al kijkt wat deze bij LPG al zijn (vervoer, opslag).

    Login om te reageren
  10. York zegt

    6 juni 2008 om 14:04

    Straks eens kijkje nemen en prijs opschrijven de liter;)

    Login om te reageren
  11. Thom zegt

    6 juni 2008 om 14:13

    Een paar van deze op je dak schroeven (van je huis)

    http://www.eco-energy.nl/cyclon.htm

    zon apparaat aanschaffen (of 2)

    http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/01/waterstof-tankstation-voor-thuis

    en gaan met die banaan :)

    Login om te reageren
  12. K-Kalkan zegt

    6 juni 2008 om 14:23

    Noujah, het is een begin eh ;)
    Maar ik denk dat de toekomst ligt bij auto’s die lucht samenpersen in bijv. compressor en dan zo zichzelf vooruit stuwen.., en dan zuig je meer lucht aan, meer gepers en je gaat sneller :D

    Nou, is dat neit slim jongens ;) ?

    Login om te reageren
  13. JH zegt

    6 juni 2008 om 14:36

    @k-kalkan, dat heet perpetuum mobile en wat dat is:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile
    ;)

    Login om te reageren
  14. japp zegt

    6 juni 2008 om 14:36

    @jort..

    wat appieflappie al zei.. waterstof is geen water..

    en op aarde is veel water.. maar toch een water te kort.. dit komt omdat het meeste water zout water is.. en voor we het kunnen gebruiken moet het gezuiverd worden.. wat heel duur is en weer een flinke dot energie kost ;)

    laterzz.. japp ;)

    Login om te reageren
  15. domien zegt

    6 juni 2008 om 14:39

    En waarmee drijf je de compressor aan?
    Met waterstof ofzo?

    Login om te reageren
  16. kevin zegt

    6 juni 2008 om 15:00

    Maar hoe tank je???

    Login om te reageren
  17. Dennis zegt

    6 juni 2008 om 15:04

    eindelijk resultaat van heel die milieushit!

    Login om te reageren
  18. bmw zegt

    6 juni 2008 om 15:07

    @KJanssen: klopt gedeeltelijk. Er is sinds 2003 een tankstation voor waterstof (Shell), maar dat was in eerste instantie wel enkel voor bussen. Er rijden nog steeds amper hydrogen-auto’s rond in Ijsland en de visserijvloot is nog niet omgebouwd. Men schat dat dit tegen 2050 rond moet zijn. Tot zolang zullen ze ginder van leer trekken tegen de brandstofprijzen… http://www.mbl.is/mm/frettir/innlent/2008/04/23/bilstjorar_a_leid_i_artunsbrekku/

    Login om te reageren
  19. Thibaut zegt

    6 juni 2008 om 15:27

    Een overzichtje van de huidige ‘milieuvriendelijke’ projecten en hun status zou wel eens handig zijn…

    Login om te reageren
  20. Kenneth zegt

    6 juni 2008 om 15:38

    Hier ben ik vorige week donderdag nog voorbij gereden.

    Login om te reageren
  21. bradley zegt

    6 juni 2008 om 15:44

    en wanneer kun je waterstofauto’s kopen? op zich spreekt me dat wel aan, en ik zou het zeker overwegen. Maar zolang de infrastructuur er niet is…. het is een start, meer niet.

    Login om te reageren
  22. KJanssen zegt

    6 juni 2008 om 16:13

    @bmw: Dat is waar ja, maar sinds 2007 is het ook open voor de consument. Dus dat was het eerste waterstof tankstation van Europa.

    En je kan er Prius’en huren die op waterstof lopen, een vloot van wel 3 auto’s, maar toch, het KAN. :)

    Login om te reageren
  23. Pieter-Jan zegt

    6 juni 2008 om 16:42

    De Walen mogen het hebben.

    Login om te reageren
  24. Stone zegt

    6 juni 2008 om 16:51

    In scandinavië ligt al een netwerk van tankstations voor waterstof. Daar kun je ook al een systeem kopen om thuis waterstof te maken. Dus hoezo eerste van Europa…

    Login om te reageren
  25. Hans B zegt

    6 juni 2008 om 17:09

    Wat kost die brandstof aan de pomp en gebruik je meer of minder dan benzine? Weet iemand hier een antwoord op (of verwijzing)?

    Login om te reageren
  26. RenJie zegt

    6 juni 2008 om 17:34

    @Dennis

    haha, dacht je echt dat dit al een oplossing is voor het milieuprobleem? Ik denk dat we gewoon in een cirkel blijven zitten; voor het een is het ander nodig.. we kunnen beter werken aan de MANIER om stroom op te wekken(alt. brandstof.) dan dit soort ongein..

    Login om te reageren
  27. York zegt

    6 juni 2008 om 17:36

    @ Pieter-Jan

    Ruisbroek ligt zo in Vlaanderen:s
    Niet eens in Brussel Hoofdstedelijk gewest…

    Ik vind het goed..

    Eum.. Vraagje: Tot voor dat er in België een regering was kon er geen E85 getankt worden door consumenten omdat dit niet was opgenomen in de Belgische wetgeving.
    Is dat ondertussen al opgelost? En is waterstof dan wel al opgenomen in onze wetgeving?

    Login om te reageren
  28. RenJie zegt

    6 juni 2008 om 17:37

    @Hans B

    hoe bedoel je? Benzine levert 4x zoveel energie op als waterstof, dus ik neem aan dat je ook 4x meer waterstof nodig hebt om de energie te leveren die de benzine levert.

    Login om te reageren
  29. Bas zegt

    6 juni 2008 om 18:28

    “We can make hydrogen from anything,” Macleod said, but the input into a petrochemical plant or refinery is either oil or gas. “That means you are making hydrogen from hydrocarbons, which isn’t a long-term sensible way of doing things.”

    If you want to be dumb, you have got to be tough.
    Van Johny Cash geloof ik…
    Anyway….waterstof kan ook met behulp van zonnecellen uit water worden gewonnen…..heel erg groen. Het is dus maar net wat je het volk precies wil doen laten geloven.
    Voor de echte ongelovige oet***len:
    Waterstof kun je ook nog winnen uit algen….ingewikkeld proces en het is nog in ontwikkeling….maar het kan.
    Logischer wijs kiest meneer Shell daar niet voor…..want dan zouden er zomaar meer mensen inzicht gaan krijgen in het HOE-HOUDEN-WE-DE-WERELD-VERSLAAFD-AAN-OLIE -samenzwering en nee dat zou niet mogen en dus houden we de mensen lekker dom.

    Login om te reageren
  30. Bas zegt

    6 juni 2008 om 18:33

    @York

    Het is de Belgische (of een andere voor dat geval) consument niet toegestaan daar hun waterstofbak vol te gooien.
    Dit tankstation is alleen bedoeld voor de hoge pieten aan het EU-parlement die van BMW een auto hebben gekregen. De gewone pleps (jij en ik) mogen daar geen zuchtje waterstof afnemen.

    Login om te reageren
  31. Thibaut zegt

    6 juni 2008 om 18:52

    @Bas: dat verklaart veel.
    Want België iets dergelijks als eerste voor de gewone consument??? Ik vond het al vreemd. Je kan hier (= Vlaanderen) zonder lange arm niet eens een warme bakker in een stadscentrum openen doordat de verschillende decreten totaal niet op elkaar afgestemd zijn.

    Maar ja, Total + hooggeplaatste Europese ambtenaren…

    Login om te reageren
  32. Pieter-Jan zegt

    6 juni 2008 om 20:19

    @York

    Wacht nog een paar maanden, en datzelfde tankstation staat in “Reuxelles” (Bruxelles = Broekzele).

    Login om te reageren
  33. ikweetnie zegt

    6 juni 2008 om 23:27

    wat zal de prijs per liter in Nederland zijn incl.belasting………….?

    Login om te reageren
  34. Appieflappie zegt

    7 juni 2008 om 11:59

    Maar ik zie ook toekomst in het produceren van waterstof door algen. Dat is wel een methode die volledig milieuvriendelijk is.

    Login om te reageren
  35. RenJie zegt

    7 juni 2008 om 20:35

    @Appieflappie

    ja ik ook wel, lekker met z’n allen algen kweken :) Gewoon GM’en die algen en hij pompt er meer waterstof uit dan deze hele tank.

    Login om te reageren
  36. dekster zegt

    7 juni 2008 om 22:26

    Het zal zeker weer net zo’n klucht zijn als het eerste bio-ethanol-tankstation. Daar zit bio-ethanol in het reservoir, maar je mag het niet tanken omdat het nog niet gecomercialiseerd is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North