• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk: A4 Midden-Delfland mag na 50 jaar open

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 december 2015 om 14:39 – 44 Reacties

A4 Midden-Delfland


Over het stukje A4 tussen Delft en Schiedam wordt al gesoebat sinds de eerste Porsche 911 van de productielijn rolde, maar als het aan minister Schultz ligt wordt het verdiepte stuk snelweg zo spoedig mogelijk geopend. Mogelijk nog voor de jaarwisseling.

Het verdiepte tracé van de A4 Midden-Delfland (kosten: 43 miljoen euro per km) had bij Schipluiden een probleempje met watermanagement: als er geen water onder weggepompt wordt dan schijnt het hele baanvak onder water komen te staan. Het is één van de nadelen van op of onder de zeespiegel leven. Aangezien dit Nederland is hadden zowel gemeentes, het Rijk als het waterschap een stem in de kwestie, maar inmiddels zit iedereen op één lijn, en heeft Rijkswaterstaat een vergunning gekregen van het waterschap. Er gaat dagelijks 1,5 miljoen liter water onder de snelweg weggepompt worden, 3 keer meer dan oorspronkelijk voorzien.

Zodra het tracé – onderdeel van 278 km bonusasfalt voor Nederland – wordt geopend moet dit de overbelaste omliggende snelwegen (vooral de A13) significant ontlasten. Afgelopen weekend fietsten, skeelerderen, en jogden er al duizenden mensen over het nog afgesloten stuk snelweg.

Foto credit: Rijkswaterstaat

Ook interessant!

  • BMW heeft toffe dingen in petto voor 50 jaar M
  • Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
    Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
  • Er waren dit jaar meer botsingen met pijlwagens dan ooit
  • Nieuwe Audi A4
    Nieuwe Audi A4 krijgt eindelijk achterwielaandrijving!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

a4-rijksweg, melanie-schultz-van-haegen, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Man is helemaal ondersteboven van proefrit R8 V10 Plus
Volgend bericht: Ferrari: ‘Wij hebben geen tijd voor een winterslaap’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnoud zegt

    15 december 2015 om 14:41

    Sing hallelujah!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 december 2015 om 14:43

      OK! https://www.youtube.com/watch?v=CWCycC0P5AM

      Login om te reageren
      • SCscreamGT2 zegt

        15 december 2015 om 15:35

        @sir_smokalot: En daar gáát mijn concentratie…

        Login om te reageren
  2. norge zegt

    15 december 2015 om 14:43

    En anders maak je er een kanaal van….Wat hebben jullie toch een mazzel daar in olland…

    Login om te reageren
  3. dampu020 zegt

    15 december 2015 om 14:43

    Ah 43mil voor een KM.. Vandaar de belastingen dus..

    Login om te reageren
  4. mgmgb zegt

    15 december 2015 om 14:53

    Het zal toch eens een keer tijd worden! Zo kom ik, misschien, ooit in minder dan 2 uur van Delft naar Roosendaal in de spits.

    Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    15 december 2015 om 14:56

    Anderhalf miljoen liter water… toe maar. Wegpompen én weer terugpompen (om verzakkingen tegen te gaan), elke dag weer. En de energie daarvoor wordt geleverd door speciaal daartoe geplaatste windmolens en zonnepanelen? Of gaan we die lekker ouwerwets opwekken met op fossiele brandstoffen gestookte centrales, zodat we die binnenkort nóg strengere CO2-doelstellingen nóg zekerder niet gaan halen?

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      15 december 2015 om 15:02

      @potver7: ik zeg alle werkschuwen op een trimfiets zetten!

      Login om te reageren
    • launchcontrol zegt

      15 december 2015 om 15:52

      @potver7: tja, dat gaat een dilemma worden voor de ‘groene mensen’, nu kijken of ze echt principes hebben en deze weg gewoon niet gaan gebruiken…..

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      15 december 2015 om 22:39

      @potver7: 1500 ton per dag pomp je weg met een pompje van slechts een paar kw. Daar heb je echt geen windmolen voor nodig.

      Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    15 december 2015 om 14:58

    43 miljoen de km… En hier in Brabant is het gewoon elke dag dikke file… Slaat weer 3X nergens op.

    Login om te reageren
    • paulaner zegt

      15 december 2015 om 15:10

      @henkhupelschoten: Inderdaad. De a67 staat dagelijks vast. Vooral door (ongelukken met) vrachtverkeer. Een derde baan zou hier imo zeer zeker helpen.

      Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        15 december 2015 om 19:45

        @paulaner: de ruit rondom Eindhoven zal ook wel wat schelen. De A67 is een ramp. 2 km voor de afslag moet je je als op de rechter baan zien te proppen anders is het bye bye afslag of een hoop getoeter en grootlichten van een Poolse Henk Wijngaard

        Login om te reageren
        • henkhupelschoten zegt

          15 december 2015 om 19:54

          @Kvgorp: juist! tenminste iemand vindt dat de ruit er ook moet komen!

          Login om te reageren
    • jaguarjunk zegt

      15 december 2015 om 16:21

      @henkhupelschoten: hier hetzelfde probleem elke dag weer als ik Zeist uit wil. Standaard een half uur stilstaan op de oprit alleen al..

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      15 december 2015 om 22:43

      @henkhupelschoten: de hele a13 is tijdens de spits een grote file. De a13 is tegenwoordig de drukste snelweg van Nederland en het is maar 3 baantjes breed aan elke kant, zonder ruimte voor verbreding. Die verlenging van de a4 is echt geen overbodige luxe maar noodzaak. Dat het zoveel moet kosten is de schuld van de groenen. Iets met natuur en mensen die denken dat beestjes en plantjes zich iets van een snelweg aantrekken.

      Login om te reageren
  7. davelepeef zegt

    15 december 2015 om 15:01

    Poe hee, kan niet wachten!! Benieuwd wat/of ’t gaat schelen. Voor dat pompen gewoon een zootje replica klassieke molens neerzetten, leuk voor de toeristen in Delft én ziet er gezellig uit!!

    Login om te reageren
    • insomnia zegt

      15 december 2015 om 15:33

      @davelepeef: Topidee!

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      15 december 2015 om 22:47

      @davelepeef: een zootje windmolens? Enig idee hoe weinig energie je nodig hebt voor die paar tonnen water? Het klinkt best veel maar stelt helemaal niet zoveel voor.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        15 december 2015 om 22:54

        @lekbak: ik bedoel de gouwe ouwe houten variant hè? Bereken daar het rendement ff van ;)

        Login om te reageren
  8. awesome zegt

    15 december 2015 om 15:03

    3 jaar over 7 km asfalt doen, voor het bedrag van 300 miljoen euro. Ook een kunst hoor.

    Login om te reageren
    • chrisej2 zegt

      15 december 2015 om 15:18

      @awesome: Is inderdaad een kunst, want het project wordt binnen het budget en de gestelde tijd opgeleverd. Dus voor zo’n project is dat echt een kunst want het loopt vaak genoeg mis.

      Login om te reageren
      • silenro zegt

        16 december 2015 om 06:58

        @chrisej2: Laat gaan, sommige mensen denken overal verstand van te hebben..

        Login om te reageren
  9. gop1 zegt

    15 december 2015 om 15:09

    Die hoge prijs komt doordat omliggende gemeentes de weg persé verdiept aangelegd wilden hebben. Onnodig duur geworden en als je er rijdt zie je geen fuck van het landschap.

    Login om te reageren
    • silenro zegt

      15 december 2015 om 18:19

      @gop1: Maar de omgeving ziet de snelweg ook niet, en ook al woon ik daar zelf niet, het idee dat je naast een snelweg woont en het niet ziet is allicht beter als dat er heel de dag tegenaan zit te staren ;)

      Login om te reageren
      • gop1 zegt

        15 december 2015 om 19:03

        @silenro: Ik zou het best leuk vinden om in de verte wat auto’s langs te zien komen. Dat gras heb je na een tijdje wel gezien toch?

        Login om te reageren
        • silenro zegt

          16 december 2015 om 07:00

          @gop1: Absoluut. Alleen de geluidsoverlast die het geeft ben je wel snel zat en als ik dan mag kiezen kijk ik toch liever naar wat gras als naar n fraai betonnen geluidsscherm.

          Login om te reageren
  10. erwh zegt

    15 december 2015 om 15:24

    43 miljoen/km is trouwens echt knap, zelfs de Betuwelijn met al z’n ellende door projectfouten en inspraakprocedures was “maar” 29 miljoen/km.

    Maar goed, liever geld over de balk voor een weg waar ik al jaren op zit te wachten, dan dat eeuwige geld wegsmijten naar obscure instanties waarvan je weet dat ze nihil bijdrage leveren aan onze samenleving.

    Login om te reageren
  11. discovery zegt

    15 december 2015 om 15:34

    Uit betrouwbare bron vernomen dat a.s. vrijdag de weg deels open gaat, eerst 1 richting. Als alles goed(mbt tunnel) gaat zsm ook andere richting open.

    Login om te reageren
    • discovery zegt

      17 december 2015 om 09:58

      @discovery: http://nos.nl/artikel/2075711-verlengde-a4-tussen-delft-en-schiedam-morgenavond-open.html

      Login om te reageren
  12. tvr1974 zegt

    15 december 2015 om 15:51

    Dit gaat de A13 (en dus met name Rotterdam rond Kleinpolderplein) eindelijk lucht geven. Al het verkeer tussen AMS en Rdm Europoort kan nu via die weg. Wel vraag ik mij nog steeds af waarom die weg niet met een weg en tunnel/Brug tussen Maasdijk en Rozenburg verbonden wordt met de A15. Dan ben je 2/3 tunnels ( de Benelux, Botlek en Thomassen) voorbij en bespaar je denk ik een 45-60 minuten (als er geen file staat…). Maar ok, ik ben geen weg/waterbouwkundig ingenieur.

    Login om te reageren
    • fatique zegt

      15 december 2015 om 16:06

      @tvr1974: deze komt er ook, de ‘blankenburghtunnel’. Toevallig twee maanden geleden praktisch afgesproken met alle partijen. Geloof dat bodemonderzoek al begonnen is of bijna gebeurd

      Login om te reageren
    • crusader zegt

      15 december 2015 om 16:09

      @tvr1974: tussen Maasdijk en Rozenburg?? daar loopt de A4 nog geen eens. Is met de eurotunnel verbonden met de A15

      Login om te reageren
    • stefanvts16v zegt

      15 december 2015 om 16:09

      @tvr1974: die komt er: de Blankenburgtunnel tussen Maassluis en Rozenburg.

      Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    15 december 2015 om 15:53

    Dit kan werkelijk ook echt alleen maar in Nederland….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 december 2015 om 16:06

      @dutchdriftking: Nee hoor. http://www.welt.de/wirtschaft/article128250549/Die-A-71-ist-die-teuerste-Autobahn-Deutschlands.html

      Login om te reageren
  14. ArnoldH zegt

    15 december 2015 om 16:00

    En nog altijd is dit goedkoper dan de Noord-Zuid lijn ??

    Login om te reageren
  15. Rick-dos zegt

    15 december 2015 om 16:04

    Je moet je niet blindstaren op de 43 miljoen euro. Die weg gaat door het ontsluiten van deze regio zich terugverdienen. Als je weet dat bijna de gehele dag de A13 richting Rotterdam vaststaat dan moet je eens narekenen hoeveel dat het bedrijfsleven alleen al kost. Maar niet alleen de A13 maar ook de rondweg Rotterdam wordt ontlast. Immers hoeft vervoer richting Antwerpen niet meer via die wegen te rijden rond Rotterdam.

    Het is eerder een gotspe dat het 50 jaar heeft geduurd…

    Login om te reageren
    • fatique zegt

      15 december 2015 om 16:12

      @Rick-dos: volgens mij heeft vervoer richting Antwerpen weinig met deze ontsluiting te maken. Dit gaat vooral tussen vervoer Maasvlakte/Pernis en Amsterdam waar veel verkeer mee wordt ontlast. Verkeer dat naar Antwerpen gaat blijft over de A13 gaan, alleen wordt het rustiger omdat veel vrachtverkeer weg valt dat tussen A’dam en R’dam pendelt

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        15 december 2015 om 16:20

        @fatique: Zoals ik begrepen heb is de verlenging juist aangelegd om vanuit Amsterdam rechtstreeks naar Antwerpen (en verder) te rijden. Denk aan goederen vanaf Schiphol en vice versa die verder naar het zuiden van Europa moeten. Als je nog steeds via A13 rijdt is dat omrijden.

        Zie ook dit plaatje:

        http://static2.trouw.nl/static/photo/2011/11/16/1/20110706113942/media_xl_885886.jpg

        Login om te reageren
        • fatique zegt

          15 december 2015 om 17:53

          @Rick-dos: klopt, maar na Beneluxtunnel moet je alsnog langs tal van knelpunten, A4 is niet geheel doorgetrokken. In feite zou ‘rechtdoor’ na Benelux en A15 nog beter zijn. Wat dacht ik ooit de bedoeling was, want stuk verderop is ineens weer de A4

          Login om te reageren
          • silenro zegt

            16 december 2015 om 07:05

            @fatique: Klopt helemaal, dat tracé ligt nog helemaal vast. Daar is ook geen bebouwing mogelijk. Dit gaat vanaf Knooppunt Benelux richting Poortugaal, steekt bij de Beerenplaat eerst de Oude Maas en dan het Spui over naar Oud-Beyerland en sluit dan in de bocht voor Numansdorp aan op de A29 (wat eigenlijk de A4 is).

            Login om te reageren
  16. fit4fun zegt

    15 december 2015 om 16:42

    Eerst maar even afwachten hoeveel storingen er gaan komen in de gecompliceerde software en camera veiligheids systemen van Rijkswaterstaat….de ervaring leert dat dat makkelijk in de tientallen weg-geheel-weer-afgesloten dagen kan lopen…..

    Login om te reageren
  17. desjonnies zegt

    15 december 2015 om 20:24

    knap.
    De mensen die in Vlaardingen in de flats wonen aan weerskanten van deze weg, die wisten dat deze weg er zou komen en hebben het toch 50 jaar weten tegen te houden.
    Ik heb dan ook een diepe, diepe bewondering voor een ieder die de vooruitgang een halve eeuw heeft weten te traineren, onder El Presidente was het ze nooit gelukt en waren we nu al aan de derde verbreding bezig geweest compleet met de sloop van die $%&***@#$ flats.

    Maar hier, hier is alles mogelijk, vooral als je TEGEN bent – geldt niet voor ’s Rijks belastingen overigens –

    El Presidente :

    http://www.karnival-house.co.uk/images/products/el-presidente-dictator-costume–dictators-costumes16974.jpg

    Ik hoop vurig dat u de ironie van mijn stukkie inziet !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North