Na ellenlange speculaties is het dan eindelijk zo ver: de meest gepeperde Audi A3 ooit is een feit. Voor het eerst in de geschiedenis krijgt nu ook de A3 een RS-label. Deze RS3 heeft dezelfde 2.5 liter turbo vijfcilinder als de TT-RS onder de motorkap, en levert ook hier 340 pk en 450 Nm.
Met behulp van deze potente krachtbron, die is gekoppeld aan een 7-traps S-Tronic versnellingsbak, is dit rode bommetje in staat in slechts 4,6 seconden naar de 100 km/u te rijden. De topsnelheid is zoals gewoonlijk begrensd op 250 km/u. Doe je het rustig aan, dan is een verbruik van 9,1 liter/100 km mogelijk. Het gewicht van de RS3 Sportback komt uit op 1.575 kg.
Alle power wordt op het wegdek gebracht middels bandjes in de maten 235/35 (voor) en 225/35 (achter). Deze zijn gewikkeld om een set 19-inch velgen. De aandrijving is des Audi’s: de RS3 wordt standaard met het befaamde Quattro-systeem geleverd.
De dikke wielkasten, grote velgen, dakspoiler en carbon elementen moeten de onwetende buitenstaander meteen duidelijk maken dat met deze A3 niet te spotten valt. Bovendien ligt de RS3 25 millimeter lager bij de weg dan een standaard A3.
In het interieur voert zwart (leer) de boventoon. Om hier de sportieve inborst te accentueren is er flink gestrooid met RS3-logo’s. Verder is hij voorzien van een afgeplat sportstuur, en zijn de turbodruk en olietemperatuur afleesbaar. Als extraatje is ook nog een lap timer toegevoegd, wat erg handig is als je jezelf wilt klokken op de Nürburgring.
Tot slot de prijs: in Duitsland staat de RS3 voor 49.900 euro bij de dealer. Mag u raden wat we hier in Nederland kwijt zijn.
UPDATE: Nederlandse prijs is 68.900 euro. De RS3 staat vanaf april 2011 bij de dealer.
UPDATE 2: Bewegend beeld en motorgeluid check je HIER.
5-cilinder Turbo!!! Mooiste geluid Money can buy!!!!!!!
@Ersin Demirci:
pff nee hoor geef mij dan maar een 6cilinder 3.2liter R32 qua geluid!
In 4,6 seconde naar de 100 in je Audi A3, heerlijk. Nu nog de prijs.
Deze heeft quattro aan boord ?
Leuke auto om te zien…hoewel het model naar mijn mening al iets te lang meegaat. De prijs zal wel een probleem worden voor (bijna) iedereen (helaas).
yeah!
netjes ! :D
1600 kg? Slik…
mijn voorkeur ligt toch bij de BMW 135M of hoe dat ding ook heet
Pleur 4-motion onder een USA Jetta, schroef er een TTRS/RS3 turbo op, en goaaaan! :D
En ook een fractie van de prijs!
Leuke auto maar wat een gewicht! Geloof dat dit ondanks het vermogen toch een behoorlijk log aanvoelend apparaat zal zijn en dat is gewoon een gemiste kans.
Gaat hij er zo uitzien? Dat is wel erg braaf voor 340pk. Maarja, zo kennen we Audi…
-edit: staat inmiddels een gallery in het artikel, groter en beter-
Zo hé, met bijna 1600kg mag je ook wel een bak vermogen hebben.
een s3 met een turbo optie levert al 460pk (abhd)… dan is dit toch overbodig?
@yassin amen: Dat is een gewone a3 3.2 v6 s-line en dus geen S3 welke indd een 4 cilinder heeft.
Aan de andere mensen:
Een a3 met quattro (wat eigenlijk geen quattro is maar 4 motion van Volkswagen)is overigens altijd zwaar.
Waar zijn de dubbele ovale pijpen? Ik dacht dat Audi die altijd monteerde op RS/topmodellen?
@WT: gelukkig bij deze niet!,.. logo’s eraf en iedereen denkt met een 2.0 TS(F)I te maken te hebben..
1600 kg voor een auto uit het C-segment? wow. Lijkt wel of Peugeot en Audi behalve Le Mans om ook de strijd met elkaar aangaan wie de zwaarste auto kan bouwen. :P
Oef wat een gewicht! Zal vast wel een geweldig soundtrack hebben, dat is wel zeker.
Waar zijn de ovale uitlaten aan beide zeiden :S
Is die er ook gewoon met handbak??? Ziet er verder wel leuk uit. Alleen 1600 kg……..
Mooie banden maten :O
Jezus, wat een gewicht, hoop voor de koper dat het niet tegenvalt. Hopelijk maken de beloftes zich waar. Waarom automaat? Die S-Tronic werkt toch ook met flippers neem ik aan, wellicht dat ze die monteren?
komt er alleen een sportback RS? Geen gewone RS3?? Jammer, want de sportback heeft rare proporties, en de A3 is gewoon mooier.
@donvliet:
Vind ik niet, Sportback lijkt meer op een mini A6 :D
@donvliet: +1, de hatchback (3D) is gewoon mooier!
@Zjonnie: -1, de 5 deurs ziet er tenminste niet uit als een oude Golf met Polo achterlichten, de 5 deurs is veel meer auto ;)
waar is de tijd dat een “hot hatch” 800kg woog?
dit ding weegt meer dan mijn Citroen Evasion monovolume… WTF!
@js:
inderdaad :D
“bandjes in de maten 235/35 (voor) en 225/35 (achter)”
De voorbanden zijn breder dan de de achterbanden? Apart.
@k_man:
Aldus de mensen van Audi.
“Alle power wordt op het wegdek gebracht middels bandjes in de maten 235/35 (voor) en 225/35 (achter). ”
Is het niet net andersom? Ondanks zijn quattro neem ik aan dat de banden achter breder zijn.
@rstyled: dus hij krijgt het oude Quattro systeem met meer vermogen op de voorwielen ipv op de achter wielen zoals bij de nieuwere Quattro systemen. toch staat het wl raar als er op de vooras bredere banden zijn gemonteerd dan achter.
toch, dit is een brute bak en heeft een geweldige motor!doet me wel aan de eerste RS4 denken. was ook zo’n enorme bruut met heel erg veel potentie. ook hier weer een vrij ingetogen exterieur.
@rider & @rstyled: het klopt. Is een “bewuste keuze” van Audi.
@rstyled:
Banden zijn vooraan iets breder dan achteraan (dus niet andersom).
Ik vermoed dat de reden het Haldex-systeem is, waarbij de nadruk ligt op ‘voorwiel’-tractie.
Wow eindelijk!!! Kan ik weer rustig gaan slapen…een oude nieuwe audi!!
Erg lafjes die kont…, en dat gewicht valt niet goed te praten in een middenklasse auto. :?
Wat zoiets gaat kosten? Euh 75.000,00?
Wel raar dat deze RS ook niet de twee dikke ovale uitlaten (eentje links en rechts) van de andere hedendaagse RS’en krijgt. Over het gewicht zal ik ook maar niet beginnen…
Eindelijk, mocht ook onderhand wel eens :D Lijkt wel of ze de kont van de s3 hebben gepakt. Beetje jammer, maar ach, kan hem toch niet betalen.
ik vind het een prachtbak, en mensen die over het gewicht een comment plaatsen moet ik gelijk geven, maar als je naar de prestaties kijkt is het ongelofelijk, want als ik ter veregelijking de m3 coupe met dct pak is tie ook 1575 kilo en die heeft toch echt 80pk meer en evenveel nm ongeveer en gaat ook in 4.6sec naar de 100. en ik heb het nu niet over rijgevoel en rondetijden en dergelijke gewoon over prestaties. dus dit is een puike prestatie van de rs3
Het befaamde quattro systeem? Je bedoeld het Haldex systeem dat pas vermogen naar de achterkant brengt als de voorwielen het niet over kunnen brengen? Niet echt een quattro systeem zoals we dat kennen van de Audi’s met de motoren in de lengterichting.
@Bart: en van waar haal je dit?
de gewone a3 met quattro is eigelijk geen echt quattro systeem dat is correct, echte quattro is pas vanaf de a4.
Hier staat nergens of dit het haldex systeem of quattro systeem is, dat word dus nog even afwachten.
@blasterke: edit: motor ligt inderdaad wel dwars, dus je kan gelijk hebben ;)
“…bandjes in de maten 235/35 (voor) en 225/35 (achter)??” Voor breder dan achter – denk het niet toch??
Ik hoop ook dat er ook een 3deurs komt. Zo’n sportback is niet mijn smaak
zeker liever de nieuwe 1-serieM!
ben al die rssen een beetje zat. ze maken ze echt allemaal hetzelfde zeg. en werd de a3 niet binnekort vervangen?
1-serie miss ook maar bmw maakt er toch nog echt wel iets bijzonder van.
RS3 voor 70.000 euro in nederland ?
Quattro + s-tronic betekent snel van zn plek komen, maar van 0-200 zal een bmw m3 dik winnen.
TTRS heeft ook 17.sec nodig voor dit sprintje en die is nog een stuk lichter ook dan deze RS3.
Ik gok dat deze ongeveer 18.5sec nodig zal hebben om 200 te rijden, dat is maar iets sneller dan een 335 coupe
@Hondema: ttrs weegt maar paar 10tjes lichter
De BMW M3 sedan lijkt opeens wel heel erg light!
Ik ben geen Audi fan, maar dit is toch wel ziek !!!
De bandenmaten (hoe vreemd ze ook mij voorkwamen) kloppen volgens de Nederlandse Audi Product Marketeers. Momenteel wordt er navraag gedaan in Duitsland bij de fabriek, dat wachten we even af.
@sir_smokalot: wordt wel vaker gedaan met FWD auto’s.
Met het belabberde haldex systeem is t tenslotte ook een FWD totdat ie grip verliest.
@sir_smokalot: Daar zijn we weer. De bandenmaten zoals vermeld kloppen gewoon. Volgens de mensen van Audi komt het de rij-eigenschappen ten goede. Dit zullen we in de nabije toekomst dan maar even door Wouter laten checken.
@sir_smokalot:
Slijt alleen wat meer. Dit is dan wel een Quattro en geen FWD
@Barryyy: Quattro in een A3 is 90% van de tijd gewoon FWD.
@DePannekoek:
Quattro is toch 4-wiel aandrijving met de mogelijkheid om een percentage aandrijfkracht naar 1 as (dus voor OF achter)over te brengen. Hierbij is het Quattro systeem dat de achteras vaak gesperd wordt. Maar dat is niet altijd zo. Mocht dit geen Haldex-Koppeling worden, dan is de mogelijkheid met het normale systeem om MAXIMAAL 10 tot 30% meer vermogen naar 1 as te sturen (hierbij de Vooras)
Niemand die zegt dat dit Quattro of Haldex gekoppelt gaat worden.
@Barryyy: Ik doelde op het Haldex systeem dat in de normale A3 zit, niet de ‘echte’ quattro. De A3 heeft trouwens een Haldex systeem in verband met de ‘korte’ motorkap en positionering van de motor….en gezien die grootte ongewijzigd is lijkt me….denk ik dat er weinig anders op zit dan ook bij de rs3 een haldex systeem te gebruiken.
@DePannekoek:
Oke, ik begrijp wat je bedoeld, maar vooralsnog is het nog niet duidelijk of dit het gaat worden. Schijn bedriegd, wellicht nemen ze toch een ander systeem. We zullen zien.
Ze konden inderdaad wel wat leukers met die uitlaten doen. 2 stuks van 8 cm in de diameter aan beide kanten oid.
Alleen het voorbumpertje gaat al wel vervelen. Dit gaan ze op alle RS modellen plakken? Ik vind het net zoals bij de RS5, A7 S-line en de TTRS wel een beetje te extreem eruit zien.
Maar nu weten we dus ook al wel hoe de RS4 er hoogst waarschijnlijk uit gaat zien van voren :)
Aan het interieur te zien had hij in 2003 gelanceerd moeten worden.
@Jochempie: mr obvious de 8P 3deurs is ook in 2003 gelanceerd, kvind het er nog goed uitzien
@KaCh1ng: ? Ze hadden die RS3 dus direct moeten lanceren! Niet omdat dat leuk zou zijn maar omdat dit nu echt een deceptie is.
Zal wel op de 80k met opties komen, voor die centen zou ik altijd een a4 of a6 kiezen en dan maar geen RS.
Prachtig staaltje techniek! De 5 cilinder is er weer :) Jammer dat de prijs zeker 20k meer zal zijn in nederland dan in duitsland, maar dat weten al van te voren.
1600 kilo? Zelfs men vectra station met z’n beetje alle opties is nog 100kilo lichter
@Wild2Mild: men vaders
Alleen maar als 5-deurs Sportback? Een gemiste kans in mijn ogen…
75k voor een A3, dan maar een 335i Coupe.
@Benjamin1: 75k? Er staat vanaf €49.900,-
@agarde: In Duitsland… Ik heb even wat Duitse en NL prijzen voor Audi’s vergeleken, ik denk dat deze in NL rond de 65k gaat kosten.
@Citrofiel: O ja, daar heb je me. En dan ook nog met wat opties, en je zal wel rond de 70-75k zitten.
Geen mooi model meer door die 2 extra deuren. De 2 deurs A3 s wel mooi, maar de 4 deurs A3 echt helemaal niet.
waarom maak je er een sportback van als het gewicht zo hoog is?!?!?!
de logica ontgaat mij geheel!
m’n hoop is nu dat de 1 serie M de RS3 een lesje leert voor dit idiote gedrag van audi
Saai,zwaar,vermoeid model.
Ik vind m wel erg bruut en beloof plechtig om de mensen die het geld er voor over hebben niet uitlachen. Waarschijnlijk is het een redelijk praktisch, snel, zuinig en luxe auto, dus niets te klagen.
Natuurlijk wordt de m1 wel een stuk bruter. Zo’n haldex systeem is niet helemaal wat je verwacht van zo’n dure auto. Als ze er nou een echte Quattro in hadden gebouwd was het echt een snoepje geworden en in de lijst met epische Audi’s gekomen. Waarschijnlijk hadden ze er dan ook meer verkocht. Maar het zal wel een hele klus zijn om zo’n systeem in te bouwen.
@floryn: 99.999999 procent van de potentiele kopers weet geen ene fuck af van het verschil in quattro of haldax
@jimmy: jij ook niet, het is nl haldEx
HET COMMERCIELE DOEL HIERVAN IS NATURLIJK SPOILERSETJES AAN PETJES VERKOPEN. SLIMME CLUB DAT VAG.
Toch apart. Deze weegt 125 kg meer dan de TT RS en het scheelt maar 0.2 sec naar de 100.
Jammer dan de achterkant, dit had spannender gemogen, dit is gewoon de achterkant van de S3. Had wel TT RS achtige achterkant verwacht. Hij is dus ook 6000 euro goedkoper dan de TT RS, dus de nieuwprijs zal 70.000 gaan worden. Hij zal wel vrij compleet zijn, maar 8000 euro aan opties heb je nog wel nodig.
Geheel beetje jammer eigenlijk, praktisch onverkoopbaar in Nederland. Denk toch dat ik maar voor een 2e hands TT RS ga, Sepang met alu optiek, nice :)
Tandjes!! Deze is wel heel erg sexy!
Die rode kleur staat hem goed en die zilvere accenten in de diffuser voor zijn ook erg netjes. Wel jammer, maar begrijpelijk, dat hier niet de bekende dubbele RS uitlaten onder hangen. Maar wat een bommetje ook joh, 4,6 naar de 100!
komop mensen is dit model al niet wat ver op leeftijd?
Ok allemaal spannende cijfers, maar deze auto is echt op leeftijd.
@tom307: Audi brengt RS modellen (bijna) altijd pas uit aan het einde van de levenscyclus van een model. Kijk maar eens wanneer in het verleden de RS4 & RS6 op de markt verschenen.
Waarom zegt iedereen dat de 1M coupe een lesje moet leren aan de RS3?
Een 135i/Focus RS etc is al sneller…
Op een rij: 340 pk bijna 1600kilo en quattro EN audi dat een gewoonte heeft om vaak minder PK te leveren dan werkelijk.
– S3 – 265 pk -> 240pk dyno
– RS4 – 420pk -> 380pk dyno
– Rs5 – 450 pk-> Laatst hier nog artikel op autoblog dat hij minder leverde…
De 35i motoren leveren stock ipv 306pk tegen de 330pk op de achterwielen.
Een Focus RS 305pk maar aanzienlijk minder gewicht en minder verlies op zijn wieltjes.
Die 0 -100 is dus alleen maar indrukwekkend vanwege Quattro. Dus ik zou zeggen verkijk je niet alleen op deze cijfers, want daarna stelt hij weinig voor kan ik zeggen uit ervaring met de TTRS.
@rhyo: Grootste gedeelte van versnellen zit je toch binnen de 0-100 kmh. Daarboven versnel af en toe.
@jimmy: Goh? Ja woon werk verkeer in de stad? Maar er zijn ook mensen die naar het circuit gaan… en zich in Duitsland kunnen vermaken.
@rhyo: Grootste gedeelte van versnellen zit je toch binnen de 0-100 kmh. Daarboven versnel af en toe.
Tja, het is en blijft maar een Audi!
Ik denk niet dat hij me op zou vallen als hij langs zou rijden. Tenzij hij vol gas geeft natuurlijk.
@Citrofiel: dat is de bedoeling van RS modellen ;)
@jimmy: Bleurgh, saai. ;)
Nederland: €65255,- denk ik ongeveer. Heb gekeken hoeveel duurder de S3 sportback hier is t.o.v. Duitsland en dat gebruikt voor de Nederlandse prijs van de RS3. Voor een S3 Sportback hier heb je in Duitslands de RS3.
@Lucb: vergeet niet dat de RS3 veel onzuiniger is dan de S3 en dus ook een veel hogere co2-belasting gaat krijgen in Nederland. Dat kan duizenden euro’s schelen.
@Lucb: De prijs in Nederland is €68.900,-
@ Citrofiel, helemaal gelijk in. Echt bijzonder is het noet.
2.5 liter turbo vijfcilinder :D :D Ik zeg doen gelukkig geen 2.0 turbo naaimachine maar een lekker 5 cilinder
@Flamingo
Ik bedoel gewicht (verschil 125kg) en luchtwrijving. A3 heeft een veel groter frontoppervlak.
Rare is dat Audi voor de voorwielaangedreven TT met 160pk sterke 1.8tfsi een acceleratie van 7,2 sec van 0-100 opgeeft.
En voor de 160pk sterke A3 Sportback (die ik gechipped zelf rijd)7,8 sec opgeeft.
Dat zijn 6 tienden verschil in het voordeel van de TT, terwijl Audi voor de TTRS en RS3 dezelfde sprintwaarden opgeeft… rara wat klopt hier niet?
Tijd om deze motor in een A4 avant te lepelen!
tja, wat gaat dat kosten 68.900euro, nog wat extra’tjes erop en hup bij audi zit je zo op de 90.000 euro. suc6 met je A3.
neemt niet weg dat ik de sportback een mooie auto vind, maar kwa prijzen zijn ze bij AUDI totaal de wegkwijt.
En we hebben een prijs: 68.900 euro. Hiervoor mag je de RS3 vanaf april 2011 bij de dealer komen ophalen.
Op autoweek staat de vanafprijs. 68.900 euro’s !?!?!?!?!? Voor een A3 ?!?!?!?!?!?
@Burdy: Hier dus ook……
@Burdy: Tis natuurlijk niet de bedoeling dat sjon en amhed ook een RS3 nieuw kopen.
70.000 euro voor een RS 3… Dat is behoorlijk aan de prijs!
Tja, met de volgende bijna wel verplichte opties voor deze autos wordt het behoorlijk prijzig:
Schaalstoelen: 3800
19″ ipv 18″: 2500
Navigatie: 3400
Bose: 1000
Optiek alu: 1300
Totaal opties: 12000
Totaal: 69000 + 12000 = 81.000
@Joerek:
81000 is best veel geld. Maar je blijft wel anoniem genieten. Als je hem bij MTM langs brengt kun je ook supercars met pesten…Ik zou zelf eerder voor een zeer nette Tweedehands M3 kijken!
@Joerek: Die Bose troep is z’n meerprijs echt niet waard, het klinkt slechts marginaal beter dan de standaard 10 speakers (inclusief de subwoofer dacht ik) …
En de Navi kun je in een pakket vast goedkoper krijgen als je 70K neerlegt.
Now where talking! De topper in zijn klasse! Alleen jammer van die uitlaten idd. Maar dat kan snel gefixed worden als MTM zijn eigen RVS-uitlaatje uitbrengt, beetje zoals deze:
En geen zorgen over de prijs, deze RS 3 is alleen voor de échte puristen en zal dus aardig exclusief blijfen denk ik!
@Tommy2: ik zat er ook aan te denken, deze is nog niet eens het S-logo waardig?! en als je zo’n fantastisch blok erin legt mogen die pypjes er ook gewoon bij ;)
Hij is wel super gaaf.
Hij is net een prijsklasse te pittig. Inderdaad met opties erbij wordt het duur maar wel super gave en pittige auto.
Voorlopig houd ik het even bij mij S3 die ik op dit moment aan het uitzoeken en bestellen ben.
hij is zeeeeeeeeeker vet.
echt ik vind hem cool.
mooie sound, mooi vermogen, mooi design.
en de prijs van 70 ruggen maakt dan ook niet uit.
mensen zeggen: ooohjawel want dit en dat.
wacht maar tot je hem langs ziet rijden, dan praten we verder.
@philipzuidijk: kun je lang wachten.. 1 het ding zal erg weinig verkocht worden en 2 mocht er ooit een langskomen dan denk je er niets van, just another A3. Stompzinnig prijskaartje voor zo’n auto. Voor dat geld kun je bijna een Evora kopen… Zoals we zagen zit je met wat normale extra’s gewoon op meer dan 80mille… dan heb je meer dan 1 steekje los.
@w0o0dy: oneens. Deze wagen is namelijk ook nog eens praktisch en kun je aantrekken naar je werk.
@w0o0dy: voor mensen die geld zat hebben maakt zo’n auto niet uit, dus denk dat hij zijn targets wel gaat halen, het is immers een hot hatch.
Prijs in België is weer niet belangrijk genoeg zeker voor de Hollanders?
@Tom: onder de 55K wrs , duitsland heeft 19%BTW belgië 21% zal dus niet zoveel schelen vd duitse prijs
@Tom: haha, BUUUUURN :D Idd, en de Nederlanders maar lachen met ons domme Belgen, haha, wie betaalt er lekker veel bijtelling, doe mij maar gewoon BIV en wegenbelasting gebaseerd op motorinhoud :D En maar zeiken, voor dat geld heb je nu eenmaal ook een…8-) Nou moe, in normale landen zit dat qua prijs,kwaliteit,power,interieurafwerking en veiligheid wel meer dan snor :D Voor 15k heb je zelfs bij Audi een hele hoop coole opties xD Wel zuur dat je dat dan moet afgeven aan Den Haag… Vive la Belgique :D
on topic: VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEET, zo jammer dat ie niet als 3-deurs komt en enkel als SB :( Maar toch, geweldig bruut en ingetogen tegelijk :) Zo hoort het, weer klasse van Audi. En op audi.de staat ie met de Optikpaketen Schwarz Audi exclusive en Aluminium matt, en dat dan idd met dubbele matzwarte ovale uitlaten en zwarte dakreling, wat een beest :D
1600kg voor een a3??? Ik vond de A1 al zwaar met 1140kg. En 70k daar kan je ook een leuke A7 van kopen!
super bruut ding , 340PK :o , kvraag me af hoe dit ding doet tegen een M3/rs5 op een circuit
Hopelijk komt er ook een hatchback want deze vind ik wat uit verhouding! :?
wanneer komt de 2 deurs rs3, dan word het ook interessant voor mij! tot nu toe ziet t er heel goed uit…!
@Jipp: Tuurlijk ziet het er goed uit van jou … we hadden niets anders verwacht hoor.
@ben: ik rij een 2 deurs, en zou als ik zo’n ding zou kopen ook voor de 2 deurs gaan, de 4 deurs vind ik minder dan de 2 deurs.
@Jipp: +1…. 2 deurs is alleen onhandig als je de int weekend oid mensen moet in en uit laten stappen en je dus zelf of bijrijder een heel tijd moeten in en uitstappen,.. maar affijn, beter dat dan de sportback
@Zjonnie: daarom, en ik heb me voorgenomen om totdat ik papa word geen 4 deurs te nemen. En de enige keer dat ik mensen achterin heb in het weekend is wanneer ik moet rijden voor het hockeyteam en dat komt ook niet heel vaak voor.
@Zjonnie: beetje dubbelposten helpt niet hoor; de SB blijft mooier & praktischer :P
@Dawg: practischer misschien wel, maar mooier als een 3 deurs?, nee dat niet..
Echt he, mensen die zeuren over de prijs.
De mensen die zo’n ding kopen zijn of:
– Hardcore Audi A3 geil
– Mensen met meerdere auto’s
Wat maakt jullie eigenlijk de prijs uit?
@JamesBond007: en als ze zo’n auto kopen, hebben ze geld zat…
@JamesBond007: nope, hardcore 5 cilinder geil ;)
Hele vette bak, maar voor bijna 70k..nee. Kun je net zo goed een wat minder A3 Sportback met Quattro nemen, RS-spoilerpakketje, Rs-Velgjes en hop ermee naar een goede tuner die dit vermogen er makkelijk uithaalt. Dat is nog steeds een dure grap maar heel wat minder dan deze RS3.
Overigens, als je het geld hebt en bent fervent Audi-fanaat dan is zo’n RS3 helemaal niet zo gek.
Als je de ruimte van een A4/A6/A7/A8 niet per se nodig hebt is dit veeelee malen leuker!
Toch vet van Audi dat ze met dit soort speeltjes blijven komen, misschien wel een beetje laat aangezien de A3 over niet al te lange tijd wordt vervangen (toch?)
Wat een bruut ding!
Ziet er goed uit en er zit wel een heel krachtige motor in…
Best wel jammer dat het zo lang moest duren.. ook redelijk prijzig als je het mij vraagt.. voor dat geld kan je ook best wel wat andere dingen kopen…
Een sportieve auto met een automaat? Het zal er allemaal best wel prima uitzien enzo, lekker rijden, maar zonder handbak is het gewoon een prutauto!
@Cantago:
Dus alle Ferrari’s zijn prut? Aangezien die helemaal geen handbak meer maken.
Ik vind het juist een pluspunt.
Automaat: Sneller,beter,meer comfort.. Ga zo maar door.
Handbak: Lekkere bezigheid zo roeren in je pan, lekker rauw?
Enige reden waarom je nog schakel zou nemen in ons landje is -> goedkoper of wordt niet in automaat geleverd zoals sommige Porsche’s enzo
@rhyo: voor sommigen mensen is het nodig , kbegrijp waarom :) al zou ik een automaat niet erg vinden
@rhyo: Alle Ferrari’s zijn prutauto’s hoor je mij niet zeggen. Ferrari’s hebben eigenschappen die het missen van een handbak compenseren, dingen die heel veel andere auto’s niet hebben. Maar ik vind het wel jammer van Ferrari dat ze niet een pure rijdersauto maken.
Handbak: Lekkere bezigheid zo roeren in je pan, lekker rauw? Niet alleen lekker rauw, ook een uitdaging voor jezelf qua timing! Een sportauto is niet bedoeld voor comfort, maar meer voor plezier en uitdaging. En in mijn ogen krijg je dat bij een handbak eerder dan bij een automaat. (Hoewel een automaat als in de 458 ook behoorlijk gaaf is;))Het is maar zelden nodig dat je ECHT de snelste moet zijn, dus ik kan nog wel meer dan één reden bedenken om een handbak te willen!
@rhyo: een automaat neemt toch heel het rijplezier af, oke in de file zoals hier in NL is het idd makkelijker en/of fijner, maar persoonlijk schakel ik liever zelf dan dat een af andere s-tronic/dsg bak dat voor mij doet,.. dan wordt autorijden in mijn ogen saai..
@Zjonnie: Helemaal mee eens, hoewel ik wel moet zeggen dat ik schakelen in de file niet erg vind, Houdt me bezig en wakker en zorgt er dus voor dat ik anticipeer op het verkeer in plaats van half slapend degene voor me volg. Wat ook weer meer kans op ongelukken meebrengt (Hoewel dat misschien wat ver gezocht is…)
@rhyo: ik zat zo de reacties nog eens door te lezen, en wil toch nog even een linkje leggen naar de review van Autoblog over de R8 V10. Daarin komt duidelijk naar voren dat de automaat een hoop irritatie opwekt en juist niet comfortabeler is dan de handbak. Daarnaast moet ik de eerste automaat die soepeler schakelt dan ik met een handbak kan nog tegenkomen (CVT’s ed niet meegerekend). Daarnaast: als een auto alleen leverbaar is met automaat dan kun je ipv de auto toch kopen ook gewoon een andere auto kopen die wel met handbak leverbaar is. Dus een argument om een automaat te kopen is het niet.
Verbazingwekkend hoeveel reacties mijn korte commentaarzinnetje teweeg bracht btw!
@Cantago: quattro + s-tronic is een combo die jou keer op keer het nakijken geeft, maar amuseer je vooral met je handbak en blijf gerust bij je “een automaat is voor opoe”… Welkom in de 21ste eeuw man!!!
@nomar: die geeft mij het nakijken? In wat? Snelheid? Ligt ook aan de motor in je auto en nog vele andere factoren, mocht snelheid überhaupt zo belangrijk zijn. Plezier dan? Absoluut niet. Een een automaat is een prima keuze voor opoes die niet meer in staat zijn zelf te schakelen ja. Ik denk vast aan de 22e eeuw, waarin mensen weer plezier mogen maken in plaats van alleen aan boete’s, drempels en CO2 uitstoot mogen denken.
@Cantago:
Beetje late reactie, maar.. laten we het houden op meningsverschillen. Mij bevalt een M3 DCT geweldig.
Maar wat plezier betreft dit en dat gaan we maar beter niet over dicusseren :)
Maar 1 ding is een feit -> Automaat is sneller (tegenwoordig).
Wat snel is levert voor de ander ook plezier op.
@Rhyo: Dat iets bevalt wil niet zeggen dat er niks beters is;) Maar sneller is een automaat vaak wel! Valt niks over te zeggen. Alleen als ik dan in de Opel Meriva automaat van mn opa stap dan krijg ik alweer een hartverzakking als dat ding niet kan kiezen in welke versnelling hij moet, of als hij weer eens te laat ziet dat ik in wil halen… Om te janken is het! Maar gelukkig staat iedereen vrij om te kiezen wat hij wil;) Automaat of handbak!
@Cantago: Haha. Ja nee kijk het moet wel een ‘goede’ auto zijn voor automaat. Ik weet zelf niet hoe die van de R8 is hoor, maar dat hij rauw is past wel bij de auto. Kijk een 7 serie, s klasse, a8 Etc zijn niet leverbaar in schakel. Waarom.. -> comfort. Dus het hangt echt van de auto af. Een M5 rijdt toch erg lekker, maar indien je hem op 507pk zet en de versnellingbak aanpast ( je hebt veeeeel standen), dan rijdt hij stuk sportiever.
@Cantago: en alle jag’s zijn ook prut?
@Jipp: Lees eens even wat ik zeg man. Jaguars zijn niet bedoeld als sportieve auto’s, ze hebben vaak wel een sportief tintje maar zijn tegenwoordig veel meer gericht op de luxe wereld en op wat audere mannen. De gemiddelde 20-30 jarige koopt eerder een Audi A3 en gaat daar lekker sportief mee rijden dan dat hij een Jaguar koopt om daar mee zo comfortabel van A naar B te komen. Een Jaguar is zeker niet prut, misschien als sportauto, maar daar is hij niet voor gebouwd. Hij doet goed waar hij voor gebouwd is. Een A3 doet dat in mijn ogen niet met een automaat. Sneller weg bij het stoplicht of niet.
@Cantago: schrijf ik nu oud met een a? Dat is wel echt erg…
Erg mooi maar mis paar dingen; uitgeklopte spatborden ala RS6 en RS5 en die uitlaten achter zijn totaal niet onderscheidend. Daar hoort een ovale links en eentje rechts te hangen. Dat stukje zilver op de achterspoiler snap ik niet
Al die vernieuwing ik word er bang van! Maar wel een gave bak natuurlijk.
Optie: Mistlampen voor – €1200,- ???
Of zie ik ze over het hoofd?
de grijze tupperware in kleur spuiten en dan neem ik hem mee :D
70000 voor een verouderd model.ZOn auto koop je toch niet als je weet dat er i 2011 een nieuw model komt.Wel leuke motor.
@mb man:
Nieuwe model komt pas 2012/2013
@Erik: 8 jaar is best veel tegenwoordig voor een modellemlijn.
70.000 voor die prijs heb je in België een premium sportsedan.
@SHFT:
Wat niet wegneemt dat ik het een leuke wagen vind!
@SHFT: maar in belgie kost die wrs ook 55K eh !
1. Waarom alleen als Sportback en niet als gewone driedeurs?
2. 70.000 euro voor een opgeleukte A3?!
Maar het zal ongetwijfeld niet slecht rijden, maar ik denk dat er voor dat geld toch wel leukere auto’s te vinden moeten zijn, al dan niet tweedehands.
70K + opties voor 85K rij je dus de showroom uit. Nog net iets minder dan een TT-RS, die rijd je ook niet fatsoenlijk voor minder dan 90K… Ongelooflijke prijzen. Ik hou het nog even bij mijn golf.
Bijna 70 ruggen voor een omgekatte Golf? Dan ben je niet goed bij je paasei als je dat gaat uitgeven voor een Audi. Het design klopt niet, de A3 is gewoon lelijk, en het is zeker stijlloos. Maar ja, dat kun je van petjes niet verwachten. En ja, de echte petjes kunnen zo’n ding niet betalen en de lui die het wel kunnen die denken wel 10 keer na voor ze in een A3-tje stappen. Hoe snel en duur hij ook is, het is en blijft maar een Audi.
Hij zal best wel goed rijden en sturen maar ik kan het idiote bedrag van 70k niet rijmen. Dan zoek ik wel iets anders wat meer stijl heeft.
@Dennis: je trapauto?
@Dennis: Wat met een R8? S8? RS6? Ook ‘slechts’ een Audi? Waarom een E-break verkiezen boven een A6? Je kan Audi lelijk en misvormd noemen… maar het ‘maar’ een Audi noemen vind ik een nogal gedurft.
@Dennis: Totdat je een vriendin krijgt die wel stijl heeft ;)
RS3 is zeker z’n prijs waard, ook al lijkt het een verouderde A3! Je hebt een potente 5-cilinder turbo, een haldex gen. IV, een carosserie uit hoofdzakelijk Alu en hier en daar carbonverstevigingen, bredere spoorbreedte, 7 traps s-tronic, aangepast onderstel, aangepast remsysteem, …
Verder is de RS3 een mooi alternatief t.o.v. de TT RS, indien je ook belang hecht aan iets meer ruimte (bv 5 zitplaatsen).
Prestaties van de RS3 s-tronic zijn nagenoeg idem als de TT RS met manuele bak (alhoewel, bij hogere snelheden gaat de TT het pleit winnen).
De TT RS s-tronic is nog sneller onderin.
Van 0-100 krijgt zelfs een BMW M3 ~1s achterstand te verwerken (dankzij het Haldex Quattro systeem van RS3/TT RS).
tss. 100 en 200 maakt de M3 ongeveer een 0,5s terug goed
Dit bij droog weer en in rechte lijn.
Verschillen nemen toe bij slipperige wegomstandigheden (in het voordeel van de RS’en).
Pas ergens boven de 200 km/h zal de M3 de TT RS en de RS3 kunnen aftroeven…
Wat ik ook aprecieer van een RS3, is de mogelijkheid om discreet ten tonele te verschijnen (tenzij je opteert voor een opvallend kleurtje, Alu omlijstingen aan luchtinlaten, …)
De dubbele uitlaat aan 1 zijde had ik dan graag iets minder discreet gezien.
2 vuistdikke ovalen uitlaten (1/zijde) hadden deze wagen nog meer tot z’n recht laten komen.
Doe mij toch maar een 1M coupé, die schijnt alle verwachtingen meer dan in te gaan lossen. Rijdynamiek waar om het even welke Audi alleen maar kan van dromen. Kan mij het wat schelen dat de Audi net iets rapper van zijn plaats wegkomt. Rijplezier is zoveel meer dan alleen maar snel kunnen vertrekken.
Mijn fav, totdat ik de prijs zag, 68.900 euro!!! Auw
@M3Power79: Heb jij de RS3 al gereden dan? Lijkt me niet waarschijnlijk aangezien de RS3 nog niet op de weg rijdt. (Of wel soms?)
Het is wel heel makkelijk om het merk BMW weer eens op te hemelen met nietbestaande en onbekende “feiten”. Denk jij nu werkelijk dat je met een Audi geen “rijplezier” kan hebben? Ik durf te wedden (en ik spreek ook nog eens uit ervaring) dat je met een Audi RS4 minstens zo hard een snelle bocht kunt maken dan dat je dat doet met een BMW M3.
En een opgevoerde Audi A3 oogt tenminste niet verwijfd. Een 1-serie met M-badge wel. Maar dat is een geheel andere discussie. :)
@Benz..: ben het volledig met je eens, daarbij zal hij zelf ook nog niet met en 1 serie m hebben gereden en baseert hij zijn uitspraken op zijn mening en voorkeur.
Video staat online: http://www.autojunk.nl/2010/11/audi-rs3-sportback
De eerste rs4 ( 2000 rs4 avant ), had toch ook zo’n uitlaat.
@Jipp: Tja, zo zie ik het dan.. Een ieder houdt er weer een andere mening op na. Dat mag. (is niet verboden immers.) Kom dan echter niet met lulkoek aan, dat doorzie ik meestal wel. :)
Ik rijd als daily driver een RWD auto en dat rijdt meer dan prima. Wanneer het echt glad gaat worden en het gaat sneeuwen dan haal ik m’n G-wagon van stal en zal deze gaan gebruiken als daily driver.. Mijn ervaring is dat je dan gewoon wat meer zekerheid hebt. Ook in de bochten! Al is het zwaartepunt van zo’n zeecontainer toch nog nét wat hoger dan die van m’n S-klasse.
mmmmmmmm, met deze even langs MTM en gaan met die banaan
nee man,
dit is niet de naam rs waardig.
doe dit maar gewoon S3 en dan geen RS zoals de eerdere modellen.
een RS hoort extreem te zijn in alle opzichten.
het uiterlijk lijkt behoorlijk normaal.(voor de titel RS)
en motorisch is hij wel leuk maar voor dat gewicht…
oe die gaat leuk en vaak worden opgevoerd
mtm abt succes
@Rhyo – raar hoor dat je zegt dat een S3 op Dyno’s 240 pk haalt ipv de vermelde 265. Ga maar eens op een S forum lezen zou ik zeggen. Mijn Dyno test erwees trouwens 283 pk.
Daar zal natuurlijk wel een afwijking in zijn, maar goed de beste man die mijn S3 rolde vroeg in ieder geval of er al motorische tuning was doorgevoerd (wat niet het geval was).
ONTOPIC – Moeilijk geval de RS3 :
– inmiddels toch wel een oud model
– Sportback valt me tegen
– Gewicht is nog een stuk hoger dan de S3 (1420kg althans de mijne)
+ Motor met veel potentie (en na tuning nog meer)
+ Fantastische combi van luxe/power/veiligheid/zuinigheid – heerlijke reisauto
Enfin dikke kans dat ik serieus naar de RS3 ga kijken en een testrit ga doen, de S is inmiddels toch al zijn 5de jaar aan het naderen.