Elektrisch rijden is moord. Of niet?

Auteur: , 84 Reacties

Zitten de accu’s van elektrische auto’s vol superdoodvermoorde kalfjes?

Tesla dashboard

Elektrisch rijden is voor hippies, vegetariërs en belastingontduikers, dat weten we allemaal. Tenminste, dat leken we allemaal te weten. Want het televisieprogramma Rambam liet vorige maand zien dat je als vegetariër misschien beter geen elektrische apparaten meer kunt gebruiken. Uit het stopcontact komen namelijk dode kalfjes. Hoe zit dat?

Diermeel
Om groene stroom op te wekken, kun je natuurlijk gebruikmaken van zonnepanelen of windmolens. Er wordt echter ook gebruik gemaakt van biomassa. In theorie is dat stroom opwekken door gebruik te maken van natuurlijke afvalstoffen. In de praktijk betekent het bijvoorbeeld dat Canadese bossen worden gekapt en naar Nederland worden gevaren om hier als biomassa meegestookt te worden in kolencentrales, zodat de energie die dat oplevert ‘groene stroom’ kan worden genoemd.
Uit onderzoek van Rambam bleek echter dat er ook een andere vorm van biomassa bestaat, een vorm die heel eufemistisch ‘diermeel’ wordt genoemd. Dode dieren worden naar destructiebedrijven gebracht om er groene stroom mee op te wekken. Dat zou tot daar aan toe zijn als het om dieren ging die na een mooi leven van ouderdom sterven, maar dat blijkt niet het geval. Presentatrice Krista Arriëns van Rambam: ‘Melkkoeien moeten ieder jaar een kalfje krijgen om hun melkproductie op gang te houden. De koekalfjes zijn geld waard omdat ze melk kunnen gaan produceren, maar de stierkalfjes hebben minder waarde. Te lichte stierkalfjes zijn economisch niet rendabel en worden daarom meteen gedood. Weinig boeren willen hier open en eerlijk over praten, maar met de verborgen camera vertelden verschillende boeren dat de stierkalfjes worden geëuthanaseerd en naar Rendac gaan, het landelijke destructiebedrijf.’

Dierentuin voor dode kalfjes
Onder meer bij E.ON, Delta, Fenor, HVC Energie en United Consumers bestaat de kans dat er dode stierkalfjes uit je stopcontact stromen. Naar aanleiding daarvan vroegen we ons af hoe dat eigenlijk bij de laadstations voor elektrische auto’s zit. Is het accupakket van je Tesla een soort dierentuin voor dode kalfjes? Het antwoord daarop is eenvoudig: dat ligt eraan waar je de accu’s oplaadt.
De superchargers van Tesla lijken een goede plek om je accu’s op te laden. ‘Wij werken met leveranciers die energie opwekken uit zon en wind,’ zegt woordvoerder Berith Behrens. Een van die leveranciers is Van de bron, en die wordt ook door Rambam expliciet genoemd als leverancier die niet meedoet aan deze praktijken. Ook bij de laadstations van Fastned kun je met een gerust hart de stekker in je elektrische auto steken. Woordvoerster Kyra Hartlief: ‘Bij Fastned laad je je auto op met groene stroom. De zonnepanelen op het dak van onze stations leveren stroom voor twee tot drie laadbeurten per dag. De rest van de stroom is van Greenchoice en dan specifiek van Windmolenpark Sternwolde bij Zeewolde.’

Een vergelijkbaar hoera-verhaal heeft Allego, dat sinds kort samenwerkt met BMW. Allego en BMW willen ondernemingen in Nederland ‘een complete oplossing voor het verduurzamen van hun wagenpark’ bieden. Daarbij is Allego verantwoordelijk voor de ‘laadinfrastructuur’; de palen dus. Jorrit Zijdewind van Allego: ‘Wij als Allego zijn een Charge Point Operator. Deze rol pakken we heel puur op. We brengen een bedrag in rekening voor het gebruikmaken van de infrastructuur. Voor de stroom hebben wij op ons eigen laadnetwerk een partner die dit volledig op zich neemt, en dat is Van de bron.’ De leverancier die Tesla ook gebruikt dus en dat is in dit geval goed nieuws.

‘Really shocking’
Eind goed, al goed? Nou, nee. Woordvoerster Estee Chaikin van NewMotion vindt het weliswaar ‘really shocking’ om te horen dat op deze manier groene stroom wordt opgewekt, maar tegelijkertijd kan ze niet uitsluiten dat de meer dan 30.000 laadpalen van NewMotion stroom leveren die met behulp van diermeel wordt opgewekt. Sterker nog, de NewMotion-palen leveren niet eens allemaal groene stroom. ‘We hebben geen directe link met een energieleverancier,’ vertelt ze. ‘We vergroenen grijze stroom wel met behulp van groencertificaten, die ook wel GvO’s of Garanties van Oorsprong worden genoemd.’ Echt groen is dat natuurlijk niet. Bovendien heeft NewMotion feitelijk GEEN IDEE waar de stroom voor die 30.000 laadpalen vandaan komt.

Tesla met windmolens

‘We weten het niet’
Zo’n zelfde verhaal gaat op voor het nieuwe netwerk van laadpalen dat Audi, Porsche, BMW, Mercedes en Ford opzetten. Dat moet volgens de merken ‘de krachtigste elektrische laadinfrastructuur in Europa’ worden. Daartoe is de bouw van zo’n 400 ultrasnelle laadstations in Europa gepland. We vroegen Audi, BMW en Mercedes of die laadstations van groene stroom worden voorzien en of het gebruik van diermeel daarbij wordt uitgesloten. Wat volgde was een verpletterende stilte die ondanks herhaalde vragen wekenlang aanhield. Als er na drie weken nog geen antwoord is, lijkt het een veilige aanname dat er geen antwoord meer komt en dat de merken kennelijk geen flauw idee hebben hoe de stations van stroom worden voorzien. Ard van den Eijnde van Pon: ‘Dat er van Audi geen antwoord komt komt, okay, dat lijkt me een veilige aanname. Maar dat men geen flauw idee heeft, zou ik niet zo durven stellen, want dat weten jij en ik niet.’

‘Groene stroom is een breed begrip’
Even later meldt Van den Eijnde zich met een toevoeging: ‘Groene stroom is een breed begrip waar op allerhande verschillende manieren invulling aan kan worden gegeven. Wat groen is en wat niet, was in het verleden niet altijd helemaal duidelijk, omdat je bijna altijd met heel complexe ketens te maken hebt. De Europese Commissie probeerde in haar Renewable Energy Directive in 2009 een voorzet te geven hoe die ketens in elkaar zouden moeten zitten voor de verschillende hernieuwbare brandstoffen en wat je daar dan aan duurzaamheid van mag verwachten. Per EU land wordt vanuit deze richtlijn weer een nationale omzetting georganiseerd. Deze EU richtlijn was niet perfect en daarom wordt hij binnenkort ook herzien. Of daar dan nog steeds dierlijk afval als “hernieuwbare brandstof” mogelijk is weten wij niet, want de richtlijn is nog niet definitief.’
Hij vervolgt: ’Wij kunnen als Nederlandse importeur van Audi geen uitspraken doen over welke soort groene stroom Audi AG voor het Duitse snellaadpark gaat gebruiken, maar gaan er wel vanuit dat daar certificatie conform EU richtlijnen aan ten grondslag ligt. Voor Nederland speelt dit hele verhaal trouwens niet. De groene stroom die wij als Pon aan onze klanten aanbieden in combinatie met verkochte E-voertuigen betreft gecertificeerde Hollandse Wind van Eneco. Hierbij vindt geen enkele vorm van verbranding van brandstoffen plaats.’
Opmerkelijk is wel dat Van den Eijnde nu spreekt over het ‘Duitse snellaadpark’, want in eerdere persberichten ging het dus over ‘de krachtigste elektrische laadinfrastructuur in Europa’. Even opvallend is dat hij het opstoken van dode kalfjes in een elektrische Audi niet expliciet uitsluit. Het is echter wel positief dat men ons alsnog een antwoord gaf, waar de overige Duitse merken zich compleet in stilte omgaven, wat geen goed signaal kan zijn.

Merkwaardige kramp
Gek genoeg schieten zowel de laadpaalboeren als de importeurs in een merkwaardige kramp als we naar de herkomst van de energie vragen. Dat is gek, omdat je zou denken dat juist zij het belangrijk vinden om te laten zien dat elektrische auto’s ook daadwerkelijk duurzaam zijn. Daar gaat het toch om? We hadden bijvoorbeeld weleens vernomen dat biomassa niet de meest effectieve manier is om energie op te wekken, maar niemand kon of wilde ons voorrekenen hoeveel kilometer je elektrische auto rijdt op één vermoord kalfje, of desnoods op één omgehakte boom. NewMotion liet weliswaar weten deze praktijken schokkend te vinden, maar voegt er niet aan toe dat het zich in gaat zetten om te zorgen dat zulke stroom dan niet meer via hun laadpalen geleverd wordt. Audi, BMW en Mercedes hebben zich zelfs niet uitgesproken tegen het gebruik van diermeel.

En wat wij vinden? Het mag duidelijk zijn dat we meer liefde hebben voor een fraaie klassieker of een brullende V12 dan voor een elektrische auto. Maar voor de dagelijkse boodschappen en voor dom van A naar B rijden hebben we niets tegen dit soort elektrisch vervoer. Er zijn zelfs een paar redacteuren die er best eentje zouden willen hebben. Maar laat het dan wel een elektrowaggie zijn waarvan de accu wordt geladen met zon en wind, en niet eentje waarvan de batterijen een massagraf zijn voor dode dieren die geen economisch nut dienen.

Foto’s: Luuk van Kaathoven



84 reacties

Ben ik de enige als ik zeg dat het me eigenlijk niet veel uitmaakt waar de stroom vandaan komt, omdat we overal we mee bezeikt worden? Stroom, voedsel, kleding enz. Zolang kapitalisten (bijv. Musk) niet anders gaan denken en echte groene intiatieven introduceren, zijn we slaaf van de rijken der aarde.
@sleurs: als iedereen zo bekrompen nadenkt als jij nu doet gaat er natuurlijk nooit iets veranderen. Waarom moeten we altijd maar afhankelijk zijn van anderen?
Lever lekker je eigen energie op, ga een haas schieten in het bos, of koop een spinnenwiel. Niemand die je dan nog bezeikt.
@badmat: haha de verandermanager: als het maar anders is, is het beter. Succes
@badmat: Geen van de ideeën die je noemt zijn voldoende om m’n Tesla van stroom te voorzien. Nog meer suggesties?
Natuurlijk is verandering goed, maar je mag zelf ook blijven nadenken hoor. Dus staat er niet altijd wat er staat, is ‘groen’ bij lange na niet altijd ‘groen’, en weet werkelijk niemand in Nederland waar de stroom vandaan komt die uit zijn stopcontact komt.
@potver7: ha ha, grapjas. Tuurlijk Kun je met je eigen opgewekte stroom je auto opladen. Koop wat zonnepanelen.

En nee, ik had inderdaad niet verwacht dat dat kon met het schieten van een haas of met het kopen van een spinnewiel
@badmat:

Als je nu nog zonnepanelen neemt moet je ook je huis zo gaan inrichten dat je er wat aan hebt.

Het infuus waar nu elke huis zonnepaneel installatie aan hangt (salderen) gaat gewoon verdwijnen. 1 op 1 wegstrepen van de stroom is een onhoudbare situatie. Iemand moet de kosten voor de centrales enzo gaan betalen.

Het ligt nog vast tot 2020, grote kans dat het dan verdwijnt of afgebouwd wordt. Dan krijg je ineens maar een paar cent voor je kwh.

Als je je eigen zonnepanelen rendabel wilt houden in de potentiele toekomst moet je zorgen dat je die energie zelf gebruikt. Dus bijvoorbeeld overgebleven energie in een grote boiler stoppen. Hoef je er geen gas meer voor te gebruiken. Of zorg voor een grote thuis accu. Kun je daar ’s avonds van wassen/koken/Auto opladen etc.
@potver7: wat badmat ook al aangeeft, investeer in flink wat zonnepanelen op je dak en je weer waar de stroom uit je stopcontact vandaan komt.
via Android app
@joost1234: dat gaat je nog vies tegenvallen met de nieuwe ‘slimme’ meter.
@joost1234:

Zoals hierboven al staat.

Zonnepanelen zijn alleen interessant als je de energieopbrengst zelf gebruikt. Aangezien de meeste ’s avonds gebruiken vereist dat een opslagtechniek oid. Een flinke extra investering
@timberleek: Zonder opslag van elektriciteit lever je de groene stroom gewoon terug aan het net hoor. Laad je in verhouding je auto alsnog groen op.
@joost1234: ja je kan het nog steeds wegstrepen als groen, maar je betaalt er dubbel voor op dat moment.
@timberleek: Nog altijd goedkoper dan je auto voltanken met benzine, al zeker met gereduceerd nachttarief
@joost1234:

Nou ja, duizenden euro’s neerleggen voor zonnepanelen en vervolgens de stroom verschijten aan de markt en duur terugkopen lijkt me nou niet echt een slimme zet.

Plus, als iedereen ’s nachts zijn auto’s gaat opladen is het maar zien of er nog wel zo’n voordelig nachttarief is. Waarschijnlijk wordt het juist midden op de dag goedkoop om de stroom van iedereen zijn zonnepanelen kwijt te raken.
@timberleek: je verschijt het niet, bij Unive krijg je keurig te zien wat je hebt teruggeleverd en wat je hiervoor krijgt. 2e punt is waar, maar dan nog is benzine duurder (en wordt in de toekomst door schaarste steeds duurder)
@joost1234: Je kan het wel keurig zien, maar zodra salderen verdwijnt krijg je gewoon basistarief voor je opgewekte stroom overdag. En voor de ’s avonds teruggepakte stroom betaal je gewoon volle mep.

Het is overigens niet gezegd dat je niet elektrisch kan gaan rijden, maar particulier zonnepanelen kopen is met de aankomende veranderingen (mogelijk binnen 3 jaar) niet meer zo slim als voorheen.
@joost1234: Dat is niet helemaal waar!
Groene stroom dat betekent ook nog eens dat de centrale veel meer viezigheid mag uitstoten. Lekker bezig jongens, we zijn een mooi systeem aan het optuigen zo.
Ik woon in Rotterdam en kom dus niet snel bij een boer, maar eigenlijk besef ik nu pas dat ik zelden een stierenkalf zie. Ik ben vaak buiten de Randstad en toch zie je niet zo vaak als een kalf. Nu begrijp ik voor een deel waarom. Weer wat geleerd.

On topic: Dit soort praktijken moeten natuurlijk stoppen. Genoeg altenatieven voor groene energie.
@hollandsemarokkaan: is dat niet omdat jullie er shoarma en dörum van maken
@shalomleon: Je haalt nu Turken en Marokkanen door elkaar grapjas. ?
@shalomleon: dat zijn Turken. Zit een paar duizend kilometer tussen die landen. Kan jij ook niet weten.
@hollandsemarokkaan: die kalfjes gaan er sowieso aan, wat maakt het dan uit dat er energie van wordt gewonnen? Dat is toch best groen?
@lotuselises2: ik vind het best hoor
@lotuselises2: dat dacht ik ook al. Het ligt niet aan de auto industrie dat er dode kalfjes worden gebruikt, die zoekt gewoon een groene bron. Blijkbaar beslist de veeteelt of de melkboer dat stierkalfjes onrendabel zijn. Dan kun je er maar beter nog iets nuttigs mee doen als groene stroom mee opwekken toch?
@hollandsemarokkaan: Het grootste deel gaat naar de kalveropfok voor vlees. Die bedrijven zijn alleen minder open dan het gemiddelde melkveebedrijf. Daarom zie je dus minder stierkalfjes. Ze zijn er wel, alleen achter gesloten deuren (helaas).
@robert110: Het grootste gedeelte? Ik denk het niet… Maak er anders dierenvoeder van. Zelfde geldt ook voor kippen. Dat mensen het niet weten betekend niet dat mannetjes al jaren afgedankt worden in de agrarische industrie. Was vroeger ook al zo, geen boer die een stier wil ipv een koe. Zowel vlees als melk niet. I heb er geen problemen mee!
@hollandsemarokkaan: ik vind het op de eerste plaats gestoord dat hier eeb artikel over geschreven wordt!!
Maar jij snap er al helemaal niks van, een koe heeft een kalf nodig om melk te kunnen maken, als het een koe kalf is kan die aangehouden worden voor de toekomst. Maar als het stieren zijn of minder goede koe kalveren dan komt de veehandelaar ze ophalen en worden ze verhandelt. Als ze dan bij de opfok bedrijf zijn en ze worden ziek dan moeten ze idd soms plat gespoten worden omdat ze anders meer dieren ziek maken en omdat ze niet meer te redden zijn!! Dan worden ze idd afgevoerd naar de Rendac waar ze vervolgens verbrand worden en verwerkt tot diermeel, nu is het nog te gebruiken als energie bron!! Anders flikker je het gwn weg en dat is gwn verspilling!
@jens28: Bedankt voor de heldere en deels opgefokte reactie. Ik snap nergens wat van kerel. Even een nieuwe pot koffie zetten.
@hollandsemarokkaan:

Tijd geleden maat ..
Yes .. heb jou ook gemist ..
@lincoln:Ik jou ook..
Wat is die Miranda Kerr toch lekker he.
@str8six: wandelende plank met een leuk koppie.
@hollandsemarokkaan: ieder zo z’n ding, godzijdank.
@str8six: doe mij liever maar die Linda, van Rambam. Ontzettend mooie vrouw is dat zeg.
Alle geschokte reacties zijn natuurlijk bijzonder naïef. Een prachtige manier van het gebruiken van een product wat anders nutteloos is. Als we vlees en melk willen gebruiken zijn stierenkalfjes nu eenmaal een bijproduct en het zou slecht zijn om hier geen gebruik van te maken.
@tvklarenbosch: Het klinkt heel cru, maar is waarheid als een koe.

Eigenlijk zouden we mensen af en toe ook wat meer op die manier moeten behandelen, begrijp mij niet verkeerd, mijn inziens heeft iedereen recht op fijn leven, maar de drang om iedereen eeuwig in leven te houden wordt uiteindelijk de dood van ons allen. Zo gek zou het niet zijn om te zeggen; na je 80ste wordt je enkel behandelt zodat je niet lijdt, maar de doelstelling is niet meer complete genezing. Maar goed, nu dwaal ik af.
@yupyup: veel artsen pleiten daarvoor. Aan de andere kant moeten mensen zelf de keuze kunnen maken. Als dit niet kan is het een ander verhaal, maar zolang het kan moet men het zelf weten.
@yupyup: dat wordt natuurlijk al lang en breed zo gedaan. Er wordt alleen niet al open over gesproken want dat is zogenaamd niet etisch. Eigenlijk bloedlink want we moeten wel steeds langer werken. Ik zou het erg prettig vinden als ik straks op mijn pensioenleeftijd van 70 jaar nog 25 jaar van mijn pensioen mag genieten en niet de leeftijd voor een “voltooid leven” op 70 jaar is blijven steken.
@tvklarenbosch: precies. Wat een hypocriete reacties allemaal. Altijd interessant hoe mensen reageren als ze achter het groene gordijn kijken. Zo werkt het in de voedsel industrie. Grappig dat er meteen wordt gekeken naar mensen die elektrische auto’s rijden. Als ik een vegetarische pizza bak maak ik dus ook gebruik van die dieronvriendelijke stroom?
Je kan dan beter geen zuivelproducten gebruiken want daar begint het probleem.
Zonnepanelen is eigenlijk ook niet veel meer dan luchtverontreiniging exporteren naar China. In Nederland werkt een paneel dat niet perfect ligt en op een slechte omvormer zit uiterst inefficiënt. Windmolens worden soms ook vervangen ver voor hun ecologische terugverdientijd. Het is allemaal niet zo eenvoudig.
Echter, in een wijk kan je beter 50 Tesla’s hebben dan 50 TDI’tjes. Kernenergie en aardgas kan ze dan (van verweg) netjes van energie voorzien.
@defl8: Stop dan ook maar meteen met vlees, want ook daar worden dieren doodgemaakt. Kan je ook niet meer paardrijden want ook daar is het niet pluis. Stop ook maar meteen met groente eten, want de hoeveelheid dieren die worden gedood om voor jouw een tomaat te groeien zijn ook niet op een hand te tellen. Een boterham dan maar? Kan ook niet, de hoeveelheid wild dat dood wordt gereden door een combine kan je je ook niet voorstellen.
Dode dieren en voedselproductie gaan nou eenmaal samen, dat is altijd al zo geweest.
Ik heb zelfs nog liever een twin air.
Eindelijk, een artikel die mensen iets bijbrengt over de waarheid over groene stroom. Afgezien van het feit dat de term ‘stroom’ eigenlijk al helemaal verkeerd gebruikt wordt, is ‘stroom’ ook helemaal niet te labelen. Vergelijk het met een grote benzinepijplijn waar 10 tankstations aan zitten, waarvan 1 groene. Die éne groene kan helemaal niet claimen dat hij andere benzine verkoopt omdat hij uit dezelfde pijplijn tapt. Dit zorgt ervoor dat de enige manier waarop jij als groene producent stroom als ‘groen’ kan verkopen, een papiertje is dat zegt dat jij als producent zoveel stroom in het net hebt gepompt. Het aanleggen van een aparte leiding is echt veel te duur, dus voorlopig zal het zo nog wel even blijven gaan.
@dare2think: Het feit dat de leiding gemeenschappelijk is verandert toch helemaal niets? De distributie vervuilt niet voor je stroom ;) Stel je zit bij een leverancier die 100% groene stroom levert, jij koopt al je stroom daar, dan is die 100% groen. Of je nu in de praktijk 5% van hun stroom 95% van de grijze stroom hebt gebruikt maakt geen verschil, want je leverancier heeft die hoeveelheid stroom op het net gebracht. Dat iemand anders dan 90% groene en 10% grijze stroom verbruikt omdat zijn aansluiting bij de windmolens zit maakt geen verschil. Wat een verschil zou maken is als die persoon overstapt naar de groene leverancier, want dan komt er meer groene en minder grijze stroom op het net terecht waar iedereen van af tapt. Wat je uiteindelijk tapt, maakt niet zo heel veel meer uit. Besluit: je leverancier bewust kiezen maakt wel degelijk verschil.
@amazinglaurent: Helemaal mee eens, bedankt dat je het nog eens goed herhaalt. Inderdaad is je keuze voor een 100% groene stroom provider nog steeds de minst slechte. Maar heb je eraan gedacht hoe de wisselspanning en de frequentie daarvan stabiel gehouden worden? Als ik mijn apparaat aansluit op het net, verandert in principe de spanning en frequentie. Er moet op hetzelfde moment ergens in een energiecentrale een generator harder gaan draaien om spanning en frequentie weer goed te krijgen. Op die manier worden deze parameters stabiel gehouden. Kan dit stabiliseren met groene stroom? Nee. Want groene stroom wordt niet opgeslagen, hoe mooi de verhalen ook klinken. De stabilisatie van de stroom gebeurt op dit moment door generators en die draaien rond in een kolencentrale. Is er ineens een piekstroom nodig, dan gaat er ergens in Nederland een batterij gasgeneratoren draaien om spanning en frequentie stabiel te houden. Bovendien is groene stroom er vaak overdag(als de zon schijnt) of als het hard waait (windmolens), dus niet constant aanwezig. Je kan als stroomprovider dus wel groene stroom het net inpompen, maar datzelfde net wordt stabiel gehouden door kolen en gas te stoken. Hoeveel mensen weten dit? Ik denk veel te weinig. Als je een praktijkvoorbeeld wilt, kijk dan naar Duitsland. Zij hebben precies deze problemen allemaal met stabilisatie en pieken door groene stroom met zon en wind. Conclusie: op dit moment kan je ‘groene’ stroom onmogelijk groen zijn
@dare2think: Klopt helemaal, maar ik denk dat met voldoende aanpassingen aan het net (en helaas knelt daar het schoentje bij oa overheden) er toch een veel groter deel van de stroom groen kan zijn. Maar 100% wordt voorlopig inderdaad lastig, daar heb je gelijk in, het probleem is groter dan enkel wat windmolens bij plaatsen helaas.
@dare2think:

Duitsland heeft al eens grote problemen gehad hierdoor. Ze wekte teveel groene stroom op. De “oplossing” was uiteindelijk de elektrische poorten naar Polen openen en hun net overbelasten.

Was politiek ook wat “spannend” achteraf
@timberleek: Niet de eerste keer dat Polen de klappen opvangt…. ;)
@dare2think: de dame van Newmotion heeft dus gewoon gelijk. Je weet niet echt waar de stroom vandaan komt.
Ben ik de enige die niks heeft gelezen maar alleen heeft ingezoomd op die chick? Is dat Emily Ratalowski of hoe je het ook schrijft
@hassani: ja ik verwacht van wel.. De enige echte..
Fossiele brandstoffen* waren voorheen, je raad het al, ooit o.a. levende organismen voordat het fossielen werden. Je kunt in alles eindeloos door redeneren maar punt blijft dat je pas duurzaam bezig bent als je je energiebehoefte kunt voorzien door rechtstreeks van de natuurlijke kernfusiecentrale (?) te halen. Biomassa is een partij onzin, als het al niet de voedselindustrie beconcurreerd, dan weet het nog bestaande natuur te vernietigen in de vorm van ontbossing voor het telen van de gewenste biomassa. Ik heb het hier eerder gezegd. Methaan is gevaarlijker broeikasgas dan koolstofdioxide, je kunt nog elektrisch rijden, maar zo lang je melk, kaas, eieren, vlees en vis blijft consumeren draag je geen ene reet bij aan het terugdringen van broeikasgassen. Check Cowspiracy op Netflix mocht je openstaan voor wat wetenschappelijke openbaring/verlichting.
Van alle energie die wordt opgewerkt uit biomassa verbranding komt echt maar 0,000001% uit de energetische waarde van koetjes en kalfjes.

Die dode beestjes meeverbranden bij de verbranding van biomassa lijkt mij eerder een vorm van (slacht)afvalverwerking dan dat ze een economisch rendabele brandstof zijn.

Maargoed, we gaan allemaal weer mee met de geknutselde linkse ophef van RamBam.
Wederom een walgelijk corrupte en zieke praktijk van een stel gewetenloze firma’s. Ben blij dat mijn waggie gewoon fatsoenlijke stroom krijgt van Fastned en de superchargers, totdat ook deze mythe weer wordt gedebunkt…
@den:
Zeg eens, hoe smaakte de biefstuk gisteren?
Wat een flut verhaal. Energie wordt geleverd. Punt. Prima dat via via allerlei zaken worden verhandeld, maar wat er uit jouw stopcontact komt weet je gewoon niet.
Ik lees Autoblog op mijn tablet, waarvan de accu is opgeladen via het stopcontact. Het zou dus zo maar kunnen dat ik nu Autoblog ben aan het lezen met door dode kalfjes opgewekte stroom. Autoblog lezen is dus net zo verwerpelijk als electrisch rijden, als ik de redenatie van dit artikel volg.
Wat een onzin. Heel Nederland sterft van de meest vreselijke sluipmoordenaars: katten, en als je die wil verbieden krijg je al die wezens die bloeden-maar-niet-doodgaan over je heen wants ”poes is liehief!!!11″”

Exact, Tesla is prima. Prima voor A naar B. Mooie, aparte autos ook nog. Over 5 jaar zo goed dat BMW alleen nog maar coating voor stopcontacten maakt, en Mercedes kappersartikelen produceert omdat NIEMAND hun downsize turbobende nog wil hebben. Daarnaast wil president Trump terug naar dikke V8 motoren, en elke goddamn bmw met downsize turbo moet gewoon 80% extra importtax betalen. Althans, ik ga een brief schrijven naar meneer Trump en weet zeker dat hij naar rede zal luisteren.
Nu graag een artikel over olie. Dan komen er pas echt vieze dingen naar voren. Niet te vergeten al die natuurrampen.
@stfu: Tsja, jouw Curver Blokker bakjes en rubberzolen zijn genaakt van gebakkenlucht. Gelukkig hebben we olie niet totaal niet nodig. Dat men er veel(!) voorzichtiger mee moet omgaan is een tweede.
Miranda kerr op de foto voor de geintresseerde
100% groene stroom bestaat niet. We hebben in Nederland 1 groot energienetwerk, waar alle aanbieders hun opgewekte stroom in pompen. Dat houdt dus in dat de stroom die uit je stopcontact komt, voor een deel dode kalfjes is, voor een deel zonne-energie, voor een deel windenergie, voor een deel door kolen gestookt, voor een deel nucleair, voor een deel gestookt op gas en ga zo maar door. Laten we het dan nog maar niet hebben over de stroom die we als Nederland ook nog eens inkopen van o.a. Duitsland, Noorwegen, Groot-Brittanië en zelfs Rusland.

Dat gezeik over “groene” en “grijze” stroom en kunnen zeggen dat je met 100% groene stroom opwekt slaat dus nergens op. Een verkooptruc die enkel en alleen gebaseerd is op het feit dat er ergens een windmolen staat te draaien, of ergens een zonnepaneel een paar zonnestralen opvangt.

En nu weer door met uw leven.
Dit is weer leuk om veganisten op een verjaardag mee te voeren
@mrrallycross: mogen die op jouw verjaardag komen?
Ik denk dat er meer vogels dood gaan door windmolens, dus laten we de balans maar even opmaken.
“de stierkalfjes worden geëuthanaseerd”, nou dat lijkt mij sterk. Euthenasie is hulp bij zelfdoding, waarbij degene die dood wil(!) duidelijk kenbaar heeft gemaakt dàt ie dood wil. Kan een stierkalfje niet. Ergo ze worden gewoon afgemaakt.
“geen economisch nut dienen” dus wel, de koe kan weer melk produceren en er wordt elektriciteit opgewekt. Is dus 2x waarde, dat we allemaal populistisch hypocriet zijn, is een ander verhaal. Fijne zaterdag!
Beetje vergezocht om die stierenkalverenmoord alleen maar aan EV’s te linken. Geldt gewoon voor alles en iedereen die (groene) stroom gebruikt. En wat zouden ze anders met die beestjes doen? Die zouden heus niet blijven leven, werd er wel lijm van gemaakt ofzo.
Lekker ding die Miranda Kerr. Bij het lezen van de titel en het zien van de eerste foto dacht ik dat EV’s dodelijk zijn omdat ze zo fijn rijden en dat de bestuurder de hele tijd naar lekkere meiden op z’n schermpjes zit te kijken waardoor ie ongemerkt allemaal ouwe vrouwtjes overhoop rijdt.
Geappig dat al die bedrijven zo in een kramp schieten. Als ik het goed begrijp gaan die stiertjes er sowieso aan. Er wordt nog iets nuttigs gedaan, energie opgewekt, alternatief is cremeren en de energie de lucht in(niet gebruiken dus).
Pak dan niet de gebruikers van die energie aan indien je dit geen goed idee vindt, maar de oorzaak: melkproductie.
ik heb zelf jaren bij een niet nader te noemen destructiebedrijf gewerkt. ik wist hier niks van. en ook is het me nooit opgevallen dat er overdreven veel stier kalverenbinne kwamen. ik heb het altijd als een bijzonder creatieve manier gezien van stroom opwekken omdat dieren uiteindelijk toch aan een eind komen. en op deze manier is het dierlijk afval vrij van bacterien en ziektekiemen en nog nuttig ook. het lijkt mij een beetje een storm in een glas water als ik eerlijk ben.
Jaja, doe maar weer verontwaardigd over onze boeren. Als de overheid ze nou eens minder onzinnige regeltjes oplegt gaat het misschien nog eens rendabel worden om die stierenkalfjes gewoon vet te mesten voor de slacht.

Het is werkelijk bizar hoe regels en wetten kostprijsverhogend zijn bij onze boeren als je het vergelijkt met onze directe buurlanden. En dan heb ik het dus nog niet eens over verder weg want dan is dat effect nog veel erger.

Zeiken over kalfjesstroom is als de verkopers van nieuwe hybride auto’s de schuld geven dat ze als tweedehandsjes allemaal de grens over gaan.
@lekbak:
Amen.
Het is toch geen geheim dat overleden dieren worden gebruikt voor het opwekken van stroom (ik dacht tenminste dat het grootste deel dat wel wist)? Het is in Nederland verplicht dat de dieren die op een bedrijf overlijden opgehaald worden de de Rendac. De Rendac gebruikt deze dieren om stroom op te wekken wat in mijn ogen een prima oplossing is, zo heb je ook minder last van ziekte overdracht.
Dat er tussen de opgehaalde dieren ook dieren zitten die opzettelijk om het leven zijn gebracht dat kan helaas niet anders, er zullen ook kippen, geiten, schapen, paarden etc tussen zitten die om economische reden om het leven zijn gebracht en niet om medische reden. Helaas gaat niet iedere veehouder even zorgvuldig om met zijn/haar dieren.
Het gaat gelukkig om een klein deel van de opgehaalde dieren. Het probleem is lang niet zo groot als ze willen doen geloven.
Stroom = stroom,steek je vinger maar in het stopcontact.Komt niks groens uit hoor
Wat dit artikel op autoblog moet? Het gaat over onderdelen van de stroomproductie en er wordt wordt via groene stroom kunstmatig een link gelegd met electrisch rijden gelegd. Ik verheug me al op het artikel over de benzine. Dat komt voor een groot deel uit Saudi Arabie en die financieren met de opbrengsten er van zelfs terrorisme! En dat is veel erger dan diermeel.
Electrisch rijden doen we om 3 redenen: 1] de uitstoot weg uit de bewoonde gebieden 2] minder afhankelijk van het midden oosten 3] een geleidelijke overstap naar duurzame energie mogelijk.
Wil iets tegen diermeel doen, eet dan minder vlees. Dan zijn er minder kalfjes teveel.
“Niets zal de gezondheid van de mensheid en de overlevingskansen van alle leven op aarde zo verhogen als de evolutie naar een vegetarisch dieet.”. Die is van Einstein.
Beetje kortzichtig om in het artikel te schrijven over “hoeveel km er kan gereden worden met 1 dood kalfje” of “1 omgekapte boom”, alsof dit totaal niet sustainable is.

Je vergeet dat deze dieren of bomen niet specifiek gedood of gekapt worden om energie op te wekken, maar ze worden tóch al gedood en gekapt omdat het niks meer oplevert voor de bedrijven en het als ‘afval’ wordt gezien. Daarom kan je er maar beter efficiente energie van op wekken. Ik denk dat veel environmental vegetariers (mensen die het vooral voor het milieu doen) het daarmee niet oneens zullen zijn!
Autoblog kijken is dus ook moord. De koffie die ik straks ga zetten kan dus ook moord zijn. De elektriciteit die de VDL fabriek in Born gebruikt kan ook moord zijn. Dus als je een Mini of BMW rijdt ben je ook een moordenaar.

Dank autoblog, voor dit inzicht……
Alsof die groene aanbieders een direct kabeltje van de windmolen naar het laadstation hebben liggen. In de meeste gevallen gaat dat toch allemaal in ‘het net’ en komt er ergens weer uit. Hoe die electronen die uit je stopcontact komen opgewekt zijn kan toch niemand je vertellen?
Allemaal weer geneuzel met ‘groene’ certificaten om je meer te laten betalen.
Prachtig artikel. Hippies, belastingontduikers. Het tuig waarvan we afmoeten.
@tarquesh: precies !
Zo, ik ga even boodschappen doen. In m’n Tesla.
Groen dit groen dat, groen is niet meer dan een kleur die helaas nu zwaar misbruikt word als marketing voor een zogenoemde betere wereld. Het is nou eenmaal niet mogelijk om alles los te koppelen van elk verband. Helaas zijn er dit soort artikelen nodig om mensen er van te attenderen dat de groene marketing praat precies dat is en niet meer, ‘praat’. Groene energie voor een groene auto, wat een onzin…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).