Dit is een Ferrari-motor, maar geen Ferrari…

Auteur: , 57 Reacties

Niet elke auto wordt beter van een Ferrari V8.

Zo nu en dan komen ze voorbij, klusprojecten waarbij een Ferrari-krachtbron in een heel andere auto wordt gelepeld. Van Citroën Acadyane tot aan een Toyota GT86. Vooral de wonderbaarlijke manier waarop men zo’n dikke Ferrari V8 of V12 in een auto weet te proppen die daar nooit op berekend is, maakt dergelijke projecten interessant.

Dat verandert mijns inziens wanneer je de Ferrari V8 op een ladderchassis legt en daar de body van een 1932 Ford 3 window coupe achter plaatst. Of eigenlijk, een fiberglass replica van zo’n 3 window coupe. De Ferrari-rode lak is erg makkelijk en past eigenlijk totaal niet bij zo’n hotrod, evenals de ontsierende wielen en de wannabe-logo’s.

Over de herkomst van het blok is de advertentie niet duidelijk. Op het eerste gezicht lijkt het blok sprekend op dat uit een F40, maar zowel de advertentie als de inscriptie op het blok zelf wijzen op een 3.0 V8, waar de V8 uit een F40 0.1 liter kleiner is. Het blok uit een Ferrari 308 Quatrovalvole ziet er ook heel anders uit en dus blijft er eigenlijk maar één optie over: deze motor heeft nooit in een Ferrari gezeten! Het is namelijk de krachtbron van een Lancia Thema 8.32. Natuurlijk wel een échte Ferrari-motor, maar er is dus geen échte Ferrari gesneuveld voor deze mislukte hotrod. Dankzij een tweetal turbo’s is het vermogen overigens gestegen van de originele 215 pk tot 950 pk, al is dat een gok. Dan ga ik ook een gok wagen: met zulke vermogens draai je het blok binnen de korst mogelijke keren in de soep. De prijs van dit lelijke apparaat is op aanvraag.



57 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Kijk Ferarri ..

Zo bouw je dus een lichtgewicht mannen-auto ..
@lincoln:
Die zichzelf vernietigd door te exploderen als je gas geeft..
@desjonnies:

Ach .. ding staat er voor de decoratie ..
Zoals elke Ferrari dus eigenlijk ..
@lincoln: Zeker. Maar Ferrari kennende zullen ze wel weer een rechtszaak aanspannen want ja, logootjes gebruikt en dat mag niet he.
@viezefreddyw:

Beter kan je niet hebben voor een reclame object ..
Je hebt er geen drol aan. Maar wel een gaaf project.
Vind het humor eigenlijk. Mooi project toch
subjectief schrijven is ook een vak!
@schuiftrompet: klopt. Net als bloggen.
@schuiftrompet: net als foutloos
via Android app
Wat een gezeik op een ander zijn hobby project. Dit is kut en dat Lambo-project van laatst was geweldig, omdat dat door een AB-lezer gedaan is? Wat een suggestief geschreven stuk tekst! Laat een ander eens in z’n waarde.
@autodrop:

De meeste autobloggers hebben een speciale binding met Ferrari motorblokken ..
Die zich laat vertalen in “zonde” en “heiligschennis” ..

Denk dat ze subsidie en belastingvrijstelling krijgen voor hun religie ..
Want zo best zijn die blokken niet ..
@autodrop: Objectief betekent dat ik ook nooit meer iets positiefs mag schrijven. Dit heeft wat mij betreft gewoon niet zoveel met liefhebberij te maken. Dit is het bij elkaar rapen van wat kant en klare dure onderdelen, die zonder enig gevoel voor proportie samen laten komen en hopen dat er iemand met teveel geld in trapt. Regelrechte automobiele kitsch. En daar vind ik wat van en dus schrijf ik dat.
@Dizono: gelijk heb je, het is hier geen autoweek en het levert een leuke discussie op
@dizono:

Ja ja .. staat toch snel voor 10 rooitjes bij elkaar ..
Als de bouwer straks 4.000 kan pakken voor zijn manuren mag hij blij zijn ..

Marges waar Ferrari zijn neus voor optrekt ..
@dizono: Wanneer dat in jouw beleving inhoudt dat je nooit meer wat positiefs mag schrijven moet je de dikke van Dale er maar eens bij pakken. Dit getuigd van weinig professionaliteit. De manier waarop je vervolgens het commentaar pareert maakt het plaatje compleet. Me dunkt dat het een leeftijdsdingetje is, maar dit is gewoon bashen.
@x3ro:

Hoezo dan ..
Tis toch grappig dat hij erin getrapt is ..
via Android app
@Dizono: je mag van mij prima suggestief schrijven maar dit artikel is regelrechte trashtalk. Ik begrijp dat dit een blog is, maar ook een blog houdt zich vaak aan (on)geschreven regels, trashtalken doe je maar in de kroeg. Hier heb je een publiek waar jij informatie aan geeft, dan vind ik dat je best binnen de grenzen van vriendelijkheid blijven.
@autodrop: dit is toch objectief…
Iedere boerenlul met een klein beetje technisch inzicht ziet dat die 950pk bullshit is.
Schandalig dit soort hokken.
‘Geen Ferrari gesneuveld’; wel een Lancia Thema 8.32 helaas…
@ab1963:

Als je je vijanden wil trakteren kan je beter een Maserati bi-turbo nemen ..
Die turbo’s zitten er ook voor de sier.
@ippy: Het viel mij ook al op dat de turbo’s niet aangesloten zijn. Ook heeft de motor lange tijd niet gelopen aangezien er roest op het loopvlak van de spanrollen zit.
Ach, ik vind het niet erg. Zolang men de originele Ferrari-blok houdende auto’s niet sloopt en dit doet met blokken die uit total loss verklaarde auto’s komen, vind ik het zelfs leuk. Liever dat zo’n blok een tweede leven krijgt bij een liefhebber of hobbyist dan dat het de shredder in verdwijnt.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Met je trommelremmen.
@RickB: Voor zijn het covers. Zitten schijfremmen achter. Voor de ‘vintage’ look.
De prijs is conform de locatie, Melrose Avenue in Hollywood: $ 250.000,-
Not my cup of tea…
Needs more low
Clownesk is het, Pipo de clown achter het stuur en mamma Lou er naast om het feest compleet te maken. Zo misbruik je dus een Ferrari motor, chapeau, Amerikaanse hot rod zz top onzin …
@autodrome:

Daarom heeft Ferrari zich de kleur piponeusrood aangemeten ..
@lincoln: tja, het is ook nog een slap aftreksel van piponeusrood ..
Mooi Project toch, en mensen die dit kopen hebben toch geld zat om het als speelgoed te gebruiken.
950pk en trommel remmen rondom?
Zal wel een hele rijbeleving zijn op het circuit
@rob5nismo: zitten volgens mij gewoon schijven achter verstopt.
@foramen: moet wel anders is het echt een doodskist
Voorremmen zijn gewoon schijven. Zie foto 1 en 2 linksvoor. Zitten covers overheen voor een ‘period correct’ look. Al is daar verder weinig sprake van… Vind het wel geinig. Keer wat anders dan een LS motor. En die bodyshells koop je voor een appel en een ei. Dat is met een echte 34 body wel anders.
@e34m5touring: Sorry 32 body.
@e34m5touring:

Als je goed kijkt zitten er 2 centrale remmen ..
1 op de achteras en 1 op de versnellingsbak ..

Moet je wel heeeeeel goed kijken ..
@lincoln: Oh die heb ik gemist. Voor zag ik ze wel zitten.
@lincoln: Op de laatste 2 foto’s zie je ze achter ook wel inderdaad.
achteras = steekas ..
@e34m5touring: het idee is wel aardig, maar de uitvoering verre van. Het is heel erg over de top Ferrari, terwijl het absoluut geen Ferrari is. Volgens mij was het veel mooier geweest als ze het een eigen originele kleur hadden gegeven, een iets andere stance en weg met de logo’s. Die 950pk is over de top. Had daar 500 van gemaakt en het was ook daadwerkelijk bruikbaar geweest. Het is eigenlijk allemaal net niet waardoor het totaal helemaal niet is.
@lekbak:

Whahaha ..
950 peekaa uit dat gammele grafblok ..
Stond zeker in dezelfde advertentie waar instaat dat er een tremec sportbak onder ligt ..

500 peekaa kan je denk ook wel shaken ..
@lekbak: Dat doet de volgende wel. Is een fiberglas body. Die kun je zo uit voorraad bestellen. Als je dit zat bent ruk je em er af en laat je een nwe spuiten. Leuk geintje dit voor iemand met veel centen en gevoel voor humor. Ik zou er in ieder geval graag eens mee naar een Ferrari owners meeting gaan.
@Dizono ..

Objectiviteit = is meuk zien zoals het is ..
Bij de cijfers 8.32 behoor je te weten dat 80% naar de klote is en 100% economisch total-loss ..
Dat glas transparant is ..
Dat het laswerk een onaangesloten bende is van kneiwerk ..
Dat de aandrijflijn onbreekt ..

Blijft over .. een grappig reclame object voor in een kledingzaak of restaurant ..

En dat is het .. meer niet ..
Hoef je niet zwaarmoedig over te doen ..
In duitsland rijd er eentje met een bmw v12 rond, die is toch een stuk beter gedaan dan dit hok.
Ik vraag me af waar ze die 950pk vandaan halen als de hele air intake niet aangesloten zit. Die turbo’s zitten er nu vooral voor de show, want ze doen niks, behalve dat ze een restrictie in het uitlaat systeem zijn.
Ligt het aan of staat hij rondom met trommelremmen. I.p.v. moderne set remschijven (big brake set)
@Dizono: “Over de herkomst van het blok is de advertentie niet duidelijk.”

Dit is een “non-running” project gemaakt voor de SEMA show in 2015. Ik weet niet of dit project ooit is afgemaakt maar het is begonnen als een niet zelf rijdend project. Het was een samenwerking tussen Chris Evans Designs en Alan Lee Designs. Dit soort projecten gaat meer om de zelf gemaakt onderdelen (wielophanging, intercoolers, radiator in de koffer, etc) dan de gekochte onderdelen zoals de motor en koets. Ik denk dat deze auto nog steeds niet op eigen kracht kan rijden overigens. Wat je hier dan ook kunt kopen is dan ook geen serieuze hotrod maar een leuke display voor in een winkel.
Als het blok uit een Thema komt heb je nieteens een flatplane motor, dus zit je nog altijd met het muscle car geluid :P.
Vet hoor, alleen die rode kleur is een beetje te ver doorgedreven
Ik vind het een leuk project.
Torretje van een Lancia Thema 8.32. Dus eigenlijk van een 328 gts.
Dizono .. ruzie met vriendin… of gewoon spijker in het hoofd. Loop buiten een rondje en pis tegen de band van een prius of zo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).