• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische auto’s leiden juist tot meer CO2 uitstoot

Auteur: Dennis, gepost 12 november 2009 om 09:10 – 74 Reacties

Elektrische tankdop

Onze wereld gaat in rap tempo naar de klote en we gaan binnenkort allemaal dood. Maar, dat kunnen we gelukkig voorkomen als we massaal elektrisch gaan rijden. Ik overdrijf, maar het weerspiegelt wel een beetje het gevoel dat ik bij de elektrische-auto-hype krijg. Er zijn nog nauwelijks elektrische auto’s beschikbaar, maar we kunnen en mogen over bijna niets anders meer praten. Feit is dat de CO2 uitstoot veroorzaakt door auto’s werkelijk een fractie is van de totale CO2 die in onze atmosfeer terecht. Daar komt bij dat uit onderzoek nu ook weer eens gebleken dat we helemaal verkeerd bezig zijn met de elektrische auto propaganda.

Elektrische auto’s leiden juist tot meer uitstoot van CO2, zo meent directeur Jos Dings van milieuorganisatie Environmental Transport Association (ETA). Dit komt doordat onze overheden de milieuregelgeving zodanig hebben opgezet, dat een fabrikant vanaf 2012 voor elke elektrische auto 3,5 olieslurpende SUV’s mag verkopen en daarmee toch nog binnen de milieunormen blijft. Wie houden we voor de gek, dit leidt juist tot meer olieverbruik, aldus Dings en hij pleit dan ook voor een afschaffing van deze uitzondering.

ETA noemt de grote aandacht die er momenteel voor elektrische auto’s is een ware hype. De organisatie verwacht dat er tot 2030 slechts een bescheiden aantal van deze auto’s zullen rondrijden (joh!?), aangezien fabrikanten niet genoeg onder druk staan om minder benzine- of dieselwagens te maken. De gangbare auto’s zijn nog altijd gemakkelijker te maken en er bestaat ook geen noodzaak daarmee te stoppen als de EU de CO2 normen niet verder aanscherpt.

Een ander punt is volgens de organisatie dat personenauto’s voor slechts 40 procent verantwoordelijk voor de totale CO2 uitstoot die wordt veroorzaakt door transport. De maximale winst die je kunt behalen is dus beperkt. Tel daarbij op dat veel stroom nu nog afkomstig is uit vieze Duitse steenkool-stroomcentrales. ETA vraagt daarom om een speciale meter in elektrische auto’s die ervoor moet zorgen dat de auto z’n accu met name oplaadt als er een overschot is aan groene stroom. Men heeft berekend dat wanneer alle auto’s in Europa op stroom zouden rijden, er 15 procent meer stroomproductie nodig is. Dat kan lager uitvallen als automobilisten vooral ’s nachts hun auto opladen. (via: nu.nl)

Ook interessant!

  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • Alpina niet geïnteresseerd
    Alpina is niet geïnteresseerd in elektrische auto's
  • Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
    Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Elektrisch

Vorig bericht: « Rubens Barrichello krijgt $500.000 van Google
Volgend bericht: Politie in Peking doet niet aan vriendjespolitiek »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mr. V8 zegt

    12 november 2009 om 09:16

    Joh, dat is oud nieuws…

    Login om te reageren
  2. de sjonnies zegt

    12 november 2009 om 09:24

    In Brazilië wordt iedere 8 seconden een voetbalveld aan oerwoud gekapt, in india komen er per jaar 18 miljoen inwoners bij, de Chinese auto expansie en expansie drift is niet te stuiten en dan ga jij als lullo met een elektrische auto rijden…dream on !
    Oh ja, de koeien die ze op het gekapte oerwoud houden, schijten hopenmethaan gas uit.
    In 1804 waren er 1 miljard mensen op deze planeet nu 6 miljard, gek he dat we naar de kloten gaan !

    Login om te reageren
    • super zegt

      12 november 2009 om 11:10

      @de sjonnies:
      het is idd alsof je met een hand een glaasje water op het brandende huis gooit terwijl je met de andere hand er een emmer benzine op gooit, schiet dus niet op. Wat we wel kunnen doen is ophouden met ontkennen dat er een probleem bestaat en erkennen dat we met onze druppel op de gloeiende plaat oplossingen niet gaan komen.

      Login om te reageren
  3. Laue zegt

    12 november 2009 om 09:27

    open deur ingetrapt, ik snap alleen nog niet waarom onze regering dit niet ziet en zo mee gaat met deze hype.

    Login om te reageren
  4. jee-oekeloeres zegt

    12 november 2009 om 09:28

    Misschien moeten we alle computers verbannen en terug gaan naar de natuur, kumbaya zingen in je blote reet bij het kampvuur…

    Login om te reageren
    • Jan zegt

      12 november 2009 om 09:36

      Mooi, gaan we weer paard rijden. Of zit daar ook een co2 tax op netzoals met die koeien zou moeten?

      Login om te reageren
  5. Mr. V8 zegt

    12 november 2009 om 09:45

    @ Laue; omdat onze regering ontzettend naief is en problemen/ideëen die ze zelf hebben veroorzaakt niet onder ogen willen zien en oplossen… Maarja, dat hoef ik eigenlijk niet uit te leggen natuurlijk, als je het over een open deur intrappen hebt. ;)

    Login om te reageren
  6. petrolhead zegt

    12 november 2009 om 09:49

    En als we allemaal met paard en kar gaan rijden moeten we nog meer regenwoud kappen om haver etc te telen voor die paarden te voeren…

    Login om te reageren
  7. Jaap BMW650 RRSportV8 zegt

    12 november 2009 om 09:52

    @ jee-oekeloeres: LOL
    Maar dat kampvuur, weet je wel hoeveel CO2 dat uitstoot?
    En bij elke kumbaya die je zingt, komt ook weer een hap CO2 vrij…
    Wat zal dat een schuldgevoel bij al die hippies opleveren… :-)

    Login om te reageren
  8. Valleyman zegt

    12 november 2009 om 09:58

    Prima, dus ik ga lekker hard werken en tegen dat het zover is: “Hoezo jullie mogen 3,5 SUV’s meer verkopen? En als ik er zo’n elektrische cabrio bijkoop?”. Die ik dan vervolgens als bloembak benut of voor de lol met 3,5 SUV’s overknal :-).
    (En ja 3,5 telkens klinkt eigenlijk wel belachelijk he? :-p )

    Login om te reageren
  9. Laurens zegt

    12 november 2009 om 10:03

    Als men voor de EV als CO2 uitstoot norm de hele keten bekijkt, en niet alleen het ding zelf, komt de politiek er wel achter dat de werkelijke CO2 uitstoot per kilometer geen nul is. Hanteert men vervolgens het werkelijke getal, compenseert één EV geen 3.5 andere auto’s, om op de wettelijk verplichte gemiddelde CO2 uitstoot voor het hele wagenpark te komen.

    Dat er dan minder EV’s verkocht worden, is misschien helemaal niet zo erg, want per ton bespaarde CO2 zijn de extra te maken kosten erg hoog. Misschien zelfs wel hoger dan de al belachelijke 17.000 Euro subsidie voor 2 ton CO2, die de Prius ontvangt :-)

    Login om te reageren
  10. Willem vd Velde zegt

    12 november 2009 om 10:07

    Nou, oud nieuws, of althans, ieder denkend mens kan dit rekensommetje maken.
    Als iemand dit nou es duidelijk maakt aan het kabinet, dan helpt het misschien nog.

    Enige optie voor elektrisch is hybride rijden aangezien een benzinemotor stukken efficienter werkt dan kolencentrales, maar ja, een M3 is zelfs zuiniger dan een Prius, dus dat schiet ook weer niet op!

    Zie onderstaand filmpje, als ut zo werkt… :P

    Login om te reageren
  11. Willem_vd_Velde zegt

    12 november 2009 om 10:17

    Dan maar het linkje…
    http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk

    Login om te reageren
  12. BouncingBullet zegt

    12 november 2009 om 10:27

    idd oud nieuws, in amerika zou het een ecologische ramp betekenen moest iedereen meteen overschakelen op elektriciteit. ze zouden alle steenkool centrales moeten dicht doen.

    Login om te reageren
  13. Fout zegt

    12 november 2009 om 10:29

    Inderdaad die elektrische wagen met hun vuile + niet-super-efficiënte batterijen zijn niet de oplossing tot de huidige problematiek. Maar goed, dat was al geweten. Koop liever allemaal een zuinige dieselwagen met roetfilter (bluemotion etc) dan zo’n prius geval. Pure show.
    Trouwens is het niet “Onze wereld gaat in rap tempo naar de kloteN” of is dat Hollands ‘klote’

    Login om te reageren
  14. RDS zegt

    12 november 2009 om 10:39

    Zoals ik al eerder zei, ze moeten de brandstof belasten. Elk pondje gaat door de tankdop. Je kan zuinige auto’s promoten maar als je met een 1,5 doortrapt rijd deze ook 1:8 (heb ik met me Swift). Waarom is het nog steeds zo dat met de Co2 uitstoot er alleen gekeken wordt naar wat een auto kan en niet wat de praktijk is.
    Als ze alle Co2 Heffingen weg doen en de brandstof iets duurder maken dan betaald de vervuiler echt. Dan moet de eigenaar van een Ferrari geen duizenden euro’s meer voor zijn auto betalen vanwegen het feit dat deze meer uit KAN stoten.
    Onze leiders zijn helemaal de weg kwijt. Het zou me niets verbazen als er binnenkort een wet komt waarbij iedereen die een auto heeft die sneller dan de max (120) kan prefentief een boete krijgt. Het is nu al bij dat Co2 gezeik dus het zou zo maar kunnen.
    Het enige voordeel wat ik nu in electrische auto’s zie is dat de vervuiling uit de stad wordt gehaald. Co2 neutraal is onzin! Maar voor de steden kan het wel een verbetering zijn.
    En die Chinesen en Indiers dan? Boeie ik zit niet in hun smog, succes er mee.

    Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      12 november 2009 om 11:31

      @RDS: Helemaal mee eens gewoon de benzine extra belasten en de wegenbelasting , Co2 gezijk afschaffen.

      wegenbelasting aan de hand van gewicht heb ik altijd al een rare regel gevonden
      een ferarri die 2000 km per jaar rijd stoot veel minder uit dan een leaseslet die 30.000 km rijd.

      De benzine en de diesel ook meteen gelijk belasten.

      Login om te reageren
  15. mc zegt

    12 november 2009 om 10:39

    ja je kunt dingen altijd uit het verband trekken. dus er wordt gezegd: ALS er 1 EV wordt verkocht, WORDEN en 3,5 SUVs verkocht. Dit klopt natuurlijk nooit, er zijn genoeg mensen die dan geen SUV maar een sedan of hatchbak kopen. Dan is er wel minder co2 uitstoot.
    En vervoer zorgt in verhouding voor veel CO2 uitstoot. Als je alle activiteiten en producten in acht neemt in iemand leven, dan blijkt dat autorijden, het verwarmen van je huis en het eten van vlees voor de meeste CO2 zorgen.
    Dat is eigenlijk ook wel logisch, als je autorijdt gebruik je misschien 20 kW vermogen. Als je een uurtje autorijdt, heb je dus al 20 kWh aan benzine gebruikt. Het echte energie verbruik is zelfs nog hoger omdat een verbrandingsmotor een rendement heeft van maar 25-35%.
    Als je dat vergelijkt met electriciteitsgebruik in je huis, (3300 kWh per jaar per huishouden) dan zie je dat de auto veel energie verbruikt, terwijl er verbeteringen mogelijk zijn. Dus ik denk dat het echt verstandig is om auto’s efficienter te maken. Dat scheelt meer dan een spaarlampje..

    Login om te reageren
  16. RDS zegt

    12 november 2009 om 10:39

    @ mezelf elk pondje Co2

    Login om te reageren
  17. mc zegt

    12 november 2009 om 10:42

    Ow ja, en voor degenen die ook niet geloven dat een Hummer beter voor het milieu is dan een prius:
    https://rmi.org/images/PDFs/Transportation/T07-01_DustToDust.pdf
    En als je andere auto’s met elkaar wilt vergelijken in hun hele levenscyclus dan moet je maar es googlen op LCA cars (of prius o.i.d)

    Login om te reageren
  18. Henk_he zegt

    12 november 2009 om 10:50

    Jammer dat de meeste mensen dit niet eens weten…

    Hierbij moet worden opgemerkt dat de VS, China en Europa grootaandeelhouder zijn.

    Login om te reageren
  19. DenE zegt

    12 november 2009 om 10:50

    Waar blijven onze Prius/Insight/Civic-Hybride rijdende reaguurders? Die hebben normaal gesproken hun mond vol over hoe gek WIJ zijn en hoe slim ZIJ wel bezig zijn.
    Nu horen we niemand…. raar….
    OT: dit is inderdaad een open deur, dit wisten wij allemaal al. en dat de Nederlandse (en andere) staten voor dit soort dingen onwerkelijke,en hoge subsidies (oooops, doe ik het wéér, ik bedoel ‘kortingen’) geeft is gewoonweg belachelijk. Oud-Hollandse-Knaken-Poetserij, meer is het niet. Laten we nu eens dingen aanpakken die écht een positief effect hebben op ons wereld-milieu.

    Login om te reageren
  20. JuC zegt

    12 november 2009 om 10:52

    Onmogelijk dat elektrische auto’s meer co2 verbruiken. Stroom komt namelijk gewoon uit de stopcontacten. Bovendien vind ik dat auto’s harder aangepakt moeten worden, want dat zijn volgens mij verre weg de ergste co2-uitstoters. Ik wil weer kunnen schaatsen mensen :(
    Belast ze financieel wat meer, want dat is logisch. Ik voorspel dat de aarde over 39 maanden vergaat als we zo doorgaan.

    Login om te reageren
  21. mc zegt

    12 november 2009 om 11:01

    @ henk he
    Die getallen kloppen idd, maar auto’s zijn een relatief makkelijke manier om energie te besparen. Bij veel bedrijven waar veel energie wordt verbruikt (bijv Corus) is er al enorm veel gedaan om energiegebruik te verlagen. Hun energie verbruik bepaalt of ze kunnen concurreren omdat het voor een groot deel hun kosten bepaalt.
    Net als energie-productie, dat zijn alle kolen en gas centrales en raffinaderijen, maar die zijn nu al behoorlijk efficiënt, dus duur om te verbeteren.
    Dus, de meest kosten-effectieve manier lijkt dan om auto’s zuiniger te maken.

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      12 november 2009 om 11:14

      @mc: je wilt niet weten hoeveel inefficiënte electriciteitscentrales er nog zijn. Die dingen zullen juist niet gesloten worden, naar mate we meer EV’s krijgen. Want de stroomprijs bestaat voor een belangrijk deel uit vaste kosten, die bij een al afgeschreven centrale nul zijn.

      Het is veel slimmer, de CO2 bespaar subsidies te benutten om bijvoorbeeld wel die slechtste centrales te sluiten, en hier gewoon lekker door te rijden met, voor weinig meerkosten steeds zuiniger wordende, drie maal raden, ICE’s…

      Login om te reageren
  22. Benny zegt

    12 november 2009 om 11:02

    Jos Dings heeft het wat mij betreft aan het rechte eind, nu de rest van de wereld nog zover krijgen (uitdaging;))

    “Een ander punt is volgens de organisatie dat personenauto’s voor slechts 40 procent verantwoordelijk voor de totale CO2 uitstoot die wordt veroorzaakt door transport. De maximale winst die je kunt behalen is dus beperkt.” Dit punt is volgens mij één van de belangrijkste en ja helaas ziet iedereen dat nog niet. Makkelijk om iets aan te passen wat in het grote geheel een fractie zal zijn van het geheel. Jaaaaa alle beetje helpen…

    Login om te reageren
  23. jasper zegt

    12 november 2009 om 11:03

    waarom denken al die idioten dat elektrischiteit uit de muur komt, het komt uiteindelijk allemaal uit een centrale die net zo hard weer die co2 uitstoot, dus mensen blijf lekker benzine rijden, dood gaan we toch wel:)

    Login om te reageren
  24. Dennis zegt

    12 november 2009 om 11:07

    @JuC: Heb je het artikel gelezen, of alleen de titel?

    Allereerst verbruiken auto’s geen CO2, maar produceren ze CO2. Bovendien wordt er helemaal niet beweerd dat elektrische auto’s meer CO2 produceren.

    Login om te reageren
  25. Jopie zegt

    12 november 2009 om 11:14

    Het zal niet lang meer duren of ook milieuorganisaties moeten erkennen dat de aarde de laatste 10 jaar is afgekoeld. Die afkoeling zet zich door. De mens heeft met of zonder CO2 uitstoot nauwelijks invloed op het klimaat.
    Uiteindelijk zal iedereen dat wel beseffen en dan staan vele regeringen in hun hemd met hun wetten rond CO2-uitstoot.

    Login om te reageren
  26. Tinus zegt

    12 november 2009 om 11:22

    Hmmm…

    Wel enigzins subjectief verhaal. Die elektrische autos zorgen niet voor de C02 maar de SUV die er daardoor naast verkocht mogen worden.

    Daarbij heeft een ‘vieze’ kolencentrale een veel hoger rendement dan welke benzineauto dan ook omdat de omstandigheden tijdens de verbranding alijd optimaal zijn in tegenstelling tot bij een benzineauto.

    Maar ik ben ook tegen de groene leugen! Pak de scheepvaart maar es aan want dat zijn de echte grote vervuilers.

    Login om te reageren
  27. Turbo zegt

    12 november 2009 om 11:27

    De beste besparing is domweg minder rijden.

    Login om te reageren
  28. streafer zegt

    12 november 2009 om 11:28

    Sorry hoor maar 40 % dat is enorm!
    Dat is bijna de helft dus als je daar een verbetering in kunt maken dan is dat enorm goed.

    Jopie: Het gaat niet alleen om de opwarming van de aarde? Ga eens voor de lol aan je uitlaat hangen.. probeer daar eens aan te ademen … Juist benzine en diesels stoten vervuilende stoffen uit die niet echt goed zijn.

    Tuurlijk we zijn er niet, waarbij niet elk initiatief even goed is maar om nou meteen te zeggen dat elektrisch rijden geen nut heeft.. dat gaat te ver.

    Login om te reageren
  29. Dev zegt

    12 november 2009 om 11:28

    DANK U.

    Ik heb het altijd al geroepen. En buiten de CO2 (wat eigenlijk niet eens schadelijk is, maar wel door overheden belast wordt) komt er nog veel meer bij kijken.

    Hulde.

    Login om te reageren
  30. kuyl zegt

    12 november 2009 om 11:52

    @JuC Gast lees jij nou helemaal niks, net nog word er door iemand een tabel gepost met de verdeling van co2 uitstoters. Daarnaast waar denk je dat die stroom vandaan komt? echt niet uit jou mooie groene windmolen hoor, die dingen leveren niks op. Komt gewoon uit een centrale die ook Co2 uitstoot.

    Login om te reageren
  31. mc zegt

    12 november 2009 om 11:53

    @ laurens
    het klopt dat de electriciteitssector erg weinig verandert. Maar in moderne kolencentrales wordt echt wel geprobeerd een zo hoog rendement te behalen. De afschrijvings/investeringskosten zijn bij een oude centrale bijna nul, maar de brandstofkosten niet. Een nieuwe centrale kan dan veel voordeliger zijn omdat die efficienter is.
    Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van kolencentrales. Helaas duurt het erg lang voordat er een ‘shift’ komt naar schonere of duurzame electriciteitsproductie. Ik vind het onbegrijpelijk dat er nog toestemming is gegeven voor de bouw van een nieuwe kolencentrale, die blijft er nog zeker 40 jaar staan… En dat terwijl er genoeg andere opties zijn, zoals gas, nucleair en energie uit osmose. Vooral die laatste optie heeft een groot potentieel in Nederland.

    Login om te reageren
  32. HIM zegt

    12 november 2009 om 12:01

    De reden dat we nu overgaan op electrisch is; omdat er o.a. in china, india etc… in een zeer korte tijd automobilisten bijkomen. Het is nu dus een fractie van de totale CO2 maar over tien jaar een gigantisch deel!!! de reden dat wij nu in de “shit”zitten is omdat ze er vroeger geen niet naar keken. Echter zal de overheid hier ook een slaatje uit willen slaan omdat er dan natuurlijk veel minder (brandstof-accijns) inkomsten zijn, dus wordt er iets anders weer duurder bijv, “GROENE” energie.

    Login om te reageren
  33. Sorcerer zegt

    12 november 2009 om 12:17

    Ok, 2 punten:
    1. de titel slaat nergens op begrijp ik?
    2. het was juist de bedoeling dat er meer groene stroom gebruikt zou worden en dat de elektrische auto daardoor CO2-neutraal zou worden
    3. bedrijven zonnepanelen op het dak waarmee auto’s van werknemers gratis worden bijgeladen (hele dag laden is genoeg voor woon-werkverkeer)! Dat soort dingen hebben de toekomst en in die richting moet je het zoeken…

    Login om te reageren
  34. MacReady zegt

    12 november 2009 om 12:29

    In China en India *kunnen* ze niet allemaal auto gaan rijden omdat de olieproductie nimmer nooit niet voldoende gaat zijn om tegen een voor hun betaalbare prijs te leveren. M.a.w., het argument dat het zinloos is om te investeren in alternatieven is een non argument. Diezelfde alternatieven zijn binnen afzienbare tijd ook razend interessant voor de Chinezen en consorten. De vergelijking tussen een Prius en een Hummer is overigens gebaseerd op volstrekt achterhaalde info.

    Login om te reageren
  35. Dreke zegt

    12 november 2009 om 12:30

    @JuC
    Hahahaha, en melk komt uit een pak zeker…

    Prima als je een mening hebt, maar misschien moet je hem ergens op baseren?

    Verdiep je even in hoe energie opgewekt wordt en hoe accu’s geproduceerd worden.

    Groene stroom? Circa 10% van de opgewekte energie is nu groen. 90% (!) is dus een stuk minder duurzaam opgewekt.

    Login om te reageren
  36. MacReady zegt

    12 november 2009 om 12:43

    Als een groot deel electrisch gaat rijden, zal de accuproductie sowieso snel ontoereikend zijn. Gelukkig is de huidige generatie accu’s al voor 95% recyclebaar en met een bewezen levensduur van 20 jaar, kun je de productievervuiling ook aardig uitsmeren.

    Login om te reageren
  37. Klimaathysteriemoetstoppen zegt

    12 november 2009 om 12:54

    Er is iets wat iedereen over het hoofd lijkt te zien: wij ademen allemaal CO2 uit en bomen nemen dat op. Dus, zelfs al rijden we allemaal elektrisch, dan nog zal er die vermaledijde CO2-zijn, ook afkomstig van vliegtuigen, de landbouw & vulkanen… In de jaren ’70 was het “AFKOELING HELP!!!” en nu 40 jaar later is het opeens “OPWARMING HELP!!!” Overigens, kerncentrales zijn altijd nodig, met enkel groene stroom red je het niet, dat is een Groenlinks waanbeeld. En dat Amsterdam’s oplaadnetwerk zal er in mijn ogen voor zorgen dat het stroomnet overbelast geraakt.

    Deze hele hysterie kan nu eindelijk de vuilbak in. Laat mensen zélf kiezen welke auto ze kopen. Is het een Lamborghini, dan moet je daar gewoon flink voor betalen. Is het een Smartje, dan niet. Das logica. Overigens zijn de auto’s nog nooit zo proper geweest. En vind u het normaal dat het ALTIJD de auto is die de schuld krijgt?

    Login om te reageren
  38. kuyl zegt

    12 november 2009 om 13:23

    @ Dreke volgens mij is die 10% zelfs aardig overdreven. Volgens mij komen we met groene stroom niet eens boven de 5%. Misschien komt jou percentage 10 van het feit dat daar nog het deel franse kern energie zit, dit word namelijk als groen verkocht door onze leveranciers. Nu is kern energie ook erg groen. alleen zijn er weer van die doemdenkers die bij die koppelen kern energie alleen aan paddenstoelen wolken en tsjernobiel. Daarom vind ik die linkse rakkers ook vaak zo tegenstrijdig. Co2 mag niet, maar dat oplossen met moderne technieken is ook weer niks. Nee ouderwets alles duurder maken zodat hun linkse vriendjes er weer aan kunnen verdienen.

    Login om te reageren
  39. Geert Jan zegt

    12 november 2009 om 13:38

    Lachen om te lezen hoe iedereen hier elkaar zit op te naaien. Iedereen met rood hoofd verontwaardigd op dat toetsenbord aan het rammen mannen? Ultiem groepsdenken hiero. Heeft sowieso weinig zin om je hele verhaal hier te verkondigen, alsof Greenpeace of Ministerie van Milieu dit leest. Misschien moeten jullie een praatgroep oprichten, gaat het nog een beetje?

    Login om te reageren
  40. Titus zegt

    12 november 2009 om 14:05

    Jammer, die misleidende titel van dit artikel. Jullie stellen mij teleur. Neem een voorbeeld aan Autoweek.

    Login om te reageren
  41. bartholomeo zegt

    12 november 2009 om 14:09

    Er hangen nu al veel te veel jobs en €€ vanaf van die ganse CO2 cultuur. Dit gaat niet meer verdwijnen. De temperatuur mag nog 20 graden zakken in de komende jaren, de bezuinigende trend zal blijven. ( en ik hoop eerlijk gezegd dat we een keiharde winter hebben, dat er flink gestookt moet worden. )

    Login om te reageren
  42. Megakix zegt

    12 november 2009 om 14:11

    Jullie wisten ook al dat een uitbarsting van de Etna nét zoveel uitstoot veroorzaakt als 30 jaren totaalverkeer in Europa ???? Precies….Laat de natuur zijn werk doen….maar vooral LAAT DE NATUUR HEEL (dus geen debiele boskap in Brazilie of rivierverleggingen in China of overbevissing)

    Login om te reageren
  43. bertkroket zegt

    12 november 2009 om 14:14

    wat een prachtige openingszin!

    Login om te reageren
  44. JuC zegt

    12 november 2009 om 14:24

    Hehehe ik heb erg moeten lachen om de reacties :)
    Goed dat er mensen boos om kunnen worden. Alleen niet echt de juiste locatie.

    Login om te reageren
  45. MacReady zegt

    12 november 2009 om 15:12

    @Megakix

    Onzin. Het Duitse *verkeer/transport* zorgt jaarlijks al voor evenveel CO² uitstoot als alle vulkanen op de hele wereld tezamen.
    http://volcanoes.usgs.gov/hazards/gas/index.php
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions

    Login om te reageren
  46. Timmie zegt

    12 november 2009 om 16:04

    Dat ze nu gaan beweren dat elektrisch rijden slechter is, kan wel waar zijn, maar de bedrijswereld en de overheden doen hun best om dit idee niet tot de publieke opinie te laten behoren. Het is nu een hype, wat altijd goed is voor de bedrijfswereld (money, money!). En ook de overheid vaart wel bij de hype omdat de gewone burger iets minder negatief naar hen kijkt. Elektrisch rijden is dan misschien een goed idee, maar zoals bij meer projecten is het niet het doel dat belangrijkst is, wel het geld en imago dat daarmee meekomt.

    Login om te reageren
  47. John888 zegt

    12 november 2009 om 17:44

    @Henk
    Je tabel klopt niet. Landbouw en alles wat daar bij komt kijken produceert verreweg de meeste CO2 en is verantwoordelijk voor de kap vd amazone. Verkeer en vervoer (autos, wegtransport, scheepvaart en vliegverkeer) aandeel is in totaal 18%.
    Dus ik weet niet waar je die mooie tabel hebt weggeplukt, maar ik zou nog wat research gaan doen.

    Login om te reageren
  48. jos zegt

    12 november 2009 om 19:36

    enigste manier om de wereld nog te redden in geboortebeperking. Vooral die konijnenlanden waar ze 6 kinders hebben omdat ze daar poepen voor dood & dat wordt dan nog eens gemotiveerd door kindergeld.

    Login om te reageren
  49. Rick dos zegt

    12 november 2009 om 19:45

    ETA…..ETA…..ETA…..Wat komt die naam me toch bekend voor…

    Login om te reageren
  50. Esprit_de_Flandre zegt

    12 november 2009 om 19:49

    “tot 2030 slechts een bescheiden aantal van deze auto’s zullen rondrijden”

    Ik verwijt deze organisatie gebrek aan visie. Idd, er zijn er nog maar weinig, maar ik denk dat het veel sneller zal gaan dan dat. Nieuwe technologieën gaan meestal sneller dan verwacht (zie: gsm, pc, internet, gps).

    2030 is over 20 jaar, dat zijn voor de meeste auto’s 4 generaties. Om een bekende referentie te nemen, nu zitten we pas aan Golf VI, in 2030 komt dus Golf X. Naar mijn mening zal 75% van de Golf IX-verkoop (ja IX dus voor de X van 2030) elektrisch zijn, en 20% hybride, en 5% benziesel, die laatste kun je alleen bij een tuner vinden, zijn extra duur en extra belast dus alleen voor de liefhebber.

    Login om te reageren
    • Timmie zegt

      12 november 2009 om 21:28

      @Esprit_de_Flandre:

      Ik denk niet dat het niét snel zal gaan. Er komt steeds meer kritiek over alternatieve aandrijvingsvormen (elektrisch: kolencentrales vervuilend, biodiesel veroorzaakt voedselschaarste, zonne-energie is niet altijd voorhanden en duur qua materiaal, …). Bovendien vergt een elektrisch wagenpark een zware investering voor zowel de fabrikanten (productiefaciliteiten, onderzoek, promotie, veiligheid en stockagecapaciteit van accu’s) als overheden (bevoorradingsinfrastructuur nodig, goed betaalsysteem opzetten, fiscaliteit in orde brengen). En daarbovenop valt elektrisch nog steeds niet te rijmen met extreme prestaties, lekkere sound, … Dus imagotechnisch zit het ook nog tegen, en ook dat wordt moeilijk om daarin een ommezwaai te creeren. En nog iets: de olie-industrie is geen klein industrietakje. Die hebben veel macht en kunnen steeds zwaar lobbyen… En nog een eigen mening: een batterij verliest capaciteit naargelang de ouderdom, temperatuurswisselingen en herlaadfrequentie. Dan spreken we ruwweg over een levensduur van een zestal jaar. En dat terwijl verbrandingsmotoren gemiddeld makkelijk 10 jaar halen (ok, bepaalde onderdelen kunnen het wel eens laten afweten, maar dat is slechts een fractie van het geheel).

      Maar ik ben het er wel mee eens dat we op middellange termijn moeten overschakelen op hernieuwbare energiebronnen en moeten afstappen van benzine en diesel.

      Nog een gedachte: er is sowieso energie nodig. dat moet je ergens uit halen. Daaruit leidt ik af dat je de omgeving altijd schaadt door er energie uit te onttrekken. Dus wat voor bron je ook neemt, er is altijd invloed, al dan niet zichtbaar, al dan niet op korte termijn, lijkt me…

      Login om te reageren
  51. Cantago zegt

    12 november 2009 om 21:09

    Hehe, dit zeg ik al zo lang! En ik ben niet de enige! Weg met die Prius dingen en lekker in BMW M3’s gaan rijden;)

    Login om te reageren
  52. Timmie zegt

    12 november 2009 om 21:30

    Zo dacht ik: als men massaal zonne-energie gaat toepassen, denk ik dat zonnestralen veel minder gaan teruggekaatst worden op de oppervlakte, terug de atmosfeer in. En dat heeft dan ook invloed op ons klimaat.

    Login om te reageren
  53. Willem_vd_Velde zegt

    12 november 2009 om 22:27

    @ Timmie: En dan moet je nog es nagaan hoeveel energie er nodig is om een zonnepaneel te produceren.
    Daar gaat zoveel in zitten dat een zonnepaneel nooit uit kan. Is me verteld door een pennelikkend electrotechnicus…

    Login om te reageren
  54. wups zegt

    12 november 2009 om 23:05

    waarom is iedereen zo bang voor co2
    niets mis met cos. Het is juist goed voor planten. Co2 is gewoon de nieuwe buggy man. BS!

    Login om te reageren
  55. Klimaathysteriemoetstoppen zegt

    12 november 2009 om 23:26

    Tegen de tijd dat de elektrische auto’s “volop” uitgekomen zijn, zo rond 2012, spreekt men weer over iets anders. En enkel Renault zet er straf op in… Geeft te denken. Deze hele milieuhysterie MOET stoppen. Wij hebben geen enkele invloed op het klimaat, en steeds meer mensen twijfelen. U ook?

    Login om te reageren
  56. Klimaathysteriemoetstoppen zegt

    12 november 2009 om 23:27

    En zelfs de fabrikanten spreken van 2-5%. En nee, fossiele brandstoffen zijn niet op in 2020.

    Login om te reageren
  57. mc zegt

    13 november 2009 om 11:03

    @ klimaathysteriemoetstoppen
    Waarom ben je zo tegen electrische auto’s? ik heb je nog geen één goed onderbouwd argument horen geven. Ik geloof dat electrische auto’s beter zijn dan benzine/diesel auto’s, want de otto/dieselmotor zijn ontzettend inefficient. Electriteitscentrales hebben ook geen rendement van 100%, maar wel een stuk hoger dan de 30% van een verbrandingsmotor.
    En dat die fabrikanten weigeren te veranderen is behoorlijk stom. Er zal vanzelf een nieuw bedrijf opstaan dat wél in deze markt springt. En één van die nieuwe bedrijven zal waarschijnlijk fisker worden, of loremo, of aptera. Electrische auto’s zijn aantrekkelijker omdat ze op electriciteit rijden, en deze electriciteit is niet afhankelijk van 1 energiebron, er zijn tal van opties om electriciteit te genereren, de een wat beter voor het milieu dan de ander.Maar er ZIJN tenminste opties, in de huidige situatie zijn we ontzettend afhankelijk van olie en regimes die IK liever niet wil ondersteunen.

    Login om te reageren
  58. Klimaathysteriemoetstoppen zegt

    13 november 2009 om 12:47

    Ik ben er niet TEGEN. Ik wil gewoon zeggen: kijk en wacht af. Dat enkel Renault-Nissan hier volop in investeerd, lees, meer dan één of twee modellen uitbrengt, is toch ergens verdacht. Het is gewoon een opgeklopte hype, en het is jammer dat iedreen die een benzine of diesel heeft nu ineens door sommigen wordt aanzien als milieumoordenaar.

    Login om te reageren
  59. Klimaathysteriemoetstoppen zegt

    13 november 2009 om 12:47

    InvesteerT :-)

    Login om te reageren
  60. Willem_vd_Velde zegt

    13 november 2009 om 13:06

    @ mc, 30% voor een verbrandingsmotor?
    Dat ligt toch wel iets hoger. Je hebt dat cijfer vast op wikipedia gevonden, maar ja, daar staat gemiddels, dus ook die benzineslurpende v8’en van amerika, hoe mooi dat ook klinkt…
    In datzelfde stukje kun je lezen dat de maximale efficientie rond 75% is op open wegen.

    Conclusie, in de stad electrisch rijden, op het lange eind lekker benzine blijven verstoken, want de efficientie van een energiecentrale ligt maximaal op 45%.

    Login om te reageren
  61. Klimaathysteriemoetstoppen zegt

    13 november 2009 om 13:13

    Feiten zijn feiten, Willem. Bedankt voor de steun ;-) Overigens koelt de aarde al jaren af, maar dit is een autoblog, onze passie dus, laten we het zoveel mogelijk gezellig houden ;-)

    Login om te reageren
  62. mc zegt

    13 november 2009 om 17:10

    @ willem vd velde
    Dream on, een benzine motor heeft een rendement van 25-35 % een diesel iets hoger. Het theoretische rendement is misschien 75% maar dat wordt echt nooit gehaald. En nee ik haal gegevens niet van wikipedia, mijn studie richt zich op energie verbruik en hoe je efficienties kunt verhogen. Dat theoretisch maximum wordt niet gehaald, omdat er in het ‘echt’ wel adiabatische effecten zijn die in theorie er niet zijn. Je kunt met de theorie van de Carnot-cyclus vrij eenvoudig uitreken wat je rendement is, en ik verzeker je, die is lager dan je denkt.

    Login om te reageren
  63. mc zegt

    13 november 2009 om 17:19

    @ mezelf, niet de carnot-cyclus, maar de brayton-cyclus…

    Login om te reageren
  64. Klimaathysteriemoetstoppen zegt

    13 november 2009 om 17:46

    @ MC, we zullen een spreken als de overheden ons schandalige heffingen opleggen indien we toch nog liever een bezinewagen hebben die bijvoorbeeld de schandalige waarde van 102 gr uitstoot.

    Login om te reageren
  65. Willem_vd_Velde zegt

    13 november 2009 om 18:27

    @mc: Is voor mij al een poos geleden dat we dat soort rekensommen hadden, dan zou ik erin moeten duiken waar ik op dit moment te lui voor ben, maar toch lijkt het me sterk dat het zo’n laag percentage is.

    Lijkt me dat je uitrekent hoeveel windweerstand + rolweerstand je hebt bij een constante snelheid, waarna je kijkt hoeveel energie dat kost op het verbruik wat je hebt(mijn corsa van 1992, 1 op 18-20) en de energiewaarde van benzine is wel bekend. Dit delen op elkaar en dan heb je de efficiëntie.

    Zo zou de berekening moeten zijn ofniet? En dan ga jij me niet vertellen dat het maar 25% is…

    Login om te reageren
  66. Willem_vd_Velde zegt

    13 november 2009 om 18:28

    Verbruik is bij 100 km/u trouwens.

    Login om te reageren
  67. Thes zegt

    28 november 2009 om 23:37

    Verkeerd geciteerd. Het moet zijn: regeling elektrische auto’s zorgen voor meer co2.

    Login om te reageren
  68. Daan zegt

    26 februari 2010 om 14:35

    Er komt een koudere periode op aarde aan, meestal iedere 10.000 jaar. We zijn nu al 12.000 jaar verwijderd van zo’n ijstijd. Als we het co2 niveau al kunnen verhogen dan moeten wij dat gelijk doen!! Meer CO2 betekent meer bio-massa en dat is meer voedsel! De temperatuur op aarde zal helaas/gelukkig niet zo snel stijgen dankzij de isolerende werking van CO2 want zodra de gemiddelde temperatuur iets stijgt verdampt er meer water. Dit betekent meer witte wolken en zoals iedereen weet reflecteren die de het zonlicht wat weer resulteerd in een lagere gemiddelde temperatuur. Er heerst dus een soort van natuurlijk evenwicht.
    Wat mij zorgen baart is dat de wereldbevolking in 100 jaar is verzesvoudigt.(en wel progressief!!) Dankzij de moderne techniek is er steeds meer voedsel en technologie beschikbaar voor steeds meer mensen. Het is ook meer dan aannemelijk dat we binnen 40 jaar met 14 miljard zullen zijn. Daar wringt de schoen maar daar durft niemand iets over te zeggen.
    Ze verkopen mij liever een kwikhoudende spaarlamp afgelopen kerst. Na 2 maanden is ie gelukkig al kapot en heb ik nu weer gezellig licht bij de voordeur.
    Eigenlijk zou iedere politicus minimaal over middelbare technische kennis moeten beschikken voordat ze ook maar ergens over mogen meepraten.

    Login om te reageren
  69. Filipdeantimilieumafiaman zegt

    22 september 2010 om 19:12

    @ Daan, ze kunnen het weer nog niet voor één weekje juist voorspellen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North