• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische Ferrari zal nog steeds herrie maken

Auteur: RubenPriest, gepost 20 maart 2024 om 07:43 – 23 Reacties

Elektrische Ferrari zal nog steeds herrie maken

Ferrari maakt duidelijk dat het eerste elektrische model zeker niet stil zal zijn.

Draai de sleutel om en/of druk op de startknop in een Ferrari en er verschijnt een grijns op je gezicht. Normaliter gaat de start namelijk gepaard met een enorme bak geluid. Bij sommige modellen vraag je af hoe dit überhaupt legaal is op een standaard auto. De vraag is of die emotie blijft met een volledig elektrische Ferrari.

In het geval van de SF90 is het al een heel andere beleving. In principe start de supercar volledig geruisloos. Pas bij het inschakelen van de V8 kun je een soundtrack verwachten. In een volledig elektrische auto kan er geen geluid komen uit een verbrandingsmotor want deze is er simpelweg niet. Aan Ferrari de uitdaging om er toch wat van te maken.

Dat komt wel goed, aldus Ferrari CEO Benedetto Vigna tegenover CNBC. Hij zegt dat de Italiaanse autofabrikant er alles aan doet om de emotie van Ferrari te waarborgen, ook al is de auto volledig elektrisch. Engineers ontwikkelen allerlei geluidstechnieken voor een kunstmatig effect. De CEO kan het mooi brengen, maar het is natuurlijk nooit zo gaaf als een echte motor. Het blijft geluid dat over de speakers naar je oren komt.

Meerdere autofabrikanten hebben al zo’n soundtrack in de elektrische auto. Bij de Hyundai IONIQ 5 N simuleert de auto zelfs een verbrandingsmotor. Welke richting Ferrari kiest is nog niet duidelijk, maar dat het een kunstmatige manier van emotie opwekken gaat worden is evident.

Ferrari verwacht dat 60 procent van de verkopen verdeeld zal zijn over hybride en volledig elektrische auto’s in 2026. Het aanbod elektrische modellen gaat alleen maar toenemen. Eerst met hybride modellen, zoals de SF90, later ook volledig elektrische auto’s.

In de woorden van Vigna kunnen klanten een unieke ervaring verwachten als ze rijden in een volledig elektrische Ferrari. Het zijn mooie praatjes van een CEO, uiteindelijk is het aan de klant of ze hier daadwerkelijk warm voor lopen.

Voorlopig hoeft het merk zich geen zorgen te maken. Alles loopt op rolletjes bij het automerk uit Maranello. In 2023 maakte het merk voor de eerste keer een winst van meer dan een miljard euro.

Fotocredit: @basfransencarphotography via Autoblog Spots

Ook interessant!

  • Ferrari verliest achtervleugel
  • Gespot - Fonkelnieuwe Ferrari SF90 Spider in matrood
  • Spot van de Week: Ferrari SF90 Spider Novitec
  • Probeer zelf een Ferrari SF90 XX smaakvol te maken
    Ferrari SF90 XX configurator: maak jij 'm mooi?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Benedetto Vigna, Ferrari, sound

Vorig bericht: « Nieuwe Peugeot e-5008: lekker uitgesproken
Volgend bericht: Tesla engineer: stop met mishandelen van Cybertruck »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    20 maart 2024 om 07:50

    De oplossing bestaat al:
    https://youtu.be/tBEAV4Tnlqo?si=mMie_HokdBGQRQLB

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    20 maart 2024 om 08:01

    Ik behoor helaas niet tot de doelgroep, deed ik dat wel dan kocht ik gewoon een 812 en liet het daar bij. Beter gaat het echt niet worden.

    Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    20 maart 2024 om 08:42

    Ik sla wel over, ik zie oprecht geen enkele reden om iets anders dan gwn een saaie hyundai ofzo te kopen als het toch elektrisch moet zijn, tis allemaal ontiegelijk saai om te rijden, en omdat het 1000pk heeft en een Ferrari logo maakt het niet leuk in ene ofzo, als het ooit zover is dat we geen ICE meer mogen rijden, kan ik wel mooi parttime gaan werken….

    Login om te reageren
  4. Poulusma zegt

    20 maart 2024 om 08:44

    ‘Draai de sleutel om en/of druk op de startknop in een Ferrari en er verschijnt een grens op je gezicht.’ de ene helft van je gezicht smeekt en de andere helft kijkt sip?

    OT. Nou vind ik dat de meeste elektrische auto’s sowieso al niet bepaald een lekker geluid maken. Zou Ferrari een voorbeeld nemen aan Hyundai bij achteruit rijden? 😂 Dat wekt ook emoties op, maar kan me niet voorstellen dat die emoties wenselijk zijn…

    Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    20 maart 2024 om 08:45

    Naar mijn inziens streven we het milieudoel een beetje voorbij als ook alle exotische auto’s elektrisch moeten worden. Alle normale auto’s, wat waarschijnlijk dik 95% van de auto’s in het westen zijn, doen. Maar die paar exoten.. voor die paar duizend kilometer per jaar..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 maart 2024 om 10:56

      Je hebt gelijk dat zo’n Ferrari die de zesde auto van het huishouden is en twee keer per jaar een zondagmiddag uit de garage gehaald wordt niet de enorme milieuschade geeft. Maar Ferrari zal wel over moeten naar EV’s, want hoe kun je serieus een sportwagen in de markt zetten die niet sneller is dan een modale gezinswagen als een Tesla Model 3?

      Login om te reageren
      • Jurgen zegt

        20 maart 2024 om 13:48

        De meeste Tesla’s zijn echt niet sneller dan een sportwagen hoor, op de rechte stukken zijn ze idd sneller met optrekken in vergelijk tot een qua prijs gelijkwaardige ICE auto, maar de meest verkochte versies (die voor Jan dus) leggen het ten alle tijden af tegen de sportievere en duurdere ICE auto’s. En als je een Plaid oid kunt betalen verwacht ik dat de echte petrolhead altijd voor een ICE zal kiezen, is gewoon vele malen leuker.

        Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      20 maart 2024 om 13:18

      helemaal mee eens dat een exotische auto niet veel impact heeft op het milieu. Ik vind het maatschappelijke oogpunt eigenlijk veel belangrijker, als die merken ongestoord verder kunnen gaan zoals ze nu bezig zijn creëer je wel het effect dat de grootverdieners niks hoeven bij te dragen en verheven zijn boven de rest van het plebs. Aan de bestaande merken de opdracht om met de tijd mee te gaan en hun merk eigenschappen te vertalen in nieuwe technieken, en aan de nieuwe merken als Rimac en Tesla (roadster) de blanco pagina om te kijken wat de grenzen zijn van de nieuwe techniek.

      Login om te reageren
  6. William zegt

    20 maart 2024 om 08:55

    Hun clientele zit erg verlegen om aandacht en bevestiging dus die auto’s zullen en moeten lawaai maken. Een logische stap van het bedrijf, ze kennen hun afnemers.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      20 maart 2024 om 09:52

      Over hun clientele gesproken eh,

      Stel hier in de EU en USA moet alles elektrisch. Maar een flink deel van hun cliënten zit op heel andere plaatsen in de wereld. Midden oosten bijvoorbeeld. Die geven geen jota om EV’s. Ze zullen nog steeds ICE auto’s moeten ontwikkelen om te blijven bestaan lijkt mij.

      Persoonlijk denk ik dat we ook hier in de EU moeten zeggen van: je mag max 10k ICE auto’s per jaar verkopen. Iets in die trend. Kunnen de mensen die het willen gewoon nog een ferrari of lambo kopen met v12. En de rest van het verkeer gaat milieubewuster, waar je echt de winst kan pakken voor het milieu.

      Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    20 maart 2024 om 09:11

    Haha, ze willen dit dus echt gaan doen, niet te geloven, ik dacht even dat het al 1 april was, maar dat is nog ruim een week.

    Login om te reageren
  8. rollingstoned zegt

    20 maart 2024 om 09:17

    Dus straks krijg je een Greatest Hits cd met motorgeluiden bij je Ferrari?

    Login om te reageren
  9. b00st zegt

    20 maart 2024 om 09:22

    De Taycan doet het ook, maakt best veel geluid bij lage snelheid.

    Login om te reageren
  10. dare2think zegt

    20 maart 2024 om 09:49

    Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen met de verkopen. In de zakelijke segmenten (Taycan/ e-tron GT ) zal elektrisch vast zijn eigen klanten weten te krijgen. Maar een Ferrari, daar gaat het om een stukje emotie en drama. De moeizame, analoge manier van draaimomentgeneratie door middel van explosies, in een beperkt toerenbereik waardoor schakelen nodig is, dat is ‘leuk’. En ‘leuk’ lijkt tegenwoordig haast niet meer te mogen. Maargoed, de doelgroep met de daartoe benodigde cash bepaalt uiteindelijk hoe populair een model is, dus ik laat me verrassen..

    Login om te reageren
  11. drdre1 zegt

    20 maart 2024 om 09:59

    Ferrari: “We zullen nooit en te nimmer een SUV maken!” 😂
    Ferrari: “We zullen echt echt echt nóóit een elektrische Ferrari maken!” 😂

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      20 maart 2024 om 10:07

      Is het echt een SUV? I dunno, ik denk aan SUV meer aan een auto die off-road wat kan, een ladderchassis, dat soort dingen. Toyota Land Cruiser ofzo. Nissan Patrol.

      Als je bijvoorbeeld die Mercedes EQS SUV kijkt, dat is toch gewoon een MPV? Een minivan. Hoe je het ook wilt noemen. Geen SUV als je het mij vraagt. Niet sportief. Utility, nou je kan er alleen mee op asfalt rijden. Vehicle, tja dat is het wel.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        20 maart 2024 om 10:59

        Tja, eigenlijk is de Purosangue meer een Toyota C-HR XXL dan een SUV.

        Login om te reageren
        • jeroenm83 zegt

          20 maart 2024 om 13:27

          Een Purosangue is meer een 812 met 4 stoelen.

          Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        20 maart 2024 om 17:38

        Ehh… Dat is een terreinwagen toch die je beschrijft? Een SUV is toch een wannabe-terreinwagen? 🤔 Sports Utility Vehicle, da’s toch gewoon een hippe marketingnaam, geen serieus voertuig zoals een Patrol.

        Login om te reageren
  12. ponnie zegt

    20 maart 2024 om 13:33

    Mooi uitlaatgeluid kan je nog voor jezelf doen, nep geluid uit een EV is puur om de omgeving te zieken.
    Ferrari worden dus tokkie auto’s.

    Login om te reageren
  13. roadster zegt

    20 maart 2024 om 14:11

    Dan koop ik toch liever zoiets.

    https://www.youtube.com/watch?v=_CyZ8jrjKGg&ab_channel=TFJJ

    Als het moet dan wel een EV-tje erbij voor de boodschappen.

    Login om te reageren
  14. bietje zegt

    20 maart 2024 om 15:59

    Ach… weer een beetje back to 1987 basics… het is niet minder leuk, het is ànders…

    🤣

    .
    https://www.youtube.com/watch?v=CLNg3-Dm5_8

    Login om te reageren
  15. Pino zegt

    21 maart 2024 om 18:21

    Een elektrische auto met een kunstmatig benzinemotorgeluid is voor mensen die niet willen accepteren dat de toekomst elektrisch is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North