De prijs van de Hyundai Ioniq 5 N is echt heel erg scherp.
Auto’s zijn tegenwoordig schreeuwend duur. Inflatie, belastingen, dat super-de-luxe pand en natuurlijk al die peperdure espressootjes moeten ergens van betaald worden. En nee, dat geld kun je niet simpel ergens anders weghalen.
Maar er zijn uitzonderingen en vandaag hebben we er eentje voor je. De prijs van de Hyundai Ioniq 5N is bekend en laten we maar meteen in huis vallen: heel erg scherp! De prijs is namelijk 73.995 euro en dat is tegenwoordig het nieuwe 50 mille.
Maar ook al vergeet je de inflatie mee te rekenen, dan nog is dit een steengoede deal en we gaan je uitleggen waarom. Nog voordat we een meter hebben gereden met de Ioniq 5 N, kunnen we niet anders dan enthousiast zijn. Het probleem met veel elektrische auto’s is dat ze weliswaar heel erg snel zijn en dat ze het daar verder bij laten.
650 pk
En de enige methode om de auto interessanter te maken, is meer vermogen toevoegen. Het verschil tussen een Audi e-tron of RS e-tron is veel kleiner dan een A6 en RS6, zeg maar. Daar zijn meerdere redenen voor. Een bredere auto met uitgebouwde wielkasten, bredere banden en dergelijke zorgen voor meer weerstand.
Ook is in veel gevallen het budget op: elektrische auto’s kosten een vermogen om te ontwikkelen. Dan kun je niet nog eens 10-15 mille investeren als fabrikant om een dik sportief topmodel te maken. Tenslotte zijn dit soort topmodellen imageboosters, geen hardlopers.
Daarom zijn we verbaasd dat Hyundai de Ioniq 5N voor zo weinig geld aanbiedt. Voor dat geld heb je namelijk een 650 pk sterke bom op wielen die in 3,4 seconden naar de 100 m/u kan knallen en een top haalt van 260 km/u. Maar het gaat om zoveel meer.
Drift Optimizer
Zo is de Ioniq 5N voorzien van 21 grote gesmede velgen met 275/35 R21 banden rondom. Kijk, DAT is precies wat we wielen. Meer grip en een lager onafgeveerd gewicht. Verder zij de dikke remmen, drift optimizer (ja, echt!), adaptieve dempers, dikke kuipstoelen, sperdifferentieel en hele grote remmen: 400 mm voor en 360 mm achter. Dat heeft de auto ook wel nodig, want het apparaat weegt meer dan twee ton.
Dat komt vooral door de extra grote accu: 84 kWh (in plaats 58 kWh of 77 kWh bij de gewone Ioniq 5). Op een volle accu haal je volgens de WLTP precies 448 km. Dat is een beetje de balans waar een fabrikant mee stoeit: de range en het gewicht. Aangezien actieradius een belangrijkere USP dan gewicht, krijgen auto’s dus grotere accu’s.
Prijzen ‘concurrentie’ Hyundai Ioniq 5N
Uiteraard vergelijken we de prijs van de Hyundai Ioniq 5N met die van de concurrentie. Zoals je kan zien is veel vermogen voor (relatief) weinig geld geen uitzondering. Echter komen de meeste concurrenten wat power te kort, laat staan dat ze dezelfde sportieve hardware aan boord hebben.
- Tesla Model 3 Long Range | € 51.993
- Tesla model Y Performance | € 60.993
- Zeekr 001 Performance | € 63.490
- Polestar 2 Performance | € 67.400
- Kia EV6 GT | €68.265
- Hyundai Ioniq 5N | € 73.995
- BMW i4 M50 | € 76.789
- Ford Mustang Mach-E GT | € 79.200
- Porsche Taycan | € 98.600
reactief zegt
Spotgoedkoop is echt klinkklare onzin natuurlijk.
Hij biedt misschien meer dan genoemde alternatieven, maar kost ook duidelijk veel meer.
minimoke1984 zegt
Exact dat..Meer dan een 3 performance op papier.. maar kost ook bijna 15k meer ! Een performance heeft idd geen adaptieve dempers of differentieel.. maar ik wil ze wel is op een circuit tegen elkaar zien, net als aantal anderen die genoemd worden.. Ben benieuwd naar de nieuwe 3 performance, plaid of hoe hij dan ook mag gaan heetten… maar ik verwacht een sub 3 tijd voor 0-100 en een range van 550+ voor max 65k. En daarmee dus denk ik de interessantste optie in die klasse…
pomoek zegt
448 km valt me eigenlijk wel een beetje tegen voor een accu van 84KwH…Qua vormgeving vind ik Hyundai echt bij de top van dit moment horen, maar ze moeten nog wel wat stappen maken als het gaat om efficiëntie. Zeker als je dit vergelijkt met de R5 die 400km haalt met een accu van 52KwH.
cossie300 zegt
Een heel scherpe prijs noemen jullie dat. Dan moeten jullie op de redactie toch echt wel goed betaald worden.
Reimon zegt
In dit rijtje wint de BMW of de Polestar toch mijn zieltje. Geloof dat ze er bij Hyundai echt iets goeds van maken, maar voor 73k hoop ik toch op iets meer dan een opgefokte retro-sneaker..
Visje66 zegt
Mag hopen dat dit sarcastisch bedoeld is, want 74k voor een Hyundai is alles behalve spotgoedkoop.
Tesla komt straks met de 700pk M3 Highland voor minimaal 13k minder, die nog veel sneller zal zijn. Voor bijna 20k minder had je de uitgaande M3P, ook sneller, meer rijbereik, alleen geen neppe geluiden. Wie houden jullie voor de gek… 🤣
Als ze deze auto voor rond de 65k in de markt hadden gezet dan was het meer in de buurt van ,,goedkoop” geweest.
weetikveel zegt
Als je straks ook zelf je geluidspakketten en motorkarakters kan inladen, heeft dit wel potentie om een mooi pakket te worden. Misschien een kleinere lichtere versie maken want een hot hatch van 2000+kg slaat natuurlijk nergens meer op.
erics zegt
Wel heel gaaf om te zien…https://www.youtube.com/watch?v=1N81QvAJRkI
Oopelkadet zegt
Ik heb niks met EVs maar 1 ding winnen ze wel: de PK wedloop. Tenzij je een Singer van 1000kg kan kopen lach je met zon Huyndai elke 2 of 3 ton kostende 911/496 gtb/equivalent uit.
Jurgen zegt
Rechtdoor wel ja, nu nog bochten…
ghost zegt
Voor dat geld plus een paar duizend euro die ik anders wel kwijt ben aan opties en aflevering, zou ik een nieuwe RS3 8Y limousine halen. Minder pk’s stock maar zeker zo leuk!
MarcoM zegt
Wel vet, zou mooi zijn om het rijtje een keer op Zandvoort te testen.
Jeffrey zegt
SPOTGOEDKOOP? In welk universum leven jullie?
Doe even normaal!
flyerbunch zegt
Mja, mss een beetje oneerbiedig, maar het blijft wel een Hyundai.. voor dat geld is er nog veel ander (spannender) spul te vinden nieuw of 2de hands.
grandmasterb zegt
Erg veel power, maar qua uiterlijk niet erg indrukwekkend of mooi.
Eduardo Cuvelier zegt
Hyundai Ioniq 5N Downforce Drifter – Score :
– Violaine : ‘Men like you’
– https://www.youtube.com/watch?v=H6DXc4vM0tM