• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Embargo geschonden: Jaguar XFR

Auteur: Dennis, gepost 10 januari 2009 om 01:27 – 57 Reacties

Afbeelding Embargo geschonden: Jaguar XFRAfbeelding Embargo geschonden: Jaguar XFRAfbeelding Embargo geschonden: Jaguar XFRAfbeelding Embargo geschonden: Jaguar XFRAfbeelding Embargo geschonden: Jaguar XFRAfbeelding Embargo geschonden: Jaguar XFRAfbeelding Embargo geschonden: Jaguar XFRAfbeelding Embargo geschonden: Jaguar XFR

Jaguar XFR
De afbeeldingen van de Jaguar XFR waren nog strikt onder embargo en net dat ene moment per jaar dat de voltallige Autoblog redactie in een café geniet van een drankje tijdens de nieuwjaarsborrel, verschijnen de eerste officiële foto’s op diverse websites.

Ruben vroeg zich vorige week nog af of Jaguar de XFR mee zal nemen naar Detroit, maar daarover bestaat inmiddels geen twijfel meer. Die is natuurlijk gewoon van de partij.

De XFR mag gerust in één adem genoemd worden met modellen als de RS6, M5, E63 en CLS63. Het 5,0 liter V8 blok met supercharger is goed voor maar liefst 510 pk en 625Nm koppel. Zijn voorganger, de S-Type R, moest zich met een 399 pk sterke 4,2 liter supercharged V8 blok zien te redden. Zeker geen kinderachtig verschil dus. De potente motor in de XFR zet de naald in 4,9 seconden op 100 km/u en is braaf Duits begrensd op 250 km/u. Het verbruik ligt gecombineerd op 12,5 l/100km.

Het monster van Jaguar staat op 20 inch lichtmetalen velgen met forse geventileerde remschijven. Ten opzichte van de normale XF beschikt de XFR over een actief dempingsysteem en is de stuurinrichting aangepast. Aan de voorzijde vallen de grote luchtinlaten misschien wel het meeste op. Aan de achterkant zijn dat natuurlijk de vier dikke uitlaatpijpen. Het overige spoilerwerk is gelukkig stijlvol gehouden.

Met dank aan iedereen voor de tip, maar we stonden even in de kroeg…

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
    Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
  • Help deze man van zijn nieuwe Jaguar XF (€97K) af!
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, xf, xfr

Vorig bericht: « Omdat mat ook op klassiekers cool kan zijn
Volgend bericht: De teloorgang van Saab, leve Saab! »

Lees Interacties

Reacties

  1. dekster zegt

    10 januari 2009 om 01:40

    Eén woord, prachtig!

    Login om te reageren
  2. blokker5 zegt

    10 januari 2009 om 01:44

    Maar dat is natuurlijk nooit erg. Toevallig kom ik nu ook net van een borrel van m’n werk en ik vind het erg knap dat je geen spelingvauten heb gemaakt (zover ik na een borrel kan zien). genoeg gelul ik vind de auto erg mooi, maar toch niet echt jaguar-achtig. Gaat er nog iemand van de autoblogredactiemedewerkercrew naar de AIAS?

    Login om te reageren
  3. autoblogger zegt

    10 januari 2009 om 01:48

    @Blokker5: nope, we zijn dit jaar niet in Detroit…

    Schaatsen is cool ;)

    Login om te reageren
  4. ricardo zegt

    10 januari 2009 om 01:55

    Hallo? Iemand? Ik zit nog vast op de heren-wc. Hoe werkt dit slot?! *hikburp*

    Login om te reageren
  5. 9000cse zegt

    10 januari 2009 om 02:12

    Als mijn bankrekening het toe zou laten, dan stond ik morgen bij de dealer, om hem te bestellen. Ik vind het werkelijk een schitterend mooie auto. Niet opdringerig, niet patserig, niet agressief, maar krachtig, met karakter, met stijl, zoals een Jaguar moet zijn. Ook, of vooral, nu de XF een véél modernere verschijning is geworden t.o.v. vorige Jaguars.
    Ik verwacht echter ook, dat onze zéér gewaardeerde oosterburen (want hooggekwalificeerde autobouwers) er in de autopers wel weer gehakt van zullen maken. Vergeleken met Audi RS6, BMW M5 en E 63 AMG zal deze XFR het, vanuit hun standpunt wel niet kunnen halen. Mij zou het echter volkomen Wurst wezen. En schaamteloos als ik ben, zou ik mijn nieuwe XFR op een zaterdagmiddag op de Königsallee in Düsseldorf parkeren in de buurt van zo’n Duitser. Wedden, dat ik, tevreden op het terras aan mijn Altbier nippent, de meeste bewonderaars zou tellen?
    Nou zeg, van al dat dromen begin ik nog sentimenteel te worden ook! Héérlijk!

    Login om te reageren
  6. blokker5 zegt

    10 januari 2009 om 02:16

    Schaatsen is inderdaad de nieuwe oude sensatie van Nederland maar ik bedoelde natuurlijk NAIAS niet AIAS (zie je, borrels zijn slecht voor je;))

    Login om te reageren
  7. 9000cse zegt

    10 januari 2009 om 02:17

    sorry, moet natuurlijk zijn “nippend”. ;)

    Login om te reageren
  8. CSL zegt

    10 januari 2009 om 02:43

    Eindelijk een leuke Jag. Behalve die mislukte koplampen een mooie mondeo met lekker achterwielaandrijving.

    Login om te reageren
  9. Tombnolz zegt

    10 januari 2009 om 02:47

    Dat heeft 9000cse nu eens treffend verwoord! De XF heeft bij deze nog dat beetje “body” gekregen die het nog kon gebruiken. Had die auto nu mooie lichten (zowel voor als achter) gekregen, het had misschien wel dé auto van het moment geweest… Wie weet bij de facelift…

    Moet wel grappig zijn, je zit ergens iets te drinken en stuiken daar plots Wouter, Ruben & Sacha toe met nog een paar heertjes die je natuurlijk niet kent van gezicht… en blijkt dat dan de volledige AB-crew te zijn! Weetje, ik zou naar de bank rennen om jullie eens goed te trakteren!

    Login om te reageren
  10. mckroket zegt

    10 januari 2009 om 02:52

    ik vind vrijwel alle jags oubollig en daarom lelijk. de nieuwe generatie is al een stuk beter, zo ook deze auto. toch vind ik de voorkant behoorlijk lelijk (rare goedkope grill?) maar de achterkant en de vorm is perfect.

    Login om te reageren
  11. bozewolf zegt

    10 januari 2009 om 03:28

    Apart. Meestal ben ik geen fan van de uiterlijke wijzingen van nog hetere versies van hete auto’s. Case in point DB9 – DBS.

    Maar dit, heeft wel wat. Meer sluipend, meer krachtig, met alomvattend. Meer katachting vooral.

    Eigenlijk gewoon dikke tieten-geil.

    Jazeker, dikke-tieten-geil.

    Login om te reageren
  12. bozewolf zegt

    10 januari 2009 om 03:29

    Katachting = katachtig.

    Half vier, vrijdagavond, U vergeeft mij wel, toch?

    Login om te reageren
  13. PyroZnype zegt

    10 januari 2009 om 04:19

    @ Bozewolf, uiteraard vergeef ik het u, we zijn immers een mens toch? :)

    Login om te reageren
  14. 9000cse zegt

    10 januari 2009 om 04:38

    Hé, Ricardo! Nog steeds vast? Of zullen we 1-1-2 bellen?
    Veel tttfffrrrrrrr toegewenst!

    Login om te reageren
  15. Wollie zegt

    10 januari 2009 om 08:13

    Een motorkap met handgrepen ? Of zijn die enkel voor de show in Detroit, zodat de fotomodellen zich daaraan kunnen vasthouden wanneer ze zich wulps over de XFR bewegen ?

    Login om te reageren
  16. Klassiekerrally zegt

    10 januari 2009 om 08:48

    Ik ben geneigd te zeggen: “Jag is back”. Waarschijnlijk zou ik ‘m ook prefereren boven de Germaanse concurrentie.

    Maar ik blijf m’n nickname eer aan doen: een XJ-C serie II blijft veel mooier, dus die moet er naast staan in de garage ;)

    Login om te reageren
  17. Aston Martin Rapide zegt

    10 januari 2009 om 09:05

    Het is een prachtige auto zeker, maar ik heb ook zo mijn punten. Om jullie enthousiasme niet te vestoren, het is niks ernstigs hoor:
    – de koplampen, dat hadden ze gewoon van de concept XF moeten overnemen. Zijn ze dat nou weer vergeten???
    – De uitlaten hadden van mij iets hoger gepositioneerd gemogen. Nu lijkt het net of de achterkant iets minder breed dan voorheen, dat indruk heb ik. Maar goed, misschien heb ik wel een een vergrootglas nodig.

    Maar verder, in 1 woord: geil!!

    Login om te reageren
  18. 190d zegt

    10 januari 2009 om 09:24

    tsss, drinken tijdens de werkuren
    jag is af

    Login om te reageren
  19. Fiorano zegt

    10 januari 2009 om 09:28

    Fantastische auto! Vind hem extra mooi door die extra luchtingangen op de motorkap voor die dikke v8 Supercharged motor.

    Waar zijn de foto’s eigenlijk? Heeft iemand een linkje?:)

    Login om te reageren
  20. Breinstein zegt

    10 januari 2009 om 10:11

    de grote vraag na het zien van dit lekkers is, wanneer komt deze motor in de XKR?

    Login om te reageren
  21. jOnas zegt

    10 januari 2009 om 10:13

    Prachtig, alleen de pijpjes iets minder

    blok ziet er wel netjes uit

    Login om te reageren
  22. orre zegt

    10 januari 2009 om 10:19

    achterkant vind ik persoonlijk niet geslaagd…
    voor de rest valt ie mee maar ben er niet wild van..

    Login om te reageren
  23. VonStroke zegt

    10 januari 2009 om 10:29

    Ik ben er niet wild van. Veel pk’s, dat wel. Maar die twee chromen luchtinlaten vooraan getuigen mijns inziens niet van goede smaak. De vier granaatwerpers achteraan hebben ze precies op het laatste nippertje tegen de carrosserie geplakt.

    Doe mij dan maar zo’n XJ-R van voor de facelift. Op en top Jag!

    picture

    Login om te reageren
  24. NLBUURMAN zegt

    10 januari 2009 om 10:31

    @ 9000cse
    ik had het niet beter kunnen zeggen, maar ik bedoel hetzelfde.
    engelse auto’s hebben gewoon meer passie dan de duitsers, 1 opmerking: je vergeet de IS-F te noemen ;)
    de jaguar XF gaat jaguar denk ik wel een beetje redden in deze ………. (zelf in te vullen)

    Login om te reageren
  25. LP640 zegt

    10 januari 2009 om 10:34

    De voorkant vind ik minder, maar de rest mag er zijn!

    Login om te reageren
  26. Fout zegt

    10 januari 2009 om 10:36

    Triestig dat sommige mensen hier nog nog de woorden ‘koplampen’ of ‘mondeo’ gebruiken. Jammer! Get over it…!
    Heerlijke auto, alleen mochten de pijpjes een centimeter dieper zitten, verder heel netjes. Ook het 5.0 blok zal voor vuurwerk zorgen.

    Login om te reageren
  27. BMWMSERIES zegt

    10 januari 2009 om 11:06

    Donders mooie auto ^^

    Login om te reageren
  28. RenJie zegt

    10 januari 2009 om 11:17

    de uitlaatpijpen vind ik wat minder.. twee grote afgewerkte pijpen waren mooier geweest. Maar verder wel een schitterende auto!

    Login om te reageren
  29. Cantago zegt

    10 januari 2009 om 11:30

    Ziet er erg mooi uit! Ook het interieur. Zelfs een bruut model Jaguar straalt best veel klasse en elegantie uit, terwijl er echt een dikke kont achter zit. Wat mij betreft kan alleen Aston Martin dit evenaren, maarja, die zijn ook een tikkeltje duurder;)

    Login om te reageren
  30. Björn zegt

    10 januari 2009 om 11:39

    wat mooi.
    ik heb hem direct als achtergrond van mijn bureaublad gedaan.

    Login om te reageren
  31. C6.R zegt

    10 januari 2009 om 11:48

    De XFR mag gerust in één adem genoemd worden met modellen als de CTS-V RS6, M5, E63 en CLS63.

    Fixed that for you!

    Verder wel een dikke bak, mooie cijfers ook! Die chromen inzetjes ook bij de luchtinlaten zijn een beetje jammer maar voor de rest dikke prima!

    Login om te reageren
  32. Guan zegt

    10 januari 2009 om 11:54

    Dik hoor! Als er nu eens een handige ’tuner’ een pakketje maakt zodat de stijl elementen van de C-XF er op kunnen komen (koplampen, grille en spiegels) dan koop ik hem!

    Login om te reageren
  33. flappie zegt

    10 januari 2009 om 12:10

    neej geen tuners!1! dan wordt zo’n mooie auto gegarandeert hartstikke lelijk!

    Login om te reageren
  34. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    10 januari 2009 om 12:14

    Jaaaa, daar istie dan!
    Heerlijke auto!!! Ik hou normaliter helemaal niet van ‘dikke’ versies die de oorspronkelijk slanke lijn van een auto geweld aandoen…
    Maar de XF kan het zoooooooo goed hebben!!

    Alleen die uitlaten vind ik vreselijk!
    Idd te laag en 2 teveel…

    De Luchtinlaten in de voorbumper zijn ook wel behoorlijk gejat van de Saab 9-3 Aero maarja, beter goed gejat…

    Login om te reageren
  35. vla zegt

    10 januari 2009 om 12:40

    ‘Wow!’ zei ik hardop achter mijn computer toen ik hem zag! Die gaat op mijn verlanglijst, permanent! :o

    Login om te reageren
  36. vla zegt

    10 januari 2009 om 12:43

    Wel jammer van die uitlaatjes, maar die chrome luchtinlaten maken dan weer àlles goed! :D Lang leve Ian Callum!!

    Login om te reageren
  37. vla zegt

    10 januari 2009 om 12:45

    Kan iemand ‘m overigens eens shoppen in wit/rood/geel/blauw/…? :)

    Login om te reageren
  38. mashell zegt

    10 januari 2009 om 12:58

    Hmm, dat duitse zwart maakt dat dat die chromen luchtinlaten en chromen wel erg opzichtig worden. Not very stylish in my opinion. Maar gewoon in net grijs bestellen.

    Login om te reageren
  39. Nick zegt

    10 januari 2009 om 14:43

    Wow! Lekker veel direct koppel.

    Login om te reageren
  40. Tommy zegt

    10 januari 2009 om 16:00

    Ziet er tof uit, moter is goed en lijkt genoeg pk te hebben tegenover de Duitsers maar waarom blijft die sprint nou achter? De RS6 en E63 AMG sprinten beide in 4,5 seconden naar de 100 km/u en deze XFR doet er bijna 5 seconden over.. Of is deze Jaguar zoveel groter en zwaarder dan deze auto’s? In ieder geval, 510 pk en 625 Nm zijn natuurlijk mooie cijfers!

    Login om te reageren
  41. WieAndersDasAuto zegt

    10 januari 2009 om 16:59

    Mooie Jag!

    Hij kan nu eindelijk de concurrentie aangaan met de genoemde modellen. Hij loopt zeker niet achter. Hij heeft zelfs niet het minst aantal pk’s.

    Alleen die uitlaten mochten inderdaad wat omhoog geplaatst worden. Dit lijkt heel apart. Maar het is wel een hele vooruitgang voor Jaguar! Zeker nu ze niet meer bij Ford horen. Heb je ook geen Ford Mondeo troep in je auto.

    En zwart staat hem trouwens heel goed.

    Login om te reageren
  42. Vinny_93 zegt

    10 januari 2009 om 17:14

    DAT noem ik nog eens een auto! Hopelijk blijven de bekende tupperware-fabrikanten hier wel van af.

    Wel in mooie stijl geschreven, dit artikel(De potente motor in de XFR zet de naald in 4,9 seconden op 100 km/u en is braaf Duits begrensd op 250 km/u.) Respect, Autoblog!

    Login om te reageren
  43. Vinny_93 zegt

    10 januari 2009 om 17:17

    Ik keek net even naar de verschillende versies van de XF, maar hier komt toch hopelijk alleen de 5.0V8 in? Geen 6-in-lijn-diesel om het verschil in de natuur te maken?

    Login om te reageren
  44. Jaapschaap zegt

    10 januari 2009 om 17:23

    De auto wordt er iets minder sjiek op maar het blijft een auto met extreem veel status/stijl

    Login om te reageren
  45. phantom zegt

    10 januari 2009 om 17:27

    een lekkere dikke roofkat that”s for sure!!! ik wil dat geluid wel eens horen

    Login om te reageren
  46. freek zegt

    10 januari 2009 om 17:37

    lol@ CSL : “een mooie mondeo met lekker achterwielaandrijving.” :D

    pfff hoe kan je nou 4 uitlaten zo groot en zo uitbundig op een jag plakken??

    heb toch liever een RS6 avant; ook niet heel opvallend, wel heel geil als je goed kijkt, heerlijke motor, makkelijk en leuk om te rijden(volgens zeggen)

    Login om te reageren
  47. Brokkenpiloot zegt

    10 januari 2009 om 17:39

    Het gaat goed zo! Hamvraag: is dit nog door Ford in gang gezet of hebben we dit te danken aan de nieuwe eigenaars?

    Login om te reageren
  48. Guan zegt

    10 januari 2009 om 18:05

    @Flappie; er zijn al tuners die zich uitgeleefd hebben op de XF, zoek maar eens op deze site. En de gevolgen zijn niet heel slecht denk ik.
    Maar ik zette ’tuner’ expres tussen ‘ ‘ omdat ik ook meer iets van een carrosier oid bedoel. Ik snap je angst voor een of ander ransig wanstaltig ‘ontwerp’. Das ook niet wat ik zoek….

    Login om te reageren
  49. Maranello zegt

    10 januari 2009 om 18:20

    Mooie auto, had hierover al dingen gehoord (uit betrouwbare bron:p). Weet iemand waar (welke site, welk land e.d.) het uitgelekt is?

    Login om te reageren
  50. Bossinkje zegt

    10 januari 2009 om 18:51

    Een erg mooie auto! Alleen zijn de uitlaatpijpjes wat minder..

    Login om te reageren
  51. BmwMPower zegt

    10 januari 2009 om 19:06

    Wil ik deze liever dan de M5? :oops:

    Denk het wel, de M5 is te oud.

    Login om te reageren
  52. CRASH zegt

    10 januari 2009 om 23:17

    DBS-wannabee!

    Login om te reageren
  53. Citrofiel zegt

    11 januari 2009 om 00:41

    9000cse, ik kon het niet meer met je eens zijn! Deze auto is gewoon treffend Brits, met een vleugje Duits. Perfect. Fantastisch in deze kleur ook.

    Login om te reageren
  54. 9000cse zegt

    11 januari 2009 om 02:43

    @ Citrofiel

    Weet je, ik behoor tot de soort autoliefhebbers, die zelf bepaalt wat hij mooi vindt. Mijn nekharen gaan omhoog staan van die reaguurders, die een M5 mooi vinden, omdat het een BMW is, of een RS 6, omdat het een Audi is, enz.
    Als ik een 3-serie coupe mooi vind, dan is dat, omdat ik díe auto mooi vind. Een sedan van dezelfde serie vind ik nou weer níet mooi. Enz.
    Misschien kun je je nog herinneren, dat we reacties hebben afgegeven op de C6. Dat vind ik nog steeds een van de mooiste auto’s in zijn klasse en heb er nog steeds een zwak voor. Alleen is die auto in de lease te duur in vergelijking met zijn klassegenoten, wat natuurlijk in de verkoopstatistieken terug te vinden is. Jammer eigenlijk.
    Maar deze Jaguar vind ik absoluut top. Dat is een verrijking van het straatbeeld. En daarom hoop ik ook, dat de opvolger van de XJ eenzelfde flair zal krijgen.

    Login om te reageren
  55. LJ zegt

    11 januari 2009 om 11:48

    erg mooie wagen, mooier dan de gewone XF (en sneller:P)

    Login om te reageren
  56. Jaguar zegt

    12 februari 2009 om 22:00

    Heb in de XFR gereden, in 1 woord geweldig! Ook de nieuwe Diesels zijn super. Deze worden echt een hit….

    Login om te reageren
  57. sts-v zegt

    3 mei 2010 om 07:52

    moet je eens kijken watb ie kan!!!!
    http://www.autojunk.nl/2009/05/vliegende-jaguar-xfr !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    one wacht dat kan elke auto die hard kan laat maar al die uitroeptekens

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North