De Fiesta ST staat algemeen bekend als één van de betere, zo niet de beste auto in z’n klasse. Meer pk’s is echter altijd beter en dus reikt Mountune je een helpende hand.
Het Britse bedrijf vond de 182 pk’s van de standaard Fiesta ST (rijtest) wat aan de magere kant en dus kreeg de compacte Ford een nieuwe turbocharger, een grotere intercooler, ander loodgieterswerk en nog tal van tweaks die voor meer vermogen zorgen. De MR265-kit geeft (zoals je al vermoedde) de Fiesta al een puike 265 pk en niet minder dan 370 Nm. 0-60 mph moet achter de rug zijn in 5,7 tellen en de kit maakt je zo’n 5.000 euro lichter.
Er komt echter nog een versie met 280 pk, dankzij een Garrett GT2554R turbo. Mind you: dit vermogen wordt nog steeds uit een 1,6-liter viercilinder EcoBoost getoverd! Wellicht is zoveel vermogen voor een dergelijke kleine auto wat overdadig, maar met enkel FWD kan er natuurlijk niet zo heel veel misgaan. We bieden ons dan ook graag aan voor een testritje. Overigens schroefde Mountune eerder al een Focus ST met 280 pk in elkaar.
rutger97 zegt
De prijs valt me alles mee!
janmetdelangeachternaam zegt
Prijs valt mee, maar denk niet dat dit nog lekker rijdt, laatst in een gechipte golf 6 gti gereden met ook 280 pk en zelfs met een groter blok en zwaardere auto was dit soms gewoon te veel
thomasthomas zegt
@janmetdelangeachternaam: nu noem je ook een auto op
mikkeloentje zegt
@janmetdelangeachternaam: Hoe kan je nou weer teveel pk hebben?
davelepeef zegt
@janmetdelangeachternaam: klopt,grootste verschil zit hoofdzakelijk in dat kunststof vormpje op de grille. Bij de Fiesta is dat beter geregeld.
martinus zegt
Voor een kleine meerprijs wordt het best sturende autootje in het B segment nog een stuk leuker.
Misschien over een jaar of 5 een ST oppicken en om te bouwen naar een trackday auto. Rolkooi erin lassen, wat verlagen en gaan met de banaan.
dawwg zegt
@martinus: Maar eerst sparen voor een nieuw 1.6 EcoBoost motorblokje …
fapfap zegt
Leuke wieltjes!
jobberns zegt
Klinkt ie dan nog wel normaal, of krijg je dan van dat overheersende turbo-geluid zoals in een goed aangepakte r32/r33/r34?
lekkerlinksrijden zegt
Ik denk dat het een beetje te veel van het goede is. Zoveel pk op de weg houden is met zo’n auto too much. Denk dat de grens zo rond de 200pk zal liggen, weet ik niet zeker uiteraard
ghost zegt
@lekkerlinksrijden: valt wel mee, ik zit nu op 330 pk in m’n polo R WRC. Weliswaar met mechanisch sperdiff waardoor het vermogen goed op de weg komt. Voor mij even gissen om deze fiesta ook zo’n sper heeft. Persoonlijk vind ik de tussensprintjes en dooracceleraties tussen 100-250 het leukst, door combo van laag gewicht en hoog vermogen, laat je menigeen achter je.
lekkerlinksrijden zegt
@ghost: is het niet erg zenuwachtig rijden met zo veel pk in de stad?
Senne zegt
@lekkerlinksrijden: Bij een goed aangepakte turbomotor moet dit geen enkel probleem zijn…
En je móet ook niet overal volgas rijden.
ghost zegt
@lekkerlinksrijden: nee valt reuze mee. Onlangs even een vriend erin laten rijden die hetzelfde dacht erover, en die zei na afloop ook; hij nodigt niet onwijs uit om heel veel gas te geven, je kan er ook gewoon rustig mee rijden onder de 2500 tpm.
lekkerlinksrijden zegt
@ghost: ik weet van een vriend van met zijn m3, wel 25 jaar geleden, dat hij daar gek van werd dus vandaar eigenlijk. En dan vooral in de stad, dat zenuwachtige. Maar ok bedankt voor je antwoord
ghost zegt
@lekkerlinksrijden: die dagen wel meer uit denk ik. Enige wat ik moet toegeven is het onderstel, dat is geen pretje in de binnenstad, maar ja, dat vergeleken met de wegen in Italië, is nog altijd 100x beter.
87sandyd zegt
@ghost: Ik heb een ST en die beschikt over een heel goed elektronisch sperdiff, als ik de kenners mag geloven 1 van de beste.
Maar ondanks dat die 280 leuk klinkt is het naar mijn mening echt te veel. Ja, van 100 naar 250 scheuren is heel leuk, maar waar mijn ST pas echt goed tot z’n recht komt is in de bochten, dan is deze beter dan al zijn concurrenten, die ik ook gereden heb.
Waarom is die 280 pk dan te veel?
A: De bochtensnelheid van het apparaat kan gewoon niet veel hoger liggen dan nu, dan gaat het ding echt glijden en dat wil je nou juist net niet.
B: Een andere turbo betekent niet alleen meer pk maar ook een compleet ander karakter van de motor. Met zo’n grote turbo voor zo’n klein motortje krijg je een groter turbo gat en de turbo klapt er ineens heel hard in, wat je dus ook niet wilt.
Mijn inziens is dit allemaal nutteloos. De ST heeft in overboost 200pk (in de praktijk is dat altijd) en een ST200 heeft dan 215 pk. Dat je de ST gaat chippen kan ik begrijpen, iets meer pk’s kan die wel handelen. Ik zou voor een ST200 gaan en dan chippen. De ST200 is al nagenoeg perfect. Doe daar 25/30 pk bij op en het is meer dan genoeg
larsdbs9 zegt
@ghost: dan heb je het ook over de 2 liter motor uit een Golf R, die is meer bestand tegen zulke vermogens. De Fiësta ST beschikt maar over een 1.6je ^^
ghost zegt
@larsdbs9: klopt, is een Golf 6R blok wat erin ligt.
sjaakjwt zegt
Ik dacht: er komt een Ford Fiesta ST met 280 PK, wat zullen we nou beleven.
Maar het is dus gewoon een tuningsproduct…
berlinetta zegt
@sjaakjwt: Ik was er ook ingestonken.
x3ro zegt
@sjaakjwt: Daar heb je het toch mooi mis. Mountune is wat AMG in de jaren 80’s voor Mercedes was. Ze leveren en prepareren de motor- en rallysport modellen officieel voor Ford teams…
2wheeler zegt
Ik vraag me oprecht af hoe dat rijdt met een FWD. Ik heb tot nu toe vrijwel enkel RWD gereden met uitzondering van een 2011 Polo. Dat ding met zijn om en nabij 90 pk begon al te “zoeken” als je een beetje enthousiast over een rotonde heen boenderde.
peug206 zegt
@2wheeler: niet te zenuwachtig zijn op het gas als je een bocht ingaat… uitgaan daarintegen is heel makkelijk, leg het pedaal maar eens op de bodem.
Die polo met 90pk ga je echt geen last van hebben dat die zoekt… is alleen omdat je anders gewend bent.
Onehp zegt
@2wheeler:
De beste fwd’s zijn erg goed. Ja je hebt wat meer torque steer zeker als er wat spoorvorming is in de weg, maar ze sturen scherper in omdat ze niet moet compenseren voor power oversteer. Ook zijn ze relatief licht. En met een goed sperdifferentieel kan je tegenwoordig dik 300pk goed kwijt in ieder geval in het droge, kan je echt midden in de bocht op het gas en ie trekt je door de bocht. En door het relatief hoge gewicht op de vooras hebben ze vaak ook meer tractie in de regen dan een FR layout (motor voor en achterwielaangedreven). De achteras volgt op een goed model mooi de vooras in balans, en met weight transfer naar voor kan ie zelfs speels aanvoelen met de kont (Ford ST, Megane RS, etc.). Zoek xthilox op youtu.be om te zien wat je zoal kunt bijhouden met een goede fwd.
Hou je echter van burnouts en stoplichtsprinten moet je wel geen fwd hebben.
freeze zegt
Zo zonde dat Mountune niet in NL verkrijgbaar is. Ik had graag de update gehad naar 220pk voor de ST
berlinetta zegt
@freeze: Wolf Racing is ook een goeie!
jordydeknecht zegt
@berlinetta: Jammer genoeg is dat niet met garantie behoud zoals Mountune
peug206 zegt
Lachen… nu maar over naar 300pk+ door de druk nog wat meer op te voeren en nokkenassen+uitlaat aanpakken.
Of voor dat geld gewoon een extra auto erbij kopen met achterwielaandrijving en 250pk standaard.
ghost zegt
Deze wil ik wel een keertje racen tegen mijn polo R WRC!
larsdbs9 zegt
Bieden ze ook een sperdifferentieel aan? Word toch een must denk ik met dergelijk vermogen in zo’n kleine auto ^^
Overigens denk ik dat 180 – 220 pk genoeg is om een hoop lol te hebben
goodolddays zegt
Zijn dat 52 velgen?
cossiekiller zegt
@goodolddays: nee, 4.
MARS zegt
@cossiekiller: hahaha
MARS zegt
@goodolddays: nee 4!
minir53 zegt
@goodolddays: jup Fifteen52 Turbomac!
minir53 zegt
Heb dezelfde wielen onder mijn Mini zitten!
bonzoo zegt
Pffff dat lijkt me erotisch! Zelf in bezit van dit bommetje!
Die 182 pk zijn zeker al genoeg maar met deze upgrade word het een ziek bommetje!
berlinetta zegt
Erg gaaf bommetje, maar ik vind het teveel van het goede. De reeds genoemde upgrade van 220 pk zou ik liever nemen.
Scapabartjuh zegt
Eigenlijk is dit totaal geen groot nieuws wat mij betreft.
Heb zelf ook een ST en zit op het Engelse forum. Heb daar al vaak projecten (meestal Peron, een erg bekende Engelse tuner voor Ford ST’s) die deze waarden VER overstijgen. Onlangs nog eentje gezien met 380 pk en een andere met 340 pk aan de wielen. Dus 280 pk is wat mij betreft geen groot nieuws :)
cpp1 zegt
..en dat allemaal op die arme vooras…torque steering here we come. Nu maakt Ford wel 1 van de best sturende fwd auto’s…maar dit lijkt me iets te veel voor de Fiesta.
x3ro zegt
Voor de “kenners” hierboven.. Mountune is meer dan een gewone tuner. Ze leveren het performance en motorsport spul aan onder andere Ford teams. Deze kits van Mountune zijn in veel gevallen ook met behoud van de garantie, zegt wel iets over de kwaliteit welke geleverd word. Omtrent het vermogen op de weg krijgen? In dat pakket zit een quaife sperdiff dus dat zit wel goed..
Scapabartjuh zegt
@x3ro: Voor alle duidelijkheid. Enkel bij het MP215 pakket behoud je de garantie! En dan zelfs enkel in Engeland. Ford BeNeLux wil het behoudt van garantie niet erkennen. Heb er destijds zelf nog voor geïnformeerd.
Persoonlijk vind ik het merk wel iets hebben. Maar als je bij hen 900 euro moet betalen voor het MP215 pakket en bij andere tuners die ook super betrouwbaar zijn (Peron, Revo,… – want Engeland rijdt er van vol) en zij bieden je 220 pk voor minder dan 500 euro dan weten de meeste mensen het wel.
Ik vind het jammer om te concluderen dat Mountune altijd minder pk’s geeft voor je geld en bovendien gigantisch achter loopt met hun ontwikkelingen (andere tuners bieden al veel langer veel meer).
pinut187 zegt
Alleen nu nog een fatsoenlijk dashboard..
Dutchdriftking zegt
Mooie upgrade!
mrrallycross zegt
Kijk eens bij pumaspeed. Halen er 350pk uit.