• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Neen, deze Breadvan is geen Ferrari!

Auteur: Author, gepost 18 oktober 2016 om 16:01 – 15 Reacties

Neen, deze Breadvan is geen Ferrari!


De Italianen zijn namelijk niet de enigen die ooit een racer met een hoekige achterzijde hebben gebouwd.

Zeg je “Breadvan”, dan zeg je Ferrari. De laatste keer dat we over die kapitale racewagen schreven was het beestje nogal beschadigd. Ga er voor het gemak en de gemoedsrust echter maar van uit dat de klassieker er weer puntgaaf bij staat. Auto’s met een dergelijke waarde worden immers niet gauw total loss verklaard.

Lotus heeft echter ook geëxperimenteerd met de aparte carrosserievorm. Een voorbeeld daarvan is deze 11 GT uit het begin van de jaren ’60. Toenmalig eigenaar en coureur Graham Capel zag dat de reeds genoemde Ferrari ging als de spreekwoordelijke brandweer ging en hij wilde weleens weten of een dergelijke dakkapel zijn Lotus ook sneller zou maken.

Lotus Breadvan

Voor zover er informatie over deze unieke racer te vinden valt lukte dat inderdaad, al is de Lotus later weer ontdaan van de opbouw. 50 jaar na de laatste race (in 1964) van de 11 GT Breadvan werd deze paradijsvogel alsnog in ere hersteld en nam de auto deel aan races op Goodwood.

Ondanks een bescheiden viercilinder van Coventry-Climax onder de kap wist de Lotus diverse Ferrari’s met V12-motoren voor te blijven. Alleen de welbekende Aston Martin DB4 GT Zagato (met zes-in-lijn) was iets sneller. Het geeft maar weer eens aan dat vermogen niet zaligmakend is!

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

breadvan, Klassiekers, Lotus, Racing

Vorig bericht: « Hamilton gelooft nog steeds in de titel
Volgend bericht: Er komt een Ford Fiesta ST met 280 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. ferrarif40fan zegt

    18 oktober 2016 om 16:06

    Gaaf! Maar vind de XI gullwing toch gaver:

    http://www.lotuseleven.org/DarkAges4/gullwing%20expose.htm

    Login om te reageren
  2. willeme zegt

    18 oktober 2016 om 16:17

    Kijk, weer wat geleerd! Leuk artikel!

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      18 oktober 2016 om 18:18

      @willeme: Haha, ik dacht even dat jij het artikel had geschreven, vond het al bijna egostrelend haha.

      Login om te reageren
  3. fisto zegt

    18 oktober 2016 om 16:51

    Aan de ruitenwisser te zien is er naast een dakkapel ook alvast gedacht aan een toekomstige dakopbouw

    Login om te reageren
  4. Arnoud zegt

    18 oktober 2016 om 18:19

    Het was niet Ferrari die de breadvan bouwde. Sterker nog, de bouwer (Bizzarrini) mocht er eerst geen Ferrari badges op plakken. De erkenning van Ferrari kwam pas jaren later.

    Login om te reageren
  5. alfablog zegt

    18 oktober 2016 om 18:28

    Carrosserievorm vind je later ook terug in de Lotus Europa schiet me te binnen als je dat zij-aanzicht ziet.

    Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    18 oktober 2016 om 18:52

    Bijzonder wel. Mooi? Absoluut niet.

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    18 oktober 2016 om 18:59

    Coventry Climax.
    DE allerbeste motor ooit gebouwd.
    Licht, sterk betrouwbaar.
    Was oorspronkelijk bedoeld voor een vorkheftruck en voor draagbare brandbluspompen.
    Is geen grap.
    Ben van Duitschen bloed dus maak ik Nooit grappen !
    vraag maar aan Opel !

    Login om te reageren
    • Author zegt

      18 oktober 2016 om 19:50

      @desjonnies: is dat blok nog legendarischer dan de Cosworth DFV?

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        18 oktober 2016 om 20:00

        @mauritsh:
        Jazeker, lees er maar over, Colin Chapman de Lotus baas was er lyrisch over en gebruikte hem voor Lotus.
        Tal van race en sportwagens gebruikten deze krachtbron en de zuster, de Cooper Climax
        motor was de geestelijk voorganger van de Cosworth DFV in de formule 1

        Login om te reageren
        • Author zegt

          18 oktober 2016 om 22:18

          @desjonnies: Thanks, ik ga me er eens in verdiepen :)

          Login om te reageren
          • Klassiekerrally zegt

            19 oktober 2016 om 06:19

            @mauritsh: Dit is een aanrader: http://www.klassiekerrally.nl/boek-grand-prix-ford/
            Gelimiteerde oplage. Ik weet niet of ‘ie nog verkrijgbaar is.

            Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      18 oktober 2016 om 20:34

      @desjonnies: klopt! De FWB, licht genoeg om door twee volwassen mannen opgetild te worden. De FW staat dan ook voor Feather Weight.
      Het recept is zo eenvoudig: lichte auto met (relatief) lichte motor geeft mooie prestaties!

      Login om te reageren
  8. jeroenwz zegt

    18 oktober 2016 om 20:31

    Leuk! Maar ziet er wel erg houtje-touwtje uit…

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    18 oktober 2016 om 20:52

    Net n lijkwagen….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North