• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Er waren in de laatste 7 jaar nog nooit zo weinig files

Auteur: sir_smokalot, gepost 1 oktober 2013 om 19:48 – 33 Reacties

File met uitzicht


Valt het jou de laatste tijd op dat je ook tijdens de spits nog redelijk goed kunt doorrijden? Kan kloppen, het aantal files schijnt historisch laag te zijn.

In het derde kwartaal bedroeg het aantal files nog slechts de helft van het gemiddelde van de afgelopen 7 jaar, aldus de ANWB, terwijl de filezwaarte (lengte maal duur) nog nooit zo laag is geweest. Een trend die zich de laatste jaren door lijkt te zetten.

Het is niet zo dat heel Nederland constant door kan rijden, maar de situatie wordt er stukken beter op. Naast de dagelijkse stremmingen zagen we met het op gang komen van het reguliere verkeer na de zomervakanties vooral problemen rond de nieuwe Coentunnel, waar nogal vaak ongelukken gebeuren, een incidentele flitsfile, en ook was de Maastunnel gisteren een tijd afgesloten, maar als gezegd, dit zijn incidentele gebeurtenissen.

Waarom wordt het rustiger op de weg? Waarschijnlijk een combinatie van verbeterde/efficiëntere infrastructuur en minder verkeer op de weg door het slechte economische klimaat en wellicht meer flexwerk/thuiswerkmogelijkheden. Laten we dat vasthouden.

Het drukste stukje asfalt van Nederland? Dat is momenteel de A50 Arnhem- Eindhoven tussen Waalbrug en Ewijk.

Foto credit: autojunk.nl

Ook interessant!

  • onbelaste kilometervergoeding
    Zwarte zaterdag wordt dit jaar een horror
  • 'Files in de spits voorgoed verleden tijd'
  • Vakantiedrukte ongekend, monsterfiles teisteren Europa
    De drukste ochtendspits van het jaar is een feit
  • Drukste spits ooit
    Drukste spits ooit sinds corona, files en ongelukken

Nieuwste artikelen

  • Video: Shelby GT500 geeft een kusje
  • Tesla-werknemer begint anti-Musk-campagne en deelt interne info
  • Duizenden Nederlanders betaalden jarenlang te veel voor schorsen van camper
  • Europees Parlement steunt auto-industrie en past CO2-normen aan!
FacebookTweetPinLinkedIn

files, Verkeer

Vorig bericht: « Opel en PSA’s kleine MPV wordt in Spanje gemaakt [updated]
Volgend bericht: Video: Nissan 370Z vs Wingsuitman is een strakke vertoning »

Lees Interacties

Reacties

  1. volvoturbo zegt

    1 oktober 2013 om 19:56

    Nou, was vandaag toch weer druk op de A12: R’dam – Utrecht (ochtend- en avondspits).

    Login om te reageren
  2. rob68 zegt

    1 oktober 2013 om 20:01

    Tja in die spaar dieseltjes wil geen hond een kilometer te veel rijden…

    Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    1 oktober 2013 om 20:03

    Het economisch klimaat zal waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak zijn….. Hogere werkloosheid betekent minder forenzen. Kijk alleen eens hoe weinig bouwvakkersbusjes je ziet in vergelijking met een aantal jaren terug. Daarnaast zijn de brandstofprijzen zo hoog dat veel mensen de auto wat vaker laten staan.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 oktober 2013 om 22:00

      @moveyourmind:
      Aan de brandstofprijs zal het niet liggen, vorig jaar om deze tijd was die 2 duppies hoger en begon die net te zakken.

      Login om te reageren
  4. Ot92 zegt

    1 oktober 2013 om 20:03

    Dat hebben we onderhand wel verdient…

    Login om te reageren
  5. arjontje zegt

    1 oktober 2013 om 20:05

    Hmm hier niks van gemerkt. Het wordt in de regio Arnhem-Nijmegen alleen maar drukker. Tijd voor de A15 en zonder tol graag anders heeft het nog geen zin.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      1 oktober 2013 om 20:57

      @arjontje: mee eens. Kan ook niet wachten tot de nieuwe brug af is. Zo wordt mijn reistijd op de fiets van 30 naar 10 minuten verkort en de reistijd met de auto van 20 naar 5 minuten verkort. Tijd dat dat ding af is! Vanochtend was het ook weer raak, helaas wel door een ongeluk.

      Login om te reageren
      • arjontje zegt

        1 oktober 2013 om 21:39

        @ej20g: Dat is bij mij het zelfde. Mijn bedrijf staat net nog in Huissen. Oftewel de A15 komt zo gezecht in de achtertuin :p Ook een reistijd verkorting van ruim een kwartier. Als het niet meer is. En op de fiets naar het werk wordt zo nog interessanter.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          1 oktober 2013 om 22:17

          @arjontje: ahh, je zit hier in de buurt dus! Ik heb 7 jaar in Huissen gewoont, ken de reistijd naar Nijmegen (en Arnhem) dus precies. Nu ik aan de voet van Nijmegen woon is het voor 99% letterlijk zo dat ik alleen de hoofdweg hoef over te steken, zo de weg op die straks naar de nieuwe brug gaat. Ik denk dat dat echt heel veel drukte gaat schelen, dat kan bijna niet anders.

          Login om te reageren
  6. awesome zegt

    1 oktober 2013 om 20:11

    Thuiswerken is (voor mij) de ideale oplossing.
    Stukken productiever, maar tegelijkertijd heb ik veel tijd voor mijn zoontje. Denk aan samen lunchen, wakker worden etc.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 oktober 2013 om 13:56

      @awesome: thuiswerken is niet voor mij. Ik kan (en wil dat ook niet hoeven) me thuis niet concentreren. Thuis is om te ontspannen en niet om te werken.

      Login om te reageren
  7. azenomei zegt

    1 oktober 2013 om 20:27

    Op de A6 en A1 nog weinig van gemerkt.

    Login om te reageren
  8. Arnoud zegt

    1 oktober 2013 om 20:29

    Ja, er is een stuk minder verkeer op de weg door de crisis en doordat meer mensen thuis werken. Maar er is toch ook een groot deel te danken aan Camiel Eurlings die gewoon de ballen had een aantal knopen door te hakken en file knelpunten aan te pakken. Die man verdient echt een lintje.

    Login om te reageren
  9. batman zegt

    1 oktober 2013 om 20:38

    Het klinkt positief, maar ik denk dat dat wel mee valt!

    Login om te reageren
  10. guusboum zegt

    1 oktober 2013 om 21:05

    Even off topic, maar wat een bloedmooie GTR zeg, prachtig

    Login om te reageren
  11. splitsecond zegt

    1 oktober 2013 om 21:31

    Toevallig, heb vandaag om 13:30 nog stilgestaan op de A2 voor de tunnel bij Utrecht. Er was iemand in slaap gevallen in verband met de slopende maximumtraagheid. Dat laatste zal overigens misschien niet helemaal waar zijn. ;)

    Login om te reageren
  12. Maarten zegt

    1 oktober 2013 om 22:45

    A27 bij de Gorkumse brug is het altijd raak in de spits

    Login om te reageren
    • Nyazzin zegt

      1 oktober 2013 om 23:48

      @599fiorano: inderdaad. Nog steeds ruk daar. Ze moeten die brug aan iedere kant met 3 banen verbreden.

      Login om te reageren
      • stihl zegt

        3 oktober 2013 om 10:30

        @Nyazzin: de rijbanen op de Merwedebrug waar jij het over hebt zijn even breed als op de snelweg. Echter is het een optisch bedrog omdat er naast de rijbanen minder ruimte is waardoor het lijkt alsof de weg smaller is.. Waardoor mensen bang worden en afremmen.

        Login om te reageren
    • stihl zegt

      3 oktober 2013 om 10:29

      @599fiorano: haha gorkum.. Gorinchem man

      Login om te reageren
  13. gemaskerdemuchacho zegt

    1 oktober 2013 om 23:13

    Wat negatief allemaal hier zeg (de reacties).
    Er zijn gewoon minder files. Feit. Dat heet onderzoek doen..
    Meer asfalt = minder files.. Feit.

    Login om te reageren
    • stihl zegt

      3 oktober 2013 om 10:31

      @gemaskerde muchacho: is dit jouw onderzoek? Wat een beknopte conclusie..

      Login om te reageren
  14. danmar zegt

    1 oktober 2013 om 23:27

    Ik ben blij dat ik ruim 2 jaar geleden na jaren zoeken een leuke baan heb gevonden op fietsafstand. Nu is min reistijdvergoeding nog maar 10 minuten ipv zeker 1,5 uur (op 55 km). Wel vond ik het de files op de A9 en A8 na 2008 al minder worden. En dat was voor de spitsstroken. Ach ja, elk nadeel dus weer zijn voordeel.

    Login om te reageren
  15. danmar zegt

    1 oktober 2013 om 23:27

    Reistijdvergoeding = reistijd

    Login om te reageren
  16. potver7 zegt

    1 oktober 2013 om 23:52

    De file op het fietspad schijnt alleen maar groter te worden, dus zo’n geweldige ontwikkeling vind ik het niet ;)

    Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    2 oktober 2013 om 00:41

    Merk nog weinig van de fileleed, aangezien ik ov rij. Maar wat ik er wel van merk is de ochtend/middag file op de N522. Al helemaal rond de brug in Ouderkerk a/d Amstel. Had gehoopt dat ze dat ooit zouden aanpakken. Maar nee hoor, het enige wat er veranderd is is een drempel in de richting Amsterdam Bijlmer. Hoop dat ik de files (als ik eenmaal Camry/Legacy rij) op de N522 zoveel kan/weet te ontwijken.

    Login om te reageren
  18. rtnet zegt

    2 oktober 2013 om 09:09

    De grootste oorzaak hiervoor is mijn inziens toch zeker de crisis.
    Ik bereis sinds 6 jaar dagelijks hetzelfde stukje asfalt waar in die tijd geen enkele infrastructurele aanpassing is geweest (ook niet in de omgeveing) en het is een heel stuk minder druk dan een aantal jaren geleden.

    Login om te reageren
  19. danmar zegt

    2 oktober 2013 om 10:27

    @toyotafortuner: daar stond ik ook regelmatig vast. 20 minuten doen over een stuk van 100 meter. Lag vooral aan de Zuidtangent, die schopte de hele stoplichten volgorde in de war (want dat kreng krijgt altijd groen licht). Maar er waren plannen voor een tweede brug. Wellicht dat die wegbezuinigd zijn.

    Login om te reageren
  20. farl4web zegt

    2 oktober 2013 om 13:51

    En toch wil Minister Schultz in 2014 €2,8 miljard uitgeven aan 150 kilometer meer asfalt…. Snappen jullie het nog?

    http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3511266/2013/09/17/Er-komt-149-kilometer-asfalt-bij-in-2014.dhtml

    Login om te reageren
    • arjontje zegt

      2 oktober 2013 om 16:37

      @farl4web: Ja dat snap ik wel. Zie mijn eerdere reactie. Het land is groter dan alleen de plekken waar het nu wel doorrijd.

      Login om te reageren
      • farl4web zegt

        2 oktober 2013 om 16:42

        @arjontje: Ja, maar als we al diep in de schuld en verlies staan is het wellicht nu niet zo dringend.

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          2 oktober 2013 om 16:47

          @farl4web:
          Je moet het juist nú doen. Uitgeven aan infrastructuur is een goede zwengel voor de economie. En omdat er nu minder verkeer op de weg is, is de vertraging ook een stuk minder groot. Tegen de tijd dat het klaar is komt de economie weer echt op gang en hebben we er profijt van.

          Login om te reageren
  21. nick1407 zegt

    2 oktober 2013 om 20:54

    Leuke foto!! Precies zoals diegene die ik verleden zomer genomen heb, maar dan ook exact hetzelfde!!
    Bedankt om me de foto credit dan ook niet te gunnen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North