Er waren nog nooit zoveel auto’s in Nederland als nu

Auteur: , 61 Reacties

Helaas zijn ze niet allemaal zo tranentrekkend awesome als de 991 GT3 RS, maar het is een beginnetje.

Porsche 991 GT3 RS op NL kenteken

Acht miljoen stuks. Zoveel personenauto’s rijden er op dit moment in Nederland rond en da’s een record. In het jaar 2000 stond dat aantal op 6,3 miljoen exemplaren, een toename van van bijna 27%. Het aantal inwoners steeg in dezelfde periode met ongeveer 5,5%, dus het gemiddelde aantal auto’s per persoon is eveneens toegenomen. Goed nieuws, maar dat de verkopen weer in de lift zitten kwam eerder al voorbij.

De groei van ’s lands wagenpark is voor een deel te verklaren doordat meer ouderen en vrouwen een auto hebben. Die laatste groep werkt tegenwoordig ook vaker dan vroegâh, wat maakt dat een auto (en rijbewijs) goed van pas komt. Een kwart van de huishoudens heeft een tweede auto, 50% van de huishoudens heeft er in elk geval één.

Aantal voertuigen in Nederland

Tegelijkertijd laten jongeren de auto vaker bij de dealer staan. Slechts 20% van de jongeren tot 25 jaar heeft een auto. Wellicht omdat ze vaker in steden wonen en dus met het openbaar vervoer en/of junkenfiets uit de voeten kunnen, maar we denken zelf dat jongeren hun geld liever aan andere zaken uitgeven.

Het aantal motoren nam trouwens ook toe. 4% van de volwassenen in ons land heeft een motorfiets, waar dat percentage in 2000 nog op iets meer dan 2,5% lag. Helaas nam in dezelfde periode ook het aantal stinkende en luidruchtige bromfietsen toe, waar de hoeveelheid vrachtverkeer afnam dankzij de veelbesproken concurrentie uit Oost-Europa. In totaal telt Nederland nu 10,8 miljoen motorvoertuigen.

Foto: Porsche 991 GT3 RS op NL kenteken, via de Autojunks



61 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Gek he?! Met al die hybride en elektrische wagens.
@philipf: hoezo? Die worden toch als vervanger voor een andere kilometervreter gekocht en niet ‘erbij’?
@parker: Ja, maar er komen er toch meer bij. En als ze die andere verkopen komt ie meestal bij iemand anders terecht.
@parker: Ja, maar dan komt er wel in nederland een auto bij. Die andere hebben ze nog of ze verkopen hem.
@parker: Juist wel. Een auto voor de zakelijke kilometers en 1 voor privé.
@towi1989: ja, want met 0 of 7% bijtelling rijdt niemand die auto’s privé, alleen zakelijk…?!
Hoog tijd dus voor een spitsheffing, enige manier om het file-tij te keren.
@parker: goed idee, laten we nog meer belasting heffen op dingen die mensen moeten doen/hebben.
De meeste mensen hebben geen keus en moeten met de spits reizigen, ov is dusdanig slecht dat dat meestal niet werkt…
Van de stufi kan ik geen auto betalen, anders had ik er zeker een. Daarnaast moet ik m’n appartement ook bekostigen. En ja ik werk ook nog wel naast m’n studie en leen wat bij, maar tis allemaal wat duurder dan vroeger.
@thijsj: kloppen een paar dingen niet. Appartement en studeren gaat niet samen. En dan ook nog een auto willen rijden van je stufi.
Volgens mij staat stufi vorl studiefinanciering. Dus doe dat ook met dat geld en ga niet roepen dat je er geenauto van kan rijden ;)
@timowouters: ik vind het normaal dat ik er geen auto van kan rijden, maar kijk dan niet raar op waarom de ‘jeugd’ geen auto in zijn bezit heeft;) het appartement deel ik met mijn broertje en ‘huren’ wij van onze ouders. We betalen alle onkosten, vve, hypotheek etc. en betalen echt veel minder dan de gemiddelde huurprijs van een klein oprothok (waar ik m’n eerste jaar doorgebracht heb). Kan het meer ouders van studenten aanraden, mits er financieel de mogelijkheid voor is. Huizen kosten relatief geen drol, iig tot voor kort. We zien de prijzen in onze buurt weer rap stijgen, sneller dan de rente op je spaarrekening.
@Thijsj: Ik heb destijds bewust ervoor gekozen geen kamer te nemen (ondanks mijn 1 uur en 50minuten reistijd enkel) en in mijn 3e jaar (toen was ik nét 20) een auto te kopen, netjes mijn HBO studie afgemaakt bij 21 jaar en inmiddels ben ik 23 en werk ik op een haar na 2 jaar full time als engineer.

De auto (een E46 328i) heb ik nog altijd (mijn eerste auto) en als het niet hoeft, gaat ie ook niet weg. Superveel aan gedaan, in mijn studietijd uiteraard niet zoveel als nu, maar nog elke dag een glimlach op het gezicht als ik instap. Inmiddels ook nog een tweede hobbyauto (E36 328i) erbij, die ik nu aan het opknappen ben en voor circuit, winter en plezier ga gebruiken.

Voor de geïnteresseerden, 104 pagina’s aan voortgang van mijn projecten:

http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=26166&start=1545
@jzaero: Ik zit zelf nog net iets hoger in de reistijd 2 uur en 15 minuten heen. En ik trok het niet om elke dag zo’n eind af te leggen dus heb ik er wel voor gekozen om op kamers te gaan en afscheid te nemen van mijn auto. Tof dat je er voor gekozen hebt om dat geld in je zak te houden en te besteden aan je auto. Ik mis mijn auto soms ook wel, maar heb denk ik wel de juiste keuze gemaakt. Veel plezier van je auto’s!
@jzaero: Soms als ik naar mijn studiegenoten met auto kijk op de HTS automotive denk ik van, goh dat zou ik ook wel eens willen. Maar sinds dat een leraar een keer vroeg wie er allemaal al een keer hadden gekookt en ik met nog twee andere onze handen opstaken verdween die “jaloezie” heel snel. Eind tweedejaars heb ik het dan over.

Zit op kamers, misschien geen geld voor een auto, maar dat komt wel. Het echte studentenleven is waar het me nu om gaat.
@pesu: Ach, daar hoef je geen zorgen over te maken ;) Kook regelmatig aangezien mijn ouders in horeca zitten en laat thuis zijn dus ben vaak alleen thuis. Tevens wil ik over 2 jaar mijn eigen huis kopen en dan moet je wel :) Heb genoten van mijn studententijd, genoeg kunnen uitgaan en dergelijke.
@jzaero: zijn er een aantal die het wel kunnen inderdaad. Maar dan moet je er ook veel voor laten. Zelf moet ik ook ruim 2 uur reizen naar m’n ouders, en hoe gaaf ik auto’s ook vind, ik geniet liever nu even van het studentenleven en reis af en toe wat op en neer, dan komt die auto later zeker wel. Bij m’n ouders zou ik ook geen drol te doen hebben aangezien 90% van m’n vrienden verspreid over nederland ook studeert.
@jzaero: vanaf je 21e al fulltime werken.. Pfoeh je moet het maar willen.
@lambo4all: moet ergens die hokken van betalen hahahaha, nee zonder dollen, universiteit/master was niks voor mij. Heb mijn minor op de Erasmus Universiteit gedaan en ondanks dat het een erg leuke ervaring was, zag ik mij dat niet nog 3 jaar lang doen. Tevens is in mijn branche ervaring veel belangrijker (en leuker). In de toekomst nog leuk bedrijf in de automotive erbij (inmiddels ook aan het opstarten) en dan weer die uitdaging aangaan.
@Thijsj: volgens mij is het gewoon een kwestie van prioriteiten.
Bent student, woon in een studentenkamer en heb 3 auto’s. En nee ik ben geen verwend kind.
Tering! Al die auto’s in dat kleine dwerglandje? Zou ze flink duurder maken….Wordt het wat rustiger op de weg..
@norge: Gebeurt dat niet al?
@purepet9000: Niet genoeg, blijkt…
@purepet9000:
Vergeleken met waar hij woont betalen we hier een schijntje.
Als je dan beseft dat er nu 2X zoveel auto’s rond tuffen dan toen ik mijn rijbewijs haalde en er slechts 2 miljoen mensen bijkwamen, durf ik de conclusie wel te trekken.

Auto rijden is hier veul te goedkoop….

Trekt zich nu terug in zijn bunker, zo vrij is de meningsuiting niet meer😎
@jrk68: zeg eh jrk, heb je het emoji toetsenbord gevonden?
-edit: doen we weer even kalm? Thanks-
@purepet9000: Ik denk dat je toe bent aan een nieuwe sarcasmedetector.
Ps: de Bpm teruggaafregeling zorgt trouwens ook voor een veel grotere export dan voorheen. Daar verliest de staat veel geld op en dat gat proberen ze nu weer te dichten door teruggaaf op duitse kurzzeitkennzeichens te verbieden, maar komt vast snel weer een andere u-bocht constructie voor in de plaats. Dus: zolang de BPM hier zo debiel hoog blijft, blijven de occassions hier relatief goedkoop voor export en zou dus in theorie het wagenpark hier slank moeten blijven..
Jongeren hebben domweg het geld niet om een auto te kunnen veroorloven. De aanschaf kan hoerkoop zijn maar de kosten daarna zijn alleen maar meer aan het worden..
@carman6: daarom wil je kunnen editten, hoerkoop moet goedkoop zijn.
@carman6: ik dacht eerlijk gezegd dat je huurkoop bedoelde… ;)
@carman6: juist ja.. dus je bedoelt een auto in ruil voor je lichaam?
@parker: uhm nee, toevallig 2x verkeerde letter.
@carman6: hoerkoop? Autocorrect maakt de woorden die je vaak gebruikt toch?
@norge: dat woord bestaat denk ik niet eens, dus autocorrect is het niet, maar 2x verkeerde letter wel.
@carman6: hoe komt u daar dan bij?
Dat een gratis ov verleidelijker is voor de jeugd zal er wel veel mee te maken hebben.
@vtechlover: kijk eens naar de wegenbelasting, benzinekosten en verzekering. Dat zal een groot deel van het inkomen betekenen en de studie moet ook nog betaald worden.. Dat het ov gratis is helpt natuurlijk ook, maar je kan niet bepaald zeggen dat een auto goedkoop is om te bezitten.
@carman6: niet te vergeten het onderhoud.
@vtechlover: Er zijn weinig mensen die vrolijk worden van het OV hoor… Er zijn nu al best wat studenten die een goedkoop autootje erbij hebben, en als de vaste kosten (wegenbelasting en verzekering) lager zouden zijn, denk ik dat zo’n beetje elke student er een zou hebben.
Beetje jammer van dat vrachtverkeer. Ik zie liever Nederlandse chauffeurs op de weg.

Hebben ze trouwens de verkoop van nieuwe 2tact bromfietsen al eens verboden? Als 4tact valt de vervuiling wel mee namelijk.
Ondanks het heftige ontmoedigingsbeleid van de overheid zijn mensen dus toch niet uit hun auto te slaan.
Hier 5 man met een rijbewijs thuis waarvan er 4 een auto hebben. Tikje overdreven misschien.
@TimoBac: 5 man ….Ja, tikje wel ja..
Het ov is ook erg duur geworden! Dus begrijpelijk!
Zijn er zat ja, maar valt opzich toch nog wel mee?
En maar zeiken dat we het zo slecht hebben…
@Svenska_Aeroplan_AB: Je moet eerst een auto kopen voordat je kan zeiken hoe duur het allemaal is….
Het wegennet is helaas vervuild met Aigo’s, UPs, C1’s en Twingo’s die jaren blijkbaar voor een hele bevolkingsgroep als enige betaalbaar (2e) vervoersmiddel zijn aangeschaft.
Allemaal autootjes waarmee de gemiddelde bestuurder van die dingen 50 rijdt in de 30km zone, en 72 op de provinciale weg.
@n54coupe: klopt, laten we ze allemaal in de fik steken
met die aantallen moet de regering toch binnen lopen, zou je zeggen…
20% vind ik wel erg laag. Maar goed veel jongeren studeren langer, en hebben dus minder behoefte maar vooral minder geld voor een auto.
Gaat dit om geregistreerde voertuigen waarbij ook daadwerkelijk verzekering en wegenbelasting betaald wordt of komen hier bv occasions bij handelaren ook bij?

Wat betreft de jongeren; ben 22 jaar en rij nu 3 jaar auto. Heb er voor gespaard en kan het bekostigen door een goede full time baan. Ik ben het niet eens met jeugd die hun stufi uitgeven aan appartementen of auto’s, dan is er iets verkeerd, niet?
Bovendien is het ov kudt en voel ik me vrijer in de auto.
@BmwMPower: had dat spaargeld nou gewoon in een studie gestoken, nu verdampt het in je auto en moet je genoegen nemen met minder betaald werk.
@parker: Nee hoor Parker! Die HBO’ers die maanden na afronding van hun studie nog geen werk vinden of het juist met minder betaald werk moeten doen…
Voor je info, ik ben zeevracht expediteur met een vast contract.
@BmwMPower: je houdt jezelf voor de gek, prima
“Helaas nam in dezelfde periode ook het aantal stinkende en luidruchtige bromfietsen toe” Of mijn gehoor is dusdanig geevolueerd dat ik er geen last meer van heb of de bromfietsen zijn niet meer zoals ze vroeger waren. Maar de nare en pijnlijke metalen snerp van een 2 taktmotor aan de maximale belasting die bromfietsen produceerden hoor ik eigenlijk al een paar jaar niet meer.
dit betekent dus dat de helft van de mensen die een auto heeft er maar meteen 2 doet? nooit geweten…
Ik wil niet vervelend zijn, maar als student is het hebben van een auto (helaas) echt niet te betalen!
Ik vermoed dat er enige correlatie is met de opkomst van private lease…


By the way: tranentrekkend is idd de juiste benaming voor die porker…
Jeetje wat een mooie omslagfoto zeg. Als je die foto gemaakt hebt heb je echt zo veel talent!
@jeroendenotter: Zit je nu te vissen naar plusjes of een dank voor de foto…?
In het tweede geval: ze linken toch door naar je post, of niet dan?
Zal echt niet minder worden!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).