Er zijn 1,2 miljoen Skoda’s uitgerust met illegale software

Auteur: , 85 Reacties

Dieselgate dieselt doorrr.

Er zijn 1,2 miljoen Skoda's uitgerust met illegale software

Ook de Tsjechen gaan voor de bijl. Het stukje software dat de NOx-uitstoot van dieselmotoren van de Volkswagen Group in de Amerikaanse emissie-tests verlaagt zit in 1,2 miljoen Skoda’s, aldus Reuters. Daarmee komen we op de volgende dieselgate-tussenstand:

Het totaal aantal getroffen diesels van Volkswagen AG ligt rond de 11 miljoen. Hoeveel Seats er ‘besmet’ zijn met de software is nog niet vrijgegeven. Voor zover bekend gaat het nog altijd om de 1.6 en 2.0 TDI met motorcode EA 189 en de Euro 5-normering. Over de 3.0 TDI V6 is nog geen uitsluitsel gegeven.

Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.



85 reacties

Blij dat ik geen VAG diesel rij
@991gt3rs: waarom niet?
@bikevscar: ik hou niet van een door diesel aangedreven koffiemolen
@991gt3rs: ikzelf hou ook niet bepaald van dieselauto’s! Maar ik kan je vertellen dat bepaalde dieselauto’s voldoende power en geluid produceren. bijv audi sq3
@bikevscar: die bestaat niet Bob. Je bedoelt denk een sq5 met 313pk. Ja rijd erg fijn, lekker veel koppel. Geluid produceert hij wel maar dat is hartstikke nep.
@991gt3rs: sq5 idd!
@991gt3rs: net als bij de 991.2, F-Type, 63 AMG, M5/M6 en RS6/7.

Maar toch, zo’n SQ5 klinkt voor een dieseltje uitstekend :-).
@gtwillem: Bij de F-Type? Dat had ik nooit verwacht. Van de M5 en 6 en de Audi RS6/7 wist ik het. Kwestie van zekering eruit en een titanium uitlaat monteren. Hoe kom je erbij dat de 991.2 dit heeft?
@991gt3rs: kreeg ik te horen bij de Porsche stand op de IAA. Omdat de motoren telkens efficiënter moeten lopen, gaat dat ten koste van andere dingen.

Kijk, een verbrandingsmotor heeft een belachelijk laag rendement. Rond de 25 procent. Dit betekent dat de energie van de brandstof in andere dingen worden omgezet. Denk aan geluid en warmte. Je wilt voornamelijk vermogen, niet de rest. Dit is de reden waarom de elektromotor superieur is aan de verbrandingsmotor. Rendement zit volgens mij tussen de 50 en 60 procent.

Dus om de motoren enigzins te laten klinken, kiezen de fabrikanten ervoor om de motoren uit te rusten met turbo’s. Dit betekent een betere vullingsgraad en dus meer vermogen en koppel. Maar het geluid is minder. Om dit op te vangen kiezen de merken ervoor om met akoestische truukjes te komen om een beter geluid te fabriceren.
@gtwillem: Bijna goed. Elektromotor zit zo rond de 90% rendement
@widodh: klopt, maar ik heb gesmokkeld. Ik heb de cijfers van Elon Musk meegenomen. Die redeneert niet zozeer an sich vanuit de elektromotor, maar ook waar de elektriciteit vandaan komt. Er is veel groene stroom, maar er wordt ook nog altijd een hoop elektriciteit gewonnen van bruinkoolcentrales.
@gtwillem: rendement van een dieselmotor is ook hoger. Daarom zijn ze ook zuiniger dan benzinemotoren.
@gtwillem: Ja dat begrijp ik. Dat is de basis van het vak verbrandingsmotoren ;-) Maar het is voor mij moeilijk te geloven dat de 991.2 hiermee is uitgerust. Al helemaal de uitvoering met de sportuitlaat.
@991gt3rs: dat is juist de uitvoering die er gebruik van maakt….
@gtwillem: Amg maakt hier trouwens ook geen gebruik van.
@991gt3rs: voor zover ik weet amg toch ook niet?
@jeroen13: jazeker. Ook Mercedes en AMG.
@bikevscar: of de q7 v12 TDI
@991gt3rs: ik ook niet…
@991gt3rs: de berijder heeft er geen last van hoor
@dutchdriftking: nee je moet er blij van worden zeker.
@991gt3rs: hoezo zo je er verdrietig van worden dan?
@jordip: ik word er niet verdrietig van, ik kom meer in een dip
@991gt3rs: Niet minder blij dan een Toyota hybride of of een Peugeot diesel.
@dutchdriftking: daar wil ik het niet eens over hebben
@991gt3rs: zo’n gt3rs hè. Das vag hè. ‘K zeg t maar effe voordat je meer gekke dingen roept.
@legion1349: zo’n gt3rs hè. Das geen diesel hè.
@991gt3rs: maar ga je straks ook haten op vag-benzine-torretjes als ze daar creatief mee zijn geweest?
@legion1349: ik zeg alleen blij dat ik geen vag diesel rij. En meteen ben ik aan het haten en roep gekke dingen. Is mammie vanochtend je boterhammetjes vergeten te smeren ofzo?
@991gt3rs: nee ik moest de olie van mijn vag dieseltje toen ik vanochtend naar mijn werk wilde rijden
@legion1349: Opwarmen? Opdrinken? Stelen? Of is de nox naar je hoofd gestegen?
@991gt3rs: als je VW diesel reed kon je op dit moment alleen maar blij zijn…
VW heeft (illegaal) lopen klooien om auto’s op papier zuiniger te krijgen. ‘Wij’ klanten hebben daar alleen maar voordeel van;
– lagere bpm
– lagere bijtelling
– (op termijn) lagere mrb
– etc etc
@ukbob: en straks misschien minder vermogen?
@rufctr01: iedereen die z’n auto vrijwillig naar de dealer rijdt om m te laten ‘down tunen’… Dat zullen er niet veel zijn lijkt me!
@rufctr01: ik denk niet dat men de auto’s gaan aanpassen tenkostte van het vermogen. Daar zal het grootste gros van de rijders niet mee akkoord gaan.
@ukbob: Zuiniger? Nee meer om de uitstoot te reduceren.
Op termijn lagere mrb? Leg eens uit. Dit word toch berekend door het wagengewicht of mis ik iets?
@991gt3rs:
Zuiniger idd niet waarschijnlijk. Had moeten schrijven ‘schoner’ (op papier!)

En net als bijtelling, bpm (maar ook soms al parkeren) wordt steeds meer op basis van de uitstoot ‘op papier’ bepaald.

Dus VW neemt straks de dikke boete, terwijl een aantal leaserijders zich suf lacht om een auto met een totaal belachelijke lage uitstoot en daarmee bijtelling
@991gt3rs:
Sowieso blij dat ik geen VAG rijd, maar dat gevoel had ik voor dit schandaal al.

@AB
Om 21:00 uur krijgen we te horen om hoeveel SEAT’s het gaat?
@duess: juist, door een bepaalde reactie te plaatsen weet je meteen wie er vag rijd. Zijn altijd meteen op hun pikkie getrapt.
Volkswagen kan precies vertellen hoe veel van zulke systemen zijn ingebouwd. Ik zou zeggen dat ze nu gewoon open kaart moeten spelen en daarna weer wat van hun imagoschade proberen weg te poetsen. Al die vraagtekens overal komt ook slecht over. Nu krijgen we iedere dag weer nieuw dat er toch net wat meer auto’s er mee zijn uitgerust.
@clarkson: Precies!

De opstelling van Volkswagen doet nu denken aan een kleuter die met volle mond opbiecht een paar kruimeltjes uit de koekjestrommel opgegeten te hebben in plaats van eerlijk te bekennen zich te schompes te hebben gevreten. Straks moet Volkswagen nóg langer op de naughty stairs zitten.

Btw, er is ook nóg ander nieuws over Volkswagen op tv dan alleen dieselgate. Straks maar eens zien wat Anette Hertzenberg te vertellen heeft bij Radar.
@moveyourmind: hahaha radar! Zie het al voor me!
@moveyourmind: vertel, wat is het andere nieuws?
@bierbuik: Oud nieuws voor ons, het exorbitante olieverbruik van de TFSI motoren.
Goh, dat had ik nou niet verwacht
Skoda, simply dirty.
@gedece: haha. Ik begreep ook dat kwf een nieuwe slogan heeft: Volg de skodarijder NIET!.
Neeeee dat meen je niet, dit had ik zien aankomen. Beetje open deur intrappen he
Tjonge wat een naapers bij Skoda….Oh, wacht…
@norge: Grapjas…

Kijk nou eens wat je hebt aangericht met je jarenlange anti-propaganda. Net zolang tegen VAG aan geschopt tot het hele concern omvalt.

Dieselgate was alleen maar het laatste kleine zetje..,
@moveyourmind: Ben de eerste om een jonge rebelse kerel uit 68 als medeschuldige aan te wijzen…
@moveyourmind: Blijkbaar was die anti-campagne van @norge et al. niet eens nodig… VAG was zelf al genoeg bezig voor de grote klapper…
Mercedes en BMW en alle andere merken ontkomen hier ook niet aan, alles gaat nu op de schop en ik zie zelf benzine ook nog wel geraakt worden.
@ghost:
Nu je toch begint, om 20:30 gaat Radar over het olieverbruik van de TSI motoren, zit er eentje bij die 1liter per 320 km verbruikt.
Dat vind ik dan weer knap zuinig voor een diesel, 0 w8.

De gifbeker is dus nog lang niet leeg.

Op het 8 uur journaal hadden ze het over 4000 tdi’s die op voorraad staan en voorlopig onverkoopbaar zijn.
@duess: dat ben ik volkomen met je eens. Dit is niet een constructie fout met ernstige gevolgen (Explorer met de Firestone banden, Audi startmotor, Prius cruise control). Dus niet een enkel type met een bepaalde fout. Van laakbaarheid is bij VW geen sprake.

VW heeft heel bewust de boel bedonderd, op een exorbitant grote schaal. Dit gaat echt catastrofale gevolgen hebben voor VW. Kan niet anders. Het feit dat er ook weinig gecommuniceerd word en met name dat er niets ontkent wordt spreekt boekdelen.

Tel daarbij op dat er nog wat kwaliteitsproblemen (olieverbruik is nog steeds een issue, malaise met TSI motoren, overmatige slijtage) en het feit dat alle techniek ook nog eens in veel modellen van de Volkswagen Group geleverd zijn en je kunt er van uitgaan dat dit wel eens heel wrang kan aflopen voor de Wolfsburgers.

@gtwillem: ik zeg wel eens misschien gaan ze failliet, de kenners roepen dan keihard nee dat gaat noooit gebeuren. Dit gaat heel vervelend voor Vag worden als ze koppig blijven doen.
@991gt3rs: in principe zijn Volkswagen en alle merken uit de Volkswagen Group tezamen te groot om om te vallen. De boel laten ploffen is leuk voor de haters, maar geen realistisch vooruitzicht. In 1 keer heb je er 60.000 werklozen erbij, en dan reken ik de leveranciers niet eens mee.

Er zijn enkele opties mogelijk van wat er gaat gebeuren.

1. Volkswagen gaat door het slijk en betaald alle boetes. Gaat ze enorm veel kosten. Dus ze zullen enorm moeten inkrimpen. Kijk er niet van op als er merken verdwijnen. Zelfde als wat met GM gebeurde.

2. Volkswagen gaat er dusdanig aan onderuit dat een andere partij de boel overneemt. Denk aan FCA, Renault-Nissan, BMW, Daimler Benz of, waarachtig, GM. Zou de overname van de eeuw zijn.

3. VW weet zijn lobbyisten goed te plaatsen en de sancties vallen mee. Zou schandalig zijn, maar ik sluit het niet uit.

4. De merken die nog vrij zijn van de blaam, gaan op zichzelf verder of worden overgenomen door een van de voornoemde concerns.

5. Deze optie is denk ik zeer goed mogelijk: VW blijft in zijn hoedanigheid bestaan, maar loopt dermate veel schade op zodat de Duitse overheid moet ingrijpen. VW word weer een voor een groot deel eigendom van de overheid.

@gtwillem:
Was General Motors ook niet te groot om te kunnen omvallen? Okay, het zat dan wel anders in elkaar, maar toch! En het ging daarbij niet om frauduleuze toepassingen.
@gtwillem: wat betreft die laatste zin uit alinea 5: zo zijn ze ook ooit ontstaan, in een “duister” verleden.
@gtwillem: wat dacht je van vw wordt bereikbaar voor (in delen) vijandige overnames..


En stel je voor.. Dat die gekke Marchionne toch weer.. Als een boomerang.. :)
@gtwillem:
Al die problemen lijken me symptomen van een behoorlijk rotte bedrijfscultuur.
@super: het is heel erg simpel eigenlijk. De prestaties moeten omhoog, de kosten moeten omlaag. Door die enorme druk zijn waarschijnlijk de techneuten in de positie gekomen om met de bekende oplossingen te komen. Maar die hebben dat echt niet zo maar gedaan. Daar is een goedkeuring van bovenaf geweest.
@gtwillem:
Ja, uiteraard, vandaar die rotte bedrijfscultuur. Ze hadden het overigens nergens voor nodig, behalve dat ze de binnen een paar jaar de grootste autobouwer wilden zijn, megalomanie dus, want met wat meer geduld waren ze er ws op een nette manier ook wel gekomen. Toen toyota destijds de grootste werd, was er zon woordvoerder die vertelden dat ze dat wel leuk vonden maar dat hun doel nog steeds lag in de beste autos bouwen, en niet de meeste, lijkt me een stuk gezondere houding qua bedrijfsvoering.
@gtwillem:
Wat VW hier met dieselgate heeft gepresteerd kan niet anders dan gepaard gaan met zeer ernstige gevolgen. En niet alleen voor VAG. Alle merken die diesels verkopen zijn nu ten minste verdacht en zullen intensief onderzocht worden.
Het ergste van alles vind ik nog dat topmanagers ontkennen er iets van geweten te hebben. Professor Doctor Doctor Winterkorn voorop! Het gaat hier immers om het monteren van software, die frauduleus werd toegepast ondanks de informatie, die Bosch hen heeft doen toekomen om die alleen voor interne tests te gebruiken. Zelfs medewerkers die ervan wisten hebben in 2011 en -volgens sommigen- al in 2007 hiervoor gewaarschuwd. Die waarschuwingen zijn gewoonweg genegeerd. Mij maakt niemand wijs, dat het hoogste management er dan niets van geweten heeft. Het gaat immers over ingrijpende toepassingen op de algehele techniek en niet om een andere soort ventieldopjes.
Ik ben bang, dat de gevolgen nu nog steeds niet te overzien zijn. Die raken niet alleen VAG, maar ook het wereldwijde vertrouwen in alles wat “made in Germany” is. Die imago-schade is nog steeds niet in te schatten.
Er zullen waarschijnlijk nog vele koppen gaan rollen, maar of dat de schade binnen afzienbare tijd zal weten te beperken betwijfel ik.
De hele affaire zal verschrikkelijk veel geld gaan kosten. Ik hoop alleen dat iedereen daaruit zijn lesje zal leren: Maak een eerlijk product dat je in zijn geheel kunt vertrouwen. Zonder te gaan roeptoeteren dat je enige streven is om (langs illegale weg) de GROOTSTE ter wereld te willen worden.
@duess: Als 2 takt liefhebber ben ik erg onder de indruk! Wel vreemd alleen dat ze hun carter gebruiken voor olie…
@reistje:
Ik ben er nog niet achter hoe dat principe precies werkt maar het zal iets te maken hebben met hun “voorsprong door techniek”.😉
@duess: Audi: voorsprong door………fraude. Audi Fraudi
@duess: ben er wel even stil van! Zeker van de arrogante houding van Pon! Ik snap niet dat er nog mensen zijn die het risico nemen om zo’n auto te kopen. Als je de showroom in loopt met de intentie om zo’n auto te kopen dan belooft de IVA verkoper, een wannabee yup, je vanalles en heb je een probleem dan kun je kapot vallen.
Ik denk dat er ook aardig wat gesjoemeld word met de plugin hybrides. Misschien moeten ze daar ook maar is het echte verbruik en uitstoot van gaan meten. Denk dat dat nog wel erger is dan deze Diesels.
@ferrarif40: “maar is”? Misschien voldoen die plugin hybrides gewoon prima aan de belachelijk achterhaalde rij-test-cyclus.
@postzegel: bij de NEDC scoren ze heel goed, maar als je die test van Wouter bekijkt zie je ook waarom: elke keer als je mag stoppen of moet afremmen zet zo’n hybride de verbrandingsmotor uit. En de elektromotor kan in die cyclus veel draaien, wat ook weer gunstig is.

Volkswagen heeft een hele lange tijd ‘nee’ gezegd tegen de hybride, want hun diesels waren net zo zuinig en net zo schoon. Dat blijkt nu dus niet het geval te zijn.
Heb een wagen met desbetreffende motor… kan ik deze nu niet gewoon terugbrengen omdat ik niet gekregen heb wat ze beloofd hebben?
@myth0: Misschien krijg jij een update?
@bsxc2: eerder een downgrade…
Blij dat ik SEAT rij…..shit ook VAG -_-‘
Dat worden natuurlijk geen 2,8 miljoen Seats, maar hooguit een miljoen. Skoda en vooral Audi verkopen simpelweg veel meer auto’s.
De software is niet illegaal. Die heeft gewoon een verblijfsvergunning.
Men vergeet wel eens de honderdduizenden VAG’s over heel Europa die ingeschreven zijn op naam van een leasingbedrijf…LeasePlan, ALD, DLL, Arval, KBC, Alphabet… Deze auto’s krijgen hun restwaarde aan het begin van het leasecontract en lessor neemt elk risico op zich. Dus al de auto’s die betrokken zijn hebben een flinke deuk in de restwaarde. 2x raden waar ze hun schadevergoeding gaan eisen….
@Think-Tank: aan de andere kant verzint men er ook van alles bij. Feit is VW heeft toegegeven bij emissietests in de VS gesjoemeld te hebben. Feit is dat Winterkorn is afgetreden. Feit is dat Europese importeurs zich even geen raad weten. Maar je 2.0 TDI Passat rijdt er nog precies even goed om en is nog precies evenveel waard. Ik ga ervanuit dat als er ander nieuws dit in Europa gewoon overwaait en in de VS met een schikking wordt afgekocht.
Bekijk het hoe je wil. Allemaal de schuld van Hitler! Met zijn “Volkswagen” 😡
@Think-Tank: En zijn gasfetisch.
@Think-Tank: en laten de benzinemotoren en diesels op dit moment onder vuur liggen…
Net Radar gezien over de 1.8 en 2.0 tfsi met hun verkeerde olieschraapringen.
Vind het allemaal wat gelul , ja mensen hebben een minder schone auto gekocht maar deze diesels zijn vele male schoner dan mij 2.5 transporter diesel uit 2003 ……
Ja dit zal de VAG groep waarschijnlijk niet overleven. Ben ik en dat is bij vele wel bekend geen VAG man maar dat gun je zo’n merk niet want ze maken toch wel hele mooi auto’s!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).