#Dieselgate: hoe Volkswagen tegen de lamp liep

Auteur: , 103 Reacties

Volkswagen zit diep in de problemen, dankzij het manipuleren van emissietesten met een slim stukje software. Maar hoe gebeurde dat? En wat zijn de gevolgen voor in Europa geleverde auto's? We leggen het uit in dit artikel.

Like really BAD diesel

Begin 2014 begint de International Council on Clean Transportation een onderzoek naar een aantal meldingen van Volkswagen dieselauto’s die niet lijken te voldoen aan de emissie-eisen van de Verenigde Staten. De ICCT besloot om een aantal auto’s op Amerikaanse bodem te gaan testen en een goede benchmark neer te zetten met de hulp van de West Virginia University. Of, om precies te zijn, hun Center for Alternative Fuels, Engines, and Emissions (CAFEE), voor het testen in realistische omstandigheden.

“Dit moeten meetfouten zijn”

De resultaten vertoonden grote verschillen met die van CARB (California Air Resources Board) en er gingen alarmbellen rinkelen. Niet zozeer richting Volkswagen, als wel bij de verschillende instanties die aan het testen waren. Reden was dat de BMW X5, die ook in de tests werd gebruikt als vergelijking, keurig alle waarden haalde. Volkswagen Jetta diesels overschreden de limiet voor de uitstoot van NOx (stikstofoxiden) echter liefst 15 tot 35 maal. De Passat overschreed dezelfde limiet een evenmin geringe 5 tot 20 maal.

Toen de teams hun data gingen vergelijken ontstond er discussie. Men was er van overtuigd dat er ergens bij de meting van de Volkswagens fouten werden gemaakt. Er werd gedubbelcheckt, maar men kon geen fouten ontdekken. Er moest iets met de software van de motoren aan de hand zijn, was de conclusie. En dus werd contact gezocht met Volkswagen.

“When a car is working nicely in the field but the NOx emissions findings increase by a factor of 15 to 35 times over the CARB testing results, it’s clear that there are some software strategies at work.”

Hoe de software precies wist wanneer ze moet switchen naar de EPA-cycle (zodat alles lekker schoon is) was op dat moment nog onduidelijk, maar het was wel overduidelijk dát het gebeurde. De overgang tussen de verschillende settings was daarbij ook nog eens zo smooth, dat het niet op te merken was voor de gebruiker. Een manier om te switchen naar de speciale “test-modus” zou kunnen zijn dat de auto stilstaat, dat er niet gestuurd wordt, of dat de traction-control wordt uitgeschakeld. Dat laatste is standaard tijdens testprocedures, dus daar zou op ingespeeld kunnen zijn.

AdBlue

Vanaf 2009 zijn er NOx-reductiesystemen toegepast op de TDI motoren. Een zogenaamd SCR-systeem met AdBlue-toevoeging zorgt ervoor dat de NOx (stikstofoxiden) grotendeels geneutraliseerd worden. Wat Volkswagen heeft gedaan, is dat systeem extra hard laten werken op het moment dat een testcyclus herkend wordt. Reden: het is waarschijnlijk te duur om de hoeveelheid AdBlue zo groot te maken dat er niet naar omgekeken hoeft te worden tussen de verschillende servicebeurten. Of dat te maken heeft met een tekort aan ruimte, te hoge kosten voor aanpassing of iets anders, is niet duidelijk. Overigens gebruiken ook BMW en Mercedes AdBlue techniek, wie weet welke lijken daar nog uit de kast kunnen komen.

Volkswagen Adblue

In mei 2014 resulteerde de bevindingen in een onderzoek van CARB en EPA (US Enviromental Protection Agency) naar Volkswagen, dat op haar beurt probeerde de testresultaten te repliceren. Na een hoop getouwtrek meldde Volkswagen een fix te hebben, riep het 500.000 auto’s terug voor een software-update en daarmee moest de kous af zijn. Maar CARB testte door en kwam tot de conclusie dat het nog steeds misging met de uitstoot van de diesels. Het maakte dit ook kenbaar aan Volkswagen en EPA op 8 juli jongstleden.

En toen kwam Volkswagen erachter dat de goedkeuring van hun modeljaar 2016 auto’s deels afhankelijk was van het beantwoorden van alle openstaande vragen over bestaande auto’s. De instanties deelden Volkswagen na een aantal onbevredigende antwoorden mee dat een aantal auto’s geen goedkeuring zouden krijgen, Volkswagen hulde zich vervolgens in stilzwijgen.

Met knikkende knieën naar het biechthokje

Het vooruitzicht dat men 25% minder auto’s zou kunnen verkopen (het aandeel diesels van alle nieuw verkochte Volkswagens op de Amerikaanse markt) zorgde er uiteindelijk voor dat Volkswagen toch besloot plaats te nemen op de biechtstoel. Men gaf toe dat men een “sophisticated software algorhitm” had geïnstalleerd dat ervoor zorgde dat de diesels minder NOx uitstoten tijdens een testcyclus. In totaal werden 11 miljoen auto’s geleverd met deze software en het bedrijf reserveert alvast €6,5 miljard euro om de schade te herstellen en onvermijdbare boetes te kunnen betalen. Daarnaast hangt ontslag VW CEO Winterkorn als het zwaard van Damocles boven het hoofd.

Een onderzoek naar de 2.0 TDI was een eerste stap, maar inmiddels heeft de EPA naar verluidt aan Detroit News gemeld dat het ook onderzoek doet naar de 3.0 TDI V6, het blok dat wordt gebruikt in de Touareg en verscheidene Audi’s en Porsches. Ga er maar vanuit dat alle diesels van VAG momenteel onder een vergrootglas liggen en dat ook andere fabrikanten kunnen rekenen op meer en strengere controles van uitstoot. Grote vraag is natuurlijk waarom Volkswagen dit risico genomen heeft? Er rijden elf miljoen auto’s rond met verboden software, waarvan de werking ook nog eens betrekkelijk makkelijk aangetoond kan worden. Er hoefde slechts één instantie op het idee te komen om de uitstoot ook eens in de praktijk te testen en de hele zwendel komt aan het licht. En zo geschiede, met gigantische schade als gevolg, zowel financiële als imago.

Volkswagen 2.0 TDI

En Europa dan?

Voor Europa lijken er vooralsnog geen gevolgen te zijn. De veel bekritiseerde NEDC-cyclus is minder streng dan de in Amerika gehanteerde FTP-cyclus. Daar mogen diesels namelijk geen gram meer NOx uitstootten dan bezine-auto’s, daar waar in Europa nog verschillende regels voor benzine als diesel worden gehanteerd. Wat wel link is, is het feit dat een NEDC-testcyclus herkend kan worden en het motormanagement dan aangepast kan worden voor aangepaste prestaties. Even een paar nulletjes en eentjes aanpassen en je auto heeft opeens nog maar 7 in plaats van 14 procent bijtelling, dat werk. Het is een publiek geheim dat autofabrikanten de mazen van de wet opzoeken om hun auto tijdens testcycli zo zuinig mogelijk te laten zijn. Naden afplakken, andere banden monteren, olie die voor minder interne weerstand zorg, we hebben al die mogelijkheden die fabrikanten geboden worden al eens op een rijtje gezet. En soms gaan fabrikanten dus te ver, de toekomst zal leren of het alleen VAG betreft of dat ook andere merken wat uit te leggen hebben.

Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.



103 reacties

Tis gewoon de schuld van de Amerikanen ..

Die moesten zonodig op onderzoek uit ..
@lincoln:
Helemaal juist, puur protectionisme, wat maakt en factor 30 nu helemaal uit..
@carnutz

Diezelfde auto’s zijn allemaal individueel in elk land van Europa wel door de keuring gekomen ..

We wonen hier toch zeker niet op een corrupt apen-continent ??
@lincoln:
Ben bang van wel..
@lincoln: oh jawel, al jaren. Trieste constatering maar er zijn zogeheten “bananenrepublieken” waar ze tonnen minder boter op het hoofd hebben als hier in de EU. 😕
@lincoln: nee Europese typegoedkeuring.. Dus een corrupte toko die een stempel zet en heel Europa gaat nat. Nog beter, want rete efficiënt (voor de fabrikant)
@lincoln: Niks Amerikanen, ze hebben het aan zichzelf te danken. Ook echt weer typisch Duits om een kuil voor zichzelf te graven…

Hoe makkelijk wil je ze het maken om achter de echte cijfers te komen: http://www.youtube.com/watch?v=WEs-z4cMUhU 21
@moveyourmind:

NEIN ..
VAG pakt het heeeeel sportief op ..
Nix maar dan ook nix ontkennen ..
Gewoon keihard door het stof gaan ..

Serieus petje af voor VAG ..
@lincoln: als er nu iets te ontkennen was, was dat wellicht waar.. Nu is het gewoon een op heterdaad betrapte boef die schuld bekent.
@lincoln: ze ontkennen het eerst jarenlang . En als ze niet meer kunnen ontkennen dan geven ze snel toe
@bohica:

Je suis VAG ..
@lincoln:
hoe kom je erop !
Geweldig
lees je comments altijd graag, met wat zout !
Kortom, ze flessen de boel. Niet netjes, maar dat zal elke fabrikant doen. Zoals @gtwillem al zei kon het nog wel eens een goede ontwikkeling zijn. Als de uitstoot van alle merken word herzien door middel van praktijk verbuik dan zullen we er achter komen dat er bij geen enkel merk iets van klopt.

Uiteindelijk zal de wet aangepast worden daar anders iedere auto veel te duur is en hoppa alle leuke auto`s die in NL niet meer te betalen zijn worden ineens interessant. Denk aan de Impreza WRX en Lancer evo. Maar ook een 370Z bijvoorbeeld. Kortom, als het uitpakt zoals ik hoop dan worden we er allemaal beter van!
@dutchdriftking:

Nope .. Dat doet gelukkig niet elke fabrikant ..
Behalve in de gedoogzones ..
@lincoln: dat was ook mijn strekking. Niet elke fabrikant zal deze tactiek gebruikt hebben, maar het zou mij niet verbazen als er meerdere fabrikanten over de scheef zijn gegaan. Reken maar dat er nu ook gekeken gaat worden bij de motoren van andere merken. VW diesels zijn niet de enige die hun opgegeven verbruik en uitstoot niet halen.

Aan de andere kant zullen er ook zeker merken zijn die wel aan de goede kant van de wet hebben gehandeld. Althans, dat is mijn vermoeden.
@gtwillem:

Willens en wetens een chippie inplanten is wel erg willens en wetens ..

But hell .. In Amerika kan je je fout gewoon goedmaken en verder gaan ..
No hard feelings ..
Da

Dat wil zeggen je fout oplossen en niet wachten/hopen tot het overwaait ..
@lincoln: zeker in Amerika zijn ze er niet gevoelig voor. Audi’s zijn daar al jaren populair. Nooit gedoe gehad met startmotoren en zo :-).
@gtwillem:

Zolang er geen doden vallen is het niet zo heel erg ..
GM heeft eergisteren effe afgetikt voor hun contactslotgate affaire ..

Long story short ..
Alleen op autoblog.nl kunnen we nog heeeeeel lang dezelfde oliegrappen maken ..

Daar buiten draait de wereld gewoon verder ..
@gtwillem: persoonlijk ben ik er van overtuigd dat elk merk zich in het grijze vlak van de wetgeving bijna aan de verkeerde kant van de rand begeeft.

De wet/eis is immers dat je in de testcyclus aan de emissies moet voldoen. En dat deed VW ook gewoon.

Daar buiten rammelt het echter.


Maar elk type auto met eenzelfde maatje motor, +/- gelijke pk en koppel haalt ook een gelijkwaardig brandstofverbruik. Ergo op voorwaarde dat de verbranding goed is en de uitlaat hetzelfde is (katalysat, roetfilter, etc) zou dus ook ongeveer dezelfde emissies moeten hebben.



Als de presentaties gelijk zijn en het verbruik ook, dan zou je er ook wel van uit kunnen gaan dat ongeveer evenveel vervuilen.

Dus ik ben benieuwd welke merken hierna het bokje zijn…

En welke echte auto’s betaalbaarder gaan worden door de nieuwe test!
@rubend: ik ben bang dat de zwaar belaste auto’s zwaar belast blijven en de minder zwaar belaste auto’s nu ook zwaar belast worden.
@dutchdriftking:
Lees de tekst even voor je in de verdediging van je favoriete merkje schiet. De X5 haalde wel keurig zijn waardes.
Het is haast stuitend hoever dat struisvogel gedrag gaat wanneer er weer een schandaal van VAG aan het ligt komt.
@carnutz: Ligt met ch uiteraard.
@carnutz: haha, ik praat niets goed hoor. Het is alleen jammer dat nog geen jaar geleden Hyundai voor precies het zelfde werd gepakt, en dat we daar amper wat van horen. Dat BMW beter huiswerk heeft gedaan is duidelijk.
@dutchdriftking: bij BMW zijn de rijders hufters, bij VW de fabrikant 😜
@carnutz: ik lees de tekst na van @dutchdriftking en hij is geenszins ‘zijn merkje’ aan het verdedigen. Integendeel. Hij geeft aan dat deze hele #dieselgate goed kan uitpakken. De kans dat er meer fabrikanten de grenzen van het wettelijke hebben opgezocht en wellicht overtreden hebben is mijn inziens wel degelijk aanwezig.

Ik denk dat de meetmethodes voor verbruik en uitstoot onder de loep genomen gaan worden door deze ontwikkeling.
@dutchdriftking: dit is toch van een andere strekking dan wat de andere fabrikanten doen, wat zij doen is toegelaten, dit niet. Vergelijk het anders met belastingontwijking en belastingontduiking. Wat alle fabrikanten doen is dan belastingontwijking: legaal, maar ethisch discutabel. Wat Volkswagen doet is belastingontduiking: compleet illegaal.
@dutchdriftking: Je hebt gelijk, ze besodemieteren de zaak. Vergelijk voor de aardigheid ook eens het verbruik op je onboard computer met je daadwerkelijke verbruik. Dan heb ik toch elke volle tank een 7 liter tegoed van VAG
In AutoBild stond bij een (extra lange duurtest) 200.000 km test van een Seat Alhambra dat het adblue bijvullen 800 euro had gekost per 100.000 kilometer. Best duur spul dus
@fit4fun: Brandstof bijvullen is veel duurder, met 1:20 ben je toch al snel 12.000 euro verder voordat je de teller op 200.000km hebt staan… Overigens is 800 euro per 100.000km nog niet eens 1 cent per kilometer, als je het in perspectief zet valt het allemaal wel wat mee imho.
@fit4fun: dat is 0,8 cent per km. Olie bijvullen kost meer…..
@gokartmozart: Bij mijn auto niet…
@norge: 1 liter per 5000 km a eu 25 per liter is duurder..
@gokartmozart: Ik vul nooit olie bij….Ik rij geen VAG.
@norge: ff uit nieuwsgierigheid…. elke auto gebruikt olie….behalve een Tesla of zoiets… wat rij jij?
@gokartmozart: Het merk wat vorige week door de Amerikanen op valse waarden werd gepakt…
@gokartmozart:
Het gaat om “bijvullen”, mijn auto verbruikt ongetwijfeld ook olie alleen is dat zo weinig dat ik nog nooit tussen 2 beurten in heb hoeven bijvullen.
Bij VAG hoef je nooit te verversen, bijvullen volstaat.
@gokartmozart: haha, hij kopt hem even in.
@fit4fun:
Minder dan 1ct per km…
@fit4fun: wij bunkeren dat spul 3 kuub per keer op het schip waar ik werk. Het is gewoon kunstmest, helemaal niet zo duur. Pure oplichterij dus van de dealers.

Overigens werkt het wel goed. We hebben in de installatie hier aan boord een zootje sensoren waardoor we de actuele waardes kunnen bekijken. Tussen de 80% en 98% nox reductie!

Op het moment dat je dus een dergelijke installatie uitschakelt is het niet zo gek dat je 35 keer zoveel uitstoot. Immers is het best makkelijk om 35 keer bijna niks uit te stoten.
@lekbak:
Klopt, vriend van me was bij de ontwikkeling betrokken, die meststof is ureum, ofwel zeik.
@fit4fun: Het is een combinatie van ureum (32.5%) en gedeminiraliseerd water. Dat hoeft niet duur te zijn. Wellicht dat er een flink patent op zit dat het duur maakt.
@bugboy: Ad Blue is zo’n 30 a 40 cent per liter als je het fatsoenlijk inkoopt (en dus niet net zoals ruitenwisservloeistof aan de snelweg-pomp voor 10 euro per 5 liter) … Mn MB zuipt er een tank van op in 25~30K km en geeft er 220pk-tjes en 500NM + een hap schone lucht voor terug; mij hoor je niet klagen … en heb dezelfde ervaring met BMW diesels; klinkt inderdaad alsnog VW wilde besparen op Ad Blue ‘olieverbruik’-praktijken (lees: geklaag / gezeur) en deze domme move deed.
@bugboy: Het is de constructie/procedure van het AdBlue tanken die het zo duur maakt. Mijns inziens een nadien toegevoegde constructie om een auto binnen de uitstootnormen te krijgen. Bij de wat grotere tankstations kun je AdBlue bij de vrachtwagen pompen gewoon tanken. Vrachtwagens tanken dit spul in een grote tank van ruim 100liter. Kosten: ruim onder de Euro per liter. Het probleem is echter dat de AdBluetank van bv. een Sharan/Alhambra bijzonder slecht bereikbaar is en totaal niet ontlucht wordt. Fatsoenlijk tanken is dus niet mogelijk zonder hulpmiddelen en gaan eigenaren dus naar de dealer (zoals ook in het boekje staat). Ureum is daarbij ook nog eens erg corrosief, wil je niet in je kofferbak.
@renezzzz: een autofabrikant die zo buitengewoon slecht is in het normaal ontwikkelen van een auto mag van mij van de wereld verdwijnen. Wat een totale grap dat hele volkswagen, ze kunnen echt maar één ding goed. Een auto kwalitatief goed laten voelen, faken dus!

Het is een beetje jammer dat de Duitse economie, en daarmee de onze en de rest van Europa, zo afhankelijk is van dat kut bedrijf. Anders zouden ze het morgen nog op moeten doeken.
Naden afplakken gaat niet helpen bij de NEDC test, wordt namelijk binnen op een rollerbank getest….

Verder hulde voor het duidelijke artikel. In de media schreeuwen ze van alles zonder er verstand van te hebben. Net bij het NOS journaal begonnen ze nog over brandstof verbruik….
VW zit hier goed fout ja, zeker als BMW en dergelijke hun zakkejs wel netjes op orde hebben. Toch zijn die regels voor diesels in Amerika wel achterlijk. Eigenlijk reden om daar gewoon geen diesel te voeren.
Maar ik weet zeker dat Europese merken bij de NEDC testen ook zulke ‘trucs’ uithalen. Van BMW gaat al jaren het gerucht dat ze de test herkennen.
Wordt nu echt tijd dat Europa met een nieuwe realistische testprocedure komt, en deze goed naleeft en controleert.
@trustmeiamanengineer:
Dat test herkennen is onzin, autos hebben gewoon een ingebouwde testmodus die aan kan worden gezet op bv een rollenbank, want anders zou de electronica gaan bokken als het er achter komt dat alleen voor of achterwielen draaien etc. vw zorgde er echter voor dat die testmodus ook de motorsoftware aanpastte en dat mag dus niet.
@super: dat is ook onzin, want op een rollerbank voor een vermogenstest stel je ook geen ‘testbank modus’ in. Bovendien zou ‘ie dan opeens heel zuinig en schraal gaan lopen, en meet je dus bij lange na niet het opgegeven vermogen.
@trustmeiamanengineer: een testbank modus is er misschien niet. Maar er zijn legio auto’s met ABS (en/of ESP) die op een enkele-rollenbank test in de noodloop springen.
Puur vanwege het feit dat de niet-aangedreven as stil staat.
@rubend: zeker waar, daarom moet je dus ook soms de ESP uitschakelen ofzo.
@trustmeiamanengineer:
Genoeg autos met een “dyno” mode… goegel zelf maar
@trustmeiamanengineer: naden afplakken heeft zin voor de roltest. Daarbij wordt vastgesteld wat de rolweerstand van de wagen is zodat die later in het lab op de rollenbank ingesteld kan worden .
@Griffin: ah, dan heeft het inderdaad wel degelijk nut. Net als de banden keihard oppompen enzo.
@trustmeiamanengineer: banden “keihard oppompen” is een fabeltje. In de norm staat keurig omschreven dat de bandenspanning gelijk moet zijn aan wat er door de fabrikant in de consumentenhandleiding voorgeschreven wordt. Deze waarde zowel als de gemeten bandenspanning moeten vermeld worden op de papieren die naar de goedkeuringsinstituten gaan. Wel zijn er fabrikanten die een “eco aanbeveling” doen, maar dat zijn geen enorm hoge waardes.

Die instituten voeren overigens ook controles uit op de testen en wonen testsessies bij. Maar ja, fraude zoals VW hier pleegde komt daar mee niet aan het licht…
@Griffin: ah kijk eens aan! Weer eentje om weg te strepen en wat bijgeleerd ;)
@Griffin: naden afplakken verlaagt enkel de luchtweerstand, de rolweerstand blijft gelijk op de rollenbank
@bierbuik: het is een rollende test. Dus een combinatie van rolweerstand en luchtweerstand. Hoe hij praktisch wordt uitgevoerd weet ik niet precies, maar ik kan me voorstellen dat men een auto bij een bepaalde snelheid laat uitrollen.
@trustmeiamanengineer: nedc bestaat uit een rollerbank test en een test buiten. En voor die test buiten mag je een circuit in de bergen gebruiken, naden afplakken, rechter buitenspiegel eraf etc.
Ik blijf het met de schrijver van deze blog eens waarom ze bij VAG in hemelsnaam dit risico hebben genomen? Er is iets niet in orde bij het management van deze club, want iemand moet deze verbijsterende actie hebben goedgekeurd.
Ik vraag me af of de Fransen niet vanwege het niet kunnen halen van de gewenste uitstoot het vermogen van de diesels zo liet achterblijven…
Wat een top stuk AB! En wat zijn die duitsers dom geweest.
@clarkson:

Heb het vermoeden dat ze er goed uit gaan springen ..
Ze ontkennen nix ..
En geven geen externen de schuld ..
Spelen geen slachtoffer ..

Dat doen ze perfect iig ..
Ja maaar de anderen doen het ook zeggen de fan boys nu….
@norge: ik geloof niet dat de andere niet VAG merken met dit soort software rondrijden… ik ben ook verbaasd dat VAG dit bewust aangedurft zou hebben… kan er bij mij niet in voor dit soort concerns van deze schaalgrootte : er werken daar 600.000 mensen… de aandelenkoers verdampt en het vertrouwen in VAG is weg… welke firma riskeert dit bewust….
@gokartmozart: Probleem bij VAG is het onder het tapijt schuif mentaliteit wat daar heerst.
VAG is het beste en maakt geen vouten..Mijn ervaring met VAG is dat het bedrijf door en door arrogant is …Elke schade claim die ze binnen krijgen is nooit hun fout maar de klant zelf die iets fout doet,, Met mijn Caddy spiegels gehad die er spontaan uitvielen….U heeft vast ergens tegen aan gereden meneer…Achterdeur die los zat….U bent te hardhandig meneer…Roest bij een 3 jaar oude auto werd gewoon genegeerd..
Ze erkennen nooit hun fouten….En nu moeten ze door die gekke yankees…
@norge: volgens mij bedoel je PON ipv VAG…
ik woonde vroeger aan de grens reed Audi en ging voor onderhoud naar een Audi dealer garage in Duitsland omdat die wel dienstbaar waren en het gewoon oplossen zonder kluitje in het riet of arrogantie
@gokartmozart: Waarom zijn ze hier in Noorwegen dan precies hetzelfde ?Gewoon instructie vanuit de fabriek.
@norge: MB Nederland is niet anders hoor; heb zelf hele positieve ervaringen met bepaalde Audi/VW en MB dealers (naast uiteraard ook ervaring met hele slechte dealers !) die ook gewoon door de importeur op hun neus kregen en dan ‘hun eigen verantwoordelijkheid’ als dealer maar namen, omdat ze service wel hoog in het vaandel hadden staan terwijl de echte oorzaak/ het gebrek toch echt bij de fabrikant lag en niet de service-huizen …
@gokartmozart: “de aandelenkoers verdampt en het vertrouwen in VAG is weg… welke firma riskeert dit bewust…”

Fortis, ABN AMRO, KBC, Dexia, ING, Morgan Stanley, Lehman Brothers, CitiGroup, Merrill Lynch, HSBC, …
@norge: Ik ben zeker geen fanboy, maar het klopt dat de anderen dat ook doen:

Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley, Bugatti, M.A.N.
@moveyourmind: je bent r 1 vergeten…
@gokartmozart: porsche!! Waarschijnlijk vergeten omdat het nog net iets minder eenheidsworst is dan de rest van het concern.
@humpyourdog: Nou, bewust vergeten…

Want ik wil heel graag ooit zelf nog een Porsche onder mijn kont hebben. En ik heb geen zin om als het zover is hier op Autoblog verwijten te krijgen dat dat ding milieu-onvriendelijk is…
@moveyourmind: ff foute reactie maar ik rijd ook met regelmaat een oude 911 carrera zonder kat op volle adem … in dit geval is dan fout….” lekker fout” , een paar honderd km per jaar met vol vermogen , ” grunt” en kippenvel…. ik compenseer dat met ca 70k zakelijke Blue Motion kilometers waarvan ik dacht dat ik goed bezig was..
@humpyourdog: wel het merk met de vroegste diesel ervaring in de VAG stal…. sinds de 50 ies….
Lekker volledig artikel, met plezier gelezen. Ik had al weinig met VAG of diesels en dat zal er niet beter op worden denk ik zo…
Mooi stuk AB. Overigens prima wat betreft VW doet, ik zit er niet mee.
@maurits123: Edit: Zonder betreft.
VW had al een kut dag en nou wint Bayern München ook nog met 5-1 van Wolfsburg :-)
5 doelpunten binnen 9 minuten door invaller Lewandowski hahaha.

On topic. Mooi artikel en ik ben benieuwd wat er nog meer allemaal naar boven komt. aandelen kelderen als een malle en ook die van toeleveranciers en zelfs andere Duitse auto merken!
Interessant stuk! En knap dat ze het zo “voor elkaar” hebben gekregen!

Wat zou er trouwens bij de lokale tuning boer op de rollenbank gebeuren? Zou zo’n VW dan ook denken dat hij in test cyclus gaat?

“Overigens gebruiken ook BMW en Mercedes AdBlue techniek”
Voeg daar ook PSA maar aan toe met hun laatste generatie BlueHDI motoren! ;-)
Overigens een goed artikel @CasperH! Bij AutoWeek waren ze nogal optimistisch voor Volkswagen, en de toespraak van Cornelis Kit was wel erg ongeïnformeerd.
Domme fout van ze, maar een simpele recall met software update die wel continu de juiste hoeveelheid AdBlue het uitlaattraject inspuit volstaat dus. Geen moeilijke hardware aanpassingen nodig. Recall kosten max een miljard, plus 6,5 miljard aan boete reserveringen is in totaal 7,5 miljard schade.
.
Dan lijkt die 68 miljard verdampte beurswaarde vooral paniekvoetbal en is dit een goed moment om aandelen VW in te slaan.
@harrie: Tuurlijk….En waarom hebben ze dit niet gedaan voordat hun naam door het slijk gehaald werd door de ami’s?
@norge: Flink besparen op de AdBlue kosten. Auto’s bouwen is centenwerk.
Maar zoals ik al zei, erg domme actie. Penny wise is hier behoorlijk pound foolish.
Alleen die beurskeldering is schromelijk overdreven als je het mij vraagt.
@harrie: die verdammte of verdampte waardevermindering heeft niet alleen hiermee te maken… wat denk je van het ontbreken van een antwoord op Tesla dwz 100% electrische auto met ook nog een lekkere uitstraling? de GTE is niet het antwoord
@gokartmozart:
Dat is een ander verhaal en is al veel langer bekend dan vandaag, deze specifieke keldering van 68 miljard kan je daar echt niet mee verklaren.
@harrie:

Joh .. Tis maar een beurskoers ..

Ook al staat die op 0 is VAG nog niet failliet ..
Dat zeg ik feitelijk ook, de huidige koers is pure paniekvoetbal en heeft geen enkele relatie met de werkelijkheid.
@harrie: voor mij geeft het aan dat het bedrijf een soort stuurloze olietanker is die manipuleert en in het verleden leeft… Winterkorn die zn excuses aanbiedt … wat een farce…wat doet dat voor de waarde van een bedrijf respectievelijk aandeel…
@gokartmozart:
+1 voor het subtiele olie grapje
ik weet dus wel andere bedrijven waar ik mn centen in zou stoppen… vele met mij sinds een aantal dagen…
Ik hoop voor VAG dat ze dit doorstaan maar er zitten nu 600.000 mensen veel minder rustig op hun bank…
Mooi stuk, máár gaat t niet juist om 2.0 commonrail TDI’s die juist GEEN AdBlue systeem hebben?
@postzegel: Heel goed, alleen de grotere diesels hadden al ureuminjectie (wat manipulatie bij die modellen ook minder waarschijnlijk maakt), de 2.0 pas vanaf dit jaar. VAG beweerde voor de 2.0 geen AdBlue nodig te hebben om de normen te halen, maar gaf geen verklaring hoe dan wel. Het mooie van dit stuk is dat het net zo misleidend is als VAG, toepasselijk mooi :) @CasperH.
@stephanotis: Precies. Hoe kan je het het adblue systeem tijdens het gedetecteerd-test-cyclus-rijden nou tweaken als de betreffende auto helemaal geen adblue hééft.

Ja, er valt ongetwijfeld met adblue te sjoemelen door minder te injecteren en zo groter afstanden af te leggen zonder bijvullen, maar daar ging het volgens mij dus niet zozeer mis. Er was al langer argwaan, omdat VW over een van de weinige motoren beschikt die zonder AdBlue toch aan de normen kon voldoen. Bijna alle andere merken moesten terugvallen op toevoegingen om aan de NOx normen te voldoen.
Dit is duidelijk het gevolg van het beleid aan de top van het bedrijf. Al jaren schreeuwt VAG dat ze de grootste wil worden. Niet de meest betrouwbare, niet de meest klantvriendelijke, maar de grootste. Bovendien moest het rendement omhoog. Dat maakt het niet minder shockerend, maar die uitspraak zorgt er wel voor dat alles in het bedrijf daar op gericht is. Winterkorn zegt vervolgens dat het 100% zeker is dat er niks mis is met Europese auto’s wat zou impliceren dat hij precies weet wat er aan de hand is. Ik ben om die megalomanische neigingen de afgelopen jaren anti-VAG geworden, maar vind het echt K voor de medewerkers die vaak wel een autohart hebben. Hoop dat dit de techneuten in plaats van de sales mensen de macht weer geeft
Dat de verbruikscijfers die vw opgaf nergens op slaan is duidelijk. Maar 15 tot 35 maal erger is wel zeer grote ruimte tussen waarden. Klinkt tot zover als natte vingerwerk en daar zullen nog wel wat nauwkeurigere testjes tegenaan moeten.
Dit gaat om uitstoot, niet om verbruik. Nox uitstoot is ook niet gekoppeld aan verbruik zoals co2. Het heeft met de verbranding te maken.
De volkswagen 2.0 in kwestie had toch geen adblue en dit gebruikte ze ook in de commercials tege andere merken. Zo schoon dat hij geen adblue nodig had?
Wel even je bronnen vermelden, kijk maar naar VW hoe het afloopt als je valsspeelt. Caranddriver / road and track
“Overigens gebruiken ook BMW en Mercedes AdBlue techniek, wie weet welke lijken daar nog uit de kast kunnen komen.” en “reden was dat de BMW X5, die ook in de tests werd gebruikt als vergelijking, keurig alle waarden haalde.”

spreekt elkaar wat tegen…..
Wat ik me afvraag is of die software niet gewoon doet wat het moet doen. Het signaleert dat de auto stilstaat terwijl de motor draait en past hier instellingen op aan. Je zou zeggen dat een schone auto precies het zelfde doet voor een rood stoplicht. Als dit inderdaad zo is dan is er op een testbank toch sprake van een gewone bedrijfssituatie en is het de auto toch niet kwalijk te nemen dat hij schone uitlaatgassen produceert?

Dat er een groot verschil is in de uitstoot van NoX tussen de praktijk en de testbank en dat auto’s schoner zijn gerekend dan ze in werkelijkheid zijn zou dan eerder aangeven dat de meetboeren hebben zitten slapen dan dat VW de kluit heeft belazerd.
Wat blijft het toch moeilijk he, om de verschillende verbrandingsproducten en vervuilingen uit elkaar te houden. Het gaat duidelijk om het AdBlue systeem, dat dient om Stikstofoxides te reduceren (terug te splitsen in stikstof en zuurstof).
Toch slaagt men erin om in de Sharan Advertentie op deze pagina erin om giftige stikstofoxides te verwarren met CO2-uitstoot, een levensnoodzakelijk gas (dus niet giftig!) , en tegelijkertijd broeikasgas.
We weten toch dat Duitsers niet te vertrouwen zijn! Onvoorstelbaar dat zoveel Nederlanders die troep toch kopen en nu waarschijnlijk ook gewoon blijven kopen. Een paar Duitse auto fabrikanten minder zal het straatbeeld flink fraaier maken :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).