ESP is vanaf vandaag verplicht voor alle nieuwe auto’s

Auteur: , 57 Reacties

Ongecontroleerd in een slip raken, het mag niet meer van de EU.

ESP is vanaf vandaag verplicht voor alle nieuwe auto's

Voor modellen die nieuw in de Europese Unie op de markt kwamen was ESP al sinds 2011 verplicht, modellen die al een typegoedkeuring hebben moeten vanaf vandaag voorzien zijn van het hulpsysteem. Het gaat om nieuw geregistreerde personenauto’s en bedrijfsvoertuigen met een gewicht tot 3,5 ton. Dus ook de budgetauto’s van Roemeense makelij. Wellicht overbodig om te melden, maar de invoering is niet met terugwerkende kracht.

ESP begon bij ABS

ESP is een vinding van de afkortingsfetisjisten van Bosch. In 1983 begon het Duitse bedrijf aan een geoptimaliseerd ABS-systeem om de stabiliteit van voertuigen te verbeteren bij volledig remmen. In 1987 vroeg Bosch het patent aan voor ABS. Later breidden de ingenieurs van Bosch de toepassing van het systeem uit zodat het in alle rijomstandigheden efficiënt zou zijn. En dat leidde in 1995 tot de eerste serieproductie van ESP, dat staat voor Electronic Stability Program.

ESP vergelijkt 25 keer per seconde de snelheid van een wiel, en zet deze af tegen de richting van het stuur en de richting waarin het voertuig effectief beweegt. Wanneer daar verschil in zit, grijpt het systeem in door de snelheid te beperken en remdruk uit te oefenen op individuele wielen. Daarmee voorkomt ESP dat je in een slip raakt. Tot op zekere hoogte, want ESP kan niet alle faalacties in het verkeer opvangen. Wel zijn ze er bij Bosch van overtuigd dat ESP het belangrijkste rijveiligheidssysteem is na de autogordel.

Het is overigens niet dat er nog veel auto’s zonder ESP werden geleverd. volgens Bosch wordt in Europa 84% van de nieuwe auto’s met ESP geleverd. Wereldwijd is dat momenteel 59%.



57 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
“ESP, dat staat voor Electronic Stability Control”
Nietes!
Als het maar volledig uit kan, prima.
Welk nieuwe auto heeft dat nu niet ? Of zijn er dan toch ?
@pureturkish1: Waarschijnlijk die kleine gebakjes die je voor 7500 hebt maar dan zit er niks op…
@pureturkish1: Suzuki Jimny wordt enkel met ABS geleverd, niet met ESP of andere elektronische hulpjes. Heb het zelf ondervonden op natte kasseien in RWD-modus.
@pureturkish1:
De Engelse schuurtjes industrie biedt nog mogelijkheden….
Voor de rest ben je aangewezen op een nerd die het uit het systeem schrijft.
zijn de wegen dan zoveel kutter geworden ..
of de auto,s zelf ..
of zijn de berijders dommer dan voorheen ..

(gefeliciteerd Bosch .. 1 Europa = tenslotte corruptie op grotere schaal) ..
@lincoln: Nee
Nee
Ja

(Corruptie is net oorlog en hoeren, zullen altijd blijven bestaan)
@lekbak: me vader zegt altijd alle vrouwen zijn hoeren behalve je moeder…
@3246cm252kw: En de koningin dan?
@metalmike: dat is de grootste
@g40freak: topper!
@metalmike: heeft die het nooit over gehad…..
@lincoln: zware ongevallen met zwaargewonden en doden zijn gewoon zeer sterk verminderd vergeleken met vroeger. Wegen en autos beter, bestuurders zijn vooral dikker en luier geworden..
@lincoln: met dank aan die dikke Zweden in een A
via Android app
@lincoln: de wegen zijn verbeterd, de auto’s ook en de berijders hetzelfde gebleven. ESP erbij maakt dat het verkeer een stuk veiliger is geworden.
Wat zou je überhaupt tegen ESP in kunnen brengen?
@bimmerfanatic97
Als je niet instaat bent om een auto zonder ESP onder controle te houden ben je dat roze pasje niet waard, simpel als dat.
Het systeem geeft naast veiligheid vooral schijnveiligheid en dat leidt weer tot schromelijke zelf overschatting, wat dan weer resulteert in veel zwaardere klappers wanneer de wetten der natuurkunde het winnen van het ESP.
@lincoln:
ja, en omdat de wegen in 76 opeens veel kutter werden is toendertijd maar besloten de veiligheidsriem verplicht te stellen.
Heel goed, in de pre-ESP tijd sneuvelden er toch aardig wat petjes door wispelturig uitbrekende achterkantjes..
@parker: Een golfje 3 heeft toch voorwielaandrijving ? :p
@Bartholomeo:
Een Golfje 3 is zeer gevoelig voor lift-off oversteer kan ik je zeggen.
Met een stevig gangetje de bocht in en plots gas los resulteert in een neusje dat abrupt de binnenzijde van de bocht opzoekt en een kont die een beste poging onderneemt om voor neus te spelen. Hoe zwaarder de motorisering hoe sterker de neiging daartoe is.

Hoogst vermakelijk in de handen van mensen die weten wat ze doen, levensgevaarlijk in de handen van aan zelfoverschatting lijdend petje….
Dat ging in die tijd trouwens niet alleen op voor een Golfje, Clio’s en 205-jes waren er ook berucht om.
Zelf weleens zo’n kneusje met een Corolla om zien gaan, die dacht dat hij mijn Panda bij kon houden….
@Bartholomeo: mag jij raden wat er gebeurt als je midden in de bocht abrupt van je gas gaat… ;)
@mrs250: Jij mag raden hoe vaak dat gebeurt met golf-ponnies die te hard een bocht in duiken en/of dan pas in de bocht kijken en zien dat er een auto stil staat, minder snel rijdt of een vrachtwagen op zijn eigen weghelft zit en ze ineens het gas los moeten laten. hoe nieuwer de golf, hoe meer zenuwachtig en overconfident deze rijdt.
Zelden een auto gereden die zei “ja, hoor kan nog wel… nog steeds grip…. en nu ga je dood”…
Behalve misschien dan een oer-911 met nat wegdek.
@parker:

Was dat dan niet positief?
Meer ongelukken, minder petjes?
@parker: Wat jij beweert slaat nergens op. Of ben je gewoon reageergeil?

Leg eens uit wat je exact bedoelde met jouw reactie. Ik ben oprecht benieuwd naar jouw theorie.
Topuitvinding. Punt.
@baasbas: Inderdaad! En omdat door aanwezigheid van ABS de meeste techniek er toch al in zit is de meerprijs verwaarloosbaar op het totale kostenplaatje van een nieuwe auto. Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat er nog merken zijn die hun auto’s zonder leveren.
Gewoon een beetje rustiger rijden voorkomt bijna alle ongelukken plus je geeft ze in den haag geen reden om het autorijden nog belachelijk en onnodig duurder te maken
@cthijs: Goed idee. We gaan gewoon met zijn allen langzamer rijden. Kunnen we mooi autogordels, airbags, gelaagde autoruiten etc. afschaffen.
Laten we “ze in Den Haag” geen enkele kans geven!
(oh ja, ga jij erop controleren?)
@danmar: als ik de centen krijg die de bekeuringen opleveren graag
@danmar: bovendien werkt esp alleen maar als je te snel van richting veranderd dwz dan rijd je dus veels te hard
Tja, het is ook gewoon veel veiliger! En Zolang je het uit kan zetten hoor je mij niet klagen.
Iemand toevallig een mercedes tussen 03 en 09? Weet namelijk een verborgen “factory rollerbank” setting waarmee je alle elektronische hulpstemen aan en uit kan zetten, altijd leuk voor een besneeuwd parkeerplaatsje.
@lambo4all: zet dat maar gewoon neer zonder dat iemand erom vraagt. Hebben mensen er later ook nog iets aan.
@lekbak: zat op me mobiel op de fiets en het was best wel een verhaaltje vandaar
@lambo4all: zou je het ff willen zeggen. Ik ken namelijk wel een aantal mensen.
@ater: sleutel in contact op stand 2, scroll in de board computer naar het temperatuur scherm als je een w211 e hebt. (Heb je deze niet, bij bijvoorbeeld een wat oudere c klasse, probeer een ander schermpje. Er lukt er altijd eentje). Druk dan drie keer op de reset knop, je hoort een piep en krijg een ander scherm. Scroll met de pijltes op het stuur door de schermpjes tot je een rollerbank setting krijgt, er staan twee opties. eentje met “aan” en een andere optie waar of “uit” staat of een wat langere zin met wat afgekorte termen. Met de plus en de minnen op het stuur zet je deze op “aan”. Start je daarna de motor dan geeft hij aan “abs, esp, abv werk niet”. Nu zijn al je systemen uitgeschakeld. zet de rollerbank stand op “uit” en alles is weer terug bij het oude.
Tussen deze verborgen schermpjes zit ook een “onderhoud” scherm, ga daar niet in lopen prutsen aangezien je dan servicepunten aan en uit kan zetten. Dit is niet altijd onomkeerbaar!
Die foto, lekkere basisuitvoering.
@ghost: Maar tegelijkertijd met een afwerking van ongekend niveau. Dat zie je aan details als de gelijkmatige tussenruimte tussen de loze schakelaars, die bovendien van duurzaam kunststof lijken gemaakt. Erg deftig heur.
Effectief wel een reden om te juichen dat iedereen straks met ESP rondrijd. Slechts 1 bedenking erbij. WAAROM moet dat nu verplicht worden.

Niet alleen kan het tegengaan dat er iemand een nog veel cleverdere manier vind om wagens veilig te maken. Maar het gaat ook in tegen dat idee dat mensen zelf hun verantwoordelijkheid kunnen dragen over hun doen en laten.

Is het trouwens verplicht van ESP te hebben op de wagen of moet die ten alle tijden aanstaan.
Dit zou eigenlijk een optie moeten zijn die niet vermeld staat op de uitrustingslijst. Straks gaan al die winterbandenracers nog harder want er zit toch ESP op.

Goed voor alle zobies op de weg dat dit nu verplicht is. Jammer dat het nodig is dat het verplicht is. Als je gewoon de aandacht bij het rijden houd en je anticipeert op de omstandigheden zal je het zelden tot nooit nodig hebben. Helaas zijn alleen sommige liefhebbers zo gek om autorijden ten alle (!) tijden bovenaan te zetten.
Dat is het zelfde als me BMW heeft toch? DSC Dynamic Stability Control. Voel je trouwens ook wel als je hard door een lange bocht gaat.
@3246cm252kw: ESP, DSC, VCS, en nog zo enkele afkortingen van verscheidene fabrikanten is allemaal hetzelfde type systeem.
Doe het verder maar wat rustig aan in die lange bochten, van moest je toch verkeerd blijken in je begrip van wat het systeem voor je doet…
@Onehp: bedankt voor de bezorgdheid! Als ik me tekst zo eens na lees komt het ook wel heel snel over ja…. Haha maar valt wel mee hoor. Zou nooit iemand willen bezeren en ook echt geen schade aan me auto willen hebben!
@Onehp: ps en bedankt voor de info :-)
@ricardo: Even huiswerk doen voor je een stukje tikt… Bosch verkreeg in 1936 al patent op een mechanisch soort ABS, in 1978 wisten ze ABS als merknaam vast te leggen.
Op de Beetle van mn vrouw staat dat ESP continue uit. De rolhoek sensor moet weer eens gefixt worden.
Electronisch Sukkel program..
Zolang er ook een ‘driftknop’ is, of noem het zoals je wil om de boel uit te schakelen, vind ik het helemaal top!
ESP/ESC ken ik niet. Wel ASC en DTC…
@e1000bmw523i: en het kan ook echt uit…
Ik rij al bijna 20 jaar zonder ESP en ben nog nooit geslipt. Dus ik durf te beweren dat ik zonder kan. Maar keuzevrijheid staat niet op de agenda bij de EU.

Ik ben benieuwd of er ook nog mogelijkheden zijn voor uitzonderingen. Bijvoorbeeld voor kleine fabrikanten. Een lichte, pure auto bouwen (zoals b.v. Caterham) wordt moeilijk, wanneer de EU allerlei zaken verplicht stelt zoals airbags, ABS, ESP, bandenspanningscontrole etc.
Het hoeft niet met terugwerkende kracht, maar het lijkt me wel leuk: Hoe bouw je zoiets in een carburateur-auto?
@mout: deze systemen werken op de gaskabel. ;)
@mout:

Wel het afzonderlijk afremmen van de wielen is altijd mogelijk, enkel het knijpen van de motor word dan moeilijker.
Dat ze het verplichten is al erg, maar dat het wss in de meeste auto’s niet kan uitgezet worden is te walgelijk voor woorden. De zoveelste stap op weg naar de ultieme belediging van persoonlijke vrijheid, de zelfrijdende auto. Kan je echt letterlijk een aap achter het stuur zetten…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).