• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EU sleept Rusland voor rechter om onzin-importheffing

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 juli 2013 om 18:01 – 15 Reacties

In Rusland gebouwde Opel Astra ontspringt de dans


En daar, beste Eurosceptici, zullen we in de EU, met zijn interne markt, nooit last van hebben.

Rusland is nog geen jaar lid van de Wereld Handelsorganisatie (WTO), of het heeft de eerste rechtzaak aan de broek. De handelscommissie van de EU is niet zo blij met een importheffing op auto’s die de Russen op 1 september 2012, negen dagen nadat ze lid werden van de WTO (!), instelden.

Wat houdt de heffing in? Rusland rekent een ‘recycling fee’ op importwagens, -trucks, -bussen en ander gemotorisserd vervoer. Een nieuwe auto krijgt te maken met €420 tot €2700, maar als het blik ouder dan 3 jaar is, dan loopt dit op van €2.600 tot €17.200. Protectionisme much?

Europa probeerde het eerst nog langs diplomatieke weg, maar tegen Russen heeft dat doorgaans hetzelfde effect als tegen een betonnen muur staan te schreeuwen. Dit hebben ze inmiddels ook door, en dus wordt de rechter er bij gehaald.

Ik gok dat de doorgaans stoïcijnse Russen zeer onder de indruk zijn… Hun thuismarkt is overigens goed voor 2,935 miljoen nieuwe auto’s per jaar, net een paar minder dan in Duitsland.

Hoeveel hiervan geïmporteerd zijn weten we niet. Een niet onaanzienlijk deel waarschijnlijk, hoewel we niet moeten vergeten dat partijen als Renault en GM al in Rusland produceren. Dat is dus geen import.

Het statement van de handelscommissie is HIER te lezen.

Ook interessant!

  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Nieuwe helm van Max Verstappen voor de GP van België
    Red Bull overweegt nóg meer straf voor Max in Rusland
  • Video: omschrijf dit maar eens op het schadeformulier
    Video: omschrijf dit maar eens op het schadeformulier
  • Europese autoverkoop in mineur

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, import, rusland

Vorig bericht: « AC Schnitzer tovert 620 pk uit de BMW M6 [updated]
Volgend bericht: ‘VW plant lichtgewicht sportwagen’ [XR1] »

Lees Interacties

Reacties

  1. forzaferrari zegt

    9 juli 2013 om 18:04

    En terecht, zwaar terecht

    Login om te reageren
  2. Rob zegt

    9 juli 2013 om 18:15

    Ik weet nog niet precies hoe ik de EU moet noemen, maar ik neig naar hypocriet… Aangezien het de EU was die sinds kort importheffing rekent voor Chinese zonnepanelen.
    Dus wanneer mag kunnen we een Chinze aanklacht verwachten en wanneer mag oppergraaier, euh ik bedoel voorzitter Barroso zich voor de rechter verantwoorden?

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      9 juli 2013 om 18:18

      @Rob:
      “wanneer mag kunnen”…. “Chinze”
      Juistem… Ik denk dat ik genoeg geroeptoetert heb voor vandaag..

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      9 juli 2013 om 18:56

      @Rob: Niet, want tussen de EU en China is geen vrijhandelsakkoord… Simpel toch?

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        9 juli 2013 om 19:50

        @Svenska_Aeroplan_AB:
        Heel simpel ja. Maakt het alleen niet minder hypocriet.

        Login om te reageren
      • oxymoron zegt

        9 juli 2013 om 21:14

        @Svenska_Aeroplan_AB: Tussen Rusland en de EU toch ook niet? Rusland is lid van de WTO maar dat betekent nog niet dat er plotseling vrije handel is. Europa is ook net begonnen met Amerik over een vrijhandelsverdrag te onderhandelen, en de Amerikanen zijn toch echt al lid van de WTO.

        Login om te reageren
    • david-e30 zegt

      10 juli 2013 om 07:14

      @Rob: Dat had te maken met het feit dat de chinezen hun panelen onder de waarde, dus met verlies, verkochten om zo alle concurentie dood te concureren.

      Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    9 juli 2013 om 18:21

    Ze leren heel snel van ons, na Poetin’s bliksembezoek.
    Krijgt Nederland nu ook een standje wegens de BPM ?

    Oh nee, dat ligt heel anders………………………..

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      10 juli 2013 om 00:20

      @desjonnies: dat is inderdaad anders, BPM geldt tenslotte niet alleen op importwagens. Ook op je nieuwe Spyker betaal je behoorlijk wat BPM.

      Login om te reageren
  4. norge zegt

    9 juli 2013 om 18:35

    17000 euro om een auto tot conserven om te scholen, geloof dat ik iets anders ga doen….
    Maar ach hier heffen we ook 100% op groente en tomaten uit Holland :)

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      9 juli 2013 om 18:40

      @norge:
      En dat terwijl er nog geen doperwt bij jullie wil groeien !

      Login om te reageren
      • norge zegt

        9 juli 2013 om 18:50

        @desjonnies: Vis en olie hebben ze hier…

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          9 juli 2013 om 18:53

          @norge:
          Dat hebben we hier ook, alleen geven wij dat voor een appel en een ei aan de russen….

          Login om te reageren
    • bempi zegt

      10 juli 2013 om 00:24

      @norge:

      Hoe kan jij je teksten bewerken meneertje. Je laatste regel stond er net nog niet.

      Login om te reageren
  5. flippert zegt

    9 juli 2013 om 18:59

    BPM blabla roverheid blabla diefstal jankjank graaiers blabla den Haag

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North