• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EU wil BAS-remsysteem verplicht stellen

Auteur: robbie, gepost 8 oktober 2007 om 16:29 – 50 Reacties

BAS remassistent

De Europese Unie wil dat vanaf 2009 alle nieuw verkochte auto’s in Europa voorzien zijn van een zogenaamd BAS-remsyteem. En daarbij staat BAS voor: Brake Assist System, zeg maar een remassistent. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een heleboel bestuurders bij een noodstop niet hard genoeg remmen en de remweg dus langer wordt. Een auto die is uitgerust met BAS merkt dat de bestuurder een noodstop aan het maken is en voert dan zelf de remdruk op tot de maximale hoogte. Door zit systeem standaard te maken op alle nieuwe auto’s in Europa hoopt de Europese Unie op de lange termijn jaarlijks de levens van 1100 voetgangers te redden.

Het systeem werd oorspronkelijk ontwikkeld door Mercedes-Benz en TRW/Lucas-Verity in 1992 en in 1996 debuteerde het systeem op de S-klassen en SL-klasse. Op zich een nobel streven, maar het lijkt mij persoonlijk wel een beetje vroeg om dit al in 2009 in te voeren. Fabrikanten moeten dan snel bestaande modellen aanpassen wat weer extra kosten met zich mee brengt en de klant mag dat uiteindelijk betalen.

Met dank aan Simon voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Lezersvraag: wat doe jij bij irritatie in het verkeer?
  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done

Nieuwste artikelen

  • Deze goedkope G-Klasse Brabus op Marktplaats lijkt echt, maar toch ook engggg
  • Max Verstappen rijdt volgend jaar stiekem toch met nummer 1 rond
  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek, Verkeer

Vorig bericht: « Best of both worlds? Spitfire met Skyline motor
Volgend bericht: Opvolger Caddy BLS krijgt RWD »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dylan zegt

    8 oktober 2007 om 16:32

    Europa is op dat vlak niet normaal, het is als een klein kind dat iets ziet in de speelgoedboekjes en het dan ook direct wil hebben.

    Login om te reageren
  2. Robin zegt

    8 oktober 2007 om 16:36

    Crap.. Nog meer overbekrachtiging in auto’s…

    Stuurbekrachtiging, rembekrachtiging (maal 2 nu dus).. Het maakt weekend-rijden er niet leuker op…

    Login om te reageren
  3. Leejon zegt

    8 oktober 2007 om 16:37

    Ik zou zeggen: verplicht het dan als optie aan te bieden.

    Login om te reageren
  4. Mustang zegt

    8 oktober 2007 om 16:37

    Het ” echte autorijden” wordt ons gewoon onmogelijk gemaakt.
    Straks doet de auto alles voor je..

    Niet leuk:(

    Login om te reageren
  5. SugarFree zegt

    8 oktober 2007 om 16:39

    Als het de veiligheid ten goede komt, het plezier er niet minder om wordt en het de burger niet noemenswaardig meer kost… lijkt het me prima.

    Login om te reageren
  6. Bruce zegt

    8 oktober 2007 om 17:06

    Ik begrijp al die negatieve reacties echt niet! Beeld je in dat je vrouw of kind overreden wordt door een of andere auto zonder remassistent en dat ze het misschien wel overleefd konden hebben indien de auto wel op tijd had kunnen stoppen dankzij “al die nutteloze elektronische gadgets”.

    Klinkt misschien wat dramatisch maar we hebben het wel over meer dan 1000 mensenlevens kunnen gered worden! Per jaar!

    Login om te reageren
  7. snelste zegt

    8 oktober 2007 om 17:06

    Meeste zijn zwaar overbekrachtigd…..weg gevoel….weg veiligheid.

    Login om te reageren
  8. davidxkr zegt

    8 oktober 2007 om 17:10

    @Robin
    “Crap.. Nog meer overbekrachtiging in auto’s…
    Stuurbekrachtiging, rembekrachtiging (maal 2 nu dus).. Het maakt weekend-rijden er niet leuker op…
    ”

    1) Ik zou niet weten wat er tegen stuurbekrachtiging is
    2) ABS is geen rembekrachtiging, het is eigenlijk remvermindering
    3) Het systeem in het artikel schakelt in bij een noodstop, dus als je recht op een lantaarnpaal afgaat… lijkt me handig in het weekend, of zie ik dat fout?

    Login om te reageren
  9. Greg zegt

    8 oktober 2007 om 17:13

    Tuurlijk moet dit worden verplicht. 2009 is zeker niet te laat. Ik kan me net zoals Bruce niet voorstellen dat hier mensen op tegen zijn?!

    Ik heb pas een nieuwe auto gekocht en daarop zit er al NRA (Noodrem assistentie) standaard vanaf het instapmodel. T verbaasd mij dat er nog nieuwe auto’s zonder NRA worden verkocht….

    Login om te reageren
  10. Djivy zegt

    8 oktober 2007 om 17:14

    Dat ze het dan tenminste schakelbaar maken als ESP.
    Anders wordt circuitrijden wel erg tijdrovend.

    Doe er nog het knipperlichtsysteem van renault bij en het wordt lachen op Zandvoort…

    Login om te reageren
  11. vla zegt

    8 oktober 2007 om 17:18

    ff offtopic; beste autoblogger, wat heeft dit te betekenen??
    http://www.youtube.com/watch?v=VEL5ABddZ0k
    ga jij vreemd?

    Login om te reageren
  12. Wouter zegt

    8 oktober 2007 om 17:18

    “Beeld je in dat je vrouw”

    Droomt nog even verder. Ah, eigenlijk wel rustgevend. :-)

    Voor de rest: goede ontwikkeling. Wat nog beter zou zijn als iedereen verplicht een geadvanceerde rijtraining zou moeten volgen.

    Login om te reageren
  13. Roberto zegt

    8 oktober 2007 om 17:24

    1100 levens. Waarvan 90% in Zuid Europa?

    Login om te reageren
  14. autoblogger zegt

    8 oktober 2007 om 17:29

    @de vlaeminck: vreemdgaan met youtube bedoel je? Ja, soms… ;)

    Login om te reageren
  15. vla zegt

    8 oktober 2007 om 17:32

    @ autoblogger
    dat doen we eigenlijk allemaal wel eens :lol:
    is er nog van dat maar dan exclusief voor op Youtube? btw zon uitbundige reacties bij een video waarvan de uitkomst glashelder is

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    8 oktober 2007 om 17:34

    goh .. da,s ook toevalig .. zag ik gisteravond de patenthouder van het BAS-remsysteem in Yab-Yum .. samen met een euro parlementarier van verkeers veiligheid…..

    doe normaal man .. 1100 levens .. waar halen ze het getal vandaan .. genoeg om mensen bang te maken iig.

    Login om te reageren
  17. Susp1cious zegt

    8 oktober 2007 om 17:51

    Ik heb het nog niemand zien schrijven dus doe ik het maar…

    Stel in 2009 wordt de remassistent verplicht. De eerste jaren daarna zal nog steeds het gross van de auto’s op de openbare weg dit systeem niet hebben. Dat zal waarschijnlijk ook de eerste 20 jaar dan ook nog zo blijven. Naar mijn inziens komt dan een ander aspect ten sprake.
    Iemand in zijn nieuwe auto maakt een noodstop, dit gaat natuurlijk fantastisch door het BAS-systeem, daarachter rijden echter ook mensen zonder dat systeem afgewisseld met mensen die het systeem wel hebben. Wat er naar mijn inziens gebeurd is dat er dan een groot ongeluk gebeurd.
    Ik heb wel eens een Renault achterop zien klappen bij een Porsche puur omdat het vertragingsvermogen van de Porsche veel groter is. Alleen nu hebben alleen enkele supersportwagens dat enorme remvermogen. Stel dat een groot verschil in remcapaciteit op de openbare weg veelvuldig voorkomt, dan zie ik op sommige vlakken een ongevallen reductie, echter op andere plaatsen zal dit dan weer toenemen.

    Ik ben en blijf sceptisch over dit plan… Het ziet er weer naar uit dat Brussel de economische voortgang aan de gang wil houden en dus dit soort stimulerende maatregelen gaat gebruiken om er maar voor te zorgen dat mensen en bedrijven maar blijven kopen.

    Login om te reageren
  18. joost zegt

    8 oktober 2007 om 17:56

    Waarom ook niet gelijk het adaptive cruise control systeem verplicht stellen op alle nieuwe auto’s?

    1. Geen bumperklevers meer.
    2. Geen kop staart botsingen meer.
    3. minder files.

    Login om te reageren
  19. SugarFree zegt

    8 oktober 2007 om 18:05

    @ suspicious
    Tsja, leuk bedacht, maar je redenatie is natuurlijk raar.
    Zo zou je ook kunnen zeggen: haal van alle auto’s de rem er maar af, want dan heb je ook geen kop-staart botsingen meer.

    Of, realistischer, dan zouden autofabrikanten verboden moeten worden te investeren in het korter maken van de remweg, want dat gebeurt ook al jaaaren. En ja, hoe vaak staat er een Porsche voor je opeens op de rem?

    Login om te reageren
  20. JeffreyG zegt

    8 oktober 2007 om 18:17

    okay BAS is een goed systeem
    MAAR, verplicht gaat me te ver, doe dan zoiets als een subsidie geven als je BAS hebt, net als nu met de roetfilters
    eigenlijk vind ik het ook wel best, zolang het maar uitschakelbaar is!!
    het zou al een stuk veiliger als mensen met een rijbewijs ook daadwerkelijk kunnen rijden, ik denk dat daardoor de meeste ongevallen komen…
    dus maar een voorstel, zwaardere rijexamens en om de vijf jaar herexamen
    nu probeer ik niet iedereen neer te knallen die zijn rijbewijs nog niet heeft, want ik heb zelf ook nog geen rijbewijs…

    Login om te reageren
  21. Meganized zegt

    8 oktober 2007 om 18:23

    verkochtte?

    Login om te reageren
  22. Susp1cious zegt

    8 oktober 2007 om 18:25

    @Suikervrij
    Mijn redenatie is niet raar. Ik leg in mijn verhaal duidelijk uit dat door verplichtstellen van dit systeem het remwegverschil tussen een nieuwe en een oude auto heel groot wordt. Nu is dat nog niet het geval. Maatregelen die nu genomen worden verkleinen wel de remweg maar niet op een extreme wijze (ABS maakt in principe de remweg langer als je het hoort werken, in 1 keer goed remmen zonder blokkeren vertraagd sneller (dat quote ik van een voormalig coureur)). In mijn verhaal schets ik ook dat het verhaal van de Porsche zelden is en ik stel dat het met deze nieuwe maatregelen vaker zal gebeuren omdat nieuwe auto’s dan ook een hele hoge remcapaciteit krijgen.
    Ik citeer even uit m’n eigen stuk: ‘Alleen nu hebben alleen enkele supersportwagens dat enorme remvermogen. Stel dat een groot verschil in remcapaciteit op de openbare weg veelvuldig voorkomt, dan zie ik op sommige vlakken een ongevallen reductie, echter op andere plaatsen zal dit dan weer toenemen.’

    Veder is jou stelling dat je dan net zo goed remmen van auto’s af kan halen natuurlijk volstrekt onjuist. Want er is dan altijd 1 iemand de bocht niet haalt waar de rest op zou klappen.

    Commentaar en discussies vind ik altijd heel leuk. Daar komen meestal de beste ideeen uit voort. Maar ik zou het wel waarderen als je hetgeen dat je becommentarieert iets beter leest.

    Login om te reageren
  23. Gert zegt

    8 oktober 2007 om 18:25

    Er zullen altyd oude autos blyven zonder toeters en bellen. Net als dat er nog steeds rondryden zonder gordel. Maar dat kan geen reden zyn om vernieuwing tegen te houden. Als er alleen word ingegrepen wanneer je vol moet remmen lykt t me prima. Jammer voor op t circuit, 99% van de tyd ry je op de openbare weg.

    ik vraag me alleen af of er ook een chip komt die zorgen dat als mensen gaan invoegen of inhalen, t gas wat dieper word ingetrapt (fuck t nieuwe ryden, je wilt toch ook nog n keer aankomen? :)).

    Login om te reageren
  24. Sorce zegt

    8 oktober 2007 om 18:49

    Pff, stelletje zeikerds…

    Dit systeem merkt het als je keihard in 1x de rem inramt. Hooguit op een circuit gaat dat je lol verminderen lijkt me, maar een ‘off’-knopje is snelgemaakt lijkt me ook. Op de openbare weg dien je niet zo te rijden dat dit je fun kan verpesten, imo…

    Login om te reageren
  25. Juppe zegt

    8 oktober 2007 om 18:53

    @Meganized,
    Nee, het moet zijn “verkochte”, het is namelijk een bijvoeglijk naamwoord. :)

    Login om te reageren
  26. Birger zegt

    8 oktober 2007 om 19:34

    OF men kan gewoon tegen de mensen zeggen dat ze beter moeten opletten als ze de baan oversteken…

    Login om te reageren
  27. w0o0dy zegt

    8 oktober 2007 om 20:03

    @SugarFree en Susp1cious: zo kom ik op de redenatie dat als iedereen maar dicht genoeg op elkaar rijdt op de snelweg (minder dan een meter afstand houden) dat het aantal kopstaart botsingen waarbij slachtoffers vallen vrijwel nihil zal zijn!
    ;)

    Login om te reageren
  28. dekster (Union Fait La Force) zegt

    8 oktober 2007 om 20:08

    Ik heb hier wel enkele bedenkingen bij.
    Ik zie niet hoe kleine merken (zoals tvr ed.) dit gaan bekostigen en hoe dit systeem werkt in bv sneeuw ed, veel mensen hebben de verkeerde reflex om hard te remmen(dit zijn volgens mij dezelfde mensen die niet hard genoeg kunnen remmen) , en hierdoor kan de abs sneller inslaan met waarschijnlijk meer ongevallen tot gevolg.

    Login om te reageren
  29. Bas zegt

    8 oktober 2007 om 20:09

    BAS is helemaal the shit. :) Iedere auto verplicht aan de BAS … goeie zaak!

    Login om te reageren
  30. PeterVanHtev zegt

    8 oktober 2007 om 20:28

    Hoe weet men dat ik een noodstop maak, misschien is het een iets hardere remactie dan wat ik normaal doe omdat ik gewoon vandaag de auto de bocht in rem? Opzouten BAS

    Login om te reageren
  31. dekster (Union Fait La Force) zegt

    8 oktober 2007 om 20:31

    Het reageert op flitspalen :lol:

    Login om te reageren
  32. Romeo zegt

    8 oktober 2007 om 20:50

    Dus het feit dat er een nieuw systeem komt waardoor je sneller kan stoppen verpest het plezier van autorijden ?
    Leg me nog es ff uit ….?

    Login om te reageren
  33. classic red zegt

    8 oktober 2007 om 20:59

    “1) Ik zou niet weten wat er tegen stuurbekrachtiging is”

    Het haalt het gevoel uit de besturing. Bovendien is het overbodig. Je hebt immers armspieren. Stuurbekrachting is leuk voor vrouwen. Tegenwoordig is het verschil tussen vrouwen en mannen op veel punten erg klein. Getuige mannen in roze truitjes. Die zullen inderdaad wel stuurbekrachtiging nodig hebben.

    Login om te reageren
  34. w0o0dy zegt

    8 oktober 2007 om 21:04

    @Romeo: als je een beetje gevorderde voertuigbeheersing hebt dan kun je bij het remmen tot de grens gaan….. Als het systeem moet gaan vaststellen waarneer er een noodstop wordt gemaakt dan kan het systeem er ook naast zitten….. dus dat systeem gooit alle ankers uit terwijl jij gewoon laat en hard wilde remmen……. Hoe ruimer de norm van het systeem gezet wordt (om ervoor te zorgen dat mensen die “te zacht remmen maar wel een noodstop zouden willen maken”) hoe vaker het systeem er bij een gevorderde automobilist naast zal zitten….. en die mag dan zijn nek verrekken bij gewoon een stukje boenderen op het circuit…… NOT NICE!

    Login om te reageren
  35. mashell zegt

    8 oktober 2007 om 21:21

    Leuk BAS verplicht stellen, ik ben voor. Maar zou het niet veel slimmer zijn om gewoon wat strakere eisen te stellen aan de remweg van nieuwe auto’s. Bijvoorbeeld de nieuwe Ford Mondeo heeft een remweg vanuit 100 van langer dan 40m. Erg vreemd dat zoiets nog steeds legaal is toegestaan? Als we daar nou eens 3m vanaf halen (veel concurenten blijven onder de 37m) winnen we misschien nog wel meer dan met een BAS.

    Login om te reageren
  36. MrSelected zegt

    8 oktober 2007 om 21:25

    Ja, laten we nog meer systemen de auto in verplichten zodat het veiliger wordt.

    Ik bedoel, waarom zou de auto ZELF niet beslissen over het feit dat er een noodstop gemaakt moet worden?

    De mensen die niet hard genoeg remmen als ze een noodstop willen maken zouden de weg gewoon niet op mogen, aangezien zij geen idee hebben van wat de maximale remkracht is en waar dat punt met het pedaal dan ligt.

    Ik heb veel liever een auto zonder elke bekrachtiging, want dan rijd de bestuurder en niet de auto.

    Login om te reageren
  37. Susp1cious zegt

    8 oktober 2007 om 21:53

    We zullen af moeten wachten hoe dit systeem zich zal manifesteren in de praktijk. Ik zelf heb ook meegedaan aan een stukje suggestie stellen maar ik denk dat we inmiddels alles wel gehoord hebben.

    Ik blijf sceptisch! En de rest?

    Login om te reageren
  38. twinspark zegt

    8 oktober 2007 om 21:54

    Wat een stelletje primaten hier.. Geen stuurbekrachtiging, rembekrachtiging etc.
    Ik zou zeggen “paard en wagen” ideaal voor dit soort ubermannen, lekker back to basic.

    Login om te reageren
  39. Normale zegt

    8 oktober 2007 om 22:07

    Wat een larie hoor ik hier. Als bas ook maar 1 mens red is het oke. HET MOET JE KIND MAAR WEZEN !!! Wat heeft de pret in Zandfoort te maken met de veiligheid op de openbare weg?

    Login om te reageren
  40. Susp1cious zegt

    8 oktober 2007 om 22:10

    @ Twinspark

    Jou reactie getuigd geciviliseerder gedrag? Laat iedereen gewoon lekker in z’n waarde!

    Login om te reageren
  41. Nick zegt

    8 oktober 2007 om 22:19

    De versnelling van het rempedaal kan niet bewust zijn voor het “ietwat” harder remmen voor een bocht.

    Alleen bij een hoge versnelling die alleen bij paniek of misschien een spasme (tja, het zou kunnen :P) voorkomt word er geremt.

    Login om te reageren
  42. Robin zegt

    8 oktober 2007 om 22:35

    Is abs niet beter?

    Login om te reageren
  43. w0o0dy zegt

    8 oktober 2007 om 22:36

    @Nick: alles staat of valt bij de grenswaarden….. als de grens verder weg ligt (hoe sneller je het pedaal moet intrappen voordat het systeem “denkt” dat je een noodstop maakt) dan zal het systeem minder effect hebben…..

    @Normale: dit soort systemen hebben meestal vooral effect bij hogere snelheden en niet in de bebouwde kom. In de bebouwde kom daar schrik je namelijk zo erg van een kind dat ploseling oversteekt dat je voluit op de rem stampt. Het probleem ligt op b-wegen en snelwegen waar weliswaar de snelheid hoger ligt maar mensen soms te weinig kracht uitoefenen als ze eigenlijk een noodstop moeten maken.

    Zo’n systeem is het zoveelste dat probeert het stompzinnige incompetente rijgedrag te camoufleren met electronica. Feit blijft je moet geconcentreerd rijden en de regels kennen en dan heb je dit soort ongein niet nodig, maar omdat mensen er zo’n puinhoop van maken krijgt iedereen al die dure en onnodige meuk door z’n strot geduwd.

    Login om te reageren
  44. dekster (Union Fait La Force) zegt

    8 oktober 2007 om 22:45

    @Normale
    Het probleem zit hem volgens mij altijd in het woordje “verplicht”
    Alles wat verplicht is heeft altijd wel verkeerde neveneffecten…

    Login om te reageren
  45. Juppe zegt

    9 oktober 2007 om 00:05

    Fantastisch deze systemen! Dit combineren met afstandssensoren, en links of rechts trillende stoel als je over de lijn komt, en je kunt altijd vol gas rijden met je ogen dicht! Kan niet wachten!

    Ben niet voor dit soort dingen, maar helaas is het door het gebrekkige rijgedrag wat ik maar al te vaak zie nou eenmaal nodig. Ik zou het niet graag in m’n auto willen, maar ik hoop dat diegene die achter mij rijdt in de file het wel heeft. (Ja, tuurlijk rij ik zelf perfect, dat doen we allemaal toch?)

    Login om te reageren
  46. Lustigson zegt

    9 oktober 2007 om 09:37

    Er zit iets in, deze maatregel. Want heel veel mensen weten niet hoe hard je met een auto kunt remmen. Toen ik net m’n rijbewijs had, heb ik dat gewoon, op een rustige weg, een paar keer geprobeerd. Als je dat nooit probeert — want tijdens je rijlessen krijg je dit ook niet, geloof ik — heb je dus geen idee.

    Login om te reageren
  47. SugarFree zegt

    9 oktober 2007 om 09:50

    @ suspicious

    Ik ga mee in je redenatie dat er dan een groter verschil ontstaat tussen remwegen van auto’s. En inderdaad zou dat er toe kunnen leiden dat er meer kop-staart botsingen zijn, echter, je zegt het zelf ook, in andere gevallen zullen botsingen minder vaak voorkomen.

    Zelf denk ik dat het laatste vaker voorkomt, dus dat het netto-resultaat minder botsingen zijn. Denk aan verkeer in de bebouwde kom, een plotseling overstekend kind etc. Allemaal situaties waar kop-staart botsingen minder snel voorkomen en waarbij BAS waarschijnlijk nuttig is.

    Daarnaast blijft het een feit dat men genoeg afstand moet houden. En volgens mij weten we nog niet hoeveel korter de remweg wordt. Het zullen vast geen tien meter zijn op het stukkie van 100-0.

    Login om te reageren
  48. Susp1cious zegt

    9 oktober 2007 om 10:47

    @Sugarfree

    Er zijn inderdaad alijd verschillende theorien. Leuk dat er over gediscussieerd wordt. Zo houden we de ideeen levendig.
    De toekomst zal uitwijzen welke theorien waar blijken te zijn.

    Login om te reageren
  49. SugarFree zegt

    9 oktober 2007 om 10:52

    @ Suspicious
    Waarvan akte! :)

    Login om te reageren
  50. Turbopaultje zegt

    9 oktober 2007 om 11:26

    Volledig onzinnig idee van de EU. Ze draaien weer door daar in Brussel……
    De verkeersveiligheid iha is vastgelegd in de wet en de wettelijke veiligheidseisen voor auto´s in de veels te compliceerde ECE regelgeving.

    BAS verplicht stellen zal niet gebeuren. Net zo min als dat gebeurt is voor SRS, ABS of ESP. Die verplichting zou een pseudoplossing zijn.

    Wel kan men de eis voor de minimale remvertraging igv een noodstop bijvoorbeeld verhogen, en volgens mij moet dit dringend gebeuren…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North