Nee maar, er worden er een paar wakker in Brussel.
Het Europees Parlement wil koste wat kost de onderste steen boven krijgen in het Dieselgate-schandaal. De volksvertegenwoordiging in Brussel gaat namelijk middels een parlementaire enquêtecommissie onderzoeken vanaf welk moment de almachtige Europese Commissie precies op de hoogte was van het gesjoemel met uitstootcijfers.
Daarbij wordt niet alleen de rol van de Commissie zelf onder de loep genomen, maar ook die van de lidstaten zelf. Diverse Europarlementariërs vrezen dat de hele kwestie de geloofwaardigheid van de Europese Unie in z’n geheel kan aantasten, en da’s zeker in deze tijd van toenemende anti-Europese sentimenten geen heel onlogische gedachte. Zonder dat we ons verder in die discussie willen mengen, daar zijn andere kanalen voor.
Wellicht dat deze kwestie wel een heel nieuw licht gaat werpen op de stevige positie die met name de Duitse autolobby in Europa inneemt.
potjak zegt
De Duitse Autoindustrie is heilig in Brussel. Zij hebben ervoor gezorgd dat we enigszins redelijk door de crisis (zijn ge-) komen. Dat neemt echter niet weg dat er gesjoemeld kan en mag worden. Als het in Brussel al lang en breed bekend was en daar nooit iets mee gedaan is of niet eens een waarschuwing is gegeven aan Volkswagen dan is het diep en diep triest. Vandaag Rutte door de mangel, morgen heel Europa! Lekker voor ‘onze’ economie jongens, gaat nog leuk worden de aankomende jaren.
lincoln zegt
@potjak:
whahahaha .. er gaat helemaal niemand door de mangel ..
allemaal comedy ..
potjak zegt
@lincoln: ik denk het ook niet, we stoppen het (als één Europa) lekker in een doofpot. Denk alleen dat de geloofwaardigheid van Europa voor de ‘rest’ (lees Azie en VS) tot een dieptepunt daalt. Dat gaan we voelen. (Hoop dat ik er volkomen naast zit, we gaan het wel zien).
lincoln zegt
@potjak:
tja .. als je met alle macht het domste sukkeltje van de klas wil blijven ..
potjak zegt
@lincoln: tsja het is wat. En het ergste is dat ze echt wel hun best doen maar dat het beneden niveau is, wij hiermee geen steek verder komen en zo weer in de volgende recessie duiken (en dat door eigen toedoen).
super zegt
@potjak:
als je met “we” duitsland bedoelt ben ik het met je eens. of was het je niet opgevallen dat het verder overal in behoorlijk europa k*t is gegaan de afgelopen jaren?
potjak zegt
@super: dat WE bedoel ik heel Europa. Het was en is k*t, maar het was zonder de Duitsers nog factor X k*tter geweest.
Dutchdriftking zegt
Ik ben benieuwd of dit miljoenen verslindende onderzoek daadwerkelijk wat gaat opleveren.
bouwvakkert zegt
@dutchdriftking: Nee, maar zo blijven ze werk houden he. Helpen ze nog een paar vriendjes aan een dikbetaalde baan en uiteindelijk komen de fabrikanten ervanaf met een lachwekkend lage boete.
cpp1 zegt
Het woord voor het jaar 2016: SjoemelDieselMoeheid.
Ik ben zo ontzettend klaar met dit hele circus…
Dutchdriftking zegt
@cpp1: amen!
dawwg zegt
@cpp1: Wat denk je van “Eurocorruptie’ voor 2016 ?
lincoln zegt
corrupte apen onderzoeken corrupte apen ..
wat de conclusie ook mag zijn .. JIJ krijgt de rekening ..
steelboy zegt
Kap nâh met je dieselgate & sjoemelsoftware! Iedereen wist allang dat theoretische en praktische verbruikscijfers niet overeen komen. VW had toevallig een trucje om extra te scoren, dat vindt men stom, ik vind het creatief gevonden, nou, huilie huilie… en weer door met leuk autonieuws!
macchina zegt
Eigenlijk moeten ze zichzelf tot de bodem uitpluizen. Niet alleen VW was achterlijk bezig. Ook de EU kan voor geen meter fraude bestrijden. Hoe hebben ze zoveel signalen kunnen missen en zijn ze pas in actie gekomen toen de USA een block aankondigde, terwijl ze maanden, nee jaren ervoor al wisten dat het niet goed ging. Nu alles volledig in de hens staat willen ze meer weten. Das in mijn ogen schrikreactie/symboolpolitiek voor jarenlang incompetent zijn.
norge zegt
Weer een paar miljoen aan smeergeld extra betalen……
bofkont zegt
Als iets wel corrupt is zijn ze het daar in Brussel met die hele schijnvertoning wat ze het Europese parlement noemen, geen enkel lid is democratisch gekozen door het volk.
En zolang het Europese parlement bestaat hebben ze nooit goedkeuring gehad over hun begroting, elk jaar opnieuw is er 10 tot 20 miljard euro spoorloos verdwenen, niemand weet waar het aan uitgegeven is!! een grof schandaal die smerige opvreters daar!!
Rick-dos zegt
Europa boooeeeee! EU boooeeeeee! Corrupt boooooeeeeee! Zakkenvullers booooooeeeee!
Brussel boooooeeeee!
Zo. Denk dat ik het gemiddelde niveau en sentiment in de geplaatste en komende comments heb samengevat.
Draadje kan gesloten worden, Maurits.
Geen dank, jongens.
bofkont zegt
@Rick-dos: Geen woord aan gelogen toch of wel ? ;)
lincoln zegt
@bofkont:
altijd exacte wetenschap weghonen als “populistisch onderbuik gevoel” ..
zo rollen de hipsters ..
pomoek zegt
@lincoln: haha, om meerdere redenen een leuke reactie!
bofkont zegt
@lincoln: Pardon?? populistisch onderbuik gevoel??? aan mijn eerdere reactie is geen enkel woord van gelogen, is pure realiteit!!
cpp1 zegt
@Rick-dos: als je het zo gaat bekijken kun je zo onderhand ieder topic wel vroegtijdig gaan sluiten…lijkt me niet echt de bedoeling he.
nord zegt
Als jullie nou eens allemaal Kia’s en Hyundais kochten in plaats van die verrekte Audi’s.. Dan straf je ze allemaal, maar nee dikke plaat of aluhoed..
cpp1 zegt
@nord: ben ik het gedeeltelijk wel mee eens, nieuwe Audi’s hoef ik ook niet zo nodig veel te zien in het straatbeeld. De Audi’s van voor het single frame tijdperk des te meer. Dus kopen die oude Audi’s.
Zijn kwalitatief ook nog eens heel erg goed…kan ik uit eigen ervaring mededelen.
bofkont zegt
@cpp1: Absoluut eens.
bofkont zegt
@nord: Ho ho we zijn autoliefhebbers, dat jij jezelf wilt pijnigen met zoiets moet je zelf weten ;)
nord zegt
@bofkont: of je maakt van Audi BMW, maakt me geen zak uit.
bofkont zegt
@nord: Gelukkig zal dat nooit gebeuren, Audi en Bmw hebben zo elk hun eigen identiteit.
potjak zegt
@bofkont: voor de autoliefhebber: http://www.volkswagen.nl/kersttrui ;-)
bofkont zegt
@potjak: haha nice man, maar nee dankje, doe mij dan maar iets van Mercedes ;)
dawwg zegt
@nord:Nee, als je die Aziatische cloon-meuk koopt, dan help je de Europese economie slechts verder het slop in en dat zul je in je portomonnee gaan voelen … De Duitste industrie heeft Europa de afgelopen 7 jaar op de voet gehouden, of je het nu leuk vindt of niet, en de autoindustrie heeft daar een significant aandeel in gehad…
nord zegt
@dawwg: er wordt helemaal niks gevoeld in mijn portemonnee.. Of heb jij een Philips televisie, drink je uitsluitend Grolsch en loop je van Bommel schoenen.
Wat een patriottisch gedoe, daar gaat inventiviteit juist van kapot.. Je moet gewoon doen en kopen waar je je lekker bij voelt, er staat 21% btw op.
pomoek zegt
Ik wordt steeds meer fan van Europa!
csx3000 zegt
Dus geen dienst auto’s van de VW groep meer,voor de huichelaars in Brussel.
desjonnies zegt
En opeens lijken Sepp Blatter en Michel Platini niet eens meer zo corrupt………….
EU = Duitsland über alles
Da’s namelijk HET probleem van de EU, er is geen evenwicht, geen balans; de Duitse Euro is dank zij de Griekse crisis (die nog lang niet over is) lekker laag t.o.v de rest van de Europese landen en landen als Frankrijk en Italië met hun neo-communistische arbeids verhoudingen en dito kosten, konden altijd weer concurreren na een devaluatie van hun eigen munteenheid.
Maar die bestat niet meer !
Hitler zou zich rotlachen !
lekbak zegt
@desjonnies: het liefst heb ik dat wij als Nederland volledig onafhankelijk zijn. Maar helaas is dat in deze wereld, voor een handelslandje als het onze niet realistisch. Ik kan me geen volk bedenken waar ik liever aan verbonden ben dan de Duitsers. Dus als we dan toch ergens mee moeten samenwerken (lees, ons door laten onderdrukken en misbruiken) dan maar de moffen.
(needless to say, ik heb het over Duitsland in 2015, niet over Duitsland 80 jaar geleden).
nord zegt
Ik kijk liever naar een hedendaagse Aston Martin dan een hedendaagse Bentley. Twee merken die je wat mij betreft goed kunt vergelijken. Beide voorzien van onderdelen van een moederconcern. Waar de Bentley qua design ontegenzeggelijk een VAG auto is zie je dat Aston Martin wat designtaal betreft niets maar dan ook niets te naken heeft met Ford.
De Aston heeft qua design alles mee, is los, speels, eigen en mooi op een natuurlogische manier.
De Bentley is in alles het tegendeel. Lomp, stoer, vierkant, symmetrisch, wat ook nog eens indruist in de ooit zo elegante merkwaarden van B. Waar komt dat door? Omdat ze bij VAG van Bentley en soort luxe VAG proberen te maken wat ontzettend contradicterend is.
De hele autoconcernwereld begrijpt het, behalve VAG. En dat gaat ze nog eens in de kont bijten. Misschien binnenkort al.