• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Evonik Elise-E is helemaal elektrisch

Auteur: ricardo, gepost 25 februari 2012 om 13:22 – 11 Reacties

Geruisloze Lotus

Tweehonderd elektro-pk’s en slechts 950 kg schoon aan de haak, Colin Chapman zou trots zijn geweest. Denken we.

Nu de Tesla Roadster, na ruim 2.500 gebouwde exemplaren, uit productie is, blijft er voor de EV-heads weinig meer over indien ze een sportwagen met serieuze acceleratiesnelheid blieven. De PG Elektrus is een optie, maar met drie euroton als aanschafprijs niet de meest voordelige. Chemieconcern Evonik Industries doet ook een gooi naar een volwaardige Roadster-opvolger, en komt met de Elise-E. Vernoemd naar de Lotus waar ‘ie op gebaseerd is. Duh.

Door gebruik te maken van een koolstofvezel sandwich-constructie, lichtgewicht banden (we kid you not), plexiglas en aanverwante zaken is het gewicht voor een rijdende laptopbatterij niet erg hoog. Een Tesla Roadster weegt bijna 300 kg meer, om het enigszins in perspectief te zetten. Ook claimt Evonik een zelfontworpen accutechnologie te hebben gebruikt, waarbij de accucellen zijn voorzien van een kereamisch membraan. Kortgezegd, de accu kan kleiner worden gehouden, waardoor het gewicht binnen de perken blijft. (Check een uitgebreidere uitleg op Groen7).

Evonik Elise-E

In 4,4 tellen zoemt het bouwpakket van Evonik naar de honderd en de topsnelheid ligt op 200 km/u. Hoeveel kilometers je kan afleggen is niet verklapt, maar van enorm belang is dat ook niet. De Elise-E is meer een demonstratiemodel dan een auto waar serieuze productieplannen van zijn. een gevalletje “kijk ons eens heel goed EV’s bouwen met onze in-house technologie”.

Voetnoot: Evonik Industries is het bedrijf dat samen met Daimler de joint-venture Deutsche Accumotive GmbH heeft opgericht. Een nieuwbakken accuboer die onder meer de derde generatie van de Smart electric drive van een aandrijflijn voorziet.

Ook interessant!

  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Deze Lotus Elise occasion heeft een doorsnee topmotor
  • Lotus Emira wordt de laatste der Mohikanen
  • Elektrische Lotus SUV
    Nee!!! Elektrische Lotus SUV aangekondigd (en bijna klaar)

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, elise, Lotus

Vorig bericht: « De Dartz Prombron Black Dragon is serieus duur
Volgend bericht: Kijken we hier naar de Lotus Evora GTE F1? »

Lees Interacties

Reacties

  1. TimoBac zegt

    25 februari 2012 om 13:26

    Leuk! Blijf guitige auto die elise.
    -edit: check!-

    Login om te reageren
  2. fortuna zegt

    25 februari 2012 om 13:30

    Evonik Elise-E is helemaal elektrisch… zonder -e!

    Login om te reageren
  3. meneersander zegt

    25 februari 2012 om 13:51

    Kijk dit is de toekomst voor de EV!

    Login om te reageren
  4. thowmas97 zegt

    25 februari 2012 om 14:05

    Awesome!!

    Login om te reageren
  5. robinio zegt

    25 februari 2012 om 15:52

    950kg? Dan moet je de accu’s zeker in een aanhanger erachter meenemen?

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    25 februari 2012 om 16:02

    Lichtgewicht banden? Helium of gewoon een extra dun laagje rubber ?

    Login om te reageren
  7. jordy14 zegt

    25 februari 2012 om 16:04

    Mooie auto, en ook nog elektrisch ook!

    Login om te reageren
  8. speedlimit zegt

    25 februari 2012 om 20:18

    Dan doet de tesla roadster t toch beter.

    Login om te reageren
  9. coupe20vturbo zegt

    26 februari 2012 om 00:35

    Hier wil ik iedere dag wel mee naar werk rijden, bij ons op de parkeerplaats staan al van die laadpalen.. En 80km heen en weer moet geen probleem zijn voor de accu, benieuwd wat dit wagentje moet kosten…

    Login om te reageren
  10. six-trey zegt

    26 februari 2012 om 18:36

    Geef mij maar die van Hennessey die met een Chevy V8

    Login om te reageren
  11. Tonnie zegt

    28 februari 2012 om 19:45

    Prima, niks mis mee, maar ook niet zo extreem wauw als een fisker oid.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North