• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ex-Audi baas en Pininfarina gaan supercars bouwen

Auteur: fastfreek, gepost 21 maart 2018 om 22:12 – 11 Reacties

Voorbode van Pininfarina, de H2 Speed


Het bekende Italiaanse designhuis wordt een SUV… uh, sportwagenmerk.

Groot nieuws van een relatief klein designbedrijf. Pininfarina, dat in 1930 werd opgericht, gaat zich niet alleen focussen op carrosseriedesigns, maar ook op de technische ontwikkeling. Je hoort het goed: Pininfarina gaat eigen supercars bouwen.

Dat klinkt uitstekend, al moeten we de liefhebber van brullende achtcilinders, jankende V10’s en smeuïge V12-motoren helaas teleurstellen. Alle toekomstige Pininfarina-modellen zijn 100% elektrisch. Om dat te realiseren, investeert het Indiase Mahindra-concern, waar de Italianen onderdeel van uitmaken, 100 miljoen dollar om mee te starten.

Voorbode van Pininfarina, de H2 Speed

Over een periode van vijf jaar wil men vier auto’s op de markt brengen, waarbij in totaal 358 miljoen pond wordt geïnvesteerd. Op de Autosalon van Genève kon je laatst al genieten van het fraaie lijnenspel van Pininfarina’s voorproefje, de H2 Speed (zie foto’s). Dat moet een soort concurrent worden voor Bugatti en Koenigsegg, die intern PF-Zero wordt genoemd. Daarnaast volgen er drie SUV-achtige modellen. Eentje wordt een antwoord op de Lamborghini Urus, de andere twee SUV’s moeten het opnemen tegen de Porsche Cayenne en Porsche Macan.

Om een hoop ontwikkelingskosten te besparen, gaat Pininfarina samenwerken met het Kroatische Rimac (die zijn goed bezig) en het Mahindra raceteam uit de Formule E. Met diverse connecties en de hopelijk juiste man aan het roer (ex-baas van Audi India, Michael Perschke), wil Pininfarina een volwaardig autofabrikant worden. We houden onze vingers gekruist!

UPDATE 13 april 2018: Automobili Pininfarina zal een eigen merk worden, onder de vlag van de Indiase autofabrikant Mahindra. Ze zullen vooral elektrische SUV’s gaan produceren, het volledige persbericht lees je hier.

Automobili Pininfarina, promoted by Mahindra & Mahindra Ltd., will be based in Europe. The company will design, engineer and manufacture high technology, extreme performance, luxury electric vehicles for the most discerning global customers.

Ook interessant!

  • Pininfarina Battista
    Eerste Pininfarina Battista van klant heeft Nederlands tintje
  • Audi dealerschap onder water
  • Politie neemt supercars
    Politie neemt supercars van belastingontduikers in beslag
  • Pininfarina Teorema
    Pininfarina Teorema is slechts 1,40 meter hoog

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, mahindra, pininfarina, rimac, Supercars, SUV

Vorig bericht: « Niches opvullen doe je met deze Bentley offroader
Volgend bericht: Afschuwelijk! Mercedes-AMG GT S met Golf-velgen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Esprit_de_Flandre zegt

    21 maart 2018 om 22:20

    Oei.

    Ik heb de tekst drie keer moeten lezen, in de hoop dat het me op een ander idee zou brengen. Maar alles in de tekst wijst erop dat Mahindra gewoon de naam Pininfarina op een soort Indiaas spul gaat plakken, dat qua design noch techniek hoogstaand zal zijn. En dat ook alleen maar zal bedoeld zijn voor de Indiase markt.

    Een soort van Brand Grab dus, zoals met MG gebeurd is…

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      21 maart 2018 om 23:58

      @Esprit_de_Flandre: ufs hoop het niet… Pininfarina heeft zo’n mooie geschiedenis, hoop dat er nog wat aan verlengt kan worden

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      22 maart 2018 om 07:49

      @esprit_de_flandre: je kan het zo lezen, maar het kan ook anders. Ervaring in formule E + (toe)leverancier(s) via Rimac + ontwerpervaring van Pininfarina + geld van Mahindra Group (21e bedrijf in India) = grote kans op succes. Daar zit een hoop kennis bij elkaar. Auto’s ontwikkelen zit een tikje anders in elkaar als het gaat over supercars, want aantallen en de prijs zijn niet noodzakelijk de remmende factor. Niet vergeten dat een paar kleine bedrijfjes als Zenvo, Koenigsegg of Pagani supercars in elkaar steken met nauwelijks meer dan een handjevol werknemers. Rimac doet overigens hetzelfde met hun concept one en two, al is het dan maar om de haalbaarheid (niet de schaalbaarheid) van hun technologie en kennis aan te tonen.

      Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    21 maart 2018 om 22:32

    Sportwagenmerk…

    En dan komen ze met praktisch alleen maar SUV’s…

    Login om te reageren
  3. rijnounsdoor zegt

    21 maart 2018 om 22:51

    Pininfarina, de naam die op vele geweldige creaties uit het verleden staat. Ik noem een 288 GTO, een F40 en een Matrix. Deze naam staat nu op een inspiratieloos samenraapsel van Leepu en een F1 Sharkfin. Pininfarina, de naam die er ooit toe deed, verworden tot een lege branding huls. Dat doet pijn.
    RIP Pininfarina

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      21 maart 2018 om 23:02

      @rijnounsdoor: Veel erger dan het de laatste jaren al was kan het toch niet meer worden…

      Neem dit ontwerp alleen al:
      https://goo.gl/images/6HtXjF

      Enige wat door de Italianen ontworpen lijkt te zijn is de badge…

      Terwijl ze bij Pininfarina in het verleden zulke mooie auto’s ontworpen hebben. Auto’s waar je de naam Pininfarina gewoon uit de vormgeving kon aflezen. Ben bang dat ze dat niveau nooit meer zullen halen.

      Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      22 maart 2018 om 02:37

      @rijnounsdoor: een Matrix, das een goeie!

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        22 maart 2018 om 12:13

        @ikleesookoverautos: ik heb nog steeds het idee dat die Matrix alleen maar een Pininfarina logo heeft omdat ze ooit een klassieke Ferrari in de schredder dreigden te gooien als hij niet zou kiezen uit een van de door henzelf ontworpen auto’s. En voila! Weer een Pininfarina geboren

        Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    21 maart 2018 om 22:56

    Michel Valliant is testrijder?

    Login om te reageren
  5. ericc zegt

    22 maart 2018 om 07:58

    Wagen op de foto lijkt op de Fittipaldi EF7 (Gran Turismo) welke ook door Pininfarina is ontworpen.
    Enige nieuws hoe het staat met de straatversie of raceuitvoering van de EF7?

    Login om te reageren
  6. basr32 zegt

    22 maart 2018 om 14:44

    Supercars en elektrisch gaan niet samen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North