Exclusief: de specs van de Peugeot 308 GTi

Auteur: , 62 Reacties

Peugeot lanceert binnenkort zijn 308 GTi, die we al poedelnaaqt zagen, en nu kunnen we je ook alvast vertellen dat hij er in 2 vermogensvarianten komt. Alle details na de breek.

Peug 308 GTi

Met een beetje hulp van onze reaguurders komen we een eind. Bezoeker Mark legde de hand op een instructieboekje, en deelde dit met ons. Hieruit kunnen we opmaken dat er inderdaad een 1.6 THP onder de kap ligt, die in 2 versies wordt geleverd: met 250 en 270 pk (strak omgerekend zelfs 272 pk). Beide varianten hebben start-stop en maximaal 330 Nm tot hun beschikking.

Gewicht

Leeg weegt de 308 GTi 1.205 kg. Ter vergelijking: een Megane RS doet volgens de RDW leeg 1.354 kg, het kleinere broertje 208 GTI 1.135 kg.




62 reacties

Klinkt goed!
Nette wagen. Sportief maar ook ingetogen. Redelijk laag gewicht. Meer dan voldoende pk’s. Alleen het koppel vind ik een beetje laag. Aan de andere kant heb je ook niet meer nodig bij een voorwielaandrijver.
@berlinetta: Gewicht is super inderdaad! Denk dat je daarom ook niet meer koppel nodig hebt. Alleen vreemd dat het gat tussen die 250 en 270 pk zo klein is, waarom zou je nog voor die 250 kiezen?
@granlusso: Zal waarschijnlijk te maken hebben met andere aanpassingen. Bijvoorbeeld een mechanisch sper, cup onderstel of iets dergelijks. Zie het als de Golf 7 GTI, die is er ook in twee smaken.
@dutchdriftking: Ik denk inderdaad dat het vergelijk met de Golf VII GTI wel klopt.

En als dit ding net zo rijdt als de RCZ R dan zit dat ook wel goed!

De verdeling zal dan wel zijn 250pk en zonder sperdiff
En 270pk met sperdiff en sportiever onderstel!

Daarnaast zal hij ook wel de remmen van de RCZ R krijgen! Dus 380mm schijven en Alcon Remklauwen en in deze klasse zijn er niet veel die dat hebben
met 270pk 330Nm koppel en maar 1280kg rijklaar wil die best vooruit gok ik zo… en met handbak!
Heavy! Had ik niet verwacht eerlijk gezegd
@rb26dett: Zo heavy is die niet hoor!
@gop1: Heavy had in mijn zin geen verband met het gewicht van de auto
Indrukwekkend. Rij je nieuwe Golf GTi’s helemaal de moeder!
Zijn dat die BMW -PSA prince motoren? Goed nieuws voor de 1.6 BMW motoren en chiptuning!
@reset: Wat ik ervan begrepen heb wou BMW stoppen met de prince motor, uiterlijk 2018 zou die uitgefaseerd worden en over de volledig line-up vervangen door de 3-cilinder. PSA zou wel nog doorgaan met de ontwikkeling van deze prince motor, dus ik vermoed dat dit zo een doorontwikkelde versie is, want in zijn huidig meest vermogende versie in de 2014 Mini jcw levert de prince ook maar 211pk en tuners halen er niet meer dan 230pk uit. Dus volgens mij heeft dit voor BMW rijders weinig effect.
Het gewicht is echt super van dit ding, dat zie je niet vaak meer! Dit kan zo maar eens de wagen zijn die de Megane RS van de troon stoot.
@dutchdriftking: Daar heb ik wel mijn twijfels over. Ik denk dat deze wat meer op dagelijks gebruik en comfort gericht zal zijn dan de RS.
@berlinetta: Ik denk dat ze daarom twee versies hebben.
Een dikke 1.6i toe maar…
@schellekens006: welkom in 2015
@schellekens006:
Jij houdt het lang uit onder die steen😝
@jrk68: met een 3.2 v6 nog veel langer idd.
@schellekens006: It’s not the size that matters, it’s how you use it.
Slim om je naam erbij te vermelden Mark, als je pa een Peugeot garage heeft……. *kleine wereld*
Ik voorzie een mooie test tussen de Megane RS, Leon Cupra 280 en de 308 GTI
@bmcslx01: en de Honda civic type r
@xiran: Mooie tijden verdorie!
hebben ze ook 3 deurs? dit oogt wel heel erg gezinsbak, oogt een beetje “sla mij maar over jonge dames, ik ben al gebonden en dit is alles wat ik nog mocht rijden van de broedmachine”
@bas_bzb: Helaas is er (nog) geen 3 deurs van de 308. Zouden ze wel moeten doen vind ik, aangezien hij als 5 deurs al redelijk lekker is.
Ben wel benieuwd of het ook sportief rijdt, maar volgens mij is Peugeot wat dat betreft wel weer de goede richting op aan het gaan de laatste jaren.
@kami: en dat terwijl Peugeot zo’n mooie historie van prachtige 3 deurs modellen heeft.
@kami: 3-deurs zal er ook niet komen, te weinig animo, niemand koopt nog een C-segmenter met 3 deuren, op een verdwaalde 1-serie rijder na (overigens wel een fraaie 3-deurs€
@granlusso: Volvo c30
@xiran: die oogt als een “sla mij maar over jonge dames, ik ben een grijze ouwe viagra-fossiel en al bijna dood”
@parker: gelukkig was er nog een 5 cilinder met 230 pk.
Heeft ie ook een ingebouwd navigatiesysteem?
@purepet9000:
Heb je niet nodig, met dit soort auto’s is de reis het doel, niet de bestemming.
Dat je in je Golf een goed navigatiesysteem wil, daatbkan ik inkomen. 😝
Nog even die nutteloze skirt-stripjes verwijderen en dan is ‘ie nog weer iets lichter. ;)
Off topic: In plaats van reclame krijg ik eigenlijk constant reclame om premium te gaan.. Denk niet dat AB geld verdient om daar reclame over te maken?
Lekker wagentje hoor!!
Lekker bezig Mark!
Geen trekhaak? Wtf.. Heb ik er nog niks aan
THP motoren.. Ketting verspringt in 3….2…..1… Garantie werk.
@begbers:
Dat hebben zij al jaren geleden opgelost, het is geen TSI….
@jrk68: Jij krijgt een sticker.
@jrk68: Geloofme.. Met die THP motoren blijf je ook bezig. Granuleren,ketting rekt op.. Kwaliteit is ver te zoeken. Mrja he daar koop je tenslotte een peugeot voor..
@begbers:
Haters gonna hate, alles om hun keuze voor vage zooi maar te valideren.😎
@jrk68: Een VAG hater is zeker wel autoliefhebber? Het is bij jouw allemaal een beetje gevoelig als het om VAG gaat. Stiekem ben jij een Vag fanboy?
@schnitzelexpert46:
Die kans is vrij groot ja.
Nu ben je hier al snel een hater als je niet achter die kudde aanhobbeld, ik zou pas echt een hater zijn als ik een merk onterecht ik discrediet zou brengen.
Nu verkondig ik louter aantoonbare feiten dus ik zou dat liever typeren als een realist.
Ik loop immers niet te janken over roestende Alfa’s omdat ze dat 40 jaar geleden deden.
De types die dat nu verkondigeen hebben die tojd nooit meegemaakt, die hebben dat horen vertellen door hun opa, dat is ongefundeerde haat.
Misschien dat je het verschil nu snapt en voor jezelf gaat denken ipv onwetenden na te blaten.😎
@jrk68: Nee, dat kun je niet ontkennen maar dat hoor je mij ook niet zeggen. Ben zeker geen kuddedier. Maar wat zal jouw het interesseren wat fanboys en alle kuddedieren ‘blaten’.
@begbers: Het is deels een BMW motor en wat ook weer een geweldig toeval, dat nét deze motor het minst betrouwbaar is in het Peugeot gamma…
Zie ik onze Casper daar nou heel beteuterd naar de inhoud van zijn spaarvarken kijken?😎
Wel omrekenen in franse pk’s he. We moeten eerlijk blijven.
@clarkson: mijn DS3 had geheel standaard ook al 165pk en 285nm waar de fabriek 156pk en 240nm op geeft dus als we zo gaan rekenen is het uiterst positief…..
@ds3thp: je hebt je ds3 op een rollenbank gezet..?
@noflexzone: Is dan zo ondenkbaar? Even een before en after?
@noflexzone: klopt! Het was zelfs 169pk trouwens, en na het plaatsen van een Forge intake zelfs bijna 174pk

http://farm8.staticflickr.com/7130/7106279073_3269b3c901_b.jpg
Peugeot gaat eindelijk serieus werk leveren op sportief gebied, na al die jaren. Denk dat dit wel een toppertje gaat worden.
1200kg is serieus netjes. Astra OPC is ruim 200kg zwaarder. En het model vond ik al erg fraai! Leuke auto lijkt me dit.
Franse pk,s geweldige opmerking haha… Idd. En Kwaliteit brengt ook wat extra gewicht met zich mee.
Waarom zou je 2 vermogens varianten nemen die maar 20pk verschillen?
@mrrallycross: Omdat zie de opmerkingen hierboven.
@mrrallycross: Zo bijzonder dit….. Niemand stelde die vraag toen VW zich bedacht dat het wel goed zou zijn om de Golf VII GTI Performance 10 hele pk’s extra te geven t.o.v. de “normale” GTI

Maar als Peugeot dit met 20 extra PK doet gaan de meesten zich dit wel afvragen?!
@ds3thp:
Maar Peugeot is Frans, dan moet je alle mogelijkheden die je in de verste verte kan bedenken gebruiken om het af te zeiken.

Al moet ik er in dit geval bij aantekenen dat ik @rallycross zelden op die afwijking kan betrappen.
Hmm 250 franse paarden afgevuurd op 1200 kilo’s? Nais!
“Exlusief” oh really??;)
https://www.facebook.com/piotr.migas.92/posts/667281893408824?pnref=story

Best Regards anyway;)
P.M

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).