• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1 neemt vervroegd afscheid van GP Maleisië

Auteur: RubenPriest, gepost 7 april 2017 om 11:28 – 16 Reacties

F1


1999-2017. Jammer maar helaas.

Dat het uiteindelijk over en uit zou zijn voor de Grand Prix van Maleisië was al geen geheim meer. Het afgelopen jaar werd officieel bekendgemaakt dat de race in het Aziatische land na 2018 niet meer zou terugkeren op de kalender. Vandaag is echter bekend geworden dat we na dit jaar al afscheid moeten nemen van Sepang.

In het eerste weekend van oktober zal voor de laatste keer het F1 circus neerstrijken op Sepang International Circuit (trackguide). Na 18 jaar onafgebroken de Formule 1 te hebben mogen verwelkomen zal het doek komen te vallen.

De reden blijft ongewijzigd. De Maleisische overheid zegt dat het organiseren van de Grand Prix niet meer rendabel is en dus wordt de stekker uit het evenement getrokken. De inkomsten vielen blijkbaar zo tegen dat het land zich genoodzaakt voelt één jaar eerder aan de bel te trekken.

Het circuit werd in 1999 geopend en in datzelfde jaar werd er de eerste F1-race verreden. Destijds was het Eddie Irvine die voor Ferrari de winst binnenhaalde op de Maleisische baan. Vorig jaar won Ricciardo voor Red Bull de Grand Prix op Sepang. In 2015 was het Vettel voor Ferrari die er met de winst vandoor ging en in 2014 Hamilton voor Mercedes. Het baanrecord staat op naam van Juan Pablo Montoya (Williams), die in 2004 een tijd van 1:34.223 noteerde.

Ook interessant!

  • Officieel: drie sprintraces dit F1 seizoen!
  • Video: Start GP Saudi Arabië!
  • Dahler Mini JCW GP
    Dähler Mini JCW GP heeft 520 Nm op de voorwielen
  • Dutch GP
    Dutch GP: Dutch GP heeft geen fouten gemaakt

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, maleisie, Racing

Vorig bericht: « Wordt de Grand Prix van China morgen al verreden?! [updated]
Volgend bericht: Autojunk Foto Van De Maand – Maart 2017 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    7 april 2017 om 11:36

    Erg jammer. Zowel als kijker als coureur in de diverse F1 games zorgde Sepang altijd voor genoeg vermaak. Sergio Perez die voor Sauber in 2012 de race van zijn leven rijdt en op slechts 2,3 seconden van Alonso in de Ferrari finisht, de Multi 21-affaire in 2013, Lewis’ motor die het vorig jaar begaf waardoor Red Bull onverwachts een 1-2 pakte.

    Wat overigens weinig relevantie met Sepang heeft maar ook wel interessant is: Volgens AMuS heeft de FIA in het diepste geheim een nieuwe vorm van cockpitbescherming ontwikkeld. Men doemt het ding “shield”, en het zou een verbeterde vorm van het aeroscreen van Red Bull moeten zijn. Het ding is onder andere kleiner en beter geïntegreerd in het chassis. AMuS bericht dat de teams en coureurs het voorstel deze GP onder ogen krijgen. Of en wanneer er wat naar buiten toe bekend wordt gemaakt is niet aangegeven.

    Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    7 april 2017 om 11:38

    Ik vind het wel jammer. Het is een mooi en technisch moeilijk circuit om te rijden. Hoogteverschillen, veel lange bochten en twee mooie rechte stukken na elkaar. Zonde dat een circuit als dit gaat verdwijnen en circuits als dat van Baku maar binnen blijven komen. Het doet de sport geen goed..

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      7 april 2017 om 11:50

      @viezefreddyw: Gelukkig heeft Ecclestone ons nog zo’n circuit bespaard. Hij zei een paar dagen terug nog dat hij een deal met Vietnam heeft afgewezen. Die wilden 375 miljoen dollar betalen voor 10 jaar F1 in het land, maar Bernie heeft het afgewimpeld vanwege de kritiek op Sochi en Baku. Toch een leuk afscheidscadeautje van die ouwe reus.

      Login om te reageren
  3. niekie1999 zegt

    7 april 2017 om 11:51

    Jammer was een van mijn favorite Tilke-circuits…

    Login om te reageren
  4. pinut187 zegt

    7 april 2017 om 12:02

    Erg zonde. Mooie baan en altijd afzien voor de coureurs in dat plakweer.

    Moet ook altijd weer even aan Marco Simoncelli denken als ik Sepang hoor. Daar gestorven in het harnas en het was ook nogeens zijn favoriete baan.

    Login om te reageren
  5. sracert zegt

    7 april 2017 om 12:03

    Saaie k#tbaan, opgeruimd staat netjes.

    Login om te reageren
  6. motoragent zegt

    7 april 2017 om 12:04

    Jammer, een van de weinige wél geslaagde Tilkedromes. Mooi ruim opgezet circuit, veel groen en grindbakken, technische stukken met hier en daar wat hoogteverschil. Was ook altijd een van mijn favoriete circuits om op te rijden in verschillende race-games.

    Circuit verloor laatste jaar al wat glans door een aantal wijzigingen, met name het dipje in bocht 2. Dat zijn van die zaken die een circuit uniek maken.

    Positieve noot: We krijgen er een Duitse en Franse GP voor terug.

    Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    7 april 2017 om 12:10

    RIP in pepperoni.

    T was een mooi circuit met mooie races. Zonde.

    Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    7 april 2017 om 12:12

    Erg jammer! Ik vond Sepang één van de leukere circuits.

    Login om te reageren
  9. goodolddays zegt

    7 april 2017 om 12:13

    Zal er geen traan om laten…

    Login om te reageren
  10. gezondverstand zegt

    7 april 2017 om 12:51

    Geld bederft elke sport.

    Login om te reageren
  11. gregorius zegt

    7 april 2017 om 13:53

    in andere media las ik dat Maleisie claimt dat er per jaar 100 mio overheidsgeld bij moet.
    Zelfs als het maar de helft is, geef ik ze groot gelijk om het circuit te cancelen.
    Overigens wel een aardige baan en zeker de regenraces waren zijn leuk op dat circuit.

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    7 april 2017 om 14:06

    Was de mooiste race van 2016!

    Login om te reageren
  13. Gulli zegt

    7 april 2017 om 14:08

    Bernie die zich jarenlang helemaal scheel lacht en zijn reet afveegt met Benjamins en het ene na het andere circuit zegt dat de kosten te hoog zijn en ze dus moeten stoppen. Zelfs die hebben in de gaten dat de kaartjes nóg duurder maken niet gaat helpen.

    Ik had gehoopt dat ze met de nieuwe directie wel in hadden gezien dat je soms met een ekkie minder verdienen langer plezier kunt hebben van je sport maar blijkbaar is dat nog niet doorgedrongen.

    “It’s all about the money, it’s all about the dum dum dadadadum” – Meja 1997

    Login om te reageren
  14. mrrallycross zegt

    7 april 2017 om 14:10

    Kunnen we weer mooi een baas als Baku er bij krijgen. Zal ook wel leuk geld hebben gekost ons at ecclestone contractje af te kopen

    Login om te reageren
  15. siemi zegt

    7 april 2017 om 15:04

    Jammer, het enige circuit waar ik ooit in real life een race heb gekeken.

    Scanner er bij met Olav mol als commentaar. Erg gave ervaring geweest.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North