• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1 soap, de rechtbank spreekt: diffusers zijn legaal

Auteur: RubenBaeten, gepost 15 april 2009 om 15:22 – 30 Reacties

Jenson Button - Brown GP

De Formule 1-bolides van Brawn GP, Toyota en Williams reden de afgelopen tijd een beetje onzeker hun rondjes. Er was nogal wat ophef over de diffusers waarmee de auto’s uitgerust waren, en of deze al dan niet aan de regels van de FIA voldeden. De rechtbank boog zich de afgelopen tijd over een aanklacht die werd ingediend door Ferrari, BMW Sauber, McLaren, Red Bull en Renault. Vandaag de conclusie: de diffusers zijn volkomen legaal.

Zo lang duurde dat dus ook weer niet. De FIA legt uit:

“Gebaseerd op de argumenten die gehoord werden en het bewijsmateriaal dat werd doorgelicht, heeft het hof beslist dat de stewards correct waren om de wagens overeenkomstig de reglementen goed te keuren.”

Dit betekent dat de tot nu toe bereikte resultaten blijven zoals ze zijn. Het betekent ook dat de teams die de aanklacht indienden geen tijd hebben om in een hoekje te gaan zitten huilen, maar als de wiedeweerga zelf met een soortgelijk ontwerp moeten komen om een beetje competitief te blijven. Het lijkt namelijk best goed te werken, zo’n dubbele diffuser…

Met dank aan Adriaan W voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
  • Er is nu al gedoe rondom de zojuist onthulde Haas F1-auto
  • Meer dan 12 miljoen euro voor deze McLaren F1?!

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, rechtszaak

Vorig bericht: « Gespot: at random 1
Volgend bericht: Drift-update: Holland doet het goed in Engeland »

Lees Interacties

Reacties

  1. JPM zegt

    15 april 2009 om 15:27

    Zoals verwacht. Nu gaat de inhaalslag van de grote teams beginnen! Ben erg benieuwd.

    Login om te reageren
  2. Alfa zegt

    15 april 2009 om 15:28

    bij de volgende race rijden ze er allemaal mee

    Login om te reageren
  3. alex zegt

    15 april 2009 om 15:30

    @Alfa
    Inderdaad, if you can’t beat them, join them.

    Login om te reageren
  4. Blitz zegt

    15 april 2009 om 15:32

    En terecht! BRAWN GP FTW!!!!!!

    Login om te reageren
  5. Rock zegt

    15 april 2009 om 15:37

    Was te verwachten. Ik geloof niet dat de teams al voor de volgende race zo een diffuser paraat hebben staan, want heel de auto kan op de schop. Maar ja we gaan het zien. Zou wel wat zijn als de teams met behulp van zo een diffuser nog steeds niet Brawn GP kunnen bijhouden, wat ik trouwens verwacht.

    Login om te reageren
  6. VonStroke zegt

    15 april 2009 om 15:38

    Gelukkig maar, de gevestigde waarden waren gewoon dik jaloers. T’is nu aan hen om snel een dubbele diffuser in elkaar te knutselen. (maar daar waren ze al lang mee bezig veronderstel ik)

    Login om te reageren
  7. BananaFlip zegt

    15 april 2009 om 15:45

    Ziet er wel leuk uit, zo’n diffuser.
    Prima besluit ook ;) .

    Login om te reageren
  8. ///M zegt

    15 april 2009 om 15:46

    Dit is wat de Formule1 wil, races spannender maken, nu moeten de topteams hard aan de bak, gelukkig staat BMW als 1 van de 3 topteams van vorige jaar als 3e :D

    Login om te reageren
  9. GOD zegt

    15 april 2009 om 15:57

    idd BMW is samen met redbull het beste uit de winter gekomen.
    met normale diffuser komen ze zeer goed mee.
    BMW FTW!!!

    Login om te reageren
  10. GH zegt

    15 april 2009 om 16:08

    Topteams aan de bak?? Als ze echt professioneel zijn, hebben ze deze allang klaarleggen natuurlijk. McLaren en Ferrari enzovoort hebben zich heus niet 100% op deze uitspraak gericht in de hoop dat deze in het voordeel van hun waren.

    Login om te reageren
  11. stefan zegt

    15 april 2009 om 16:11

    Idd, die diffusers liggen allang klaar.

    Login om te reageren
  12. Scooperdepoep zegt

    15 april 2009 om 16:14

    wel aardig om dan even de bewuste diffuser te laten zien bij zo’n artikel als dit…

    Login om te reageren
  13. J. zegt

    15 april 2009 om 16:23

    Niet alle teams zullen nu ‘zomaar’ met een double decker diffuser aan komen zetten.

    Red Bull bijvoorbeeld heeft ingeschat dat ze de halve auto opnieuw moeten ontwerpen om de nieuwe diffuser toe te passen. De auto zit zo ‘krap’ in elkaar aan de achterkant dat er gewoonweg geen ruimte voor is, de plaatsing van versnellingsbak en motor wellicht moeten worden aangepast. Bij Ferrari hebben ze een soortgelijk probleem, Renault daarentegen heeft het ontwerp klaar liggen en rijdt er in China waarschijnlijk mee.

    Login om te reageren
  14. Laurens zegt

    15 april 2009 om 16:28

    @jpm

    precies.

    Login om te reageren
  15. GOD zegt

    15 april 2009 om 16:36

    idd, het is echt niet ff een nieuw diffusertje met cad maken, start knopje indrukken, bakje koffie drinken en dan eronder schroeven.

    Login om te reageren
  16. Victortje. zegt

    15 april 2009 om 17:18

    tja nu maakt het niet meer en uit en gaat het weer om het geld, want wie het meeste geld heeft kan de beste mensen ruimtes en zooi inhuren voor de beste diffuser,had ze dan gewoon afgeschaft!

    Login om te reageren
  17. mc959 zegt

    15 april 2009 om 17:23

    Norbert Haug, boss of Mercedes’ racing activities, agrees. “What some did in nine months cannot be done by others in nine weeks,” the German told Germany’s SID news agency.

    Dit is nu echt muziek in mijn oren, alhoewel ik dit nog liever van Ferrari hoor.

    Go Toyota! go for 1st win and a topspot in the championchip.

    Login om te reageren
  18. BAAP zegt

    15 april 2009 om 18:05

    goeie zaak!!! hehe!!! laat die bitches van Ferrari en McLaren maar zwoegen!!!

    Die laatst genoemde teams zijn trouwens altijd slecht in het begin van het seizoen als de regelementen verandert worden!!

    GO GO GO Brawn!!!

    fuck Ferrari en de rest!!

    Login om te reageren
  19. Matthieu zegt

    15 april 2009 om 18:18

    Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen mochten die nieuwe diffusers bij meerdere teams heel snel verschijnen. Wat de teams ook mogen beweren: een goed idee kopiëren gaat veel sneller dan met een goede idee komen en dat volledig ontwikkelen. Het zal misschien niet voor volgende race zijn, maar het zal ook zeker geen negen maanden duren.

    Login om te reageren
  20. ///M zegt

    15 april 2009 om 18:26

    Goed begin is het halve werk, Toyota gaat t maken, genoeg geld, en is het grootste team van de 3, Brawn gaat het nog heet krijgen onder zijn voeten, wat wel in zijn voordeel werkt is dat er nu zoveel sponsoren naar Brawn komen. :)

    Login om te reageren
  21. minimarcos zegt

    15 april 2009 om 18:42

    tja de top teams hebben er vast wel eentje klaarliggen,
    maar als ze de kosten van de f1 willen drukken,
    zijn dit juist de dingen die het meeste budget opvreten (je moet op 2 paarden wedden)

    Login om te reageren
  22. Franco zegt

    15 april 2009 om 20:59

    De enige juiste beslissing! En idd. zorgt de FIA er weer voor dat door haar vage reglementen, de teams alweer meer moeten uitgeven i.p.v. besparen… :roll:

    BTW,

    Wat zullen ze bij Honda het vel achter de oren kapot gekrabd hebben!
    Brawn doet wat hij moest doen, alleen Honda besloot de kredietcrisis als smoesje te gebruiken om uit de F1 te stappen (in de IRL blijven ze WEL actief..)!

    Login om te reageren
  23. Tombnolz zegt

    15 april 2009 om 21:46

    Is er iemand die kan uitleggen hoe het eigenlijk mogelijk is dat de ene dacht dat ze legaal waren en de andere niet? En ook waarom de rechtbank zich hierover moest uitspreken? Was het reglement dan zo verschrikkelijk vaag?

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    15 april 2009 om 22:08

    De wereld heeft weer genoeg op zijn kop gestaan. Terug naar de saaie werkelijkheid waarin Ferrari en McLaren de dienst uitmaken… :(

    Login om te reageren
  25. Martijn zegt

    15 april 2009 om 23:04

    precies wat ik gedacht had wat er zou gaan gebeuren…

    Nu komt de grote inhaalslag van Ferrari en Mclaren…deze auto’s met KERS en die Diffuser…weer aan de top!

    Login om te reageren
  26. dimocash zegt

    16 april 2009 om 06:36

    @tombnolz

    de reglementen schrijven voor dat de onderkant van de auto dicht moet zijn.
    de diffuser maakt daar eigenlijk deel van uit.
    wat brawn en toyota en williams gedaan hebben is een soort dubbele diffuser gemaakt. volgens hun maakt de diffuser geen deel uit van de onderkant van de auto dus mag er een gat in zijn (dubbele diffuser) dit levert extra neerwaartse druk op.
    er staat nergens officieel vermeld dat de diffuser een onderdeel is van de onderkant van de auto. dat is dus de maas van de wet als ik het goed heb begrepen.

    Login om te reageren
  27. Derby zegt

    16 april 2009 om 08:35

    De grote teams hebben een probleem, omdat het niet alleen om de diffusor gaat, maar voornamelijk om de versnellingsbak. Die is bij veel teams te lang om ruimte te maken voor dit stukje vernuft. En een versnellingsbak, daar heb je geen twee ontwerpen van liggen.
    Heerlijk gerechtigheid.

    Login om te reageren
  28. SjoRs zegt

    16 april 2009 om 13:24

    We gaan een jaar tegemoet waarin de krachtsverhoudingen gaan wisselen.
    Er mag niet meer getest worden buiten de trainingen en kwalificaties om, maar er geld nog geen uitgaven budget. Wat dus betekend dat een team als Ferrari dus veel geld kan uitgeven aan verschillende diffusors om deze te testen tijdens de trainingen en kwalificaties. Reken er daarom maar op dat teams als deze flinke stappen zullen gaan maken als ze eenmaal eenzelfde diffuser hebben gemonteerd. Het advies aan de huidige koplopers is dan ook: pak wat je pakken kan. Ik ben het nogsteeds met de FOTA eens dat: “Er stabiele reglementen moeten zijn, zonder voortdurende onrust. Dit is namelijk verwarrend voor de fabrikanten, de teams, de sponsors en het publiek.”
    ALS het doorgaat vindt ik het daarom ook goed besluit van de FIA dat vanaf 2010 een team met een budget van 33 miljoen euro moet rondkomen. Als een team besluit toch meer uit te geven, zal zij technisch meer worden beperkt. Maar tot die tijd blijft het een soap met wat wel en niet mag…

    Login om te reageren
  29. rider zegt

    16 april 2009 om 13:30

    Ferrari heeft al aangekondigd een heftig verbouwde (lees bijna compleet nieuwe) F60 te gaan bouwen. dat is wel de meest consequente manier om het maximale uit de effectifiteit van de difusor te halen. hoop dat mercedes hetzelfde gaat doen. een andere difusor op een bestaande auto schroeven heeft weinig zin. het totale plaatje moet kloppen. wel zal ferrari dit jaar een heel erg moeilijk (lees slecht qua punten saldo) krijgen.
    wel heel erg gaaf dat meester brein Brawn hier weer heeft laten zien hoe je de regels goed moet lezen! dit jaar zullen de grote merken (ferrari en mclaren) een niet al te grote rol van betekenis gaan spelen als ze die wagens niet heel erg snel gaan aanpassen.

    Login om te reageren
  30. NLBUURMAN zegt

    16 april 2009 om 16:23

    voordat iedereen het heeft, zijn we al een race of 3-4 verder. Go Brawn, Toyota en Williams!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North