• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1-teams kappen vanaf 2011 met de ‘F-duct’

Auteur: ricardo, gepost 10 mei 2010 om 18:04 – 50 Reacties

" title=


Dit seizoen pas geïntroduceerd door McLaren, en nu al in de ban gedaan door de rest van het Formule1 veld. De gewraakte F-duct gaat verdwijnen. Is namelijk veels te gevaarlijk.

De zogenaamde F-duct zorgt ervoor dat een coureur vanuit zijn monocoque de luchtstroom naar achteren kan regelen. In het geval van McLaren kan de wind naar de achtervleugel met de knie worden bijgesteld. Dat betekent vooral dat de auto sneller kan zijn op rechte stukken vanwege de verminderde downforce. Een knap staaltje nieuwerwetse techniek dus.

Uiteraard stond de concurrentie klaar om het systeem over te nemen. Ferrari, Mercedes GP, Williams en Sauber hebben het inmiddels allemaal geprobeerd, maar gisteren is na de GP van Spanje besloten om het systeem te cancelen. Dat betekent dat de uitvinders -McLaren F1- volgend jaar ook niet meer met het noviteitje mag rondrijden, terwijl zij dit volkomen legale systeem hebben uitgevonden en ingevoerd. Ja, dat is blijkbaar autosport op het hoogste niveau.

De voornaamste reden om ermee te stoppen zou de veiligheid van de coureur zijn. Gisteren was Fernando Alonso namelijk nogal druk bezig om de luchtkanalen van zijn F-duct met de hand te blokkeren, bij een snelheid van +250 km/h. En daar wordt McLaren nu dus min of meer op afgerekend. Of zou het toch meer met het ‘kostenplaatje’ te maken hebben? (bron: Autosport.nl)

Ook interessant!

  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • moedige coureurs
    Breek! Dit is de F1 kalender voor 2022!
  • Lezersvraag: bemoeit de FIA zich te veel met de F1?
    Lezersvraag: bemoeit de FIA zich te veel met de F1?
  • Alfa Romeo F1 deal loopt stuk op miljoenen pegels

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Land Rover komt met FWD voor stadsautootje
Volgend bericht: Nu te bestellen: Porsche Porno Accessoires »

Lees Interacties

Reacties

  1. bozewolf zegt

    10 mei 2010 om 18:07

    Tsja….F1 is al jaren onderhevig aan (flauwe) regulaties…what else is new?

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  2. York zegt

    10 mei 2010 om 18:08

    Fernando was met de F-duct EN de rembalans bezig.
    Dan mogen ze het afstellen van de rembalans uit een auto ook afschaffen hoor. Ik vond het net leuk dat een coureur nog eens zelf wat kon doen buiten het echte rijden met de wagen.

    Login om te reageren
  3. Laurens zegt

    10 mei 2010 om 18:11

    Als alle techniek die in het verleden geband is weer mag, gaan die dingen twee keer zo snel rond. Next.

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      10 mei 2010 om 18:14

      @Laurens: Yeah…some vraag je je wel eens af wat er mogelijk zou zijn als je de ontwerpers gewoon carte blanche geeft. “Toe maar, jongens”.

      Login om te reageren
    • Larrs zegt

      10 mei 2010 om 19:01

      @Laurens: Die kans is heel groot ja, gewoon alles uit de kast halen om een snellere ronde te rijden. 8)

      Login om te reageren
  4. dekster zegt

    10 mei 2010 om 18:16

    Twee jaar geleden:
    “De rijder moet meer te beslissen hebben over zijn wagen, computers doen te veel”

    Nu:
    “Veel te gevaarlijk, een rijder die druk bezig is in de cockpit met allerhande dingen te regelen”

    Login om te reageren
  5. Jipp zegt

    10 mei 2010 om 18:19

    beetje onzin dat ze het dan meteen verbieden, en alonso kan goed genoeg rijden denk ik dan…!

    Login om te reageren
  6. Hupke zegt

    10 mei 2010 om 18:21

    Mclaren kan het veilig, ze moeten het toelaten als het veilig kan.

    Maar het word wel moeilijker voor beginners zo, zowel teams als rijders.
    Ik kan me best inbeelden (en spreek me tegen als er hier race-rijders tussen zitten) dat rijden aan hoge snelheden en helemaal focussen op het circuit, niet gaat als je ook moet nadenken over hoe je best je rem balans en je vleugels verandert en waneer je dat best doet.
    Daarbij de F-duct ff vergeten af te zetten bij het remmen en indraaien kan ook wel minder leuke gevolgen hebben neem ik aan.

    Login om te reageren
  7. magux zegt

    10 mei 2010 om 18:23

    Van mij mogen ze het weglaten, ik vind dat niet echt bij het racen passen dat je bij elk recht stuk en elke bocht de graden gaat afstellen

    Login om te reageren
  8. golfmk1 zegt

    10 mei 2010 om 18:24

    Waarom kan het niet elektrisch, kan best nog een knoppie op dat stuur bij. haha

    Login om te reageren
  9. Chris zegt

    10 mei 2010 om 18:30

    En als je het dan toch elektrisch doet dan kan je het ook weer laten aansturen door een computer die ziet waar je op de baan zit zodat op de juiste plek op het circuit de juist instelling wordt gebruikt.

    En als je dan tocch bezig bent kan je dat ook voor stuur, rem en gas doen. Kan de coureur thuis blijven. Dit is nog veel veiliger.

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      10 mei 2010 om 19:42

      @Chris: neen, dat mag ook niet want dat zou active areodynamica zijn en je raad het… ook verboden

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      11 mei 2010 om 09:31

      @Chris: elektrisch is verboden want dan valt het onder bewegende vleugels, en als je het met de hand doet beweegt de de vleugel zichzelf niet mechanisch maar met je kracht van een mens, daarom mocht dit ook wel want ze hebben bewegende vleugels jaren geleden al afgeschaft

      Login om te reageren
  10. Wessee zegt

    10 mei 2010 om 18:30

    Euhm, de teams hebben besloten f-ducts niet meer te gebruiken, niet de FIA.

    Anyway, volgend jaar is de toegevoegde waarde toch weg, iedereen heeft dan zo’n systeem en dat maakt het, zeker in combinatie met de mogelijke herintroductie van (een gestandaardiseerde) KERS, nogal overbodig.

    Login om te reageren
  11. Armbeiter zegt

    10 mei 2010 om 18:32

    Goed om te horen dat ze dat ding bannen. Ziet er niet uit, en hoewel het legaal is, is het volgens mij ook niet helemaal in de geest van het reglement, net als die dubbeldeks diffuser overigens. Toch heel goed van de mensen bij Mclaren dat ze met dit systeem gekomen zijn.

    @ dekster Volgens mij moet je het wat anders interpreteren. Het probleem is niet dat een coureur teveel doet, maar dat ie geen handen meer aan het stuur houd.

    Login om te reageren
  12. NiNja zegt

    10 mei 2010 om 18:33

    Alleen McLaren heeft het? Hoe kan Alonzo het dan gisteren gebruikt hebben als hij voor Ferrari rijdt?

    Login om te reageren
  13. Timmie zegt

    10 mei 2010 om 18:35

    Dit is nu een perfect voorbeeld dat toont hoe de FIA zijn eigen races vervalst. Als een team een doodsimpel, maar effectief middeltje vindt, wordt het kort daarop verboden om te beletten dat ze significant sneller zijn. Alleen daarom mag de FIA in zijn geheel onder de grond gestopt worden.

    Login om te reageren
  14. mickkleijwegt zegt

    10 mei 2010 om 18:37

    @NiNja, er zijn meer teams die het gebruiken ;) oa. Ferrari, Mercedes GP, Williams en Sauber

    Login om te reageren
  15. RA999 zegt

    10 mei 2010 om 18:37

    @ NiNja & Timmie
    Lezen is ook wel eens handig…

    Login om te reageren
  16. Edge zegt

    10 mei 2010 om 18:42

    Tja, ik vind toch dat het niet in de ban gedaan moet worden. Het verschil tussen de F-ducts van McLaren en de rest van de teams is dat McLaren het complete chassis eromheen heeft gebouwd, en de rest van de teams niet. De andere teams moeten dus rondom hun bestaande chassis een F-duct ontwerpen, wat voor dingen zoals die van Ferrari kan zorgen. Hetzelfde was het geval met de dubbele diffusor, die wordt ook alweer in de ban gedaan. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat die nieuwe luchthapper/rolbar-constructie van Mercedes officieel aan de kant gezet worden.

    Login om te reageren
  17. Wessee zegt

    10 mei 2010 om 18:47

    Ja, dat kan dus waarschijnlijk niet, omdat de maten van de rolbar gewoon gelijk zijn gebleven. Die luchthapper is niet verplicht, als je het regelement erop naleest. Maar zoals ik al zei, volgend jaar heeft zo’n F-duct geen toegevoegde waarde meer. Evenals een dubbele diffuser.

    Login om te reageren
  18. spykerboy zegt

    10 mei 2010 om 18:47

    ik snap nog steeeds van ferrari niet… als ze dat warte plaatje ervoor houden gaat ie dus aan offe?? ik snap hem namelijk nog niet kan iemand uitleggen??

    Login om te reageren
  19. Gnermo zegt

    10 mei 2010 om 18:52

    Wat een GELUL weer. Geef ons gewoon weer de kleine blokken met 4 turbo’s etc. Maakt het nog is leuk.

    Login om te reageren
  20. Einser zegt

    10 mei 2010 om 18:58

    Sjezus, waar gaat dit over? Dadelijk mag je ook niet meer bellen tijdens het racen…!

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      10 mei 2010 om 19:15

      @Einser: lmao. goeie

      Login om te reageren
  21. R8 zegt

    10 mei 2010 om 19:15

    men wat dom daarom bestaan ook concepts, niet allen om te kijken wat de mensen over die auto vind maar OOK om te testen natuurlijk!!

    Login om te reageren
  22. EJS zegt

    10 mei 2010 om 19:22

    Ik vond ’t juist wel superinnovatief en ik vind eigenlijk dat ze innovatieviteit in de f1 zouden moeten aanmoedigen, niet ontmoedigen! Ik snap echter wel dat ’t handmatig afstellen tijdens ’t rijden niet handig is, misschien iets van “als je stuur in deze hoek staat dan de vleugels in die hoek en als je stuur in die hoek staan dan in een andere hoek”, dan hoeft de coureur er niet eens meer over te denken..

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      10 mei 2010 om 19:33

      @EJS:

      Dat zou nogal wat geven bij weaven of gewoon in het algemeen bij inhaal pogingen, er word dan ook wel best fel gestuurt tegen hoge snelheden, als dan de vleugels ineens meer drag produceren remt de wagen als gek.

      Login om te reageren
  23. Alex zegt

    10 mei 2010 om 19:35

    @bozewolf: Als ontwerpers vrij spel kregen zouden we waarschijnlijk auto’s hebben met zoveel downforce dat coureurs flauw vallen als ze een bocht maken (door de G-krachten). Dus dan maar drukpakken verplicht maken :)

    Login om te reageren
  24. NiNja zegt

    10 mei 2010 om 19:39

    @RA999: Er staat ”Uiteraard stond de concurrentie klaar om het systeem over te nemen. Ferrari, Mercedes GP, Williams en Sauber hebben het inmiddels allemaal geprobeerd”

    Hieruit kan je lezen dat ze het willen overnemen, dus nog niet in gebruik hebben genomen.

    Login om te reageren
    • Wessee zegt

      10 mei 2010 om 19:42

      @NiNja: Ik denk dat ik dan anders begrijpend lezen heb geleerd dan jij. Uit die zinnen is duidelijk op te maken dat andere teams zo snel mogelijk hun eigen versie wilden en dus nu ook hebben

      Login om te reageren
  25. Potver7 zegt

    10 mei 2010 om 19:40

    Zo gevaarlijk zal het niet zijn, anders werd het wel met onmiddelijke ingang afgeschaft of verboden. Iedere coureur zit een paar keer per rondje aan knopjes op zijn stuur te draaien, dus zo’n schuifje kan er ook nog wel bij.

    Login om te reageren
  26. 940 zegt

    10 mei 2010 om 20:09

    @Bozewolf (1e keer)

    Volgens mij krijg je dan iets wat lijkt op de groep C 20 jaar geleden.

    OT: Ik vind het jammer, zo is de techniek nog minder bepalend, terwijl alles al zo dichtgetimmerd is.

    Login om te reageren
  27. iTsMeNi zegt

    10 mei 2010 om 20:14

    Kostenbesparing? De grote teams (Ferrari, McLaren, Mercedes, …) hebben toch budget genoeg. En dat geld moet op. Vroeger ging dat budget naar de motor ed, maar dat mag nu niet meer. Dus wordt er meer geld besteed aan dergelijke innovaties. Ze hadden beter dat geld besteed om de motor zuiniger te maken. De FIA kon dit gemakkelijk afdwingen door een beperking van de tankinhoud op te leggen. Maar nee, deze motoren worden bevroren en in 2013 rijden ze misschien met volledig ander type motoren … Kostenbesparing? I don’t think so …

    Login om te reageren
  28. 911GT2 zegt

    10 mei 2010 om 20:15

    Bij Mclaren hadden ze het veilig voor elkaar, alleen die lutsers uit italie moesten het weer zo regelen dat ze de handen los van het stuur moesten doen, daarom begon iedereen te piepen. Ik snap best dat McLaren hier niet blij mee is… die domme italianen verzieken al jaren de sport en halen dit seizoen slechts punten op mazzel…

    Login om te reageren
  29. RND zegt

    10 mei 2010 om 21:48

    gewoon kappen die handel en net als BMW volledig focussen op DTM en dergelijken

    Login om te reageren
  30. vale46 zegt

    10 mei 2010 om 21:51

    Die F-duct is best wel grappig!
    Alonso rijd op sommige momenten zelfs zonder handen: Met zijn rechtse hand stuurt hij de rembalans bij en zijn linkse linkse houd hij voor een gat om de luchtstroom van die F-duct te regelen.

    “Kijk mama! Zonder handen 250km/h!”

    Waarom is het nodig om dat ding handmatig te bedienen?
    Weegt een elektronisch vlinderklepje in de F-duct en een klein knopje extra op het stuurwiel zo veel?

    Kostenbesparing is wel een goed argument, aerodynamica is zeer moeilijk en duur om te ontwikkelen. Vooral als het “variërende” aerodynamica is zoals in dit geval.

    Ochja, zolang het gevecht op de baan en in het kampioenschap maar spannend blijft! Ik mag dus niet klagen momenteel.

    Login om te reageren
    • RA999 zegt

      10 mei 2010 om 21:57

      @vale46:
      Het ‘moet’ handmatig gebeuren omdat de aerodinamica niet mag worden beïnvloed door onderdelen die tijdens het rijden te bewegen zijn. Dat zijn dan weer de stomme regeltjes.

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        11 mei 2010 om 20:09

        @RA999: Zo een domme regel is het nu ook weer niet, want als er bewegende spoilers op staan en de elektronica krijgt zijn kuren dan stijgt je wagen op.
        Maar ik vind dat ze in het geval van de F-duct toch een uitzondering moge maken in de regels.
        Ergens vind ik het ook wel spijtig dat er niks mag bewegen, stel nu dat ze toelaten kleine delen van een spoiler te laten bewegen, dan kan de rijder/elektronica er voor zorgen dat de wagen nog sneller word wanneer hij het wil. Dat zou inhaalacties bevorderen in mij ogen.

        Login om te reageren
  31. lincoln zegt

    10 mei 2010 om 21:51

    gewoon omstebeurt rijden .. veeeeeeel veiliger ..

    Login om te reageren
  32. Evilghost zegt

    10 mei 2010 om 21:55

    Volgens mij mocht er geen gebruik gemaakt worden van mechanische en/of elektrische onderdelen om de aerodynamica te beïnvloeden, dus om die regel te omzeilen maak je van de rijder een onderdeel van het systeem.

    Login om te reageren
  33. Dimglor zegt

    10 mei 2010 om 22:11

    Mja wel belachelijk dat ze hun uitvinding nu niet mogen gebruiken… Jammer van de tijd en het geld dat ze er in hebben gestoken….

    Login om te reageren
  34. mrB zegt

    10 mei 2010 om 22:11

    Ik vind het best wel jammer dat dit soort innovatie wordt tegen gewerkt. De f1 zou juist een sport moeten zijn waar innovatie wordt toe gejuicht. Ik zou voor zijn voor een systeem waarin teams een budget limiet hebben (bijv 100 miljoen verdeelt over eeen aantal onderdelen), zodat het team dat innovatief/budget het beste presteerd wint.

    Login om te reageren
  35. Mr. Dj M. zegt

    10 mei 2010 om 23:43

    En dit is dus waarom ik de F1 niet meer beoeiend vind!! :|

    Login om te reageren
  36. Cantago zegt

    11 mei 2010 om 00:02

    F1 wordt toch al zo lang het bestaat tegen gehouden door regels? Een raceklasse waarin de techniek voorop staat, dat zou gaaf zijn! En dan een paar kleine eisen: de auto moet voor iedereen te koop zijn (straatlegaal?) voor minder dan €250.000,-, hij moet 750kilo exclusief brandstof, inclusief coureur wegen, hij moet ECHT veilig zijn en verder zoek het maar uit! Dan krijg je pas echt leuke dingen en echte innovaties!

    Login om te reageren
    • Wessee zegt

      11 mei 2010 om 12:51

      @Cantago: Zo’n beetje het oude Group S idee, dat is helaas toen ook al de kop in gedrukt.

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        11 mei 2010 om 13:00

        @Wessee: Ja, dat was wel gaaf! Jammer dat zulke ideeën altijd weg worden gewerkt terwijl dat JUIST voor innovatie en spanning zorgt! Veel meer dan de Formule 1!

        Login om te reageren
  37. Megakix zegt

    11 mei 2010 om 09:39

    WAUW, wat een sport hè !!! Gaaf hè !! Net zoiets als Messi verbieden om nog een ‘schaar’ te doen op het voetbalveld….meesterlijke sport die F1…hahahaha

    Login om te reageren
  38. Markus zegt

    11 mei 2010 om 11:21

    Dat gelul over veiligheid. Niemand dwingt een coureur om achter het stuur te gaan zitten hoor. Pff, vroeger hadden coureurs nog ballen…

    Login om te reageren
  39. EnRiCo zegt

    13 mei 2010 om 14:22

    het ziet er wel mooi uit vind ik

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North