De deal is rond! The Eyebrows heeft getekend bij het Britse raceteam en zet zijn F1-carriere voort.
Na vijf seizoenen bij Ferrari waarin zijn trofeeënkast leeg bleef, maakt de 33-jarige Asturiër zijn overstap naar McLaren. Dat wist u al, want de deal was al zo goed als rond, maar het raceteam heeft het vandaag officieel naar buiten gebracht, samen met de bevestiging dat het andere racestoeltje wordt opgevolgd door de 34-jarige Jenson Button. Die gaat even aan zijn zestiende seizoen in de F1 beginnen, waarvoor hulde. De Deen Kevin Magnussen wordt test- en reserverijder.
Alonso reed in 2007 ook al voor McLaren. In dat jaar pakte hij vier overwinningen en eindigde op een derde plek. Intern gemor zorgde ervoor dat hij aan het einde van het F1-seizoen zijn spullen pakte en bij Renault wederkeerde, waar hij in 2005 en 2006 de F1-titel pakte. In 2009 tekende hij bij Ferrari. Nu is hij terug op het oude nest.
Alonso PR-praatje over zijn overstap:
“I have had in-depth discussions with all the senior people at both McLaren and Honda, I have viewed their fantastic facilities in both the UK and Japan, and it is clear to me that, together, McLaren and Honda are in the process of beginning what is sure to be a long and successful partnership. And I intend to give 100% effort to help make it exactly that.”
McLaren rijdt volgend jaar met krachtbronnen van Honda, waar het in 1992 voor het laatst een motorendeal mee had. De combi McLaren + Honda leidde in ’88 tot één van de meest succesvolle F1-bolides ooit: de MP4/4, bestuurd door Ayrton Senna en Alain Prost. De verwachtingen zijn dus hooggespannen voor het team uit Woking.
Oh, en Alonso is op Twitter meteen begonnen met het verspreiden van Honda’s slogan:
UPDATE: liev! Alonso en Ron Dennis zijn weer vriendjes. (via)
n54coupe zegt
Dus Ron Dennis stapt op?
Hij en Alonso konden niet echt door 1 deur, toch?
n54coupe zegt
@n54coupe: Ah, een update.
Dat ik dit nog mag meemaken. RD en FA weer vriendjes…
ricardo zegt
@n54coupe: Quote van Ron tijdens de persco net:
“I really respect that Fernando chose to change direction, come back to McLaren and address what we both feel is unfinished business.”
str8six zegt
@n54coupe: Dennis houd zich niet meer actief bezig met de F1, vorige keer toen Alo voor hem reed was hij nog teambaas, dat is Boullier nu, dus misschien dat dat scheelt?
n54coupe zegt
@str8six: Mwoa, zo zou ik dat niet willen zeggen.
Dennis was dit jaar NAAST Boiller team principal van Mc Laren.
Hij was veelvuldig in de pitlane en Mc Laren box aanwezig.
Wiki:
He was also the team principal of McLaren Racing, the group’s Formula One team, until 2009.[2] In January 2014, he removed the position of Team Principal held by Martin Whitmarsh, effectively giving himself back control of the Formula One team.
Overigens, supergaaf dat Button weer een extra jaar krijgt bij Mc Laren.
Ik vond het nogal onkies van Mc Laren om de man zolang in het ongewisse te laten over zijn stoeltje in 2015.
str8six zegt
@n54coupe: ah ok, was in de veronderstelling dat hij zich meer bezighield met McLaren cars om het maar zo te zeggen. Heb ‘m wel regelmatig gespot tijdens de GP’s maar dacht dat hij meer een adviserende rol had.
arii zegt
@n54coupe: lees net dat Button een ‘multi-year’ deal heeft getekend
roppp zegt
@n54coupe: ach, Louis en Ronald drinken ook weer een wijntje samen.
arii zegt
Het was wel een moeilijke keuze maar wel het beste denk ik zo. Hoewel Magnussen en toffe vent is en je hem niet zou mogen afschrijven na het investeren in hem en maar 1 seizoen laten rijden, denk ik dat Jenson wel meer kan helpen als het gaat om alle kinderziektes met de nieuwe motor en uberhaupt met het ontwikkelen van de auto. Ben benieuwd of het wat wordt!
sydney zegt
Tof voor Button, die liep de laatste tijd toch een beetje openlijk met z’n ziel onder z’n arm.Zo een gozer kun je er imo altijd bij hebben.Snel,ervaren,veilig,loyaal en een perfect uithangbord voor sponsors,want geen gekke frapatsen buiten de baan.
E34M5Touring zegt
@sydney: BBC noemde hem een Ambassador for the sport. Denk dat dat een goeie benaming is. Om de redenen die jij net noemt.
kjeld zegt
Wow Button heeft een zitje. Ik ben gelukkig.
matje140 zegt
Wat wordt eigenlijk de opstelling van RedBull en Toro Rosso dan nu Vettel naar Ferrari vertrekt? Daniel Ricciardo blijft bij RB en Max gaat naar TR, maar wie worden hun teamgenoten?
eMbe zegt
@matje140: Sainz JR bij TR.
arii zegt
@matje140: RedBull: Ricciardo + Kvyat die van TR komt, en zoals eMbe al zegt: Sainz JR als teammaat van Max
matje140 zegt
@arii: @eMbe: Top! Super bedankt!!
roppp zegt
@matje140: graag gedaan jongen
NeoVeloci zegt
Maar de grote vraag is, hoe lang mag Alonso zijn baard nog houden van Ron Dennis?
jipino zegt
@NeoVeloci: Z’n unibrow is al weg, dus ’t zal niet lang duren voordat die baard ook weg is.
hoglard zegt
@jipino:Laat me dan eens 1 foto zien van Alonso met een unibrow want kan me niet heugen dat ik hem daar ooit mee gezien heb.
En photoshops gelden niet!
roppp zegt
@NeoVeloci: hij ziet er niet uit. Voor een 50-jarige valt het nog wel mee, maar ik heb begrepen dat hij nog een klein beetje jonger is.
pomoek zegt
Toch goed hoe Button zich heeft ontwikkeld door de jaren heen. Van belofte tot net niet, tot wereldkampioen tot een van de meeste ervaren, constante en sympathiekste rijders in de formule 1.
slk55amg zegt
@pomoek: Lijkt mij een sympathieke vent die Jenson. Maar volgens mij heeft hij helemaal geen ontwikkeling doorgemaakt. Kwam als talent in de F1 en daarna is het eigenlijk alleen maar prut geweest, met uitzondering van dat jaar waarin hij in een auto reed met een noviteit in het ontwerp wat pas een jaar later door andere teams werd geïntroduceerd. En toen was het ook gelijk over met Jenson. Veldvulling daarvoor en daarna. Geen echte racer. Zoals een Hamilton bijvoorbeeld.
Een topper is het dus niet. Ja, ik heb het gelijk niet aan mijn kant en zo. Want hij is wereldkampioen geweest. Maar dat kwam mijn inziens alleen door de superieure auto t.o.v. de concurrentie in dat jaar. Superieure auto + Barrichello als teammaat = wereldkampioen. Want Barrichello was natuurlijk ook al een decennium veldvulling.
Zeg hiermee natuurlijk niet dat het makkelijk is, en kan het zelf niet beter, maar er waren betere coureurs met minder materiaal.
Nu halen ze Alonso, die ook nooit de status gaat halen van een Schumacher, Senna of Prost. Hij is goed maar gaat bij Mclaren het verschil niet maken denk ik.
arii zegt
@slk55amg: je hebt ergens wel gelijk maar om eerlijk te zijn, het draait ook wel grotendeels om in welke auto’s ze zitten. Al hadden ze Vergne en Bianchi in de Mercedes gegooid dan ben ik voor 95% zeker dat ook 1 van hun de tietel zou winnen.
roppp zegt
@slk55amg: grappig dat je Vettel niet noemt. Hij heeft inmiddels meer titels dan Senna!
gregorius zegt
Alonso en Button in 1 team. Gelijk het meest ervaren team ooit: 501 starts tezamen.
Button zelf moet nog 2 jaar alle starts meemaken om nr 2: Schumi te passeren in race-starts. Vraag me af of ie dat nog redt.
Het lijkt me voor jaar 1 zeker een goede beslissing om beide ervaren coureurs erbij te hebben. Het lijkt me prachtig om te zien dat McLaren Honda in de eerste races er gelijk bij is en strijd om te winnen, maar dat die dingen elke 2e race ploffen oid. Krijg je ten minste nog een beetje emotie terug in de F1: houdt de Honda t vol of niet? En dan hebben ze het aan het einde van t seizoen onder controle, zijn ze vervolgens t snelste, maar moeten ze vaak achteraan starten omdat ze hun 5 (of zoiets) blokken per seizoen hebben verbruikt.
Verder denk ik dat ze Magnussen wel zullen hebben beloofd dat als ie braaf is, hij in 2016 of 2017 sws een stoeltje voor een jaar. Niet beloftes of contracten ook maar iets waard zijn in de F1, maar goed.
En dan nog leuker als Ferrari t op de rails krijgt, in een auto die perfect past bij Raikonen, die vervolgens het vervelende vingertje er aan alle kanten uit rijdt!
arii zegt
@gregorius: ben bang dat het toch weer voornamelijk Mercedes zal zijn die wint. Hoewel Williams heel positief eruit zag laatste races dus ik verwacht dat ze ook om de zeges kunnen strijden zo nu en dan.Ferrari en McLaren zijn het nu echt zat en willen er alles aan doen om weer te winnen maar dat zal niet over 1 winter lukken, misschien seizoen daarop dat ze echt om het kampioenschap meedoen. RBR (ook al mag ik dat team op 1 of andere manier niet) zijn gewoon goed, en kunnen met een slechte Renault blok alsnog snel zijn. Maar hoe het echt zal zijn zien we volgend jaar pas, al hoop ik met je mee dat Raikonnen dat kutvingertje er wel zoek rijdt :p
toniominestrone zegt
Ik moet het nog maar zien, mc Laren heeft het afgelopen jaar een slecht chassis afgeleverd en Honda kon met BAR ook geen potten breken, ik hoop overigens dat het ze gaat lukken.
xxxheidi zegt
Volgend jaar gaat F1 gewoon weer verder?
MrSkyline zegt
Dan hebben die lui zo veel geld maar lopen ze er bij alsof ze een pak bij de C&A hebben gehaald.