• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari 12 Cilindri op de Zoute Grand Prix in Knokke

Auteur: Michel, gepost 3 oktober 2024 om 15:59 – 11 Reacties

ferrari 12 cilindri knokke

Ferrari 12 Cilindri te zien op de Zoute Grand Prix in Knokke!

Onze collega @machielvdd is in Knokke op de Zoute Grand Prix en daar staat allemaal moois! Zoals onder andere deze lekkere Ferrari 12 Cilindri met onder de kap, je verwacht het niet, een atmosferische V12!

De V12 met motorcode F140HD is zoals Ferrari het zelf omschrijft:

The purest expression of Ferrari’s soul: its peerless performance, powerful soundtrack and exclusivity make it the worthy heir to the legendary berlinetta sports cars that wrote some of the most glittering chapters in the marque’s history.

Dat is zeker porno poëtisch, maar dit zijn de technische details. Een deel van de aangepaste componenten en software werd al toegepast in de Ferrari 812 Competizione. De V12 mag wéér meer toeren maken, om dat te realiseren gingen veel componenten op dieet. De stalen drijfstangen zijn vervangen door titanium exemplaren, wat totaal zo’n 40% gewicht scheelt.

ferrari 12 cilindri knokke
ferrari 12 cilindri knokke

De zuigers zijn van aluminium, wat een niet nader gespecificeerde besparing oplevert. Door te schaven aan de gebalanceerde krukas wist Ferrari daar nog 3% vanaf te halen.

Het inlaattraject en plenum zijn compacter geworden wat zorgt voor meer vermogen bij hogere toerentallen. Het variabele deel van het inlaattraject zorgt ervoor dat de koppelkromme bij lage toeren wordt geoptimaliseerd.

ferrari 12 cilindri knokke
ferrari 12 cilindri knokke

830 pk en 8-traps DCT

De V12 wordt gekoppeld aan de excellente 8-traps bak met dubbele koppeling (DCT). Vergeleken met de 812 zijn de schakeltijden 30% sneller geworden.

Bij 9.250 toeren per minuut levert de V12 830 pk. Het maximum koppel haalt de 12 Cilindri pas bij 7.250 tpm, het aantal newtonmeters bedraagt een gezonde 678 Nm. En vergis je niet: dit is een hoogtoerig blok, maar het is ook een grote motor. Dankzij het slagvolume van 6.5 liter voelt de V12 ook onderin meer dan potent. Doortrekken loont wel en wordt hopelijk beloond met een geweldige soundtrack. De redline ligt bij een astronomische 9.500 tpm.

ferrari 12 cilindri knokke

De prestaties zijn dan ook meer dan voldoende: de topsnelheid bedraagt meer dan 340 km/u. De 0-100 doet de achterwielaangedreven Ferrari 12 Cilindri in 2.9s, van 0-200 duurt minder dan 7.9s.

In Knokke staat de Spider variant, maar je kunt hem ook met een vast dak kopen. Razende reporter Machiel loopt nog wel even rond op de Zoute Grand Prix, dus er volgt nog meer lekkers vandaag!

Ook interessant!

  • Ferrari verliest achtervleugel
  • F1-baas Domenicali weer lyrisch over feest op Zandvoort
    Grand Prix van Zandvoort valt flink in de prijzen
  • Gespot - kersverse Ferrari Purosangue
  • Zoon Enzo Ferrari doet miljoenenjacht weg
    Zoon Enzo Ferrari doet miljoenenjacht weg

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

12cilindri, Ferrari, knokke, V12, Zoute Grand Prix

Vorig bericht: « Parkeer niet meer in Parijs! Ik herhaal…
Volgend bericht: Met VR bril in een échte BMW – kotsen of niet? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mas-Estate zegt

    3 oktober 2024 om 16:16

    Toch minder mooi zonder dak. Dat mooie zwarte stuk komt dan net iets minder lekker uit.
    Hagerty plaatste er een video over onlangs (met dak), toch wel een van de mooiste Ferrari’s van de laatste jaren vind ik…

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      3 oktober 2024 om 17:19

      Voor degenen die hem nog niet gezien hadden: The new Ferrari 12Cilindri – 9500rpm, no hybrid, no turbos.

      Login om te reageren
  2. 21inchmonstercock zegt

    3 oktober 2024 om 16:28

    Wordt er niet mooier op.

    Login om te reageren
  3. imaginenl zegt

    3 oktober 2024 om 16:55

    Vast ook leverbaar met die zwarte stukken in carrosseriekleur. Dan is ie perfect.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      10 oktober 2024 om 10:41

      Dat heeft de designer van deze Ferrari letterlijk gezegd dat ze dat niet zullen doen.

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    3 oktober 2024 om 16:59

    Zou graag net iets meer kleur in het interieur zien. Maar goed dat het niet gedaan is want zodra er ergens perfectie bereikt wordt houdt de wereld op te bestaan…
    Oh ja en plenum? Is dat niet dat stukje vel tussen anus en…

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      3 oktober 2024 om 18:03

      Nee, dat is het perineum ;-)

      Login om te reageren
  5. gezondverstand zegt

    3 oktober 2024 om 23:13

    Imposant maar mooi kan ik hem niet noemen.

    Login om te reageren
  6. lekkerlinksrijden zegt

    3 oktober 2024 om 23:35

    Die voorkant is gewoon vreselijk, motor specificaties zijn geweldig maar het ontwerp, Nee dank u

    Login om te reageren
  7. Fruitcake zegt

    4 oktober 2024 om 06:47

    De achterkant is veels te druk

    Login om te reageren
  8. F Lamez zegt

    4 oktober 2024 om 11:56

    Dit ding moet je -net als de Purosangue- eens in het echt zien. Bizar hoe anders deze auto’s zijn in real life. En kan je zeggen, deze ziet er (zelfs in open versie) gewoon fenomenaal uit

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North