Eenmaal, andermaal, verkocht! Die opbrengt van $25 miljoen is ook gelijk een nieuw veilingrecord, want er werd nog nooit zoveel geld voor een Ferrari betaald op een veiling. En het verhaal wordt nog beter.
De volledige opbrengst zal namelijk gaan naar goede doelen en niet naar de erfgenamen van Eddie Smith Sr. die de auto te koop aanboden. Deze Ferrari 275 GTB/4 NART Spyder is slechts 1 van de 10 exemplaren die gebouwd zijn in de jaren ’60 door carrosseriebouwer Scaglietti in opdracht van de Amerikaanse Ferrari-dealer/importeur Luigi Chinetti.
Gisteren werd deze open Ferrari met 300 pk door RM Auctions geveild in Monterey en de opbrengt van $25 miljoen overtrof alle verwachtingen. Vooraf was namelijk gerekend op zo’n $14 tot $17 miljoen.
In onderstaande video en gallery kan je deze bijzondere auto nog wat beter leren kennen. Wie de gelukkige koper is weten we helaas nog niet.
Photo Credit: Darin Schnabel, Courtesy of RM Auctions
Ongelooflijk, het wordt ook steeds gekker met die stukken blik.
@midasracer:
25 miljoen betalen voor een wagen waar je naar kan kijken en die in de toekomst sowieso nog iets waard is. (Of dat nu het equivalent is van 50, 25, 12,5 of 5 miljoen nu maakt niet uit.)
Veiligheid mag iets kosten.
Bewijst gewoon dat er mensen zijn die niet zo’n optimistische blik hebben op de toekomst en niet echt in papier vertrouwen.
@Hupke: Inderdaad, de rijken der aarde stoppen hun geld nu in schilderijen en klassieke auto’s. Al het andere daalt. Maar een dergelijke zeepbel heeft de klassieke autohandel eerder gehad. Als de wereldwijde crisis voorbij is (ooit), zullen de auto’s weer worden verkocht en zal het geld ergens anders in worden geinvesteerd en zullen de prijzen hard onderuit gaan.
Poeh, dat is wel heel veel duurder dan verwacht. Het blijft een wat de gek ervoor geeft handel.
Als dit de prijs is voor emotie en ziel in een auto, doe mij dan maar een golf gti.
@slipstreamer: tokkie alert!
@nord: jij bent anders ook niet echt bepaald een bijdrage aan de maatschappij met dat soort reacties.
@slipstreamer: thumbs up bro, het is lekker weer buiten ;)
@slipstreamer: Jij snapt het!
En vandaag ziet de nieuwe eigenaar van dit hok een Alfa 155 DTM te koop staan, voor nog niet eens de prijs van de veilingkosten die hij heeft moeten betalen voor zijn nieuwste aanwinst.
Hij kan dat pokkeding gelijk niet meer uitstaan……………………………
Zo verging het mij ook ooit.
Kocht een 911 en vond een week later een Alpine A 110 in de States.
Zonder motor of bak, maar voor een prijs, waaruit bleek dat de eigenaar geen flauw idee had van wat hij had staan.
@desjonnies:
geld maar 1 keer uit kunnen geven is de vloek van elke hebbert ..
net helemaal blij met mijn Rover 75 ..
blijkt een Thesis toch ook geen slechte optie ..
@desjonnies: een a110 in de States? Heb je deze nu in bezit? #nieuwsgierig
@iJoost:
Helaas,laten lopen, kon mijn wederhelft al moeilijk een 911 verkopen, laat staan er nog eentje bij.
’t was alleen slechts $ 3000 voor die A 110.
Een Spanjaard (FASA Renault), de tweede in de pikorde der Alpines.
Er zitten trouwens nog aardig wat DinAlpins (de Mexicaanse) in de States.
Zoals er, vreemd genoeg veel Renault R8 Gordini’s in Scandinavië zitten.
@desjonnies: de pikorde maakt niet uit. 3k voor een 110 is bijna diefstal!
Heb nog ergens een artikel over een a110 in de USA (in het clubblad). Kan wel een keer zoeken voor je
Doe mij wederom maar weer gewoon een F12.
@maurits123: Die is goed…
Een schitterende Ferrari, 25 miljoen waard? Nee!
Het soort mensen dat zulke bedragen kan uitgeven aan een hobby bekijken de waarde van geld geheel anders… Die lui bekijken een miljoen euro zoals een gewoon doorsnee persoon €1.000 of zelfs minder beschouwd…pas dan krijg je vat op het soort beslissingen dat hier worden genomen.
@xilver:
25 miljoen = 25 miljoen ..
da,s voor iedereen hetzelfde ..
@lincoln: No shit, sherlock. Hij zegt niet dat de waarde anders is, maar het perspectief gezien minder voorsteld. Kijk maar naar Bill Gates, die geeft miljarden aan een goed doel. Voor hem is een ferrari van 25miljoen, in verhouding het zelfde als voor ons even boodschappen doen.
@sjaakk:
toch vreemd dat hij die miljarden bij elkaar heeft gebracht ..
misschien dat toch hij ietsje minder nonchalant is geweest dan je zou denken ..
ietsje maar hoor ..
@lincoln: Hij is tussen door niet de rijksteman van de wereld geweest doordat hij zoveel gedoneert had, onder tussen is hij alweer de rijkste. Ik heb trouwens ook niet gezegt dat hij nonchelant is. Dus ik weet niet waar jij nu op doelt. Relativeren gaat je niet echt goed af.
@sjaakk:
klopt .. en ook niet in touwklimmen ..
25 miljoen = 25 miljoen = exacte wetenschap ..
en waar doelde jij ook alweer op ??
@lincoln: exacte wetenschap, alles is relatief. Hou je hand 1 minuut in het vuur en het voelt als een uur, zit met je vriendin samen voor een uur en het voelt als een minuut. Dat is relativeren, gaat jou petje te boven.
@sjaakk: Met Licoln valt geen discussie te voeren, zoals velen op dit forum al te weten zijn gekomen. Hij houdt vast aan zijn standpunt, hoe goed je argumenten ook zijn. En als hij is uitgeluld, krijg je opmerkingen als: “voel eens aan je eitje?”. Wat het ook mogen betekenen.
Zaken al “Populistisch onderbuikje” komen ook vaak langs trouwens, origineel is hij niet.
@eltee: Ohja ik weet het. Alleen ik kan ook heel goed eigenwijs zijn. Ik heb al veel reacties van hem voorbij zien komen, waarbij ik bij sommige mijn vragen had.
Neemt genoegen met een foto op internet…..Bijna gratis.
Aan dit soort dingen zie je nog wat geld waard is in de wereld…
@mbfanatic: Niets nada noppes. Heel beangstigend.
Naar mijn weten zijn dit soort auto’s niet gemaakt van goud.. Of wel? I’m confused..
Nee, we investeren liever in bankgaranties…
Of in een corvette zr1, want die rijdt beter..
lol
Er is ook een McLaren F1 geveild voor 7,7 miljoen dollar. Incl. veilingkosten 8,47 miljoen. En dat werd beschouwd als ‘goedkoop’, en ‘beneden de verwachting’ (die was 10 miljoen).
Ik snap dat die speciaal is , maar 25 miljoen is tog iets te veel van t goede ? Zelfs voor de echte moneymakers op aarde ..
Wat een geweldig mooie auto!
Raar, er staat boven het artikel dat het type 275 GTB/4 is, maar op het chassisplaatje staat 275 GTS/4. “Gewone” spiders heetten ook GTS/4, maar deze blijkbaar GTB/4 Spyder.
Weet iemand hoe dit kan?
Zijn deze specials gemaakt op basis van onthoofde GTB’s?
@PeugeotGTI:
Yep, dat is het geheim van NART, het is inderdaad een onthoofde GTB.
@PeugeotGTI: Yep…Maar wel officieel vanaf fabriek, wat natuurlijk belangrijk is voor de waarde. Van de Daytona (365 GTB/4) zijn ook een aantal officiele spiders gemaakt maar zie je ook nog wel eens een coupé die achteraf door een bedrijfje onthoofd is. Die laatste zijn aanzienlijk minder waard dan de officiele zusjes. Ik weet niet of er ook 275 GTBs zijn die achteraf onthoofd zijn maar daar zal/zou hetzelfde voor gelden.
Ondertussen in Afrika…
juichen en trommelen ..
order voor 25 miljoen aan Kalashnikov,s is al geplaatst ..
@lincoln:
Naïveling, die bestellen gewoon premium gesubsidieerde FN fal’s rechtstreeks uit luik.
@Hupke:
alles voor de vrede ..
@roemeen013:
…kopen ze voor dat geld AK47’s….
een van de mooiste auto’s ooit gebouwd volgens mij, naast Lamborghini Miura en BMW 507
en natuurlijk Tipo 33 Alfa, Alfa 8C en Ferrari Daytona
Om het in perspectief te plaatsen:
Stel dat de koper miljardair is. Zijn vermogen bedraagt dan minstens 1 mld. Dan besteedt hij dus maximaal 2,5% van zijn vermogen aan deze auto.
Wanneer je een nieuwe Golf koopt (25000) en je besteedt hier max. 2,5% van je vermogen aan, moet je minimaal 1 mln op de bank hebben.
De gemiddelde Golf eigenaar heeft geen miljoen, maar leent nog om de auto te kopen. Bovendien is de Golf op een gegeven moment niets meer waard, deze Ferrari blijft een behoorlijke waarde behouden.
Dit gezegd zijnde, verwacht is toch dat de eigenaar er fors op gaat toeleggen. De prijsstijgingen van klassiekers van de laatste jaren is zo extreem, dat het wel weer omlaag moet gaan.