• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari 296 GT3 is nog niet klaar voor de toekomst

Auteur: Loek, gepost 29 juli 2022 om 19:58 – 6 Reacties

De Ferrari 296 GT3 is de circuitversie van de 296 GTB, zo veel lijkt evident. Wel is er één belangrijk detail wat voor de circuitversie achterwege is gelaten.

Ferrari is natuurlijk nog steeds zeer actief in de Formule 1. Sterker nog, als veteraan in de sport is Formule 1 zonder Ferrari eigenlijk geen Formule 1. Toch breidt Ferrari graag hun race-activiteiten uit naar andere klassen. Zo gaat Ferrari meedoen met de nieuwe LMDh-klasse op Le Mans en wordt er van elke middenmotor supercar van het merk wel een GT3-versie uitgebracht. Behalve van de F8 Tributo dan. Want de opvolger van de 488 GT3 is deze gloednieuwe Ferrari 296 GT3.

Ferrari 296 GT3

Ferrari noemt de 296 GT3 ‘de toekomst van het racen’. Daarmee lijkt het merk te duiden op het plug-in hybride-systeem van de 296 GTB. De straatversie van de 296 heeft een 2.9 liter grote V6 met elektromotoren, om 830 pk op de weg te zetten. Opvallend genoeg laat Ferrari juist de hybride-unit achterwege bij deze raceversie van de 296.

V8 wordt V6

Wat wel geldt voor de raceversie van de 296: de motor is dezelfde V6. Deze is natuurlijk grondig opnieuw ontworpen voor de GT3-versie. Een highlight van dit blok is de twee turbo’s die in ‘hot-V’ configuratie beter hun werk kunnen doen. Door het maximale uit dit blok te peuteren weet de 296 GT3 een totaal van 600 pk en 712 Nm op het asfalt te zetten. Een stuk minder dan de straatversie, dat wel.

Lichtgewicht

Toch scheelt het ook wel wat in zowel aerodynamica als gewicht. De Ferrari 296 GT3 weegt 1.250 kg, vergeleken met 1.470 kg voor de GTB. Ook is de 296 GT3 volgestopt met extra aerodynamische onderdelen, met natuurlijk de gigantische vleugel achterop, om downforce te maximaliseren. Ook de versnellingsbak is een uniek voor de GT3 ontworpen sequentiële zesbak.

Racen

De Ferrari 296 GT3 komt binnenkort beschikbaar om te kopen. Wel is ‘ie bij de aankomende 24 uur van Spa in het openbaar te aanschouwen, zijn bewegend debuut maakt hij tijdens de IMSA 24 uur van Daytona in 2023. Uiteraard is het voor stervelingen een nutteloos ding, maar voor de betere raceteams wordt dit vanaf 2024 het nieuwe circuitwapen voor lange-afstandsracen. Wat dit geintje moet gaan kosten voor die teams, is niet bekend.

Ook interessant!

  • Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
    Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
  • Ferrari 296 GT3
    Ferrari 296 GT3 krijgt GEEN elektromotor meer
  • Video: Ferrari 296 GTB vliegt naar de 290 km/u
    Video: Ferrari 296 GTB vliegt naar de 290 km/u
  • Nederlandse prijs Ferrari 296 GTB bekendgemaakt: duur of meevaller?

Nieuwste artikelen

  • Vergeet de MC20, dit is de Maserati MCPura
  • Video: Wat is hier het verhaal achter?
  • Dit is de nieuwe Mazda CX-5, met 2,5 liter instapper
  • Mercedes geeft EV’s mínder range bij terugroepactie, wegens brandgevaar
FacebookTweetPinLinkedIn

296, 296-gtb, Ferrari, GT3, Racing

Vorig bericht: « Gespot – Alfa Romeo 8C in al zijn rode schoonheid
Volgend bericht: BMW en TikTok is een gouden combinatie in 2022 »

Lees Interacties

Reacties

  1. camber24 zegt

    29 juli 2022 om 20:59

    Godverdikkie wat een lekkere foto’s. Echt kwijlen dit…

    Login om te reageren
  2. kennone zegt

    29 juli 2022 om 22:10

    Deze op kenteken graag🔥👌🏼👌🏼

    Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    29 juli 2022 om 23:37

    Wat een prachtige auto

    Login om te reageren
  4. Towel986 zegt

    29 juli 2022 om 23:47

    Sommige van die plaatjes lijken wel een beetje op een render van een Lego-doos

    Login om te reageren
  5. atrak zegt

    30 juli 2022 om 05:11

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. ericc zegt

    30 juli 2022 om 11:40

    Een 296 Stradale in 2023??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North