Ferrari 360 Modena occasion aankoopadvies

Auteur: , 71 Reacties

Het vakantiegeld komt bijna binnen, de hoogste tijd dus om eens te kijken waar we het extra budget op stuk kunnen slaan. Wie droomt er niet van een supercar voor de mooie ritjes? De Ferrari 360 Modena is relatief betaalbaar en duidelijk degelijker dan zijn voorgangers.

Ferrari 360 Modena

De Ferrari 360 Modena in het kort
De 360 Modena verscheen in 1999 als opvolger van de 355 en was de eerste Ferrari die volledig werd ontwikkeld onder de leiding van Luca di Montezemolo. Hij zorgde ervoor dat het een veel betere auto werd, zo werd er meer dan 5.000 uur in de windtunnel getest om de aerodynamica van de 360 Modena beter te krijgen. De vloeiende lijnen verhullen het feit dat de Ferrari 360 veel groter is dan de 355, toch werd de auto lichter dan zijn voorganger. De 360 Modena gebruikt een aluminium spaceframe wat niet alleen 40 procent lichter was dan het stalen chassis van de 355, maar ook nog eens 30 procent stijver.

De motorische upgrade zorgde onder andere voor variabele kleptiming in verband met de vergrote kleppen. De V8 (Tipo F131B) groeide bovendien naar 3.586cc (3,6 liter) en het vermogen steeg naar een gezonde 400 pk. Per liter haalt het atmosferische blok een ronduit indrukwekkende 112 pk. De sprint naar de 100 duurt maar 4,5 seconden en de topsnelheid is 295 km/u bij 8500 toeren per minuut.

De gegroeide buitenmaten zorgen ook voor een verbazingwekkend ruim interieur, waar je makkelijk in- en uitstapt. De opbergruimte is daarentegen toch beperkt. Er is een dashboardkastje, wat ruimte achter de stoelen en in de neus passen wat tasjes, maar om daar optimaal gebruik van te maken kan je het best uitkijken naar de speciale (prijzige) koffers die Ferrari daarvoor in de aanbieding had.

Voor mensen met grote voeten is de handgeschakelde 360 Modena ook niet ideaal, de ruimte tussen koppelingspedaal en voetsteun is klein. Gelukkig bood Ferrari ook de gerobotiseerde F1 handbak aan, sterker nog: circa 70% van de kopers koos ervoor om zonder koppelingspedaal rond te rijden.

Ferrari 360 Spider

In 2000 verscheen de dakloze 360 Spider en in 2003 verscheen de hardcore 360 Challenge Stradale. Deze circuitgeoriënteerde 360 kreeg titanium veren en keramische remmen die fenomenaal vertragen zodra ze op temperatuur zijn. Dankzij een met 25 pk gestegen vermogen sprintte de CS in 4,1 seconden naar de 100 en haalde exact 300 km/u.

Als occasion
Hoewel de Ferrari 360 de best verkochte Italiaanse supercar is, is de spoeling qua occasions toch erg dun. Meestal staan er enkele tientallen te koop, de gemiddelde prijs is 68.139 euro. Echte koopjes zijn in Nederland niet te vinden, de meest voordelige kost nog steeds 49.945 euro. Challenge Stradales zijn fors duurder, zeker als ze weinig kilometers gedraaid hebben.

Ferrari 360 prijzen

Nee, rood is niet de meest voorkomende kleur. Ook Ferrari-kopers ontkomen er niet aan, 33% van de Nederlandse Ferrari 360 is grijs. Rood is de tweede kleur in Nederland, voor het Europese aanbod is zelfs de helft (!) van de Ferrari 360’s die kleur.

De cabriolet oftewel de 360 Spider vormt circa 40% van het aanbod, de rest zijn coupés. Bij de versnellingsbakken zien we een vergelijkbare verdeling: ruwweg een derde heeft een handbak, de rest heeft de F1 automaat.

Aandachtspunten
Betrouwbaarheid was een term die voor de introductie van de 360 Modena niet vaak in één zin met Ferrari werd gebruikt, maar vanaf dat moment wel. Dat was (en is) ook te zien in de onderhoudskosten die een stuk lager zijn dan voor eerdere Ferrari’s met middenmotor. Toch is de Ferrari 360 geen auto voor mensen met een krap budget. Als je net de goedkoopste tweedehands 360 Modena kan betalen, loop dan door en doe iets anders met je geld.

Het eerste wat je aan de verkoper moet vragen is of je de onderhoudshistorie mag inzien, en of de auto aan een beurt toe is. Zeker de beurten bij 30.000 en 50.000 km zijn prijzig, omdat dan de distributieriem moet worden vervangen. Onafhankelijk van de kilometerstand moet dat sowieso iedere drie jaar gebeuren, dus houd daar rekening mee.

Een Ferrari 360 houdt er niet van om lang stil te staan. De oliefilm verdwijnt van het complexe kleppenmechanisme, check of de V8 bij een koude start geen rateltjes heeft. Olielekkages treden ook regelmatig op, maar de meeste eigenaren laten dat voor wat het is, omdat het meestal geen grote gevolgen heeft.

De F1 bak en de handbak zijn in feite hetzelfde apparaat, maar de koppeling slijt harder bij de gerobotiseerde F1 bak. Bij supercars moet je er sowieso vanuit gaan dat de koppeling veel vaker moet worden vervangen dan bij een Astraatje, en bij de 360 Modena is dat niet anders. Bij de F1 bak moet je uitgaan van een vervangingsinterval van tussen de 15.000 en 25.000 km, bij de handbak mag je uitgaan van een levensduur van de koppeling van tussen de 30.000 en 40.000 kilometer. Als de F1 bak ruw schakelt van de eerste naar de tweede versnelling, dan is dat meestal een indicatie dat de koppeling aan het einde van zijn leven is.

Magistrale V8

Motorsteunen zijn bij vroege auto’s een probleem en deze zouden vervangen moeten zijn of worden door tweede generatie steunen. Voor de versnellingsbaksteunen geldt hetzelfde, daar schijnt de remedie te zijn om ze door steunen van de F430 te vervangen.

Slijtage aan het interieur kan ook een issue zijn. Het lederen dashboard kan krimpen door de zon, knoppen en andere kunststof delen slijten en kunnen plakkerig worden. Een wat rommelig interieur hoeft dus geen indicatie te zijn dat de auto een hard leven heeft gehad. Hetzelfde geldt voor steenslagschade aan de voorkant, door de aerodynamische vorm treedt dat bij de 360 relatief snel op. Als je het wil voorkomen kan je de neus laten beplakken met plastic folie.

Bij modellen met een VIN lager dan 123399 moet het variabele kleppenmechanisme worden geupgradet. Bij de meeste auto’s zou dat al moeten zijn uitgevoerd, maar dat moet uiteraard gecontroleerd worden. De keramische remmen zijn heel kostbaar om te vervangen, dus check die goed als de auto er mee uitgerust is.

Schade-auto’s verdienen extra aandacht. De aluminium carrosserie kan niet door de eerste beste schadeboer gerepareerd worden, dus controleer of een eventuele schade goed is gerepareerd en door wie dat is gedaan.

Conclusie
Een supercar kopen is niet voor iedereen weggelegd. Los van de aanschaf zijn de onderhoudskosten ook stevig. Toch is de 360 Modena wel een aanrader, het is er één van de nieuwe generatie Ferrari’s die duidelijk beter in elkaar is geschroefd. Kortom wat let je nog, zoek hier jouw perfecte Ferrari 360 Modena of Spider.



71 reacties

Ik heb dan nog altijd liever de 348
mooiste ferrari ik heb er zelf in gereden ik ga zo het filmpje kijken !
@sandervolvo: Dude, welk filmpje?
@sandervolvo: welk filmpje?
@sandervolvo: Vooral het stuk op 3:11 is de moeite kijken waard…
Ik heb het nooit echt een mooie Ferrari gevonden, zeker de voorkant niet. Ook al is hij dan technisch wat minder geavanceerd, de F355 vind ik vele malen mooier en is nog iets voordeliger ook :)
@pier: Vind ik ook !
@pier: Precies! Achterkant gaat nog, maar de koplampen verpesten de voorkant een beetje. Challenge Stradale is nog leuk door het geluid, maar de gewone Modena zou ik niet snel kopen. Inderdaad veeeeeel liever een F355! Blijft de mooiste Ferrari (en mooiste auto) ooit.
@pier: Zonder twijfel vind ik de F355 de mooiste Ferrari (en ook de mooiste auto) ooit gemaakt. Vooral een rode US-spec Spider vind ik heerlijk!
Top verhaal, ga zo door AB!
@ferrari94tr: Als Autoscout blijft betalen, komt dat goed.
@barryb: Betalen om nergens je naam vermeld te zien dan? Zou mijn geld dan terugvragen in dat geval. ( en ja ik weet dat de linkjes naar autoscout gaan, maar daarvoor moet je er wél eerst op klikken ).
@SimonMc: Dan ben je wel erg naïef, Simon.
@barryb: En jij bent zuurder dan een bokaal augurken.
Kost een 550 niet nog minder? Die heb ik altijd al mooier gevonden eigenlijk.
@kapiteinaudi: Helemaal mee eens. Een van de mooiste Ferrari’s ooit, en in ieder geval de meest tijdloze!
@sajmun: Inderdaad, één van de mooiste Ferrari’s ooit. Een prachtige auto, nu nog steeds. Kost denk ik ook minder dan de 360 in aankoopprijs, alleen het onderhoud zal misschien duurder zijn omdat ie een V12 heeft ipv een V8.
@kapiteinaudi: Maar je kan er veel gemakkelijker bij, dus minder werkplaatsuren.
@Jochempie: Geen idee hoe het in NL zit maar in B wordt alles vanaf 3600cc onbetaalbaar. Anders : zeker de 550 of 456!
@kapiteinaudi: 550 en mooi in 1 zin zonder ontkenning is niet mogelijk. De 456 was echt mooi, de 550 tja, hoe zeggen we dat netjes, nogal niet.
@mashell: Jawel joh, prachtige auto! De 456 vind ik juist echt niet zo mooi. Net zoals zijn voorganger, de 400, een lelijk ding in mijn ogen.
@kapiteinaudi:
Ik kwam vanmorgen een blauwe 456 tegen en dat is toch zeker mooier dan de 400.
Een vriend van me heeft een 400 gehad en ik werd daar niet wild van. Wat mij betreft had hij er beter aan gedaan om z’n TR te houden, maar die kids hè waar laat je die….
De 550/575 zou ik ook eerder kiezen maar een 456 laat ik zeker niet staan.
@jrk68: Een TR is zeker leuker en mooier dan de 400, maar in de 400 heb je idd wel plaats voor vier. De 456 vind ik niet zo mooi. Maar natuurlijk zijn dit redelijk betaalbare Ferrari’s, dat is natuurlijk wel leuk. Ik ben persoonlijk niet zo een fan van die jaren 80/begin jaren 90 Ferrari’s, hoewel de 400 wel van de jaren 70 is denk ik…
Dit is gewoon de minder mooie versie van de F430
@@ut0: niet echt vreemd aangezien de F430 de opvolger van deze is -.-
@mevipp: Opvolgers zijn niet altijd mooier. De 360 is bijvoorbeeld de opvolger van de F355, en dat vind ik zelf een enorme achteruitgang.
@mevipp: de F430 is eerder een ingrijpende facelift van de 360 Modena.

De basis is namelijk hetzelfde.
@mevipp: ja dat is wel waar
Zat er toevallig 1 voor me vanochtend! Heb hem snel ingehaald omdat hij als een slak over de drempels ging… ;)
Beschermfolie op een ferrari-neus?
Het moet niet gekker worden.
@Hubert: Ja inderdaad! Wat is het volgende, dat mensen hun auto gaan wrappen?
@SimonMc:
Chips away folie zie je nauwelijks als het netjes gedaan is.
Enige Ferrari die niet licht ontvlambaar is.
Toeval is dat ik er twee weken geleden één op de e40 zag rijden. Ik keek in mijn achterspiegel en dacht ‘meeuuh, dat is toch eigenlijk al een verouderd model’

Het is wellicht nog steeds een enorme leuke wagen om te rijden, maar indruk maak je er toch niet meer mee.
Lekker een Boxster S kopen, financiëel een stuk voordeliger en aan rijplezier hetzelfde.
@kaasboerin: ja maar een porsche boxter is redelijk gay
@@ut0: En personen die bepaalde auto’s “gay” noemen niet dan??
@@ut0: Wat bedoel je met ‘gay’?
@@ut0: Je bedoelt de Gayman asS.
@kaasboerin: Disagree, de Boxster is foolproof, de 360 Modena is lekker listig!
@kaasboerin:
Hoe goed en fijn een Boxster ook is, bij mij knaagt dan altijd het gevoel van een net niet 911.
@Hubert: Het is maar waar u zich druk om kan maken.. :)
Het enige wat er door mij heen gaat is plezier! :)
integralechubasco
@kaasboerin: door jou heen?
gay?!
@kaasboerin:
Het mooiste is nog dat figuren die roepen dat een Boxster gay of net niet is hem nooit van zijn lang zal zijn levensdagen kunnen betalen. Ik rij nog weleens met een Boxster en dat is zeker geen straf. Hooguit vind ik hem wat soft, maar dat zeg ik zei de gek.
@jrk68: Alsof je van AB kan afleiden hoeveel iemand verdient…. Daar gaat het toch ook niet om op dit blog, je kan hooguit opscheppen wat voor auto’s er in je garage staan;)
@flin95:
En zelfs dat opscheppen zou ik in jouw geval niet geloven, hooguit die van paps en mams….
Het is heel simpel, dingen kunnen nooit Gay zijn. Alleen schepsels kunnen dat zijn.
@jrk68: Ik heb (helaas) zelf geen auto… Gelukkig is mijn pa autofan;) Inderdaad, Justin Bieber is bijvoorbeeld Gay
Dit is echt zon auto die ik maar op een manier mooi vind: een spider in het zwart met handbak (i.v.m. gaas achterop i.p.v. stuk kunstof) met challenge stradale velgen en van die sportievere stoelen.
@paere: Ik volg je. Als mooi donkerblauw ook niet lelijk.
Ik denk dat ik dan toch zou kiezen voor deze. Misschien veel minder PK’s, maar exclusiever, goedkoper (in aanschaf en onderhoud).
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=227250462&cd=634951418360000000&asrc=st
@ErikkNL: *Honda NSX
@ErikkNL: zag er gister nog eentje staan. inderdaad erg indrukwekkende auto! maar ja, een ferrari is wel een ferrari he. (zowel kwa voor als nadelen..)
Wanneer je alle Ferrari modellen naast elkaar zet, kun je mooi zien hoe de auto is geëevolueerd in de huidige model (458)
Dat de 360 een betere wagen is dan de 355 is irrelevant. De 355 is mooi en daardoor cool, de 360 is een lelijk ding.

Ook al is het een veel verstandigere wagen om te kopen.
@Hupke: Gezien het een tweedehands is, speelt er meer mee. Zelf op zoek naar -mogelijk- een mooie 355 maar toch al behoorlijk wat afgeleefde exemplaren gezien. De meeste 360 zien er frisser uit. Ook minder in het rood. Wel een vrij grote auto.
Niet doen.
@norge: Je verpest de romantiek hier :-)

Waarom niet?
Dit is echt allemaal gebaseerd op niks! Worden nergens bedragen of werkuren vermeld, laat staan specifieke dingen die in een garage horen te gebeuren. Zeker niet geschreven door iemand met zelf een 360, laat staat veel ervaring hiermee of veel kilometers.
Die zou b.v. weten dat als je veel kilometers met een 360 rijdt direct de challange stradale gaas voor de radiateur monteert om steenslag (en een lekke radiateur) te voorkomen.
Koppeling om de 30.000-40.000km? Wel nee, 60.000+km altijd!
Gemiddeld elke 20.000 km een nieuwe F1 koppeling…vandaar dat de meeste eigenaren er maar weinig mee rijden…kwalitatief een aanfluiting. Of zouden sommigen het “karakter” of “ziel” noemen? :-)
@fit4fun: achja dit was wel een van de (zoniet de) eerste F1 bakken op de markt! aston liep 6jaar later nogsteeds te kloten met de vanquish S.
@fit4fun:

Inderdaad. Als iets altijd maar naar de kolere gaat heet het emotie.
Werkt ook zo bij wasmachines en koelkasten. De Indesit’s en Zanussi’s hebben karakter, emotie en ”soul”.
@barrrry:
Zo zo, dat moet VAG wel heel veel karakter en emotie hebben….proest….
Hoe zit het dan met het onderhoud (en kosten) van een F355, er word verteld dat deze pak duurder is op dit vlak?
Ben eerder een van van een mooie F355, liefst een spider, hmmmmm
@RazorHead: 355 is een stuk duurder omdat de riem om de 3 jaar vervangen moet worden. Bij een 360 moet dit ook, maar is hij fatsoenlijk te bereiken. Bij de 355 moet je (zo goed als verplicht) de motor eruit halen wat veel werk is.

Geen ervaring met een normale 360, wel meer dan een passagier geweest in een Challange Stradale. Dat geluid!.
@Rudy: óf om de 3 jaar, óf om de 60.000(?)km. Net wat eerst komt.
@barrrry: Zoals ik zeg 3 jaar (of 60.000km geloof ik, weet ik niet 100% zeker).
@Rudy: Ik kan het ook niet ff snel vinden. Lijkt me wel een nuttige toevoeging aan het artikel, gezien juist dit onderhoud hetgeen is waarop bezuinigd wordt en een motorrevisie zit je als koper nog niet direct op te wachten.
In een keer snap ik het punt van de sportsedan a la audi rs6/M5/E63 weer..

Wat een geld, zou persoonlijk voor dat geld + onderhoudskosten voor een Maserati Quattroporte of granturismo gaan!
@lamborgfan: Van de quattroporte heeft Fifth Gear vorig seizoen een uitzending gemaakt. Waar moet je op letten etc etc. Staat op Jijbuis. Binnen die test was de Pheaton de winnaar als het goed is als koopje van de eeuw
Ik wil een 288 GTO

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).