Peugeot 208 T16’s biturbo V6 levert 875 pk [updated]

Auteur: , 76 Reacties

Dat is 1 pk per kg, zeg maar de Heilige Graal van de pk-gewichtsverhouding. Foto's waar je hebberig van wordt na de jump.

De eerste foto’s zagen we vorige week, maar vandaag heeft Peugeot besloten meer details over hun heuvelklimmer, de 208 T16, vrij te geven. Zo weegt het zwarte gevaarte slechts 875 kg, en levert de biturbo V6, afgeleid uit een motorblok dat werd ontwikkeld voor lange-afstandraces, evenzoveel pk’s.

Qua uithoudingsvermogen zal wat minder van het blok gevergd worden, als alles goed gaat hoeft hij nog geen 10 minuten vol te stampen. Maar wat is het? Het blok in de inmiddels gepensioneerde 908 was een 5,5 liter V12-diesel, zou dit een zelfontbrander zijn?

Beest!

Een voordeel voor de engineers is dat het hele parcours nu geasfalteerder dan een paar rokerslongen is, dus ze hoeven geen rekening te houden met verschillende types ondergrond. Mocht de twee meter brede achtervleugel je bekend voorkomen: hij komt rechtstreeks van de eerste generatie 908 HDi FAP.

De Peugeot 208 T16 Pikes Peak heeft uiteraard aandrijving op alle vier de wielen, en speciaal voor hun landgenoten ontwikkelde bandenmaker Michelin speciaal Pikes Peak-rubber. Maar genoeg gepraat, beelden zeggen meer dan woorden. Check daarom de 25 extra nieuwe afbeeldingen in de gallery!

Update – meer specs van de T16. Met 882 Nm aan koppel mogen we concluderen dat de 3,2 liter V6 gewoon een benzinevariant is:

T16 specs



76 reacties

Lekker bommetje!
Redbull geeft je vleugels!
@Escudo: :-) Maar false advertising. De bull is eerder wit.
@heidekonijn: Hahaa.. Maarrrr…Dit is niet de definitieve livery.
@heidekonijn: Sowieso… Een 24-klepper en er dan T16 opplakken, doet afbreuk aan de legendarische originele 205/405 T16 met een 1.8 turbo 4 cilinder met 16 kleppen…
@Escudo: Hij kijkt wit van schrik!
Ik denk toch benzine. Want zoveel vermogen uit n diesel lijkt me sterk. En anders heeft ie wss ook 1400nm koppel
@964rs: Lijkt me alleen maar handig bij een hillclimb!
@Vanquish: dat wel maar dat krijg je niet uiteen v6 denk ik
@964rs: Poeh, dat zou ik niet weten eigenlijk, ben niet zo thuis in de dieseltjes :P. Ik weet wel dat er veel mogelijk is tegenwoordig.
@964rs: Sla eerst eens een paar autoboeken op zou ik zeggen voor je zo’n uitspraken doet, maar ik vergeef het je, gezien je net uit de pampers bent ;) .
@SimonMc: autoboeken *open .
@SimonMc: je hoeft t me niet te vergeven hoor ;-) ik heb al best wat autoboeken gehad en sites en zelf sleutelen. Maar de auto’s waar ik over las en lees zijn meestal benzine motoren.
@964rs: Dat lijkt me ook, eerste keuze zal niet het satanssap zijn dunkt me.
@sir_smokalot: Sowieso al een discussie waard. In Spa met een pitpass staan kijken. Plasje gemorste ‘diesel’ was in vijf seconden verdampt. Nou moe?
@heidekonijn:

Moe? Nee.
@964rs: Precies. Daarbij, de afzonderlijke ontstekingsunits zijn zichtbaar op het kleppendeksel. ;-)
@lemans96:

Bougies volgens autokenners ;-)
@bart123456: Nee Dombo, die zitten er onder. ;-)
@lemans96:

Bougies zijn the-one-and-only ontstekingsunits in een benzine auto hoor. Zonder bougies geen vonkje en geen ontsteking. Alles wat voorafgaat aan een ontsteking (luchtinlaat/brandstofinlaat/compressieslag etc.) zou ik niet onder de term ‘ontstekingsunit’ willen scharen.
@bart123456: Dan nog heeft lemans wel gelijk, hij had het over de staafbobines. En de staafbobines worden over de bougies heen geschoven.
@rubend: dan ligt het eraan wat je onder een ontstekingsunit verstaat naar mijn mening. Zowel een bobine als een bougie zijn onderdeel van het ontstekingsmechanisme.

Echter zonder de vonk van de bougie zal de motor weinig doen. Het lijkt mij persoonlijk logischer om dan de bougie de ontstekingsunit te noemen ipv de bobine. Echter uiteraard zijn beide uiteindelijk nodig;)
@bart123456: Geef ’t toch op man. Dit is hoogstaande automotor technologie. Je probeert hier de *kuch*wijsheid van je brommertechnologie toe te passen om ‘erbij te horen’. Geen succes. Lekker origineel trouwens, om enkel op mijn reacties te reageren. Klein kind.
@lemans96: Het zal je misschien verbazen, maar verbrandingsmotoren in een motor en in een auto werken beide volgens grotendeels hetzelfde principe. Ach ja, kennis zonder vooroordelen is niet aan iedereen besteed zullen we maar zeggen he!
@lemans96: Overigens, ik hoef nergens bij te horen. Ik denk zelf na, en de ene keer passen die gedachtes bij de ene groep, en de andere keer bij de andere groep.

Ik ben niet zo iemand die een of andere kale homo leidert dan wel een geblondeerde leidert na loopt te roeptoeteren en huilie huilie doet als men het niet met je eens bent. Dat soort onderbuikvolk ken ik wel overigens.
@lemans96:

Nog een toevoegin op je aperte onkunde:

Een moter ligt in een auto, en een motor daar wordt op gereden. Een automotor is dus zoiets als een auto op twee wielen. Bij mijn weten bestaan die niet of je zou een carver eronder moeten scharen.

Jij bedoelt dus de moter van een auto. Lastig he ;-) Of zou jij zo’n motorrijder van suiker zijn die gaat smelten door een beetje regen en wind en schreef je daarom automotor?
@bart123456:

*toevoeging
@bart123456: Haahahaa, over happen gesproken ! ;-)

*negeert bartjes noncommentaar verders en gaat lekker een filmpje kijken*
@lemans96: Visje ;-)
@bart123456: Moter???? Serieus? Het heet gewoon een motor hoor.
@bart123456: Moter??Echt? Een motor ligt in een auto, en jij rijdt op een motorfiets ( = fiets met motor, of wat dacht je).
@bart123456: Een Carver heeft drie wielen. ;-)
@lemans96: Oftewel, geschikt voor een autorijder die niet kan of durft te motorrijden. Iets voor jou misschien?
@bart123456: Wauw, wat ga jij op je bek zeg hahahahah, thanks for the show!! ROFL!!
En je hebt geen sneeuwschep meer nodig.
Er zijn genoeg ‘onafhankelijke’ motorenbouwers. Denk bijvoorbeeld aan Judd.
@robbie:

Wie weet ligt er wel een caterpillar diesel in, de laadbak hebben ze in elk geval al geleverd en gemonteerd…
@jack_abarth:

Evenals de tafel voor de lunch.
@heidi: of zo’n lang bakspatel geval waar ze in Italië pizza’s mee in de steenoven schuiven. Zo zou je m ook kunnen gebruiken.
wel lache zo’n auto, maar wrm zit er zo’n grote schep voor op?
@jens28: d-d-d-d-d-d-d-d-downnnnn force
@jens28: Om de weg af te vlakken voor de volgende deelnemers natuurlijk!
@jens28: Zodat er fans mee mogen rijden tegen betaling. Staanplaatsen 1e rang.
Porno in een iets te gewaagd Frans jasje… Super gaaf ding.
Dat kunnen ze wel bij Peugeot, zo af en toe een monster bouwen!
heel erg gaaf! toch mooi dat peugeot dit gewoon weer even doet, hulde!
@lambo4all: Ja, goed punt. Geen gezeik over wat er een eeuw geleden allemaal gewonnen is maar gewoon pats een racer. Geld of geen geld. Hoop dat ze in Italie aan het meekijken zijn.
Machtigggggg !
Die nieuwe 208 is sowieso in iedere sportieve gedaante briljant. Dit jaar ook goed vertegenwoordigd in de VLN:

http://static.ww2.autoscout24.com/2013-4-17_-_rapport_peugeot208gtihyundaivelosteretopelastraopc_-_v3b_0143.jpg
@Mielie:
Vind je ‘m niet véél te smal? Ik vind de verhouding echt totaal zoek.
0-100 in 1,8 seconden!!!!! Dat is dus 1… 2… Oh we zijn er al…
Wie zou de coureur worden? Captain Jean Luc Peacard of the starship Enterprice? Dan weet ik al wel wat hij zegt als hij vertrekt naar de top: Prepare for warp speed, engage!!

0-100km/u: 1,8s……………daaaaaaaaaaaag Veyron SS, daaaaaaag alles
0-200km/u: 4,8s……………daaaaaaaaaaaag Veyron SS, daaaaaaag alles
0-240km/u: 7,0s……………daaaaaaaaaaaag Veyron SS, daaaaaaag alles
@sirdrinksalotofpetrol: daaaaaaaaaag mensen die nu beginnen over de levensduur van dit blok.
@melkkoe: De levensduur? 50km is ruim voldoende :D
@sirdrinksalotofpetrol: Peacard?
@SimonMc: Klopt toch? Peacard was kapitein van de Enterprice. En Picard van de Enterprise.
@mashell: Volgens mij heeft hij buiten Star Trek , ook veel naar Are you being served gekeken, met Captain Peacock, en gooit hij de 2 door elkaar ;) .
@sirdrinksalotofpetrol: Hahaha ja wat had je dan gedacht? met 875 Pk op 875 Kg en slicks….
Mother of taartschep! Dat ding is enorm! Hoe dan ook: dat wordt een fijne hillclimb met een gekke bommetje!
Heeft een peugeot 208 volgend jaar een sterkere v6 dan een formule 1 auto …..
Mooie voorkant, met taartschep en opening om verstekellingen in te verstoppen.
@sir_smokalot: “Met 882 Nm aan koppel mogen we concluderen dat de 3,2 liter V6 gewoon een benzinevariant is”

Straffe diesel ook die 7800 toeren per minuut zou doen.
Ja. En dat :)
En hoe zit het met de bijtelling?
@rikus:
0%, je krijgt er hier immers toch geen kenteken op….
@rikus: Held ;)
Amai, wat een bom!
1.8 seconden…
vraag me af of je de G-krachten wel overleefd.
@mazdarx8:
Slamin Sammy Miller deed op Zandvoort ooit de 1/8 mijl in 1.61 sec, die heeft dat ook overleeft.
@jrk68: wie? Ik dacht dat ik bij de oudere bezoekers begon te horen maar ehm die S. Miller ken ik niet. Welk decennium was dat? Was ik er toen al wel?
@w0o0dy:
Eind jaren 70 tot midden jaren 80. Ik heb de rest per abuis bij het BMW drift dingetje gepost.
Incl beeld uit die tijd.
1,8 seconden naar de 100.. Wauw
Prima BASIS voor Parijs Dakar 2014.
The new 205 GTI :)
Gaat deze ook binnenkort als Taxi door Parijs rijden? :-D
Zoals ik al dacht is het een Sodemo V6 3.2 bi turbo, een opgeboorde (ES9) 3 liter V6 die je ook tegen komt in een Peug 607, 406, 407 en Citroen Xantia, XM (type 2), C5 en C6.

“The bi-turbo V6 engine was developed by Sodemo for a Pescarolo endurance racing prototype (C60) in 2000/2001”
http://en.best-of-rallylive.com/News/The-Peugeot-208-T16-Pikes-Peak-sensational

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).