• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot 208 T16’s biturbo V6 levert 875 pk [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 23 april 2013 om 15:31 – 76 Reacties

Afbeelding Peugeot 208 T16’s biturbo V6 levert 875 pk [updated]Afbeelding Peugeot 208 T16’s biturbo V6 levert 875 pk [updated]Afbeelding Peugeot 208 T16’s biturbo V6 levert 875 pk [updated]Afbeelding Peugeot 208 T16’s biturbo V6 levert 875 pk [updated]Afbeelding Peugeot 208 T16’s biturbo V6 levert 875 pk [updated]Afbeelding Peugeot 208 T16’s biturbo V6 levert 875 pk [updated]Afbeelding Peugeot 208 T16’s biturbo V6 levert 875 pk [updated]Afbeelding Peugeot 208 T16’s biturbo V6 levert 875 pk [updated]

Peugeot 208 T16 in actie
Dat is 1 pk per kg, zeg maar de Heilige Graal van de pk-gewichtsverhouding. Foto’s waar je hebberig van wordt na de jump.

De eerste foto’s zagen we vorige week, maar vandaag heeft Peugeot besloten meer details over hun heuvelklimmer, de 208 T16, vrij te geven. Zo weegt het zwarte gevaarte slechts 875 kg, en levert de biturbo V6, afgeleid uit een motorblok dat werd ontwikkeld voor lange-afstandraces, evenzoveel pk’s.

Qua uithoudingsvermogen zal wat minder van het blok gevergd worden, als alles goed gaat hoeft hij nog geen 10 minuten vol te stampen. Maar wat is het? Het blok in de inmiddels gepensioneerde 908 was een 5,5 liter V12-diesel, zou dit een zelfontbrander zijn?

Beest!

Een voordeel voor de engineers is dat het hele parcours nu geasfalteerder dan een paar rokerslongen is, dus ze hoeven geen rekening te houden met verschillende types ondergrond. Mocht de twee meter brede achtervleugel je bekend voorkomen: hij komt rechtstreeks van de eerste generatie 908 HDi FAP.

De Peugeot 208 T16 Pikes Peak heeft uiteraard aandrijving op alle vier de wielen, en speciaal voor hun landgenoten ontwikkelde bandenmaker Michelin speciaal Pikes Peak-rubber. Maar genoeg gepraat, beelden zeggen meer dan woorden. Check daarom de 25 extra nieuwe afbeeldingen in de gallery!

Update – meer specs van de T16. Met 882 Nm aan koppel mogen we concluderen dat de 3,2 liter V6 gewoon een benzinevariant is:

T16 specs

Ook interessant!

  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Goedkoopste Peugeot 208 GTI
    De goedkoopste Peugeot 208 GTI heeft een kleurtje
  • Video: stoer doen achterin je zelfrijdende Peugeot 508..
    Video: stoer doen achterin je zelfrijdende Peugeot 208..
  • Video: Tesla Model S bijzonder snel op Pikes Peak

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

208, hillclimb, Peugeot, pikes-peak, sebastien-loeb, t16

Vorig bericht: « Tennisbattle: Sharapova doet Porsche, Wozniacki Ferrari
Volgend bericht: Ferrari 360 Modena occasion aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. sebasjuhh zegt

    23 april 2013 om 15:35

    Lekker bommetje!

    Login om te reageren
  2. Escudo zegt

    23 april 2013 om 15:37

    Redbull geeft je vleugels!

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      23 april 2013 om 15:40

      @Escudo: :-) Maar false advertising. De bull is eerder wit.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        23 april 2013 om 15:44

        @heidekonijn: Hahaa.. Maarrrr…Dit is niet de definitieve livery.

        Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        23 april 2013 om 17:46

        @heidekonijn: Sowieso… Een 24-klepper en er dan T16 opplakken, doet afbreuk aan de legendarische originele 205/405 T16 met een 1.8 turbo 4 cilinder met 16 kleppen…

        Login om te reageren
    • paulaner zegt

      23 april 2013 om 15:45

      @Escudo: Hij kijkt wit van schrik!

      Login om te reageren
  3. 964rs zegt

    23 april 2013 om 15:38

    Ik denk toch benzine. Want zoveel vermogen uit n diesel lijkt me sterk. En anders heeft ie wss ook 1400nm koppel

    Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      23 april 2013 om 15:44

      @964rs: Lijkt me alleen maar handig bij een hillclimb!

      Login om te reageren
      • 964rs zegt

        23 april 2013 om 16:09

        @Vanquish: dat wel maar dat krijg je niet uiteen v6 denk ik

        Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          23 april 2013 om 16:10

          @964rs: Poeh, dat zou ik niet weten eigenlijk, ben niet zo thuis in de dieseltjes :P. Ik weet wel dat er veel mogelijk is tegenwoordig.

          Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          23 april 2013 om 17:34

          @964rs: Sla eerst eens een paar autoboeken op zou ik zeggen voor je zo’n uitspraken doet, maar ik vergeef het je, gezien je net uit de pampers bent ;) .

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            23 april 2013 om 17:36

            @SimonMc: autoboeken *open .

            Login om te reageren
          • 964rs zegt

            23 april 2013 om 18:19

            @SimonMc: je hoeft t me niet te vergeven hoor ;-) ik heb al best wat autoboeken gehad en sites en zelf sleutelen. Maar de auto’s waar ik over las en lees zijn meestal benzine motoren.

            Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      23 april 2013 om 15:44

      @964rs: Dat lijkt me ook, eerste keuze zal niet het satanssap zijn dunkt me.

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        23 april 2013 om 15:58

        @sir_smokalot: Sowieso al een discussie waard. In Spa met een pitpass staan kijken. Plasje gemorste ‘diesel’ was in vijf seconden verdampt. Nou moe?

        Login om te reageren
        • heidi zegt

          23 april 2013 om 16:01

          @heidekonijn:

          Moe? Nee.

          Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      23 april 2013 om 17:35

      @964rs: Precies. Daarbij, de afzonderlijke ontstekingsunits zijn zichtbaar op het kleppendeksel. ;-)

      Login om te reageren
      • bart123456 zegt

        23 april 2013 om 17:38

        @lemans96:

        Bougies volgens autokenners ;-)

        Login om te reageren
        • lemans96 zegt

          23 april 2013 om 17:59

          @bart123456: Nee Dombo, die zitten er onder. ;-)

          Login om te reageren
          • bart123456 zegt

            23 april 2013 om 18:43

            @lemans96:

            Bougies zijn the-one-and-only ontstekingsunits in een benzine auto hoor. Zonder bougies geen vonkje en geen ontsteking. Alles wat voorafgaat aan een ontsteking (luchtinlaat/brandstofinlaat/compressieslag etc.) zou ik niet onder de term ‘ontstekingsunit’ willen scharen.

            Login om te reageren
            • rubend zegt

              23 april 2013 om 21:26

              @bart123456: Dan nog heeft lemans wel gelijk, hij had het over de staafbobines. En de staafbobines worden over de bougies heen geschoven.

              Login om te reageren
              • bart123456 zegt

                23 april 2013 om 21:35

                @rubend: dan ligt het eraan wat je onder een ontstekingsunit verstaat naar mijn mening. Zowel een bobine als een bougie zijn onderdeel van het ontstekingsmechanisme.

                Echter zonder de vonk van de bougie zal de motor weinig doen. Het lijkt mij persoonlijk logischer om dan de bougie de ontstekingsunit te noemen ipv de bobine. Echter uiteraard zijn beide uiteindelijk nodig;)

              • lemans96 zegt

                23 april 2013 om 22:56

                @bart123456: Geef ’t toch op man. Dit is hoogstaande automotor technologie. Je probeert hier de *kuch*wijsheid van je brommertechnologie toe te passen om ‘erbij te horen’. Geen succes. Lekker origineel trouwens, om enkel op mijn reacties te reageren. Klein kind.

              • bart123456 zegt

                23 april 2013 om 22:59

                @lemans96: Het zal je misschien verbazen, maar verbrandingsmotoren in een motor en in een auto werken beide volgens grotendeels hetzelfde principe. Ach ja, kennis zonder vooroordelen is niet aan iedereen besteed zullen we maar zeggen he!

              • bart123456 zegt

                23 april 2013 om 23:03

                @lemans96: Overigens, ik hoef nergens bij te horen. Ik denk zelf na, en de ene keer passen die gedachtes bij de ene groep, en de andere keer bij de andere groep.

                Ik ben niet zo iemand die een of andere kale homo leidert dan wel een geblondeerde leidert na loopt te roeptoeteren en huilie huilie doet als men het niet met je eens bent. Dat soort onderbuikvolk ken ik wel overigens.

              • bart123456 zegt

                23 april 2013 om 23:16

                @lemans96:

                Nog een toevoegin op je aperte onkunde:

                Een moter ligt in een auto, en een motor daar wordt op gereden. Een automotor is dus zoiets als een auto op twee wielen. Bij mijn weten bestaan die niet of je zou een carver eronder moeten scharen.

                Jij bedoelt dus de moter van een auto. Lastig he ;-) Of zou jij zo’n motorrijder van suiker zijn die gaat smelten door een beetje regen en wind en schreef je daarom automotor?

              • bart123456 zegt

                23 april 2013 om 23:17

                @bart123456:

                *toevoeging

              • lemans96 zegt

                23 april 2013 om 23:53

                @bart123456: Haahahaa, over happen gesproken ! ;-)

                *negeert bartjes noncommentaar verders en gaat lekker een filmpje kijken*

              • bart123456 zegt

                23 april 2013 om 23:59

                @lemans96: Visje ;-)

              • E34M5Touring zegt

                23 april 2013 om 23:42

                @bart123456: Moter???? Serieus? Het heet gewoon een motor hoor.

              • SimonMc zegt

                23 april 2013 om 23:49

                @bart123456: Moter??Echt? Een motor ligt in een auto, en jij rijdt op een motorfiets ( = fiets met motor, of wat dacht je).

              • lemans96 zegt

                23 april 2013 om 23:54

                @bart123456: Een Carver heeft drie wielen. ;-)

              • bart123456 zegt

                23 april 2013 om 23:57

                @lemans96: Oftewel, geschikt voor een autorijder die niet kan of durft te motorrijden. Iets voor jou misschien?

              • straatpiraat zegt

                24 april 2013 om 10:06

                @bart123456: Wauw, wat ga jij op je bek zeg hahahahah, thanks for the show!! ROFL!!

  4. heidekonijn zegt

    23 april 2013 om 15:40

    En je hebt geen sneeuwschep meer nodig.

    Login om te reageren
  5. robbie zegt

    23 april 2013 om 15:40

    Er zijn genoeg ‘onafhankelijke’ motorenbouwers. Denk bijvoorbeeld aan Judd.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      23 april 2013 om 15:51

      @robbie:

      Wie weet ligt er wel een caterpillar diesel in, de laadbak hebben ze in elk geval al geleverd en gemonteerd…

      Login om te reageren
      • heidi zegt

        23 april 2013 om 16:01

        @jack_abarth:

        Evenals de tafel voor de lunch.

        Login om te reageren
        • rotjeknor zegt

          24 april 2013 om 01:00

          @heidi: of zo’n lang bakspatel geval waar ze in Italië pizza’s mee in de steenoven schuiven. Zo zou je m ook kunnen gebruiken.

          Login om te reageren
  6. jens28 zegt

    23 april 2013 om 15:40

    wel lache zo’n auto, maar wrm zit er zo’n grote schep voor op?

    Login om te reageren
    • yannick-s zegt

      23 april 2013 om 15:42

      @jens28: d-d-d-d-d-d-d-d-downnnnn force

      Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      23 april 2013 om 15:44

      @jens28: Om de weg af te vlakken voor de volgende deelnemers natuurlijk!

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      23 april 2013 om 15:49

      @jens28: Zodat er fans mee mogen rijden tegen betaling. Staanplaatsen 1e rang.

      Login om te reageren
  7. yannick-s zegt

    23 april 2013 om 15:42

    Porno in een iets te gewaagd Frans jasje… Super gaaf ding.

    Login om te reageren
  8. quattromeister zegt

    23 april 2013 om 15:45

    Dat kunnen ze wel bij Peugeot, zo af en toe een monster bouwen!

    Login om te reageren
  9. lambo4all zegt

    23 april 2013 om 15:46

    heel erg gaaf! toch mooi dat peugeot dit gewoon weer even doet, hulde!

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      23 april 2013 om 15:56

      @lambo4all: Ja, goed punt. Geen gezeik over wat er een eeuw geleden allemaal gewonnen is maar gewoon pats een racer. Geld of geen geld. Hoop dat ze in Italie aan het meekijken zijn.

      Login om te reageren
  10. @ut0 zegt

    23 april 2013 om 16:09

    Machtigggggg !

    Login om te reageren
  11. Mielie zegt

    23 april 2013 om 16:26

    Die nieuwe 208 is sowieso in iedere sportieve gedaante briljant. Dit jaar ook goed vertegenwoordigd in de VLN:

    Login om te reageren
    • dennisa zegt

      23 april 2013 om 20:34

      @Mielie:
      Vind je ‘m niet véél te smal? Ik vind de verhouding echt totaal zoek.

      Login om te reageren
  12. justaminifan zegt

    23 april 2013 om 16:57

    0-100 in 1,8 seconden!!!!! Dat is dus 1… 2… Oh we zijn er al…

    Login om te reageren
  13. sirdrinksalotofpetrol zegt

    23 april 2013 om 16:57

    Wie zou de coureur worden? Captain Jean Luc Peacard of the starship Enterprice? Dan weet ik al wel wat hij zegt als hij vertrekt naar de top: Prepare for warp speed, engage!!

    0-100km/u: 1,8s……………daaaaaaaaaaaag Veyron SS, daaaaaaag alles
    0-200km/u: 4,8s……………daaaaaaaaaaaag Veyron SS, daaaaaaag alles
    0-240km/u: 7,0s……………daaaaaaaaaaaag Veyron SS, daaaaaaag alles

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      23 april 2013 om 17:01

      @sirdrinksalotofpetrol: daaaaaaaaaag mensen die nu beginnen over de levensduur van dit blok.

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        25 april 2013 om 16:49

        @melkkoe: De levensduur? 50km is ruim voldoende :D

        Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      23 april 2013 om 17:38

      @sirdrinksalotofpetrol: Peacard?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 april 2013 om 18:31

        @SimonMc: Klopt toch? Peacard was kapitein van de Enterprice. En Picard van de Enterprise.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          23 april 2013 om 23:52

          @mashell: Volgens mij heeft hij buiten Star Trek , ook veel naar Are you being served gekeken, met Captain Peacock, en gooit hij de 2 door elkaar ;) .

          Login om te reageren
    • crackdavid zegt

      23 april 2013 om 19:31

      @sirdrinksalotofpetrol: Hahaha ja wat had je dan gedacht? met 875 Pk op 875 Kg en slicks….

      Login om te reageren
  14. toyotafortuner zegt

    23 april 2013 om 17:01

    Mother of taartschep! Dat ding is enorm! Hoe dan ook: dat wordt een fijne hillclimb met een gekke bommetje!

    Login om te reageren
  15. jesperfabian_bon zegt

    23 april 2013 om 17:08

    Heeft een peugeot 208 volgend jaar een sterkere v6 dan een formule 1 auto …..

    Login om te reageren
  16. toroloco zegt

    23 april 2013 om 17:08

    Mooie voorkant, met taartschep en opening om verstekellingen in te verstoppen.

    Login om te reageren
  17. SimonMc zegt

    23 april 2013 om 17:43

    @sir_smokalot: “Met 882 Nm aan koppel mogen we concluderen dat de 3,2 liter V6 gewoon een benzinevariant is”

    Straffe diesel ook die 7800 toeren per minuut zou doen.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      23 april 2013 om 17:46

      Ja. En dat :)

      Login om te reageren
  18. rikus zegt

    23 april 2013 om 17:47

    En hoe zit het met de bijtelling?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      23 april 2013 om 17:57

      @rikus:
      0%, je krijgt er hier immers toch geen kenteken op….

      Login om te reageren
    • paul24 zegt

      24 april 2013 om 00:24

      @rikus: Held ;)

      Login om te reageren
  19. dsw78 zegt

    23 april 2013 om 18:45

    Amai, wat een bom!

    Login om te reageren
  20. mazdarx8 zegt

    23 april 2013 om 19:17

    1.8 seconden…
    vraag me af of je de G-krachten wel overleefd.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      23 april 2013 om 19:26

      @mazdarx8:
      Slamin Sammy Miller deed op Zandvoort ooit de 1/8 mijl in 1.61 sec, die heeft dat ook overleeft.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        23 april 2013 om 20:19

        @jrk68: wie? Ik dacht dat ik bij de oudere bezoekers begon te horen maar ehm die S. Miller ken ik niet. Welk decennium was dat? Was ik er toen al wel?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          23 april 2013 om 20:33

          @w0o0dy:
          Eind jaren 70 tot midden jaren 80. Ik heb de rest per abuis bij het BMW drift dingetje gepost.
          Incl beeld uit die tijd.

          Login om te reageren
  21. jordym zegt

    23 april 2013 om 19:41

    1,8 seconden naar de 100.. Wauw

    Login om te reageren
  22. betonstaal zegt

    23 april 2013 om 20:11

    Prima BASIS voor Parijs Dakar 2014.

    Login om te reageren
  23. eqaulo zegt

    23 april 2013 om 21:41

    The new 205 GTI :)

    Login om te reageren
  24. ErikkNL zegt

    23 april 2013 om 23:05

    Gaat deze ook binnenkort als Taxi door Parijs rijden? :-D

    Login om te reageren
  25. Badmuts zegt

    16 mei 2013 om 12:08

    Zoals ik al dacht is het een Sodemo V6 3.2 bi turbo, een opgeboorde (ES9) 3 liter V6 die je ook tegen komt in een Peug 607, 406, 407 en Citroen Xantia, XM (type 2), C5 en C6.

    “The bi-turbo V6 engine was developed by Sodemo for a Pescarolo endurance racing prototype (C60) in 2000/2001”
    http://en.best-of-rallylive.com/News/The-Peugeot-208-T16-Pikes-Peak-sensational

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North