Ferrari 375 MM Berlinetta ‘Competizione’ kost €8,8 miljoen

Auteur: , 16 Reacties

Met recht het topstuk van de veiling. Verkocht voor een heleboel centen. Helaas niet een wereldrecord zoals de Facebookpagina ons wil doen geloven, maar het bedrag van €8,8 miljoen is ongetwijfeld wel het meeste wat voor dit type auto is neergeteld.

Zeldzaam, krachtig, beroemd en prachtig. Deze prachtige 1953 Ferrari 340/375 MM Berlinetta ‘Competizione’, ontworpen door Pininfarina, is één van de drie 375 MM racewagens die meereden in de 1953 24 uur van Le Mans. Daarnaast reed dit wagentje mee in de Carrera Panamericana en won de 12 uur van Pescara. Maar liefst drie wereldkampioenen namen plaats achter het stuurwiel in de World Sports Car Championship: Mike Hawthorn, Alberto Ascari, en Nino Farina.

345 pk uit een 4.494 cc V12 met bovenliggende nokkenas, driedubbele Weber 40 IF/4C carburateurs, handbak met vier verzetten, ondersteund door 340 MM chassis met een onafhankelijke voorophanging en transversale bladveren. De vier trommelremmen moeten het stalen buizenframe en al het andere moois tot stoppen dwingen. Het lijkt een klein autootje, maar met een wielbasis van 2.500 mm valt dit nog best mee. Desondanks zal iemand van 1 meter 80 het nog best benauwd kunnen krijgen in het cockpitje.

Als een wagen bij RM Auctions verschijnt, kunnen we er eigenlijk wel vanuit gaan dat hij in topconditie is. De 375 MM werd geshowd bij onder andere Pebble Beach, de Louis Vuitton Classic, en Goodwood Revival. Het Pininfarina carrosserie is gebaseerd op het 250 MM design. Drie maal gerestaureerd, waarbij in 2006 (de laatste) de luchthappers bij de achterste wielkassen werden vergroot en de neus (na een botsing in 1955) werd teruggebracht naar de originele stijl.

Als één van de drie 340/375 MM racewagens in de 1953 24 uur van Le Mans, moest nummer 0320AM het opnemen tegen Jaguar, Maserati en Lancia. Zijn broertje 0322AM kreeg hetzelfde motorblok, maar 0318AM kreeg een 4.494 cc long-block Lampredi V12 gebaseerd op de 375 Formule 1 wagens. Dit betekent niet dat nummer 14, een sticker die hij kreeg in de Sarthe race met Mike Hawthorn en Nino Farina, de mindere is. Om maar een voorbeeld te noemen uit de lijst met overwinningen: met een gemiddelde snelheid van 222 km/u op een afstand van 359 km, zetten Maglioli en 0320AM het record voor de openbare weg-stage in de Carrera Panamericana. Dit record is nog niet verbroken.



16 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
RM auctions is nu niet altijd secuur, hoe staal het met die zeer exclusieve Mercedes? Hoe is dat verhaal afgelopen voor de koper?
Ik had hem nog willen kopen, maar ik pastte er niet in. Dan maar 1000 polo’tjes gekocht
@meneer: heel misschien zijn die polotjes over 100 jaar ook wel per stuk 8,8 miljoen waard… wie weet
Wat is het nut van het ruitje op de motorkap? Aerodynamica ?
@Corrado16v:
Klopt deels inderdaad. Bij genoeg snelheid wordt al het vuil in de lucht over de voorruit geleid waardoor de voorruit zelf schoon blijft.
@Corrado16v: 360 modena, f430 en vele anderen hebben ook een ruitje op de motorkap ;) maar deze zal wel een andere reden hebben
Vrij logisch dat het record niet verbroken is :) De Carrera Panamericana werd na een paar jaar afgeblazen, omdat het toch een beetje gevaarlijk was met dergelijke snelheden op de Mexicaanse wegen…

Sinds 1954 hebben we dat evenement dus niet meer gezien, als je de ‘revival’ in het vorige decennium niet meerekent.
is de duurste auto ooit geveild nog steeds de mint groene 250 gto?
@qoekje: 28 miljoen eurotjes…
Zo perfect dat het nep lijkt, heb toch liever iets met een beetje patina.
Ik hoef het stukkie geeneens te lezen, want op de achtergrond, die rooie met die Lancia grille, da’s een Aurelia Spider, en daar zou ik tien miljoen keer gelukkiger mee zijn als dit handtasje-met-geschiedenis van acht komma acht MILJOEN.

En die heb je voor, nou? zo’n drie TON euries.
Laa”n we gek doen; vijf ton dan. (want hij is ooit van Martini geweest)

Geld en geluk zijn bij mij nooit lineair gekoppeld.
@desjonnies: deze ferrari een handtas? Dan rij je dagenlijks in een oude natte vieze sok.
@lambo4all:
was het dat maar…………………………………….
@desjonnies: dan toch liever de een maserati vogelkooi
Wat een prachtkar. Ik heb nog ‘ns het geluk gehad om een open versie(ex-Le Mans winnaar ’54) te zien rijden op The Goodwood Festival of Speed. Wat een geluid! Echt kneiterhard! Het was vooral erg gaaf om naast de auto te mogen staan terwijl ze ’t boeltje aan het opwarmen waren. Het jaar daarop verloren ze het van Jaguar met hun D-Types, puur omdat die voorzien waren van schijfremmen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).