Met recht het topstuk van de veiling. Verkocht voor een heleboel centen. Helaas niet een wereldrecord zoals de Facebookpagina ons wil doen geloven, maar het bedrag van €8,8 miljoen is ongetwijfeld wel het meeste wat voor dit type auto is neergeteld.
Zeldzaam, krachtig, beroemd en prachtig. Deze prachtige 1953 Ferrari 340/375 MM Berlinetta ‘Competizione’, ontworpen door Pininfarina, is één van de drie 375 MM racewagens die meereden in de 1953 24 uur van Le Mans. Daarnaast reed dit wagentje mee in de Carrera Panamericana en won de 12 uur van Pescara. Maar liefst drie wereldkampioenen namen plaats achter het stuurwiel in de World Sports Car Championship: Mike Hawthorn, Alberto Ascari, en Nino Farina.
345 pk uit een 4.494 cc V12 met bovenliggende nokkenas, driedubbele Weber 40 IF/4C carburateurs, handbak met vier verzetten, ondersteund door 340 MM chassis met een onafhankelijke voorophanging en transversale bladveren. De vier trommelremmen moeten het stalen buizenframe en al het andere moois tot stoppen dwingen. Het lijkt een klein autootje, maar met een wielbasis van 2.500 mm valt dit nog best mee. Desondanks zal iemand van 1 meter 80 het nog best benauwd kunnen krijgen in het cockpitje.
Als een wagen bij RM Auctions verschijnt, kunnen we er eigenlijk wel vanuit gaan dat hij in topconditie is. De 375 MM werd geshowd bij onder andere Pebble Beach, de Louis Vuitton Classic, en Goodwood Revival. Het Pininfarina carrosserie is gebaseerd op het 250 MM design. Drie maal gerestaureerd, waarbij in 2006 (de laatste) de luchthappers bij de achterste wielkassen werden vergroot en de neus (na een botsing in 1955) werd teruggebracht naar de originele stijl.
Als één van de drie 340/375 MM racewagens in de 1953 24 uur van Le Mans, moest nummer 0320AM het opnemen tegen Jaguar, Maserati en Lancia. Zijn broertje 0322AM kreeg hetzelfde motorblok, maar 0318AM kreeg een 4.494 cc long-block Lampredi V12 gebaseerd op de 375 Formule 1 wagens. Dit betekent niet dat nummer 14, een sticker die hij kreeg in de Sarthe race met Mike Hawthorn en Nino Farina, de mindere is. Om maar een voorbeeld te noemen uit de lijst met overwinningen: met een gemiddelde snelheid van 222 km/u op een afstand van 359 km, zetten Maglioli en 0320AM het record voor de openbare weg-stage in de Carrera Panamericana. Dit record is nog niet verbroken.
16 reacties
Klopt deels inderdaad. Bij genoeg snelheid wordt al het vuil in de lucht over de voorruit geleid waardoor de voorruit zelf schoon blijft.
Sinds 1954 hebben we dat evenement dus niet meer gezien, als je de ‘revival’ in het vorige decennium niet meerekent.
En die heb je voor, nou? zo’n drie TON euries.
Laa”n we gek doen; vijf ton dan. (want hij is ooit van Martini geweest)
Geld en geluk zijn bij mij nooit lineair gekoppeld.
was het dat maar…………………………………….