
Minder uitlaatpijpjes, meer fun.
Bij Ferrari is het inmiddels traditie om een tijdje na de introductie van een nieuw model een extra hardcore-variant te lanceren met minder gewicht en meer power. We hadden al een 430 Scuderia, en in het verleden de 360 Challenge Stradale voor op de openbare weg. Ferrari bouwt echter nog agressievere modellen, die alleen op het circuit mogen. Zo was er al de 599 XX. Van de nieuwste telg, de 458 Italia, komt er ook een zo’n model, de Challenge.
Met dank aan youtube kunnen we jullie alvast laten horen hoe deze unit klinkt: rauw, rough, met extra Spaanse peper. Dit is nog een tandje extremer dan de Oakley van laatst. Onderstaand filmpje werd op Monza gemaakt. En nu snel je speakers op 10. Komt die V8!
Tering! Zo Machtig!
Damn! die klinkt echt goed.
Check die gloeiende schijven btw :D
ah joh zo klinkt mijn golfje ook! Je krijgt er de kriebels van.
ah joh zo klinkt mijn golfje ook! Je krijgt er de kriebels van.
Sloopt gelijk een pijp van z’n vader’s auto!
mooi oplichtende remschijven.
Dat oorverdovend klapperen in de sequentiële versnellingsbakken hadden de DTM alfa 155’s begin jaren ’90 ook :-)
Dasboarddisplay is wel heel slecht afleesbaar in zonlicht trouwens.
gr.
het moeten tog italiaanse pepertjes zijn ??
I just jizzeld my pants
vind het geluid niet zoo mooi eigenlijk, luid zat maar doet me niet veel
@captain: ???
bijna net zo mooi als de mogelijke opvolger van de NSX…die klonk nog net wat machtiger, maar dit is wel vet!!
Heeeeerlijk!! Wat een kippenvel geluid! By the way.. waarom knipperen de achterlichten zo helemaal in het begin van het filmpje? Is dat vanwege de veiligheid?
@Freewarefreak: dat heeft te maken met de frequentie van de leds en de frequentie van de camera (vraag me niet hoe het precies zit). Daarom zie je tegenwoordig vaak vooral achterlichten knipperen in carreviews. Het licht brand in het echt dus gewoon constant/normaal.
OT: ja vet!
@jp + @JPM: Oke dan, thx.. weer wat geleerd. ;)
@Freewarefreak: LED’jes doen dat altijd.
“Van de nieuwste telg, de 458 Italia, komt er ook een zo’n model, de Challenge.”
Een challenge variant bestaat toch al lang van de V8-modellen. De traditie (merkencup) is begonnen bij de 348 meen ik me te herinneren.
Ja, dat wil ook wel tussen die scheidingswandjes ! Die schakeltijden zijn echt kort, moet je luisteren ! :lol:
Sinds de 348TB is Challenge de aanduiding voor Ferrari’s welke gebouwt zijn voor de eigen merkencup-competitie. in dat geval zou deze Ferrari dus niet ‘streetlegal’ zijn. Of men is daar in Maranello vanaf gestapt???
@Schiedam79: Zie de tweede helft van de tweede alinea. Dit is inderdaad een puur circuitmodel.
Oeps! Gebouwd is natuurlijk met een D! My bad!
Veel te kunstmatig. Duidelijk de resonantie in de pijp. Nee, doe mij maar het geluid van een Viper. Daarin hoor je veel duidelijker het blok zelf.
mmhmm denk dat dit wel meer dan 92 DB maakt, jammer dan koop ik hem maar niet aangezien ik er niet mee op cpz mag (en assen en zolder en spa) door die geluid restricties :P
Zal de buurt erg prettig vinden als je deze op zondagochtend uit de garage rolt. Ze hebben alle uitlaatdempers eruit gesloopt.
Wow! Nu komen bij mij wel de gedachten op: waarom ziet een Formule 1 auto er niet zo uit? Deze wagen maakt het geluid van een F1 (maar dan zelfs nog beter) en ziet er tenminste nog goed uit ook (zeker voor een F1).
zijn we de 599 GTO nu al vergeten??
dat is voor mij de Ferrari met het gruwelijkste geluid
Nou gewelidig… dat geluid klinkt voor geen meter, V8 kan mooi klinken, maar niet deze, geef dan maar een AMG of een hoog toerige 6 cil. van BMW.
Deze Zonda R geeft pas een mooie sound, of de McL.F1 (V12 is geil)
http://www.youtube.com/watch?v=4YFR1yPhZmE
http://www.youtube.com/watch?v=P1KmxJ6Daic
Wauw, wat een heerlijke woeste achtcilinder! Klinkt ook geweldig bij terugschakelen…
Wat een duister geluid zit er in! Spooky, maar wel geil!
bah wat een herrie, zo wil je toch niet dagelijks rondrijden? doe mij maar een W12 of V8TDI in een A8 :D
@TDI-goeroe: En deze auto is ook voor dagelijks gebruik? Circuit-bak pur-sang… Alhoewel een W12 of een V8 TDI overheerlijk cruised!!!
er gaat niks boven een V12 v.w.b. geluid. of een V8 klinkt hoogtoerig (zoals deze Ferrari) of ze bulderen (zoals bv de SLS-AMG), maar geen van deze motoren kan mij bekoren of kippevel geven. een V10 van Lambo, of van Lexus of BMW is al beter, maar het echte mooie symphonische geluid kan in mijn oren alleen een lekkere V12 maken, precies zoals de Lambo Murcie (SV), Enzo, McLaren F1 of 599GTO dan kunnen. een Veyron, sorry jongens, weet niet wat hij wil zijn. Die klinkt niet, hooguit erg donker maar er zit geen bepaalde sprankel in zoals de V12 dat wel heeft. Wil niet zeggen dat een V12 per definitie al goed klinkt, want als ze de ontstekingstiming niet goed hebben gekozen klinkt ook zo’n motor voor geen meter.
sorry, ik bedoel ontstekingsvolgorde, niet ontstekingstiming.
Woow die remmen bij 3.01 minut damn die kan remmen seg
Vraag me af of de productie versie straks ook zo zal klinken?
Je komt met deze bak herrie geen enkel circuit meer op…. Dus wat is het nut hiervan?
Als je alleen op de openbare weg rijdt koop je geen Challenge versie!
OMG
Lekker hoor!
Het zal je kind maar wezen die in de nabijheid z’n middag-dutje probeert te doen of je oude vader die in zijn tuin van een siësta wil genieten tijdens zo’n hels lawaai . . .
@steven simons: Dan moet je maar niet in de buurt van een circuit wonen. Simpel he?
@BmwMPower: Ik denk dat ik er op 4a’5 k.m. vanaf woon en als de wind van daar komt , krijg ik ook een oorgasme !
lekker
Ziet er goed uit… is er al zicht op de GT3 variant?
Kortom: een echt trekpaard!
OMFG… wat een goddelijke sound !!!
Versta me niet verkeerd : ik ben niet tegen een circuit !
Ik snap alleen niet waarom jullie zo kicken op geluid !?
De geur van verbrand rubber is toch ook lekker ! ! !
@steven simons
Ooit wel eens een Formule 1-race bezocht? Als dat geluid je niks doet.. Zeker aan te raden!!
Deze 458 klinkt trouwens weer heeeerlijk!
Klinkt niet slecht als je het mij vraagt :-)
wow zo mooi :O
Mooi achterkantje, en wat klinkt dit heeerlijk he!