• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari 599XX uitgerust met Nederlandse techniek

Auteur: ricardo, gepost 5 maart 2009 om 23:01 – 46 Reacties

Bodem van eigen bodem
De Ferrari 599XX die woensdag is onthuld in Genève is uitgerust met een stukje Nederlandse techniek. Het bedrijf Actiflow heeft de afgelopen drie jaar gewerkt aan een uniek systeem waardoor de aerodynamica van de 599XX verbeterd is. Door gebruik te maken van een poreus materiaal in de diffuser loopt er lucht door een kanaal naar de achterkant van de auto. Hierdoor word de downforce vergroot en de luchtweerstand verminderd met als resultaat dat de auto sneller over een circuit gejaagd kan worden.

Actiflow is een spin-off van de Technische Universiteit Delft en gespecialiseerd in aerodynamica gerelateerde zaken. Of de Nederlandse uitvinding daadwerkelijk verschil gaat maken zal binnenkort blijken. Ferrari heeft dinsdag in een persconferentie aangegeven dat ze het ronderecord op de Nürburgring willen gaan verbeteren. Laat de 599XX daarvoor nou net de juiste kandidaat zijn.

Met dank aan Stef en Rutger voor de tip!

Ook interessant!

  • Ferrari 599XX
    Video: zo magistraal lekker klinkt de Ferrari 599XX
  • Video: Nederlandse YouTuber Gio koopt Ferrari 458 Speciale
  • Gespot: Nederlandse Ferrari SF90 heeft gewaagde kleurstelling
  • Ferrari Replica
    Ferrari wil opnieuw Nederlandse replica vernietigen

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

599xx, Ferrari, geneve-2009, Supercars, Techniek

Vorig bericht: « Gespot: Porsche speedART TTR 600
Volgend bericht: Gemiddelde auto verbruikt 11% meer dan opgegeven »

Lees Interacties

Reacties

  1. stefan zegt

    5 maart 2009 om 23:07

    Dat worden weer leuke filmpjes van de Nordschleife :D

    Login om te reageren
  2. Stef zegt

    5 maart 2009 om 23:14

    Ik ben vooral erg benieuwd naar de samenwerking tussen Actiflow en Silvestris, ik neem aan dat die niet bedoeld is voor op het water. Michiel?

    Login om te reageren
  3. Mean Green zegt

    5 maart 2009 om 23:14

    Ik hoop dat ze een goede camera en microfoon installeren!

    Login om te reageren
  4. jamesBROWN zegt

    5 maart 2009 om 23:16

    Vautje: Actiflow is een spin-off

    Doe die Nurburgring-video maar.

    Login om te reageren
  5. Gnermo zegt

    5 maart 2009 om 23:18

    Zijn ze verandtwoordelijk (spelling) voor die vleugels op de zijkant? Doodstraf daarvoor.

    Login om te reageren
  6. Emile zegt

    5 maart 2009 om 23:19

    en weer slaat mvdb de plank mis

    Login om te reageren
  7. Citrofiel zegt

    5 maart 2009 om 23:22

    Wat? Waarom heeft iedereen het over Michiel?
    (waarschijnlijk krijg ik nu een antwoord dat stiekem inhoudt dat ik dom ben, en waarschijnlijk ga ik dat ook vinden als ik dat antwoord heb gelezen, maar ik snap het nu echt niet)

    Login om te reageren
  8. Klassiekerrally zegt

    5 maart 2009 om 23:28

    Emile: verklaar u nader? Net als Citrofiel begrijp ik de link even niet…

    Login om te reageren
  9. Granturissimo zegt

    5 maart 2009 om 23:34

    Ja, wat is er precies gaande bij Silvestris?
    Die boot laat al precies zien waarom men zich niet kon vereenzelvigen met het huidige Spyker en belooft een hoop voor een eventuele nieuwe auto…

    Login om te reageren
  10. Klassiekerrally zegt

    5 maart 2009 om 23:36

    Euh… Voor zover ik weet heeft Michiel geen (directe) banden met Silvestris, dus nu hebben we twee open vragen?

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    5 maart 2009 om 23:37

    @ Stef, Emile en Granturissimo; Wat hebben Michiel, Spyker en Silvestris in hemelsnaam met de Ferrari 599XX te maken?! :|

    Login om te reageren
  12. Citrofiel zegt

    5 maart 2009 om 23:38

    Haha! Gaat lekker hè, Klassiekerrally. ;)

    Login om te reageren
  13. RenesisHP zegt

    5 maart 2009 om 23:38

    Ferrari aast op de Nordschleife titel… Dit is vragen om problemen en gekrenkte ego´s.

    Login om te reageren
  14. vla zegt

    5 maart 2009 om 23:41

    @ mx5/rx8owner
    Als er iets goeds van komt, is dat geen probleem!
    After all…

    Zo behandelden ze vroeger problemen! :twisted:

    @ Michiel van den Brink-discussie
    Ook geen idee (wou het maar even delen).

    Login om te reageren
  15. EnzoR zegt

    5 maart 2009 om 23:41

    Een leraar grafisch vormgever zei nog vandaag dat Ferrari werkt met Nederlanders en ik maar denken wat voor mensen. Nou hier dan het antwoord!

    Login om te reageren
  16. Klassiekerrally zegt

    5 maart 2009 om 23:48

    @ vla: wishful thinking? ;)
    Ik hoop met je mee hoor, zolang de nieuwe ‘Lagonda’ maar niet ’t antwoord is… :(

    @ EnzoR: Ik denk dat er bijna geen enkel groot bedrijf ter wereld is waar Nederlanders niet op de een of andere manier (mee)werken. Dus zo uniek is dat -helaas- niet, maar wel leuk natuurlijk ;)

    Login om te reageren
  17. RenesisHP zegt

    5 maart 2009 om 23:50

    @de vlaeminck.

    Hmm, zit wat in. De gevolgen daarop zullen ook wel weer leuk zijn. ;)

    Login om te reageren
  18. Knowitall zegt

    5 maart 2009 om 23:52

    Begrijp ik nou goed dat de diffusor aan de voorkant van de auto zit?

    Diffusor in dit geval is de splitter aan de voorkant?

    Login om te reageren
  19. RenesisHP zegt

    5 maart 2009 om 23:58

    @Klassiekerrally.

    Nou inderdaad. Worden we daar nou voor bespot en vernedert door jaloerse medereaguurders? :D

    Login om te reageren
  20. vla zegt

    5 maart 2009 om 23:58

    @ mx5/rx8owner
    Tjah… Tegenwoordig zullen ze wss een boze brief schrijven over de uitstoot… :roll:

    @ Klassiekerrally
    Diplomatieke onschendbaarheid! Teken de petitie! :D

    Login om te reageren
  21. vla zegt

    6 maart 2009 om 00:01

    @ mx5/rx8owner
    Jij spreekt niet voor ons allemaal! :P Ik vind die reacties van anderen best wel grappig, en meestal kijk ik er gewoon overheen, want jij kent mijn gedachtengang. ;) En ik vind het ook nog eens o zo fijn dat ik deze site gevonden heb: hij hangt samen als geen andere site! :) M’n leven zou niet hetzelfde zijn zonder Autoblog! Want vanwaar haal ik anders mijn autonieuws? ;)

    Login om te reageren
  22. vla zegt

    6 maart 2009 om 00:03

    @ mezelf
    En nog eens de verkeerde smiley ook… ’t Zou zo’n eviltje moeten zijn, om de redactie te doen sidderen in hun bureaustoel!

    Login om te reageren
  23. RenesisHP zegt

    6 maart 2009 om 00:09

    @de vlaeminck.

    Ik vind ze ook grappig, maar dat hoeft AB niet te weten. :P

    Login om te reageren
  24. RenesisHP zegt

    6 maart 2009 om 00:12

    Het leukste van veel downforce zijn de onmogelijke bochtensnelheden die je kunt halen. Je moet alleen het risico wel even nemen. :twisted:

    Login om te reageren
  25. vla zegt

    6 maart 2009 om 00:12

    @ mx5/rx8owner
    Idd, dat horen de schrijvers te weten. :roll:

    Login om te reageren
  26. Citrofiel zegt

    6 maart 2009 om 00:20

    Huh? Dit gesprek gaat echt van links naar rechts en van voor naar achter. Hoe komen jullie nou weer op het onderwerp ‘bespot en vernederd’, naar welke reactie van klassiekerrally verwijst dat? Boze brief. Onschendbaarheid? En dan gaat het opeens over ‘die reacties van anderen’… Welke reacties?
    Ach, weet je wat, ik ga slapen. Morgen is het vast allemaal (hier) duidelijk (gemaakt)… ;)

    Login om te reageren
  27. SimonMc zegt

    6 maart 2009 om 00:21

    Ferrari aast op welk nurburgringrecord?Dat van straatlegale auto’s?Van circuit auto’s?

    Dit is toch geen straatlegale auto?Anders konden ze evengoed de FXX nemen( die nog een pak sneller is dan deze ).

    Als deze een gooi doet naar het nurburgringrecord, zie ik geen reden waarom bv een pagani zonda R dat niet mag.

    Login om te reageren
  28. vla zegt

    6 maart 2009 om 00:27

    @ Klassiekerrally
    Ah, op gebied van auto’s weet ik tegenwoordig niet meer wat of hoe ik moet denken. Elk merk begint echt z’n imago te veranderen… En zo af en toe moet je je de vraag stellen: wat zullen de memorabele auto’s van later zijn? De modellen uit de pk-race, that’s for shure, maar welke nog? Er zijn gewoon te weinig spraakmakende auto’s van de good ol’ supermerken vind ik. Net zoals ik eens in een column uit de doeken deed. Maar nu krijgt het probleem er een heel andere dimensie. Het lichtpuntje blijft echter hetzelfde: de jonge spruiten doen het goed!! :P

    @ Citrofiel
    Ah, lees het morgen nog eens, je zal het zeker snappen! (met al je offtopic-ervaring. ;) )

    Login om te reageren
  29. RenesisHP zegt

    6 maart 2009 om 00:33

    @de vlaeminck.

    Hmm, dat hoeft ook niet altijd. :evil:

    Login om te reageren
  30. RenesisHP zegt

    6 maart 2009 om 00:39

    Shit, moest :twisted: zijn. :oops:

    Login om te reageren
  31. BananaFlip zegt

    6 maart 2009 om 06:56

    Saillant detail.

    Login om te reageren
  32. lincoln zegt

    6 maart 2009 om 07:26

    zonder dit stukje neerlands vakwerk had Ferrari per acuut failliet geweest ..

    ze mogen “ons” wel heeeeeel dankbaar zijn ..

    Login om te reageren
  33. Klassiekerrally zegt

    6 maart 2009 om 07:44

    @ vla: M’n leven zou niet hetzelfde zijn zonder Autoblog! Want vanwaar haal ik anders mijn autonieuws?

    Je stelt me teleur! Van klassiekerrally.nl natuurlijk! Dat Ginetta de G50 op het Europese vasteland gaat inzetten bijvoorbeeld… Dat vind je niet op autoblog.nl! Tenzij ik ze tip natuurlijk… :lol:

    Login om te reageren
  34. RenesisHP zegt

    6 maart 2009 om 10:10

    Werkte Ferrari vroeger niet met Koni?

    Dan gaat de Nederlandse techniek nog net even verder. ;)

    Login om te reageren
  35. rider zegt

    6 maart 2009 om 11:04

    welk ronderecord? die van straatlegale productie voertuigen of die van special track day wagens? dat is nogal een verschil. die van straatlegale productievoertuigen lijkt me niet zo moeilijk om dat te verbeteren.

    Login om te reageren
  36. Bunzing zegt

    6 maart 2009 om 11:14

    ja jongens… als je nou ff dat filmpje luisterd, hoor je dat er een nieuwe v6 komt dit otot 9000 rpm gaat… nice :D

    Login om te reageren
  37. Laurens zegt

    6 maart 2009 om 11:32

    Quote van de Actiflow site:

    “For instance, we were able to increase the downforce of a sports car for one of our customers while simultaneously increasing the engine cooling capacity.”

    Wat ik vertaal als: ze hebben (o.a) de diffusor ontworpen. Een diffusor creëert onderdruk. Deze onderdruk (of eigenlijk drukverschil) wordt gebruikt om de doorstroming bij een radiator te verbeteren, waardoor deze beter koelt.

    Op zich niet revolutionair. Maar de luchtstroming door de motorruimte is iets waar nog niet veel rekening mee gehouden wordt, terwijl dat wel weerstand geeft.

    Formule 1 auto’s worden in een windtunnel wel als geheel getest, waarbij men de dingen zelfs op een soort lopende band plaatst om het bewegende wegdek te simuleren.

    Login om te reageren
  38. Jesper zegt

    6 maart 2009 om 12:06

    @ SimonMc: De 599XX wordt sneller dan de FXX ;)

    Login om te reageren
  39. Michiel_vd_Brink zegt

    6 maart 2009 om 13:53

    @ Stef: U riep? Maar inderdaad… Wat heb ik met Actiflow en Silvestris te maken? Ja, ik ken Maarten, maar heb zelf niks met Silvestris van doen. Ook ben ik wel eens bij Actiflow over de vloer geweest, maar dat betekent niet dat ik wat weet van hun werk aan de 599XX.

    Overigens heeft de TU-Delft (met Actiflow) een deal met Ferrari dat ze jaarlijks Lucht en Ruimtevaart stagiairs en afstudeerders aan Ferrari ‘leveren’.

    Login om te reageren
  40. bozewolf zegt

    6 maart 2009 om 14:58

    Who cares zeg, d’r zit waarschijnlijk techniek uit minstens 45 landen in dat ding. Big whoop.

    Login om te reageren
  41. gogogomagazine.com zegt

    6 maart 2009 om 16:06

    Ik kan niet warm of koud worden van deze Ferrari double X..

    Login om te reageren
  42. SimonMc zegt

    6 maart 2009 om 16:16

    @Jesper: dus een zwaardere auto met waarschijnlijk minder pk wordt sneller dan de FXX??

    Login om te reageren
  43. Fortuna zegt

    6 maart 2009 om 17:17

    [Quote]
    Of de Nederlandse uitvinding daadwerkelijk verschil gaat maken zal binnenkort blijken. Ferrari heeft dinsdag in een persconferentie aangegeven dat ze het ronderecord op de Nürburgring willen gaan verbeteren. Laat de 599XX daarvoor nou net de juiste kandidaat zijn.
    [Unquote]

    Gaan ze dan een 599XX met die diffuser uit dat materiaal rijden en ook eentje met diffuser in ‘gewoon’ materiaal? Anders weet je helemaal niet of het werkelijk verschil maakt.

    Login om te reageren
  44. RenesisHP zegt

    6 maart 2009 om 18:53

    @SimonMc.

    Is dat zo vreemd dan?

    Denkt even aan de Nissan GT-R. ;)

    Login om te reageren
  45. vla zegt

    6 maart 2009 om 20:41

    @ Klassiekerrally
    Tuurlijk! Klassiekernieuws is geen gewoon autonieuws! ;)

    @ mx5/rx8owner
    Het is weer donderdag, mx5/rx8owner is weer eens extra moordlustig. :P

    Login om te reageren
  46. Wouter zegt

    25 april 2010 om 22:00

    Leuk om te weten dat de algemeen directeur en mede-oprichter (die het concept bedacht heeft) een Belg is. :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North