Ferrari-baas: ‘Ferrari moet exclusiever worden’

Auteur: , 42 Reacties

Met 7.318 verkochte auto's in 2012 heeft Luca di Montezemolo als CEO van Ferrari niets te klagen. Toch gaat er wel wat veranderen bij Fiat's supercarmerk.

Ferrari-baas: 'Ferrari moet exclusiever worden'

Di Montezemolo geeft in een interview met Automotive News aan dat het aantal nieuw verkochte auto’s niet hoeft te groeien. Sterker nog, dit houden ze tegen. Ferrari wil vooral de marge op hun auto’s verbeteren. Meer winst per auto, zonder dat het aantal verkochte exemplaren stevig groeit. Het zou een marketingpraatje kunnen zijn van een merk dat simpelweg niet meer aantallen kán verkopen, maar de wachtlijsten voor Ferrari’s spreken dit toch wel tegen.

De CEO noemt twee mogelijkheden om meer geld per auto te verdienen. Als eerst is daar de standaard optielijst die moet worden uitgebreid. Dit noemen we voor het gemak maar even Audificatie. Di Montezemolo geeft aan dat klanten gemiddeld al 25.000 euro aan opties uitgeven. Maar de echte money cow is Ferrari Tailor-Made. Een hoekje vol lappen stof waar je alle denkbare kleuren en materialen op je auto kunt krijgen. Klanten die dit opteren geven daar gemiddeld 50.000 euro uit. Ka-ching!

Verder zijn de inkomsten van petjes en sleutelhangers altijd belangrijk geweest voor het merk. Vorig jaar wisten ze 50 miljoen euro te verdienen met licensing and merchandising. En dat is inclusief de opbrengsten uit Ferrari’s pretpark in Abu Dhabi. Iets dat de chef nu ook overweegt om in Azië (lees: China) uit de grond te stampen:

“Another theme park would be an interesting development, possibly in Asia. Also, last year we had 250,000 visitors at our Galleria Ferrari museum here in Maranello and this year we expect about 280,000. I’m still amazed by the number of people we are attracting to a city with a population of about 17,000.”

Ergo: verwacht voorlopig geen extreem vernieuwde modellen van Ferrari – speciaaltjes op basis van LaFerrari uitgezonderd – maar wel meer winst. In 2011 was de winstmarge per auto gemiddeld 14,1%, in 2012 ging dit naar 14,4% en dit jaar willen ze ze 15% halen.

Luca Di Montezegetmoney, de CEO die er openlijk voor uitkomt klanten graag maximaal uit te kleden. Verfrissend.



42 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Tja, als je de exclusiviteit wilt hebben die je in de 80’s had, moet je ook auto’s bouwen zoals in de 80’s en niet van die LaFerrari dingen..
@roberto: Ja als ze nog steeds auto’s bouwden zoals in de jaren 80 dan waren ze zeker exclusief geweest!
@berlinetta: Tja, ik zie liever een F40 dan de Hybride LaFerrari, of ik vind een 348/355 (jaren 90 dus) mooier dan een 458.
@roberto: Niet eens over de F40, vind dat maar een lelijk hok (laferrari ook overigens) maar een F355 is zoveel mooier dan een 458!
@roberto: Tja de F40 is een icoon, dat kan ik niet ontkennen. Ferrari zal toch gewoon met de tijd mee moeten gaan. Liever elektrische meuk onder de kap dan helemaal geen sportauto’s meer. Alle merken doen het (behalve Lamborghini).
@roberto: nou, LaFerrari kent slechts 499 stuks…
Helaas, binnenkort geen nieuwe modellen meer, alleen maar heel veel verschillende uitvoeringen…
20 stuks per dag verkocht in 2012. Das best veel voor dit soort auto’s en inderdaad niet exclusief meer.
Misschien ook eens wat minder Parfum en handdoeken verkopen dan.
aantal beschikbare modellen verkleinen.
Krijg steeds meer het idee dat het management van FIAT bestaat uit goed geklede chimpansees.

Ferrari is jarenlang exclusief geweest omdat het roestende en hoogst onbetrouwbare krengen waren (‘tempramentvol’ – voor de liefhebbers) , nu hebben ze alles goed voor elkaar, staan mensen in de rij om er eentje te kopen, is het weer niet goed……………………

Banaantje ? Mijnheer de voorzitter?
@desjonnies: Zit dus maar 1 ding op. Terug naar rottende onbetrouwbare Ferrari’s.
@E34M5Touring: dat had wel zo z’n charme…
@desjonnies: Daarom vliegen ze nu ook spontaan in de fik! Dat temperament hebben ze dus nog wel erin zitten hahaha
Hun afdeling van one-off modellen zou ook overuren kunnen beginnen draaien. 3 miljoen voor een verbouwde 458 (Eric Clapton) is mooi verdient. Hoewel veel geld gaat naar patent aanvragen.
De 458Scud mag komen en de vernieuwde California zou ook het daglicht mogen zien.
Verder kunnen ze net als Porsche technologie ontwikkelen voor Fiat en Chrysler wat ze voor Maserati nu ook al doen. GT van Maser is oud en een baby-Maser alla Cayman mag ook op de agenda.
Dus zo’n LaFerrari van tigmiljoen is niet exclusief? En natuurlijk, die Italia’s daar breek je ook je nek over…

100% eens met @desjonnies.
@lemans96: Nah, als die AfroKerel er 1 kort kan rijden en de volgende dag alweer een nieuwe heeft… Bedoel, een F40 is minder zeldzaam dan een E34 M5 Touring. Om maar is wat te noemen. Ik denk dat ze geen 911 willen worden (niks ten nadele van dat ding) maar die zie je toch wel erg veel. Blijft bullcrap natuurlijk, als je kan verkopen zou ik het doen.
@E34M5Touring:

Ze hebben altijd een 911 gewild.
Zelfs zo graag dat ze, toen de oude Enzo nog leefde, ze er een apart merk voor hebben opgericht.
Dat heette Dino, naar Enzo’s overleden zoon en de kleine zes-cilinder motor die werd gebruikt voor deze wagens.
Maar, de 246 Dino roestte, had slechte elektriek en on dus kwalitatief niet met een 911 mee.
En in deVS (waar de Dino voor bedoeld was) begreep men nix van die Dino naam.
Dus werd het ding omgedoopt naar Ferrari Dino
Die Carini had laatst een vroege en orginele, hij vertelde bij het verwerven van die Dino, dat Ferrari dealers altijd een Ferrari embleem op de kofferbak achter plakten.
@desjonnies: Het zou voor Ferrari toch geen probleem moeten zijn een 911 concurrent te maken. Wellicht ten tijde van de Dino nog niet maar nu toch zeker wel. Grappig trouwens, dat een model dat destijds niet te slijten was, nu een van de snelst in waarde stijgende Ferrari is. Carini is er gek op. Heeft er in z’n shows wel een aantal gehad.
@E34M5Touring:
’t zou nu idd het moment zijn voor een instappert.
De naam Dino heeft door de 246 naam en faam gekregen
En is nu een begrip met meerwaarde geworden.

Maar ja, jij en ik zullen nooit bij Ferrari mogen werken, laat staan het management; we zijn nl geen chimpansees.
@desjonnies: Zelfs het concept van de Dino zou nu geen modderfiguur slaan. Middenmotor V6 met laag gewicht en een compacte bouw. Wellicht op basis van de 4C straks. T’is maar beter ook dat wij daar geen macht hebben. Denk dat er een aantal classic Ferrari’s direct weer in productie werden genomen. De houten mallen van die modellen moeten nog wel ergens staan ;)
@E34M5Touring:
Probleem vd oudere dino’s was ook dat hij te veel woog tov het vermogen.. Hij was niet vooruit te branden..
@nickmercedes: Auto weegt 1085kg en heeft 194pk. 0-100 in 7sec en bijna 250 topspeed. Voor een instapper Ferrari uit 69 vind ik dat geen beroerde cijfers. Een instapper 911 uit die tijd doet 0-100 in 9 sec. De instapper 6 pitter nog steeds 7.6. Dus dat valt wel mee. Bovendien is een 69 911 bijna 100kg zwaarder.
@E34M5Touring:
Ik bedoelde de oudere dino’s.. De eerste dino… Daarmee had dino niet de beste naam opgebouwd..
@desjonnies: ik hoop/verwacht wel dat ze volgend jaar met een nieuwe dino komen. het zou het ideale moment zijn, want terug met v6 in de F1.
Een brandblusser in de optie lijst zetten voor 1000 Euro, verkoopt vast goed.
@norge:
Mja, maar als ze niet langer uitbranden blijven ze niet exclusief. Dat is nu het masterplan, we verkoper er 7000, 2000 branden er uit zodat er netto nog steeds 5000 overblijven (like in the good old days)…
@norge: brandblusser is al helaas een optie…
Achja, als er gekken zijn die er meer geld aan willen geven, waarom niet.
Vrij logisch aangezien maserati al de volumekant op gaat! Ferrari snap het en probeert zijn merkwaarde hoo te houden, in tegenstelling tot bv porsche.
@lambo4all: inderdaad, porsche heeft een belachelijk slechte merkwaarde, troep die ze daar verkopen
Die exclusiviteit kun je op vele manieren verkrijgen;
1, door de auto’s nog brandgevaarlijker te maken, is minder voor de eigenaar en de naam van Ferrari, maar goed, als er meer affikken en daardoor minder auto’s overblijven, redt je het ook. Vooral oudere modellen af laten fikken.
2, Door een ton meer per auto te gaan vragen, zal dat ook wel meewerken in minder verkopen en dus stijging van de exclusiviteit. Dit compenseert tevens de mindere verkoop, maar je houdt wel gelijke omzet. En je hebt een betere marge per auto.
3, De auto’s goedkoper in elkaar gaan schroeven.
4, Meer One-off modellen, die a, exclusiever zijn en b, meer opbrengen per auto.
Eigenlijk moet je triest worden van zo’n bericht.
Fiat Auto Group heeft in zijn juwelenkistje de mooiste merken zitten.

Alfa doet niets meer

Lancia is zielig geworden

Maserati is een Ferrari – imitatie geworden

Ferrari – het gaat te goed.
@desjonnies: Waarom vind je Maserati een Ferrari-imitatie? De enige modellen van beide merken die een beetje zouden kunnen concurreren zijn de Granturismo en de California.
Er is maar een merk dat op Maserati lijkt en dat is AM (of andersom, wat je wil).
@berlinetta:
Zuiver geschiedenis.
Maserati is het orgineel.
Maserati was het roemrechte merk in de F1 en bouwde productiewagens voor de chique en beau-monde van de wereld .

Enzo Ferrari heeft (door gewoon beter te zijn) Maserati eigenlijk doodgeknepen.
@desjonnies: Op zich zou de Fiat groep juist door Ferrari exclusiever te maken weer ruimte voor die andere merken kunnen maken, natuurlijk…

Ferrari een stap omhoog, de strijd aan met Bugatti, Pagani, Koeniggseg…(met uitgebreider modellenpakket en iets lagere instap)

Maserati zo’n beetje op de plek van Ferrari, op niveau Lamborghini en duurdere Porsches.

Alfa als “betaalbaar” premium/sportief merk met volume-modellen én sportwagen(tje)s in het pakket.

Fiat voor de budget bakkies…

Zouden ze zelfs nog plek hebben voor luxe Lancia’s :)

Ach, dromen….
Echt exclusief ben je pas als je zelf je kopers kan selecteren.

En daar hebben ze de laatste jaren volgens mij niet echt naar gekeken…..
Ik denk dat dit een verstandige keuze is van Ferrari. Wat ze eigenlijk zeggen is “we gaan Ferrari’s duurder maken, zodat we meer winst maken met evenveel of minder auto’s. Want, mensen kopen een Ferrari niet alleen omdat die mooi of snel is, maar ook (vooral?) omdat het bijzonder (lees: exclusief) is”

Zouden ze meer winst willen maken door meer auto’s te verkopen, dan zouden ze minder exclusief worden, wat betekent dat ze minder marge kunnen berekenen en uiteindelijk ook minder makkelijk auto’s verkopen… (ergens zit natuurlijk de “sweet spot”, de kunst is deze te vinden).

Wat Ferrari volgens mij nog steeds goed doet is niet de auto’s uitmelken, maar het logo. Ferrari maakt relatief weinig “speciale versies” (Vergeleken met bijvoorbeeld Porsche, maar ook Lamborghini), maar ze maken verschrikkelijk veel merchandise. Als eigenaar van een sportwagen van 200, 300, 400 K vind je het wellicht wel vervelend als er na 3 maanden al weer een iets betere/specialere is, maar dat heel veel “gepeupel” t-shirts en petjes koopt van het merk dat jij wel kan betalen, da’s natuurlijk alleen maar leuk!
@ar156sw: Ik ben het wel met je eens. Het uitmelken van modellen doet Ferrari inderdaad vrij weinig. Voor de kopers lijkt me dit ook fijner. Porsche en juist Lamborghini zijn hier vreselijk in.
@ar156sw: Inderdaad, Ferrari heeft coupe, spider en een scuderia versie, dat is wat je van te voren kan verwachten.
he he gelukkig Ferrari wil weer exclusiever worden,gelukkig want ik werd er al gek van dat er op elke hoek van een straat een staat!
Ik rij niet met een ferrari, maar mijn optielijst tikt zelfs net boven de 25k euro… Ik vind eigenlijk dat het enorm meevalt, zeker gezien de waarde van de auto.

Lijkt me iets waar ze idd wel wat mee kunnen verdienen. Soort van ‘individual’ programma.
Desondanks, veel opties zoals nav, zetelverwarming ed zijn standaard op wagens zoals een F12 lijkt me dus ze gaan echt wel met custom gekleurd leder, lak ed moeten komen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).