• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verkoop caravans hard onderuit

Auteur: ricardo, gepost 7 mei 2013 om 08:02 – 31 Reacties

Verkoop caravans hard onderuit


Het is caravanmageddon in vakantieland. De Nederlander keert de sleurheut massaal de rug toe.

Uit cijfers van Bovag en VWE blijkt dat de verkoop van zowel nieuwe als gebruikte caravans sterk terugloopt. Kijken we naar splinternieuwe caravans, dan werden er in het eerste kwartaal van 2012 nog 2.123 stuks verkocht. In Q1 van 2013 is dit inmiddels teruggelopen naar 1.405 stuks. En bij de tweedehandsjes ging het aantal van 2.649 naar 2.192.

Muesli-auto’s vermoorden de caravan!

Nu is het makkelijk om de terugval in caravanverkoop aan de crisis te wijten, en natuurlijk, dat zal een aanzienlijke rol spelen. Maar een voor de branche zorgwekkendere trend is de toename van auto’s die nog geen deuk in een pakje boter kunnen trekken, laat staan een caravan op sleeptouw kunnen nemen. Want zien we een Peugeot 107, Citroën C1 of een Toyota Aygo wel eens met een sleurhut vol aardappels en vruchtenhagel richting Frankrijk vertrekken? Precies.

Het veranderende autobeeld van Nederland, waar zuinige auto’s met minder sterke motoren van vele voordelen zoals vrijstelling van wegenbelasting genieten, zorgt ervoor dat men minder vaak een geschikt werkpaard heeft om een sleurhut te trekken. Wel denkt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens dat veel caravanbezitters overstappen op de vouwwagen: “Die zijn een stuk goedkoper en lichter, maar staan onder de 750 kilo niet op kenteken, dus we kunnen dat vermoeden vooralsnog niet staven met cijfers.” zegt hij in de Telegraaf.

Er zijn nog zo’n 470.000 á 480.000 carvans in Nederland, waarmee we toch nog even hét sleurhuttenlandje van Europa blijven. “Iets om trots op te zijn.” ~helemaal niemand.

Foto via Pidipidipidijunk.nl

Ook interessant!

  • Nooit eerder werden zoveel caravans en campers verkocht
    Nooit eerder werden zoveel caravans en campers verkocht
  • Nederlanders hamsteren campers en caravans in 2021
    Nederlanders hamsteren campers en caravans in 2021
  • We kopen allemaal maar een caravan of camper
  • Tom Hanks verkoopt zijn caravan
    Tom Hanks verkoopt zijn caravan

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

caravan, Carmageddon, muesli-autos

Vorig bericht: « Ferrari FF rijdt tegen vrachtwagen… op het fietspad
Volgend bericht: Ferrari-baas: ‘Ferrari moet exclusiever worden’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. roadrebel123d zegt

    7 mei 2013 om 08:05

    YES!!

    Login om te reageren
  2. flippert zegt

    7 mei 2013 om 08:15

    Inderdaad, wat een goed nieuws!! Opzouten met die paupercaravans. Nou alle volkstuinen nog..

    Login om te reageren
  3. ejevh89 zegt

    7 mei 2013 om 08:23

    Pino pi 2010 wordt al geimporteerd deze caravan weegt 350 dus vrijwel elke auto kan hem trekken met de aankomende wijziging in wegenbelasting mogen ze het straks ook.

    Ps probeer jullie dag niet te verpesten hoor.:p

    Login om te reageren
  4. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    7 mei 2013 om 08:24

    Aardappels en vruchtenhagel… Hahaha. Briljant

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    7 mei 2013 om 08:26

    Dieseltje met plusminus 110 peeka kan een aardig hutje trekken hoor.Of is dat ook al te duur in NL?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      7 mei 2013 om 08:29

      @norge:
      Daarom verkoopt de muesli Megane hier als een dolle, 14% bijtelling en met het pasje van de baas met je hut naar Zuid-Frankrijk….

      Login om te reageren
  6. W115 zegt

    7 mei 2013 om 08:30

    Een caravan is iets voor de oudere generatie. Wie wil zo’n ding nog?

    Login om te reageren
  7. Larick zegt

    7 mei 2013 om 08:30

    Verhaal klopt niet helemaal, (telegraaf bron niet gelezen) maar sinds 2004 loopt de verkoop van caravans al flink terug van 20-24k p.j. (2004) naar 8-10k in (2010). Grootste boosdoener is niet de auto, een caravaneigenaar koopt toch wel een trekauto, maar de goedkope allin vakantie naar Turkije. Dit is het nieuwe budget alternatief waar de kampeervakantie dat 20 jr geleden was. Caravans zijn duurder geworden, vliegen goedkoper.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    7 mei 2013 om 08:42

    Overstappen op vouwwagens? Dat is het combineren van de nadelen van een tent met de nadelen van een caravan, dus wel in een tent moeten slapen en toch eindeloos onderweg zijn om op de vakantie bestemming aankomen. Dat is zo raar dat je dat je ze in tegenstelling tot wat de Bovag (probeert met de ANWB en TLN te wedijveren voor de grootste nonsens praat mbt het verkeer) woordvoerder beweert nooit ziet rijden.

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      7 mei 2013 om 09:16

      @mashell: daar moet ik je toch even verbeteren. Een vouwwagen is juist het positieven van een tent en en caravan. Ja mag natuurlijk maar 90/100 met zo’n ding maar vergeet niet dat veel tentgebruikers ook een aanhangwagentje achter de auto hangen voor extra berg ruimte. Een vouwwagen bied wel de ruimte en de volwaardige keuken van een caravan(bij ons dan) maar wel het kampeer gevoel die een tent met zich meebrengt. En het is makkelijker op te zetten dan een tent. Je hoeft aan een paar stangen te trekken en in een paar minuten kan je er in slapen. Luifel, haringen en scheerlijnen zijn een (aan te raden) optie. En je hebt niet zo’n brede zware tank achter je auto hangen. Nee een vouwwagen is beter dan een tent en caravan.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        7 mei 2013 om 10:11

        @robert110: Het campinggevoel. Het ervaren van de regen. Het stil moeten zijn om 11 uur. NUL ruimte hebben en totaal geen privacy. Het meegenieten met je buren als ze hun jaarlijkse sexpartij hebben na iets te veel slechte Franse euro-wijn. Maar het allerergste: de walk of shame: met de pleerol onder de arm naar het toilet gebouw.
        Ik ga gelijk een vouwwagen aanschaffen en ik zal van elke km dat ik met 80 op de snelweg naar mijn bestemming rijd, genieten van wat komen gaat!

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          7 mei 2013 om 10:28

          @gregorius: Het net welke camping je bezoekt. Op de boeren campings waar ik altijd ben hen ik nergens last van, juist genieten! Maar goed smaken verschillen gelukkig.

          Login om te reageren
      • eelco74 zegt

        7 mei 2013 om 10:14

        @robert110: Je mag er in Frankrijk (als het niet regent) er zelfs 130 mee.

        Login om te reageren
  9. imaginenl zegt

    7 mei 2013 om 08:44

    En vergeet niet dat de anwb caravan generatie tegenwoordig liever een camper heeft.

    Login om te reageren
  10. xilver zegt

    7 mei 2013 om 08:47

    Hebben onlangs nog een Puccini verkocht aan een Nederlander…hadden we wel ergens verwacht dat dit ding niet verkocht zou worden aan een Belg…

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      7 mei 2013 om 09:18

      @xilver: wat is dat? Een drankje?

      Login om te reageren
  11. undifined1 zegt

    7 mei 2013 om 08:51

    Gewoon voor de zomer een e34 of e32 met trekhaak aanschaffen voor 1000 euro. En die dan 1 maand per jaar niet schorsen, heb je een prima vakantieauto.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      7 mei 2013 om 09:38

      @undifined1:
      Ja, goed idee… Die is vast heel betrouwbaar.
      Een auto jaar stil laten staan en dan met sleurhut er achter en volle bepakking de alpen over.
      Dan toch maar liever met meusli diesel op vakantie.

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        7 mei 2013 om 09:52

        @Hubert: ik zou het best aandurven, je kunt voor 1000 euro een prima 535i met m30 motor kopen, oerdergelijk spul. En voor de zekerheid natuurlijk anwb europadekking.

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          7 mei 2013 om 10:33

          @undifined1:
          Prettige vakantie!

          Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      7 mei 2013 om 09:50

      @undifined1: dieseltje dan wel he…

      Wacht er staat nog een BMW 1800 te koop…

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        7 mei 2013 om 09:54

        @Emile_Benz: dieseltje zou ook kunnen, en als we naar het buitenland gaan, hoeven we maar 2 dagen mrb te betalen, en een 525tds of misschien zelfs een e39 530d hoeft echt bijna niks te kosten terwijl het prima auto’s zijn.

        Login om te reageren
  12. citroenfanboy zegt

    7 mei 2013 om 09:45

    Bij mij op het werk moest er laatst een trekhaak onder een c1 gebouwd worden:P

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      7 mei 2013 om 10:00

      @citroenfanboy: Wij hebben er afgelopen weekend nog een boot achter gehad. Gaat prima al mag het officieel niet. Klein bootje met aanhanger trekt ie prima. Volgens mij mag een fietsendrager wel.

      Login om te reageren
      • citroenfanboy zegt

        7 mei 2013 om 10:03

        @E34M5Touring: haha daar had ik wel een foto van willen zien, ik zou zelf als ik het zou proberen bang zijn dat ik alles kromtrek

        Login om te reageren
      • citroenfanboy zegt

        7 mei 2013 om 10:06

        @E34M5Touring: lijkt me wel een grappig gezicht, maar was je niet bang dat je met die combinatie alles krom trok?

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          7 mei 2013 om 10:26

          @citroenfanboy: Nee joh, was maar een klein 4 persoons vissersbootje. Denk dat het totaal misschien een keer 450Kg was. Dat gaat prima. Zit een behoorlijke veiligheidsmarge in hoor. Daarbij, zo’n C1 is krachtig genoeg. Je merkt echt niet dat er wat achter hangt. Zelfs met trailer en boot de schans weer op was 0 moeite.

          Login om te reageren
  13. melser zegt

    7 mei 2013 om 10:11

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  14. timberleek zegt

    7 mei 2013 om 10:52

    Ik denk dat geld ook gewoon een grote rol speelt. Ik ken veel mensen die graag camperen (ik zelf eigenlijk ook wel). Maar echt goedkoop is het niet.

    Sowieso al aan brandstof. De auto met caravan naar zuid frankrijk/spanje sleuren kost de nodige peut. En met de huidige prijzen is dat een dure liefhebberij. Daar komt nog een zooitje tol bij. En de campings zijn ook niet goedkoop.

    Hoewel ik camperen heerlijk vind, moet ik ook reeel zijn. Het is gewoon duur. Als je nu dan een doel moet kiezen voor je geld. Dan toch maar een last minute naar de zon pakken.

    Login om te reageren
  15. The360box zegt

    7 mei 2013 om 12:12

    Simpel, mensen hebben geen geld meer voor vakantie en andere luxe gelegenheden dus dan stort alle bijbehorende activiteiten ook in. En zo zakken we nog dieper i.p.v. er uit te kunnen komen.

    Login om te reageren
  16. anthonie zegt

    10 mei 2013 om 12:38

    Is dit het hele verhaal? Ik zag het jaren geleden al aankomen. Het heeft niks met caravans en auto’s te maken volgens mij. Er komt nu gewoon een generatie aan die niet met het gezin een grote caravan kan kopen. Ik heb zelf mijn rijbewijs in 1988 gehaald en dat beperkt mij. Ik heb geen rijbewijs E. Twee jaar eerder kreeg men standaard wel B+E.

    Veertigers met een gezin die aan een grotere caravan toe zijn, die zitten met een probleem. Omdat ik geen tijd, geld en zin heb om een rijbewijs E te halen, hebben we ervoor gekozen om de te kleine caravan te verkopen en dit jaar een stacaravan te nemen voor een paar weken in Spanje.

    Over 20 jaar zal ook de ‘grijze golf’ om die reden veel minder met caravans naar het zuiden tuffen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North