• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari baas zweert elektrische auto’s af

Auteur: Dennis, gepost 18 augustus 2011 om 10:02 – 52 Reacties

Luca di Montezemelo

Een aantal jaar geleden kreeg je TBS met dwangverpleging wanneer je zou roepen dat er ooit een Ferrari met hybride technologie zal verschijnen. Tegenwoordig weten wel wel beter. Een volledig elektrische Ferrari zou in het verlengde daarvan kunnen liggen, maar zet dat idee gerust uit je hoofd.

Ferrari baas Luca di Montezemelo gelooft niet dat elektrisch auto’s de oplossing zijn om de CO2 uitstoot te beteugelen. Maar ondertussen is het wel zo dat autofabrikanten worden afgerekend op de gemiddelde uitstoot van alle modellen. Om aan de CO2 regels te kunnen voldoen, kan een schoon elektrisch model gebruikt worden ter compensatie van de modellen waar het bij Ferrari echt om gaat. Toch verloochent Ferrari zijn afkomst niet en zoek de oplossing vooral in hybride techniek.

Luca di Montezemelo:

You will never see a Ferrari electric because I don’t believe in electric cars, because I don’t think they represent an important step forward for pollution or CO2 or the environment. But, we are working very, very hard on the hybrid Ferrari. This should be the future, and I hope in a couple of years you can see it.

Eerder schreven we al dat Ferrari binnen een aantal jaar van ieder model ook een hybride variant wil kunnen bieden. Waarschijnlijk zal de opvolger van de 599 de eerste productie Ferrari zijn waarbij de HY-KERS technologie is toegepast. Maar denk ook aan een hybride 612 opvolger en een hybride California. (via: engadget)

Ook interessant!

  • Mijn Auto Ferrari 360
    Mijn Auto: Ferrari 360 Modena van Iteke
  • Officieel: elektrische Ferrari komt in 2025
  • Ferrari heeft zin
    Ferrari heeft zin in elektrische auto's (echt waar!)
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Ferrari, Luca-di-Montezemolo

Vorig bericht: « Cadillac ELR is officieel
Volgend bericht: Video: Audi R8 GT en 911 GT3 RS 4.0 combo »

Lees Interacties

Reacties

  1. Brum zegt

    18 augustus 2011 om 10:10

    Een mooi KERS-systeem in je straat-Ferrari kan de pret alleen maar vergroten. Voor mij moet een Ferrari in iedergeval een mooi geluid produceren en dat verwacht ik voorlopig niet van een elektro-motor.

    Login om te reageren
    • Brum zegt

      18 augustus 2011 om 10:11

      @Brum:
      Maw; ik snap Luca wel!

      Login om te reageren
    • alcantara zegt

      18 augustus 2011 om 10:31

      @Brum: Als dat geluid echt zo’n issue is zijn er echt wel mooie speakersystemen die het motorgeluid kunnen simuleren tijdens het rijden. Wat een bullshit altijd over het motorgeluid, het gaat toch om de prestaties!

      Login om te reageren
      • Brum zegt

        18 augustus 2011 om 11:26

        @alcantara:
        Prestatie is maar een klein deel. Een Ferrari koop je om het verhaal, het uiterlijk, het wereldje dat erbij hoort en natuurlijk ook het geluid. Waarom draai je anders je raampje op zodra er en Ferrari in je binnenspiegel opduikt?
        En speakers om geluid na te bootsen zal altijd voelen als masturberen; misschien wel fijn, maar niet zo lekker als het echte werk :)

        Login om te reageren
      • saba zegt

        18 augustus 2011 om 11:42

        @alcantara: serieus joh, simuleren van een motorgeluid? hoe lame is dat,…

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          18 augustus 2011 om 12:03

          @saba: Heel lame, maar sommigen kunnen blijkbaar niet zonder die takkeherrie als ze in een auto rijden.

          Login om te reageren
        • Ram-G-maN zegt

          18 augustus 2011 om 12:08

          @saba: Zo lame dus…
          http://www.youtube.com/watch?v=ZuB0-9XBtww&feature=youtube_gdata_player

          Login om te reageren
          • saba zegt

            18 augustus 2011 om 12:11

            @AutomotiveDesigner: you gotta be kidding me :(…

            Login om te reageren
      • timberleek zegt

        18 augustus 2011 om 14:40

        @alcantara:

        maar prestaties alleen zorgen niet voor de kick.
        je hebt meerdere zintuigen.

        in auto’s atm heb je het samengaan van een aantal dingen die zo goed bijdragen aan die kick.

        als je het gaspedaal intrapt hoor je geweld losbarsten in het vooronder (of achterin, afhankelijk van de auto), en met dat geweld wordt je ineens in je stoel gedrukt en gaat de wereld steeds sneller aan je voorbij.

        en hetzelfde als er wat leuks langs rijd. de krachtbron wordt even wakker geschud en hij/zij rijdt weg met op de achtergrond een mooi geroffel of gejank.

        Idem met motoren (produceren vaak iets meer herrie). ze gaan door de bocht om aan het einde weg te stuiven onder het gejank van het motorblok.

        als je daar niks meer hoort lijkt me dat zo verschrikkelijk saai. dan kan hij wel ineens harder gaan rijden, maar er komt (gevoelsmatig) geen kracht meer bij kijken

        Login om te reageren
      • Cantago zegt

        18 augustus 2011 om 20:13

        @alcantara: Het gaat helemaal niet om prestaties! Misschien als je hem gebruikt om te racen (doe je niet met je 599). Het gaat juist om die emotie! En een speakersysteem zorgt daar niet voor. Een schreeuwende V12 wel!

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      18 augustus 2011 om 10:33

      @Brum:

      raampie open ..
      naast een vrachtwagen rijden ..

      problem solved ..

      Login om te reageren
  2. desoper zegt

    18 augustus 2011 om 10:16

    Goed dat Ferrari niet van z’n geloof af gaat/wil maar een elektrische auto past ferrari in ieder geval veel beter dan een diesel.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      18 augustus 2011 om 10:21

      @desoper:

      geloof me .. er is maar 1 geloof ..

      Login om te reageren
    • Plague zegt

      18 augustus 2011 om 10:32

      @desoper: Niet van z’n geloof af totdat ze dat wel doen inderdaad. Net zoals hybride. Of 8- of 6-cylinders. Of…

      Dit soort praatjes houden altijd een jaar of 2-3 stand, waarna het standpunt langzaamaan wordt aangepast naar ‘misschien’ en een jaar of wat later staat er inderdaad gewoon een Ferrari Muesleto in de showroom.

      Login om te reageren
  3. kaasboerin zegt

    18 augustus 2011 om 10:19

    Alsof mensen die een Ferrari kopen kijken naar het verbruik en/of uitstoot. Maar ja, als er daadwerkelijk mensen bestaan die een hybride Ferrari willen geef ik Luca geen ongelijk.

    Login om te reageren
    • 993turbo zegt

      18 augustus 2011 om 14:10

      @kaasboerin: Reputatie. ;)

      Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    18 augustus 2011 om 10:19

    als er nu 1000 klanten vragen om een electrische Ferrari ..
    dan worden er gewoon 1000 electrische Ferrari,s gemaakt hoor ..

    dan is ie in 2 seconden van zijn “belief” af ..
    net zo makkelijk ..

    Login om te reageren
  5. bpc zegt

    18 augustus 2011 om 10:21

    laat ferrai gwn 2 electrische modelen maken, en laat die dan 100 miljoen kosten zodat niemand ze koopt , geen E-ferraris op de weg, maar de gemiddelde uitstoot van je modelen naar beneden

    Login om te reageren
    • Plague zegt

      18 augustus 2011 om 10:29

      @bpc: Het gaat juist om de verkochte modellen. ;)

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        18 augustus 2011 om 20:16

        @Plague: Waarom dan geen trapauto’s?

        Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    18 augustus 2011 om 10:30

    wat klinkt het stoerst ??

    (A) ik zweer accordeon spelen af ..

    (B) ik haat accordeons ..

    (C) accordeon spelen is te moeilijk voor mij ..

    Login om te reageren
    • mortsel2640 zegt

      18 augustus 2011 om 10:33

      @lincoln: haha ik snap wat jij bedoelt :p

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      18 augustus 2011 om 10:45

      @lincoln:
      (C) want ik heb nooit onderbroeken gedragen met zestien parelmoeren knoopjes a la Neerlandsch Hoop……..

      Login om te reageren
  7. AnthonyR zegt

    18 augustus 2011 om 10:36

    Ferrari hoeft niet op de CO² uitstoot te letten aangezien het kan compenseren met het groenste merk ‘Fiat’.

    Login om te reageren
  8. janklaassen zegt

    18 augustus 2011 om 10:37

    Heel goed, geen eco-rommel in een Ferrari.

    Login om te reageren
  9. baasbas zegt

    18 augustus 2011 om 10:45

    Eh. Hoezo is elektrisch níet de toekomst?
    Of omgekeerd: hoe kan hybride nou wél de toekomst zijn? Hybride is toch altijd een tussenoplossing?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      18 augustus 2011 om 10:47

      @baasbas:
      electriciteits centrale
      Steenkool
      Nucleaire energie

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        18 augustus 2011 om 11:00

        @desjonnies: Eh. Wat bedoel je? :)

        Dat er nu (heel) veel te weinig elektriciteit opgewekt wordt om een heel wagenpark te voorzien? Dat die elektriciteit niet ‘schoon’ geproduceerd kan worden? Allemaal waar.

        Wat over het algemeen wél als de toekomst beschouwd wordt zijn fuelcell auto’s. Op waterstof. Maar dat zijn nog steeds gewoon elektrische auto’s

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          18 augustus 2011 om 11:03

          @baasbas:
          Simpel, je verplaatst het milieu probleem van jouw uitlaat naar de centrale.

          En over waterstof, er zitten mensen op deze blog -met een scheikundige achtergrond- die je dat precies kunnen uitleggen over energie drager enzo van waterstof.

          Login om te reageren
          • Dev zegt

            18 augustus 2011 om 11:06

            @desjonnies: Yep, zo is het ondermeer niet haalbaar om op waterstof te rijden omdat de tanks gemaakt zullen moeten worden van onder meer titanium, magnesium en andere edele materialen. Net als bij de huidige elektrische auto’s verspil je zo meer energie in het productieproces dan tijdens het rijden. Buiten dat gaan we de zeldzame metalen nog hard nodig hebben in de toekomst.

            Login om te reageren
          • baasbas zegt

            18 augustus 2011 om 11:10

            @desjonnies: Oh maar ik weet van de beperkingen. Iedereen weet die. En toch denk ik dat elektrisch de toekomst is.
            De huidige manier is eindig. Hybride technieken zijn maar een oplossing om de huidige manier op te rekken om de elektrische/waterstof/whatever-auto meer tijd te gunnen om te ontwikkelen.

            Tenzij er opeens een grote doorbraak op het gebied van syntetische brandstof komt. Dat hoop ik het meest, maar lijkt mij het minst waarschijnlijk…

            Login om te reageren
            • Dev zegt

              18 augustus 2011 om 11:41

              @baasbas: @baasbas: hoezo die doorbraken zijn er al lang. Je kunt bio-diesel en ethanol uit cellulose halen van algen. Ethanol heeft een hoger octaan gehalte dan benzine en is minder vervuilend. Het enige wat er hoeft te gebeuren is dit op grote schaal toe te passen. Enige wat je nodig hebt ervoor is zonlicht en zeewater.

              Overigens is de olie voorlopig nog niet op hoor. Ze hebben reeds een olieveld ontdekt voor de kust van Brazilië dat waarschijnlijk net zo groot is als die van de Arabische landen. Aangezien we niet letterlijk meer olie door de gootsteen pissen en het redelijk optimaal benutten, kunnen we daar mee door voor een eeuwtje of twee.

              Login om te reageren
              • baasbas zegt

                19 augustus 2011 om 09:42

                @Dev: Er is nu inderdaad een manier om syntethische brandstoffen te maken. Maar om dat de doorbraak te noemen gaat wat ver denk ik. Je hebt op dit moment zulke enorme velden/kweekvijvers nodig dat alleen het formaat en de schaal al een obstakel is om het ook daadwerkelijk te doen.

                Wat mij betreft zit dit op hetzelfde niveau als waterstof produceren. Men weet hoe en men kan het ook. Nu is er een doorbraak nodig om dat op grote schaal en goedkoop te kunnen.
                Voor het algenverhaal ook: er is nog een doorbraak nodig om het rendement van de algen (of whatever) dusdanig te vergroten dat je niet 1 werelddeel aan kweekvijvers nodig hebt..

                ?

          • MJB zegt

            18 augustus 2011 om 12:12

            @desjonnies: Je verplaatst het probleem van milieuvervuiling wel naar de centrale, maar het probleem wordt wel wat minder groot. Uiteindelijk zal er op een dergelijke manier minder CO2 in de atmosfeer terecht komen. Maar inderdaad, echt heel hard schiet het dan ook weer niet op. Kernenergie is wat dat betreft stukken beter voor het milieu (en een moderne centrale is ook hartstikke veilig, in tegenstelling tot de oude centrales in Japan en Chernobyl) en levert enorm veel energie op. En als duurzame energiebronnen eenmaal enorme sprongen vooruit hebben gemaakt qua ontwikkeling wordt dat weer een goede vervanging voor kerncentrales.

            Login om te reageren
            • Cantago zegt

              18 augustus 2011 om 20:21

              @MJB: Wanneer houdt iedereen nou eens op met dat CO2 gezeik? Het maakt geen hol uit! Schadelijke stoffen zoals zwavel enzo, die zijn veel belangrijker. Als mensen dat eens inzien dan komen schone brandstoffen als ethanol ook in zicht. Met maar een kleine aanpassing aan een normale verbrandingsmotor zijn deze stoffen al bruikbaar. De gehele infrastructuur van tankstations ed. kan gewoon blijven! Auto’s met accu’s kunnen hier nooit aan tippen. Te veel ellende om ze te maken, te veel kostbare grondstoffen nodig en ze gaan te kort mee. Waterstof is leuk… Maar dan vooral omdat het nu al toepasbaar is. Verder zie ik er eigenlijk geen voordeel in.

              Login om te reageren
  10. Merry zegt

    18 augustus 2011 om 11:06

    En komt een dag dat je geen benzine meer kan kopen…

    Sta je dan met je V12 Ferrari…

    Login om te reageren
    • Dev zegt

      18 augustus 2011 om 11:07

      @Merry: En je tank vol bio-ethanol.

      Login om te reageren
      • saba zegt

        18 augustus 2011 om 11:45

        @Dev: hahahaahahah 1-0 hahahahahahaha,…

        Login om te reageren
    • Brum zegt

      18 augustus 2011 om 11:32

      @Merry:
      Op die dag schroef ik de V12 eruit, zet ik die in de achtertuin onder een afdakje. Om er af en toe een van de laatste liters, illegaal verkregen, benzine in op te stoken en samen met vrienden te genieten van het mooie geluid! Biertje erbij, prima.
      En in de koets hang ik dan een op dat moment voorhande zijnde potente krachtbron, kun je toch nog rollen.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        18 augustus 2011 om 11:40

        @Brum: Hoop dat je flink vrijstaand woont dan.. :D

        Login om te reageren
      • Cantago zegt

        18 augustus 2011 om 20:21

        @Brum: Als het zo ver is: Bel mij!

        Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    18 augustus 2011 om 11:52

    een Ferrari zonder motorgeluid is als een aap zonder gouden ring ..

    Login om te reageren
    • kungfupanda zegt

      18 augustus 2011 om 18:32

      @lincoln:
      Apen zijn minder materialistisch dan wij dus die ring zal hem niet veel deren zolang hij er niet van kan eten.

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        18 augustus 2011 om 20:22

        @kungfupanda: Een Ferrari zonder motorgeluid is als een vrouw zonder stem. Het heeft zeker wel voordelen! Maar uiteindelijk wil je toch de stem terug;)

        Login om te reageren
        • kungfupanda zegt

          18 augustus 2011 om 23:08

          @Cantago:
          Dus om de cirkel weer rond te maken :
          Een ferrari met geluid is als een aap met een stem?

          Hebben we het nog steeds over Ferrari, of is de wens de vader van je gedachte geworden? ;)

          Login om te reageren
  12. dennisr zegt

    18 augustus 2011 om 11:59

    niet dat ik sta te juichen om hybride, maar ik zie het toch als een pluspunt dat ferrari helder nadenkt en geen elektrische wagens gaat bouwen :)

    Login om te reageren
  13. mout zegt

    18 augustus 2011 om 13:05

    ‘You will never see a Ferrari electric’
    ‘You will never see a Porsche Diesel / SUV / saloon / watercooled’ (doorhalen wat niet van toepassing is).
    ‘You will never see a BMW frontwheel driven’
    ‘Saab hervat de productie in mei 2011’
    ‘Opel is niet te koop’

    Login om te reageren
  14. mout zegt

    18 augustus 2011 om 13:06

    Ik weet wel een oplossing. Een hybride zoals de Th!nk.
    Aandrijving 100% electrisch, verwarming op diesel.

    Login om te reageren
  15. Jochempie zegt

    18 augustus 2011 om 14:08

    Domme koppigheid geschoeid op achterhaalde filosofieën.

    Login om te reageren
  16. laurensje zegt

    18 augustus 2011 om 14:46

    Groot gelijk. Ferrari’s hebben het eeuwige leven, onder andere omdat ze weinig kilometers maken. Dan is iedere 10 jaar een duur accupakket bij aanschaf en gebruik een slecht idee, zowel vanuit economie- als milieuoptiek.

    Login om te reageren
  17. jorden zegt

    18 augustus 2011 om 17:29

    als alle “normale” auto’s elektrisch worden, kunnen de ferrari’s, Lambo’s en dergelijke toch gewoon lekker op benzine rijden?

    Login om te reageren
  18. alfamail zegt

    20 augustus 2011 om 17:51

    Electriek heeft Ferrari ook niet nodig om “Groene” auto’s te bouwen, gewoon een goeie spuitcabine…

    (zie achtergrond hahaha!)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North