Ferrari California T is officieel: betere looks & meer pk’s

Auteur: , 61 Reacties

Na de obligate lekpixels is het tijd voor de officiële info over de nieuwe California T.

Ferrari heeft de in 2008 gelanceerde California eindelijk van een nieuwe look voorzien. Het Ferrari Styling Centre verzon in samenwerking met Pininfarina een nieuwe look voor de carrosserie – naar eigen zeggen geïnspireerd op de 250 Testa Rossa – met een luchtsleuf aan de zijkant die dieper ligt, terwijl de brede heupen zijn gebleven. Vooraan is het chroom verdwenen en werd de grille opgerekt. Aan de achterkant is de diffuser forser uitgevallen, maar het opmerkelijkste daar is dat de uitlaten niet meer boven elkaar, maar naast elkaar zijn geplaatst. Verbeteringen alom, want hij oogt opeens minder plomp. Het hardtop dakje is gebleven, en opent of sluit zich in 14 seconden.

De motor

De California T is het eerste model sinds de F40 dat weer aan de kunstmatige beademing ligt. De nieuwe 3.8-liter V8 met een blokhoek van 90° wordt bijgestaan door twee turbo’s en levert 560 pk bij 7500 tpm. Een niet misselijke 145 pk per liter. Het turboblok is vanzelfsprekend erg koppelrijk, en Ferrari durft het aan om 755 Nm (vanaf 4750 tpm) op de achterwielen af te vuren. 250 Nm meer dan zijn voorganger.

In 3,6 tellen naar de 100

De nieuwe motorisering stuwt de 1625 kg wegende California T in 3,6 seconden naar de 100 km/u, de coupécabrio stopt pas met versnellen bij 316 km/u. Tegelijkertijd haalt de California T in de testcyclus een gemiddeld verbruik van 10.5 l/100 km met een bijbehorende CO2-uitstoot van 250 g/km. Dat is 15 procent minder dan het uitlopende model, waardoor de prijs in Nederland een stuk gunstiger zal uitvallen. We gokken nét onder de twee ton. Dat terwijl het vermogen met 70 pk is gestegen.

Ferrari California T

De Italianen beweren dat ze er alles aan hebben gedaan om het typische Ferrari-geluid te behouden, ondanks dat er twee turbo’s op de uitlaatlijn zitten die het motorgeluid doorgaans vernaggelen. Dit wordt onder meer bereikt door het toepassen van een flat-plane krukas. Ferrari zegt ook dat ze de besturing hebben aangescherpt en de respons is verbeterd. Door het toepassen van nieuwe dempers en veren, in combinatie met body motion accelerometers, helt ‘ie bovendien minder over in bochten, aldus Ferrari.

De onthulling is op 4 maart in Genève en hij staat vanaf de zomer bij je lokale Ferrari-dealer. Bij de lancering zijn twee kleuren beschikbaar: Rosso California en Blu California.

De eerste video van de Cali T staat HIER.



61 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ja ik vind het wel een vooruitgang, alleen moet Ferrari nog een mooi set velgen voor de California ontwikkelen.
@roberto: Ik vind de velgen op ’t plaatje boven het artikel erg mooi en ze passen goed bij de auto…
Bij Ferrari hebben ze blijkbaar ook GTA V gespeeld en bestudeerd….
@willempieee: Op welk auto vind jij hem lijken dan?
Ziet er weer strak en bijtijds uit, goed gelijnd en de prestaties zijn niet mis.
Hopelijk klinkt hij ook zoals de F40.. Maar daar heb ik een hard hoofd in.
@paulaner: Ik heb er over getwijfeld, maar ik ga het toch zeggen:

Ik vindt de F40 een vreselijk geluid hebben… Ik hoop dat hij meer klinkt als de 458 Italia.
@exotic: Ik vind de 458 een van de slechtst klinkende V8 Ferrari’s. De California en de F430 klinken veel mooier en voller.
@jrmpower24: vergeet de 360 Challenge Stradale niet!
@gtwillem: die staat samen met de F355 stipt bovenaan!
@paulaner:

De F40 klonk niet zo geweldig hoor
Keurig ding, ik zou hem verkiezen boven de andere modellen.
Sneller dan 95% op de weg en nog open “confortabel” te rijden ook.
@Donstil: Ik denk wel sneller dan 99,9999%;)
Voorkant is mooi, maar de achterkant doet nog steeds pijn aan m’n ogen!
Het ziet er weer super uit!
Jammer dat deze, door het klapdak, nog steeds zo’n omvangrijke achterkant heeft. I like some junk in tha trunk, maar dit is er toch over…
Wat een goede verbeteringen zeg, met name de zijkant en achterkant. Ik geef de voorkeur bij een Ferrari aan een coupé maar als je dan toch een cabrio wilt is dit wel mooie keuze geworden.
Benieuwd wanneer er een in de hens vliegt :p
@michelinman: ligt er aan of dat je hem in het brandweer-rood uitvoert..
Veel beter dan het oude model. Maar 10pk verschil met de 458? Tegen het eind van dit jaar een 458-upgrade?????
@ericc: het verschil in pk’s is inderdaad weinig, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat er een 458-upgrade komt. Dat zou de Speciale overbodig maken.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@opabrutus: ot: prachtige wagen, doe mij er maar 1!
Eindelijk is de California nu dan ook een écht mooie auto. Lijkt mij een stuk leuker dan een vergelijkbare 991 Turbo (S) Cabrio.
@martino: De 911 blijft nog steeds vele malen mooier.
@Lennart95vdk: Ik houd niet van auto’s die op soepkippen lijken zoals de 911, bovendien heeft die de motor op de verkeerde plek waardoor snelrijden al gauw dodelijk is, vandaar dat de meeste 911-rijders niet sneller rijden dan 120.
Lijkt wel alsof ze een XF’je flikken. Eerst een lelijke versie uitbrengen en hem een paar jaar later te faceliften naar de auto zoals ‘ie bedoeld was, zodat de bezitters van de ‘oude’ versie ook ineens een nieuwe willen.
Hij ziet er een stuk beter uit, en de Specs zijn ook zeker niet mis, ik ben vooral benieuwd naar dat 3.8L blok, of die ook nog een beetje fatsoenlijk klinkt.
In de praktijk kan deze door zijn veel hogere koppel wel eens een stukje sneller zijn in het dagelijks gebruik en de tussensprints dan de 458. Denk dat dit stiekem het lekkerste rijdt van alle Ferrari’s. En als grote voordeel: je hebt altijd de mogelijkheid om zonder dak te rijden. Stiekem een hele fijne auto lijkt me dit!
Zeer gelikte facelift! Misschien wel de meest gedistingeerde Ferrari van het moment.
Het lijkt er op dat auto fabrikanten ook steeds meer naar de looks kijken, of ligt dat aan mij. Want ik kan me weinig
nieuwe auto’s bedenken die echt lelijk zijn en dat kon ik een paar jaar terug nog wel
Heeft dit blok iets te maken met die uit de Quattroporte? Was toch ook een 3.8 met 560pk gemaakt door Ferrari
@jkool: jep, is hetzelfde blok
@jkool / @jonaswindey
Het blok is weliswaar hetzelfde. Ferrari heeft echter voor hun California een Flat-plane krukas ontwikkeld (180 graden) terwijl de Maser een Cross-Plane krukas heeft.
Dat geeft een andere ontstekingsvolgorde en een ander motor karakter. Het kost wat ontwikkelingswerk, je kunt minder onderdelen met elkaar delen, maar je creëert wel twee verschillende motoren op dezelfde basis.
Echt heel erg mooi geworden. De achterkant is nog steeds fors, maar ik vind het wel kunnen. Ik ben tenslotte een billenman.
Het koppel is ook echt enorm. Dat belooft wat voor toekomstige modellen. En hulde dat ze toch nog vasthouden aan een V8 ipv V6.
Nu nog klinken zoals de F40 en dan is Ferrari goed bezig.
@berlinetta:

Hoop dat i beter dan een F40 klinkt, de F40 klinkt niet zo geweldig.
Een niet misselijke 145 pk per liter?
Zo bijzonder is dat anno 2014 niet, m’n Smartje uit 2004 heeft hetzelfde specifieke vermogen en een A45AMG schopt het zelfs tot 180pk/l.

Wel een strakke facelift, ik vind hem in ieder geval erg mooi.
Zoals hij vanaf het begin al had moeten zijn. Wat mij betreft de mooiste Ferrari van het moment! Vooral de uitlaten hebben ze goed aan gedaan. Niet meer die rare rechtopstaande uitlaten, maar gewoon weer klassiek horizontaal. Zo in het blauw met bruine bekleding en met dat model velgen ziet het eruit als een hele chique verschijning.
Een nieuwe look? Een doodgewone doordeweekse facelift ja. Niet erg. Ik vond de California al niet lelijk in het begin…
Zo op de foto’s vind ik het toch echt een achteruitgang hoor. Ik vond de California juist best mooi. Deze nieuwe voorkant kunnen ze toch niet menen… Vergelijk dit nu eens met een GranCabrio, kost de helft en is één van de mooiste auto’s ooit.
Horizontale uitlaatpijpen zien er wel beter uit.
Foto doet me er aan herinneren dat ik weer ff een staatslot moet halen ;-).
Schitterend!
Heel mooi geworden! Mensen die nu nog zeggen dat het een wijvenbak is, zijn niet goed bij hun hoofd.

Wel grappig dat de meeste mensen de California nu opeens wel mooi vinden, terwijl er alleen wat details veranderd zijn.

Maarrr ik zou toch eerder voor een 458 spider gaan.
@clioracing: details doen het hem vaak…
@boomhauwer: Eens! Maar in dit geval vind ik het wel opvallend omdat de kritiek vaak verder ging dan de details die nu gewijzigd zijn.
Ziet er al beter uit!

Al wil ik hem eerst in het echt zien alvorens ik hem al dan niet zal spotten… De oudere California spot ik al niet meer
@toyotafortuner: Haha, en voor een Subaru neem je wel de “moeite” om hem te “spotten”.
@clioracing: Ja. Ferrari California’s zijn gewoon lelijk en je ziet ze vaak, dus niet bijzonder genoeg voor mij om te spotten. Wat wil je aan mijn smaak doen?
@toyotafortuner: En Subaru’s niet?

Je moet maar is met een California rijden. Ik denk dat je dan wel anders naar die auto gaat kijken.
@clioracing: ieder zijn eigen voorkeur. Ik kijk ook bijna niet meer om voor een California ondanks dat ik dat de mooiste huidige Ferrari vind. Die laat me verder ook behoorlijk koud. Maar een Subaru (turbo model uiteraard), daar verdraai ik mijn nek nog elke keer voor en word ik helemaal blij van. Net als ik is Toyotafortuner een liefhebber van Japanse auto’s en niet zozeer van Italiaanse auto’s. Ik vind Ferrari’s verder weinig indrukwekkends, vaak ook niet bijzonder en niet echt mooi. Qua gevoel dat Ferrari’s opwekken zitten Toyotafortuner en ik denk ik (zoals vaker) wel redelijk op één lijn.
@toyotafortuner: nouja, je ziet ze vaak..?
@thomcarspotter: Gemiddeld vaker dan de andere Ferrari’s denk ik in ieder geval, aangezien de California nou juist een Ferrari is die wel gebruikt wordt om veel mee te rijden. Ik kijk wel eens op mobile.de en dan zie je al die 458jes staan met 20-30K kilometers en is 100K+ echt een uitzondering, terwijl dat bij de California een heel ander verhaal is. Een 458 staat meestal stil of wordt alleen gebruikt voor een kort stukje blazen. Met de ‘saaie’ California en FF wordt veel meer gereden, dus in die zin zou je ze ook vaker moeten zien.

Dat gezegd hebbende zie ik tegenwoordig het vaakst de F12; telkens hetzelfde exemplaar dat op bezoek komt bij een gezin hier in de ‘hood :D. Wel elke keer een feestje om er eentje te zien ‘in het wild’ maar om nou apart te gaan spotten dat zie ik zelf niet zo zitten.
@jaapiyo: ja, maar dat betekent niet dat je ze “vaak” ziet.
@jaapiyo: Ik zie zelden Ferrari, wel vaak oudere, als de 430. Maar ik moet zeggen dat ik de oude Cali ook geen eye candy vind.
@toyotafortuner: tja dat jij toyota’s mooi vind zegt al genoeg over jouw smaak. Verschrikkelijk dus.
Ben ik dan de enige die zich afvraagt waar de T voor staat?
@Neluz:
Ja, de rest heeft de tekst gelezen en weet dus dat die T voor Turbo staat….
@neluz: laat maar had vorige artikel nog niet gelezen…
Dat had hem vanaf het begin moeten zijn…
Nice Nice
Wát een vooruitgang die normale uitlaten! :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).